تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۹
کد خبر: ۶۵۲۵۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پلنگ زا مطرح کرد:
بیماری خامج به نخیلات آبادان خسارت وارد کرد
رئیس اداره جهاد کشاورزی آبادان گفت: بروز بیماری خامج امسال به 15 درصد از محصولات خرمای این شهرستان خسارت وارد کرد.

رضا پلنگ زا با شرح اینکه بیماری خامج یک بیماری قارچی است که سبب فاسد شدن کُلازین خرما می شود، افزود: این بیماری همه ساله در حد کم در شهرستان مشاهده می شد اما متاسفانه امسال نسبت بروز این بیماری در مقایسه با سالهای گذشته بیشتر بوده است.

وی اظهار کرد: پس از بروز بیماری خامج و شناسایی باغات مبتلا به این بیماری به سرعت اقدامات و طرحهای مبارزه ای با این بیماری آغاز شد.

رئیس اداره جهاد کشاورزی آبادان تصریح کرد: از آنجایی که این بیماری درمان قطعی ندارد باید برای پیشگیری از آن اقدام جدی صورت گیرد تا خسارت کاهش یابد.

پلنگ زا یادآور شد: امید می رود تا با توجه به بروز این بیماری، یک افزایش کمی به لحاظ وزنی در محصول باقی مانده داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برداشت 79 هزار تنی محصول خرما در سال گذشته از پیش بینی برداشت 91 هزار تنی خرما در سال جاری خبر داد.

رئیس اداره جهاد کشاورزی آبادان در خصوص خسارت ریالی ناشی از بروز بیماری خامج به محصول خرمای آبادان گفت: این خسارت هنوز برآورد نشده است.

پلنگ زا با اشاره به تنوع محصول خرما در آبادان افزود: به طور مثال خرمای برهی که 25 درصد از نخلستانهای آبادان را شامل می شود که بر اساس پیش بینی محصول قابل برداشت در سال جاری و نرخ تضمینی خرید خرما در سال گذشته، حدود 11 میلیارد تومان خسارت فقط به محصول خرمای برهی وارد شده است.

وی در خصوص پرداخت خسارت به نخلداران به دلیل بروز این بیماری اظهار کرد: متاسفانه این بیماری جزء آیتم های خسارت زا لحاظ نشده است، اما با توجه به خسارت وارده به نخلداران مکاتبات زیادی را با اداره کل جهاد کشاورزی استان انجام داده ایم و ضمن اعلام مشکل، خواستار پرداخت خسارت شدیم.

رئیس اداره جهاد کشاورزی آبادان تصریح کرد: مدیرکل جهاد کشاورزی استان نیز مکاتبه ای را با مسئول صندوق مرکزی بیمه در اهواز داشته است که هنوز پاسخی در این خصوص دریافت نشده است.

به گفته وی همه ساله حدود یک میلیون و 500 اصله نخل در سطح هشت هزار هکتار از اراضی کشاورزی آبادان بیمه می شوند.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار