تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۷
کد خبر: ۶۴۹۹۸
تعداد نظرات: ۲۲ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اظهـار نظر صریح شمسایی درباره انتقـال آب / به‌جای کشاورزی باید به سمت صنعت برویم
این​که می​گویند آب​های استان وارد دریا می​شود حرف اصفهانی​ها است. یک ذره آب در استان بدون این​که برای آن برنامه​ریزی شده باشد وجود ندارد. این​که می​گویند در استان آب اضافی وجود دارد چنین مسئله​ای صحت ندارد / ما برای تمام صنایع بزرگ و کوچک تعهد تامین آب می​دهیم زیرا ارزش​افزوده یک متر مکعب آب در صنعت بیشتر از بخش کشاورزی است. به جای کار در بخش کشاورزی باید مردم به سمت کار صنعتی بروند
محمدرضا شمسایی، رییس سازمان آب و برق خوزستان اظهارکرد: بیکاری شدید باعث شده همه به دنبال اشتغال در بخش کشاورزی باشند که این معضل در کشور وجود دارد اما در خوزستان حادتر است؛ اما این روش برای ایجاد اشتغال در کشور ما که کشوری خشک است، جوابگو نیست و ما باید به توسعه صنعت و تامین آب آن تاکید داشته باشیم.

وی افزود: دو درصد مصرف آب به صنعت و 92 درصد مصارف آب به بخش کشاورزی اختصاص دارد و مشاهده می​کنیم که چقدر در این دو بخش تفاوت وجود دارد. اگر می​خواهید در زمینه اشتغال کار کنید باید سرمایه​گذاران را به سمت صنعت و صنایعی که آب کمتری بخواهد هدایت کنید.

محمدرضا شمسایی؛ مدبرعامل سازمان آب و برق خوزستان

شمسایی تصریح​کرد: اگر مسئولان استان این روش را در پیش بگیرند ما در زمینه تامین آب این صنایع و اشتغال ایجاد شده در آن قول می​دهیم.

وی عنوان​کرد: ما برای تمام صنایع بزرگ و کوچک تعهد تامین آب می​دهیم زیرا ارزش​افزوده یک متر مکعب آب در صنعت بیشتر از بخش کشاورزی است. به جای کار در بخش کشاورزی باید مردم به سمت کار صنعتی بروند.

شمسایی گفت: اراضی باکیفیت استان شناسایی و مکان​های داراي توجیح تعیین و این مطالعه در سطح یک میلیون و 150 هزار هکتار استان انجام شده است و اگر کشاورزی در خارج از این محدوده​ها صورت بگیرد محلی برای تامین آب آن​ها وجود ندارد.

وی ادامه​داد: این​که می​گویند آب​های استان وارد دریا می​شود حرف اصفهانی​ها است. یک ذره آب در استان بدون این​که برای آن برنامه​ریزی شده باشد وجود ندارد. این​که می​گویند در استان آب اضافی وجود دارد چنین مسئله​ای صحت ندارد.

شمسایی گفت: اگر از سوی سازمان آب و برق در چند سال اخیر مجوزهایی در زمینه آب صادر شده، زیر فشار استانداری بوده است.

وی اظهارکرد: در ارتباط با تامین آب برای اراضی جدید با کمال صداقت می​گویم که واقعا امکان​پذیر نیست و مجوزهای قبلی سازمان برای این مسئله در گذشته با زور بوده است و این اقدامات کار کارشناسی و منطقی نبوده است. آبی که به شهرهای پایین دست می​رسد به جز زه​آب نیست و ما عملا می​بینیم که در انتهای تمام رودخانه​ها آب شور است و قابل استفاده برای شرب نیست .

شمسایی بیان​کرد: یکی از اقدامات خوب سازمان آب و برق در هشت سال​گذشته انتقال آب از بالادست استان به سایر نقاط بوده است که از جمله این طرح​ها می​توان به طرح غدیر، طرح شمال شرق و طرح جنوب شرق اشاره کرد. این طرح کار بسیار اساسی و اصولی ولی هزینه​بر است. اعتبار مورد نیاز برای آن 10 هزار میلیارد تومان است که تاکنون سه هزار میلیارد تومان هزینه شده است.

وی افزود: تجربه نشان داده که این طرح را نمی​توان در کمتر از 5 سال آینده انجام داد و ما با شهرهایی همچون هندیجان و ایذه مواجه هستیم که از نظر آبی در مضیقه هستند.

شمسایی اظهارکرد: ما در سازمان آب و برق در استان وظیفه تامین آب را داریم و وظیفه​ای برای آب در درون شهرها یا روستاها نداریم. کار ما فقط تامین آب و آوردن آب تا شهر است و رساندن آب در داخل شهر با شرکت آب و فاضلاب است.

وی افزود: وضعیت نقدینگی در کشور بسیار بد است. اعتبارات بودجه سال 93 ما معادل بودجه سال 88 و کاهش یافته است و مطمئنا بخشی از طرح​های ما متوقف خواهد شد و انجام آن​ها امکان​پذیر نیست اما تلاش مي​كنيم همه طرح​هایی که در گذشته در دست اجرا بوده را ادامه دهیم.

شمسایی با اشاره به مشکلات کناره​های رودخانه​های استان تصریح​کرد: وقتی ما نمی​توانیم مشکلات آب شرب را حل کنیم، نمی​توان در این وضعیت به سمت ساماندهی سواحل برویم اما اگر حالت اضطراری در برخی سواحل وجود داشته باشد، مشکل مربوطه را حل خواهیم کرد.

وی با قبول برخی انتقادات فرمانداران شهرستان​ها در زمینه کندی اجرای پروژه​ها گفت: علت این مشکلات پول است. برخی پیمانکاران پروژه​ها به دلیل همین مسائل تا دو سال یک ریال هم دریافت نکردند و از نظر مالی به شدت در مضیقه هستیم و همین موضوع یکی از دلایل توقف پروژه​ها است. پروژه​هایی با پیشرفت بالا یعنی 80 و 90 درصد را باید تامین منابع کنیم و حتما باید آن​ها را به اجرا برسانیم اما پروژه​های با پیشرفت 50 تا 60 درصد را نمی​توانیم ادامه بدهیم زیرا منابع مالی نیست.

رييس سازمان آب و برق خوزستان درباره بازسازی شبکه​های آبیاری خاطرنشان​کرد: برخی از شبکه​ها مربوط به قبل از انقلاب و برخی مربوط به بعد از انقلاب است که بعضی از این امکانات فرسوده و نیاز به بازسازی دارد. تلاش ما این است که شبکه​های داراي مشکلات حاد را سروسامان دهیم اما این که کل شبکه​ها را بازسازی کنیم در توان ما نیست.

وی بیان​کرد: در پنج، 6 سال اخیر به دلیل بیکاری زیاد همه به سمت شاغل شدن در بخش کشاورزی رفته​اند؛ در 10 سال اخیر 300 هزار هکتار سطح اراضی کشاورزی استان افزایش یافته اما 41 درصد آب پشت مخازن سدها کاهش یافته است و این موضوع به بخش آب فشار وارد می​کند.

