تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۰:۴۲
کد خبر: ۶۶۱۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شناگران بی آب جنوبی
گرماي هوا در آبادان و خرمشهر طاقت‌فرساست و تنها راه نجات جوانان اين شهر پناه بردن به آب‌هاي جاري است زيرا استخرهاي اين دو منطقه همجوار جوابگوي همه جوانان و افراد علاقمند و مشتاق به شنا نيست.

به گزارش خوزنیوز به نقل از فارس، شنا يكي از ورزش‌ها و سرگرمي‌هاي بسيار مناسب، لذت و نشاط ‌آور‌ است؛ چرا كه‌ با آب‌ سر و كار داشته و سمبل‌ حيات‌ و نشاط‌ است.
اين‌ ورزش‌ سبب‌ قوي شدن‌ تمام‌ عضلات‌ بدن‌ به‌صورت‌ يكسان‌ مي‌شود كه‌ اين‌ امتياز در ورزش‌هاي ديگر وجود ندارد.
با آغاز فصل گرما و تابستان‌ كه همزمان با تعطيلي مدرسه‌ها و سپري شدن دوران بيكاري نوجوان‌هاست، برنامه‌ريزي براي حضور در استخرها به صورت انفرادي و جمعي از دغدغه‌هاي اين فصل است.
در اين راستا مراجعه به مناطق آلوده زيست محيطي افزايش مي‌يابد كه شنا در آب‌هاي آلوده يكي از اين موارد است.
جوانان آبادان نيز از اين قاعده مستثني نبوده و اينكه استخرهاي فعلي آبادان و خرمشهر پاسخگوي نيازهاي شناگران علاقمند به اين ورزش نيست بر همه آشكار است اما اشتياق مردم به آب‌تني بر ترس آنها از خطرات غلبه مي‌كند و همچنان دل به دريا مي‌زنند.
لذت اين تفريح سالم تعداد زيادي را حتي در فصل سرما راهي استخرها مي‌كند، اما اين موضوع در فصل گرما علاوه بر استخرها شامل دريا، درياچه، رودخانه ها، سدها و هر جايي كه آب وجود دارد، ميشود كه كنترل و رعايت موارد ايمني را براي مسئولان دشوارتر مي‌كند.

 وجود تنها استخر عمومي در آبادان
رئيس تربيت‌بدني آبادان در اين خصوص اظهار داشت: تنها يك استخر دولتي در سطح شهرستان آبادان در اختيار عموم قرار دارد و اين استخر براي جمعيت فعلي آبادان كافي نيست.
خادمعلي تهذيبي با بيان اينكه آبادان و خرمشهر داراي ذخاير نفتي پالاشگاه، پتروشيمي و منطقه آزاد اروند است، افزود: كمبود استخر در اين شهرستان‌ها سبب شده تا تعدادي از شناگران در رودخانه‌ها شنا كنند و خود باعث انتقال بسياري از بيماري‌ها به آنهاست.
وي با اشاره به اينكه وجود اين مسائل باز هم شناگران اين منطقه مكاني براي شناكردن ندارند، اضافه كرد: بروز خطرات جاني براي شناگران با توجه به كمبود امكانات تشريح شده بسيار زياد است.
رئيس تربيت‌بدني آبادان برطرف شدن بيماري‌هاي روحي و رواني را از مهم‌ترين مزاياي ورزش شنا دانست و خاطرنشان كرد: ورزش شنا سبب شادابي روح شده و در درمان بيماري‌هاي اعصاب و روان مؤثر است.
وي با بيان اينكه در دين مبين اسلام نيز بر ورزش شنا تأكيد فراوان شده گفت: زيبايي پوست، تناسب اندام، برطرف شدن ناراحتي‌هاي مفصلي و آب درماني از مزاياي ورزش شناست.
به گفته تهذيبي در حال حاضر تنها يك سالن شناي در اين شهرستان وجود دارد كه عامه مردم مي‌توانند از آن استفاده كنند و اين امر تأسف‌انگيز است.
وي فراگيري ورزش شنا در استخر را بهتر از دريا اعلام كرد و گفت: به دليل فراگيري اصولي شنا در استخر و عدم خطر غرق شدن در آن، بهتر است علاقه‌مندان اين ورزش را در استخر فرا گيرند.
رئيس اداره تربيت‌بدني آبادان چگونگي فراگيري ورزش شنا را در موفقيت شناگران به‌ويژه در مسابقات بسيار مؤثر خواند و اظهار داشت: نوع برنامه تمريني، رژيم غذايي و استعداد از عوامل مؤثر در قهرماني شناگران است.

 همكاري مديران استخرها با مراكز بهداشتي
رئيس شبكه بهداشت و درمان آبادان نيز در ادامه اظهار داشت: توجه به افزايش تعريق در فصل تابستان و احتمال گرمازدگي، به جوانان توصيه مي‌شود از انجام ورزش‌هاي سنگين مانند فوتبال اجتناب كرده و به ورزش‌هاي آبي بپردازند.
نصرالله حسوني بحريني با اشاره به فوايد انجام ورزش‌هاي آبي در فصل تابستان افزود: بايد در زمينه افزايش گرايش جوانان به انجام ورزش‌هاي آبي در خوزستان بيشتر فعاليت شود؛ توجه به اين نكته نيز بسيار اهميت دارد كه محيط آبي بايد پاكيزه باشد و شنا در رودخانه‌ها توصيه نمي‌شود.
وي تصريح كرد: شهرونداني كه در فصل گرم سال از استخر استفاده مي‌كنند نيز بايد به نكات بهداشتي توجه داشته باشند و پيش از ورود به استخر و هنگام خروج، دوش بگيرند.
رئيس شبكه بهداشت و درمان آبادان با بيان اينكه آلودگي آب و شنا كردن اشخاص بيمار در آن سبب شيوع بيماري‌هاي ويروسي و ايجاد التهاب ملتحمه چشم مي‌شود، گفت: همچنين افرادي كه به بيماري‌هاي پوستي و يا بيماري‌هاي مسري مانند آنفلوآنزا مبتلا هستند نيز بايد از رفتن به استخر خودداري كنند.
وي خاطرنشان كرد: آلودگي در اين مكان‌ها ممكن است از طريق تماس آب با خاك و عوامل خارجي باشد و يا اينكه از بدن شناگر به درون آب انتقال پيدا كند.
حسوني بحريني ادامه داد: متأسفانه جلوگيري از ورود باكتري‌ها به استخر امكان‌پذير نبوده و به‌همين منظور بايد قبل از ورود به آب بايد با آب و صابون به دقت بدن خود را بشويند.
وي با اشاره به اينكه مديران استخر‌ها نيز بايد با مراكز بهداشتي همكاري داشته باشند تصريح كرد: با توجه به ميزان مراجعه شهروندان به استخر‌ها در فصل تابستان، لازم است به نكات بهداشتي بيشتر توجه شود.
به گفته رئيس شبكه بهداشت و درمان آبادان ارزيابي و سنجش مستمر وضعيت بهداشتي استخر‌ها بايد در دستور كار مديران اين مراكز قرار گيرد تا از بروز مشكل پيشگيري شود.

وجود 7 نجات غريق در استخر خليج‌فارس آبادان
رئيس هيئت شناي آبادان نيز در خصوص وضعيت استخر خليج فارس آبادان چنين مي‌گويد: اين استخر امسال در اختيار هئيت شنا قرار گرفت و زير نظر پيمانكار نيست، بنابراين همه مراحل قانوني در اين استخر رعايت شده و كيفيت بهداشت محيط و آب در آن از سال گذشته بالاتر رفته است.
هادي نيكويي تصريح كرد: پرسنل ويژه‌اي به‌منظور استفاده اجباري از دوش‌ها و همچنين شست‌وشوي پاها در حوضچه كلرزني در نظر گرفته شده درعين حال شامپو و ليف نيز در روزهاي شلوغ در اختيار افراد قرار مي‌گيرد.
وي از بازگشايي استخر دانشگاه نفت بدون مجوز اظهار نارضايتي كرد و افزود: در طي دو سال گذشته براي بازگشايي بدون مجوز اين استخرها، مكاتباتي با واحد مربوطه استخرها صورت گرفته كه متأسفانه جواب قابل قبولي دريافت نكرده‌ايم .
رئيس هيئت شناي آبادان با بيان اينكه براي بازرسي از نحوه فعاليت اين استخر بايد از تربيت‌بدني استان اقدام كرد كه متأسفانه زمان‌بر است، تصريح كرد: استخرهاي پالايشگاه هر ساله براي بازگشايي مجوز لازم را از تربيت‌بدني آبادان مي‌گيرند اما طي دو سال گذشته چنين روندي طي نشده است.
وي همچنين با ابراز نارضايتي از نحوه مديريت پالايشگاه اضافه كرد: در صورت مديريت ناصحيح بار ديگر شاهد حوادثي ناگوار مانند غرق شدن كودك دو و نيم ساله خواهيم بود.
نيكويي درباره حوادث پيش آمده در سال جاري خاطرنشان كرد: در طي اين ماه‌ها يك حادثه در استخر كوثر مربوط به كودك دو و نيم ساله پيش آمده كه دليل آن مربوط به سهل‌انگاري مدير استخر به‌خاطر ورود كودك به آب و عملكرد مادر كودك و افراد نجات غريق بوده است.
وي تعداد نجات غريق استخر خليج فارس را بين شش تا هفت نفرعنوان كرد و در رابطه با تعداد افراد نجات غريق در استخرهاي‌هاي پالايشگاه گفت: اين تعداد نجات غريق بر حسب متراژ استخرها مشخص مي‌شود.
وي اظهار داشت: اميدواريم با دقت هر چه بيشتر خانواده‌ها و مديريت استخر و همچنين نجات غريق‌ها امسال شاهد بروز حادثه ناگواري نباشيم.

 پايش آب استخرهاي آبادان به‌صورت روزانه
مسئول بهداشت محيط شبكه بهداشت و درمان شهرستان آبادان نيز در خصوص بهداشت استخرها اين چنين اظهار داشت: پنج استخر اين شهرستان با نظارت شبكه بهداشت و درمان از نظر كلر باقيمانده و كلروفرم‌ها پايش و كنترل مي‌شود.
منوچهر رسولي افزود: بازرسي ازاستخرها ازلحاظ ميكروب‌زدايي و پايش آب به ترتيب به‌طور هفتگي و روزانه صورت مي‌گيرد.
وي در مورد تعداد دوش‌هاي مورد استفاده در استخرها گفت: تعداد حمام‌ها در استخرهاي پالايشگاه كافي است اما به‌ دليل كمبود تعداد حمام در استخر خليج فارس، دوش‌هايي وجود دارد كه افراد قبل از ورود به استخر از آنها استفاده مي‌كنند و هيئت شنا بر اين امر نظارت دارد، به گفته مسئول بهداشت محيط شبكه بهداشت و درمان شهرستان دانشگاه نفت از لحاظ بهداشت يكي از بهترين استخرهاي منطقه است.
وي رعايت نكات بهداشتي در استخرها ضروري دانست و افزود: شناگران در صورت مشاهده مسائل غير بهداشتي در استخرها مراتب را به مسئولان اعلام كنند.
رسولي با اشاره به اينكه شناگران از فرو دادن آب استخر به دهان جلوگيري كنند، اظهار داشت: افراد چشمانشان را در آب استخر باز نكنند و در زير دوش‌ها نيز از دمپايي استفاده كرده و پاي خود را قبل از ورود به استخر در حوضچه‌هاي كلر وارد كنند زيرا كف استخرها مي‌تواند ناقل بيماري باشد.
به گفته وي شناگران از خوردن و تهيه موادغذايي در استخرها پرهيز كرده و از مايوي شخصي استفاده كنند.
مسئول بهداشت محيط شبكه بهداشت و درمان شهرستان شناگران را به پرهيز از شوخي در اطراف استخر توصيه كرده و گفت: انتقال بيماري‌هاي اسهالي با كلرزني آب از بين مي‌رود و بيماري‌هاي قارچي نيز با ورود پاها به حوضچه كلرزني از بين مي‌رود.

 بازگشايي استخر دانشگاه نفت آبادان بدون مجوز تربيت‌بدني
رئيس هيئت نجات غريق آبادان اظهار داشت: تابستان هميشه براي بچه مدرسه‌اي‌ها پر از شور و نشاط است.
مهدي نيكويي خاطرنشان كرد: استقبال از استخرها در اين روزها به اوج خود مي رسد به گونه‌اي كه گاهي اوقات در برخي استخرها حتي جايي براي شنا باقي نمي‌ماند و مراجعه كنندگان راه رفتن در آب را به شنا كردن ترجيح ميدهند.
وي ادامه داد: در ادامه تعريفي از شيوه عملكرد نجات غريق داشت و افزود: نجات غريق مجموعه‌اي است از اصول و فنون و مقرارتي كه بر اساس آن براي تأمين سلامتي و ايمني مراجعان و استفاده كنندگان از اماكن شنا و ورزش‌هاي آبي، نسبت به پيش‌بيني، پيشگيري، تجهيز، امداد، حيات‌بخشي و خدمات كمك‌رساني به مصدومان و مجروحان حوادث احتمالي اقدام مي‌كند.
رئيس هيئت نجات غريق آبادان در خصوص استخر دانشگاه نفت آبادان كه دو سال است گشايش يافته گفت: اين استخر بدون مجوز هيئت تربيت‌بدني شهرستان شروع به‌كار كرده ومسئولان آن به اخطارهاي مكرر در اين زمينه اهميتي نمي‌دهند.
وي خاطرنشان كرد: همچنين تعداد افراد نجات غريق را در استخر دانشگاه نفت يك نفر است و وجود يك يا دو ناجي غريق جوابگوي اين استخر نيست.
نيكويي با بيان اينكه مسئولان بايد در راستاي ايجاد پايگاه‌ها و فضاهاي آموزشي در ..رزش شنا براي جوانان تلاش بيشتري اظهار داشت: بچه‌‌ها هميشه شنا كردن را دوست دارند و از آن لذت مي‌‌برند و اين كار تفريحي مناسب براي آنهاست، زيرا شنا و آب ‌تني اگر درست انجام شود، ورزش و عامل موثر حفظ سلامت نيز خواهد بود.

استخر جهان‌آراي خرمشهر بلااستفاده مانده است
رئيس هيئت شناي خرمشهر نيز در ادامه گفت: روزهاي گرم فصل تابستان زمان استخر رفتن و شناكردن است.
عبدالرضا ملك افزود: شنا علاوه بر آرامش جسمي، آرامش روحي را براي افراد در پي خواهد داشت و اين مسئله در روزهاي گرم تابستان بسيار مفيد و بااهميت است.
وي در ادامه نيز با اشاره به تنها استخر فعال اين شهرستان گفت: اين استخر زير نظر اداره كار و امور اجتماعي بوده و تا قبل از افتتاح استخر كارگر هيچ استخري در اين منطقه در اختيار عموم قرار ندارد.
رئيس هيئت شناي خرمشهر افزود: علاقمندان افراطي شنا در خرمشهر براي شنا كردن به استخرهاي فعال در آبادان مي‌آمدند.
وي خاطرنشان كرد: با توجه به اينكه شهريورماه همزمان با ماه مبارك رمضان است در اين ماه آمار استقبال از استخر كاهش مي‌يابد شناگران خرمشهري تنها يك ماه را براي استفاده از استخر در فصل تابستان فرصت دارند.
ملك در خصوص وضعيت استخر جهان‌آرا تصريح كرد: با توجه به ايرادهاي موجود در استخر جهان‌آراي اين شهرستان متأسفانه اقدام خاصي در راستاي رفع مشكلات آن صورت نگرفته است.
به گفته وي استخر جهان‌آرا تنها استخر متعلق به تربيت‌بدني است و متأسفانه مدت‌هاست كه بي‌استفاده مانده است.
رئيس هيئت شناي خرمشهر اضافه كرد: جوانان خرمشهري بدون داشتن امكانات تفريحي و رفاهي بسيار مستعد در همه زمينه‌هاي ورزشي از خود اشتياق نشان مي‌دهند.
وي خطاب به مسئولان تصريح كرد: مسئولان شهري و استاني بايد اين موضوع را در نظر بگيرند كه خرمشهر با هواي گرم و طاقت‌فرسا بايد حداقل از امكانات استخر در تابستان بهره‌مند باشند كه متأسفانه اين امر نيز محقق نشده است.
ملك در نهايت شناگران را به رعايت نكات بهداشتي توصيه كرد و اظهار داشت: بلافاصله پس از بيرون آمدن از آب دوش بگيرد، زيرا دوش گرفتن سبب مي‌شود كه كلرامين از پوست، مو، و چشم شما شسته شود.

 تخصيص اعتبار به‌منظور راه‌اندازي استخر جهان‌آراي خرمشهر
رئيس تربيت‌بدني خرمشهر نيز در خصوص وضعيت استخرها در خرمشهر اظهار داشت: در حال حاضر تنها يك استخر در خرمشهر وجود دارد كه متعلق به اداره كار بوده و در اختيار شناگران قرار گرفته است.
سعيد رشنو افزود: ديگر استخر موجود در شهرستان كه در اختيار تربيت‌بدني خرمشهر است استخر جهان‌آرا بوده كه نياز به تعميرات اصولي دارد.
وي با اشاره به ميزان اعتبار مورد نياز براي بازسازي و حل نواقص اين استخر گفت: اعتباري معادل يك ميليارد و 140 ميليون ريال به‌منظور رفع نواقص و راه‌اندازي استخر جهان‌آرا اين شهرستان نياز است كه اميدواريم اين اعتبار به زودي تخصيص داده شود.
رئيس تربيت‌بدني خرمشهر ادامه داد: البته در اين راستا رايزني‌هايي صورت گرفته و مدير كل تربيت‌بدني استان خوزستان نيز در خصوص حل كمبودهاي اين استخر قول‌هايي به ما داده است.
وي همچنين در پاسخ به اين سؤال كه آيا يك استخر جوابگوي متقاضيان و علاقمندان به شنا را در خرمشهر مي‌دهد، اظهار داشت: استخر كارگر به تنهايي در هواي گرم خرمشهر و با توجه به جمعيت استقبال كننده از شنا جوابگوي متقاضيان نيست و مسئولان همواره بايد اين موضوع را مدنظر قرار دهند.
برچسب ها: آبادان ، استخر
:
:
:
آخرین اخبار