شمسایی اظهارکرد: مشکل دیگر این است که ساکنان مناطق بالادستی سهمیه​های آب را رعایت نمی​کند و این مسئله به مناطق پایین دست فشار می​آورد و این ظلم است. نبايد اجازه دهید در شهرستانی مردم بیش از سهمیه از آب استفاده یا کشاورزی کنند و سهمیه​ها باید رعایت شوند. براساس نظر وزارت جهاد کشاورزی کشت شلتوک در اولویت نیست و ما چرا با شلتوک مخالفیم زیرا این محصول سه، چهار برابر دیگر محصولات مصرف آب بیشتری دارد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۲۲
رضا
|
United Arab Emirates
|
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
2
3
سلام لطفا اصحاب علمی در بخش کشاورزی وکار افرینی ومدیریت بهینه منابع وارد بحث اقای مهندس شوند واگر نه .....................................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
0
12
اقايان رودخانه كارون ناموس خوزستان است يادتان باشد خوزستان بي كارون يعني برهوت .....نمايندگان استان گويا دوباره بخواب رفتند...
خوزستان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
0
8
آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآقااااااااااااااااااااااااااایونه مسئوووووووووووووووول کجا رفتییید؟!!!!!!!!!!!! چرا بداده کارون نمیرسین که میخوان ببرنش؟!!! همین یه کارونو استانمون داره اونهم میخوان ببرنش. به اندازه کافی به اهواز رسیدگی نمیشه همین مونده که کارونم ببرن .یه دفعه بگن بریم بمیریم دیگه چرا ذره ذره همه چیزو ازمون میگیرن!!!!! بخدا خسته شدیم دیگه.یه جاده سالم نداریم یه جای درست و حسابی تفریحی نداریم داخل جهنم زندگی میکنیم با آپشن گردوخاک!! مگه آدم چقدر عمر میکنه که همش باید در کمبود امکانات باشه که این مسئولین استان به اهواز برسن چرا کاری نمیکنید بخدا در درگاه خدا جواب پس میدین.
محمد جواد سلیمانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
15
3
سلام علیکم
جاری شدن آب کارون در زاینده رود باعث شادی جمعی از هموطنان مان خواهد شد . اصفهان زیبا متعلق به همه مردم ایران است , آبادی اصفهان یعنی آبادی ایران اسلامی .
پاسخ ها
صادق
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
جاری شدن آب کارون در زاینده رود باعث خشک شدن کارون و جلگه خوزستان خواهد شد لابد شما شهروند اصفهانی شادی خود را حتی بالاتر از نابودی خوزستان میدانید، بهتر است بجای این حرفها در استان های مرکزی جلو کشت غیر منطقی برخی محصولات همانند برنج گرفته شود نه اینکه کشاورزان خوزستانی در کنار رودخانه های خشک استان زانوی غم بغل بگیرند. کمی از خودخواهی و خودبرتر بینی که در نوشتارتان موج میزند دست بردارید.
دزفولی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
آبادی اصفهان به بهای نابودی خوزستان ،بعدازجنگ، بزرگترین ستم درحق مردم خوزستان است آقای سلیمانی!
محض اطلاعت عکسهای ساخت پل سفیدراببین تابدانی تا الانش هم چقدرازآب رابرده اند!
سجاد
| United States of America |
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
میشه شما چیزی نگی؟!
مروج کشاورزی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
1
3
با سلام
ضمن احترام به نظر آقای مهندس شمسایی ، نسبت به پیشنهاد ایشان در خصوص اینکه به جای کار در بخش کشاورزی باید مردم به سمت کار صنعتی بروند انتقاد دارم . آقای مهندس به جای پاک کردن صورت مسئله و اینکه کشاورزی دارای مصرف بالای آب می باشد باید به فکر انتقال دانش و بکارگیری روشهای جدید در زمینه بهره وری مصرف آب باشیم و به جای اینکه بیشتر اعتبارات و تسهیلات به سمت صنعت سوق داده شوند باید این هنر را داشته باشیم که همه ابعاد درآمدهای اقتصادی استان را در نظر گرفته و از پتانسیل های موجود نهایت بهره مندی و بهره برداری را نماییم . در جایی هم نظر جنابعالی مورد تأیید می باشد بله میتوان صنایع را بها داد آن هم در بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی اعم از زراعی ، باغی ، دامی و ... و همه عزیزان به خوبی میدانیم خوزستان علاوه بر پتانسیل های موجود در بخش های مختلف اقتصادی ، بیشتر به عنوان یک استان صنعتی شناخته می شود . و این سوالات برای بنده پیش می آید با توسعه صنایع توان تخصصی و فنی نیروهای انسانی استان دارای این ظرفیت می باشد یا اینکه همانند اکثر صنایع موجود نیروی انسانی متخصص و غیر متخصص را از استان های دیگر تأمین می نماییم و یا اینکه آلودگی های زیست محیطی موجود که گریبان گیر مردم رنج کشیده این خطه زرخیز می باشد کماکان لاینحل می مانند ، آیا سرعت بازگشت سرمایه در بخش کشاورزی بیشتر است یا در بخش صنعت ، آیا صنایع بزرگ که نیازمند سرمایه کلان می باشد مردم عادی توان تأمین آن را دارند در صورتی که در بخش کشاورزی با کمترین هزینه و کمترین زمان میتوان به هدف رسید اما در صورتی که کشاورزی مورد حمایت قرار گرفته و ریسک آن پایین آید و با دانش روز در همه ابعاد آن به خصوص مکانیزاسیون و مدیریت مزرعه با این صنعت تمدن ساز برخورد گردد . کشاورزی در طول تاریخ تمدن ساز بوده و در این روزگار به عنوان یک ابزار تهدید امنیت غذایی و ملی کشورهای در حال توسعه و وابسته به بیگانگان است و در معادلات سیاسی کشورهای توسعه یافته کنونی نقش بسیار مهمی را بازی کرده و ما هم میتوانیم به این قله رفیع برسیم همانگونه که حضرت امام (ره) فرمودند : کشاورزی محور توسعه و استقلال کشور است . پس جناب آقای مهندس شمسایی به جای ایجاد نا امیدی بیاییم در جامعه به خصوص در بین قشر زحمت کش و رنج کشیده کشاورزی امید را تزریق نماییم و بهانه را به دست اصفهانیان و ... ندهیم . پس سعی و تلاش گردد که با نگاه تحول گرایانه تسهیلات و اعتبارات را به جای سوق دادن به بخش صنعت به بخش کشاورزی سوق دهیم و به روشها و سبک های جدید آبیاری نظیر آبیاری تحت فشار و ... نهایت بهره مندی را از این نعمت الهی در راستای شکوفایی این بخش فراموش شده در گذشته ببریم . مباحث زیاد است و فقط به این موضوعات بسنده می کنم امید است مورد توجه واقع گردد . با تشکر و سرافرازی روزافزون ایران اسلامی
بختیاری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
0
6
خوزستان همه چی داره ولی خودش هیچی نداره چون بقیه دارن از امکاناتش استفاده میکنن آقایان مسئول چرا خودمون در فقر و فلاکت زندگی کنیم ؟ نه جاده نه بیمارستان نه تفریحگاه نه واحدهای صنعتی و پروژه برای اشتغالزائی و . . . ، جواب خدا رو کی باید بده ؟ کار پدر بیامرزی انجام بدین .
دوست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
1
5
آقای سلیمانی عزیز
شادی عده ای به قیمت ناشادی عده ای دیگر؟ کجای این آبادی ایران اسلامی است؟؟ حرف مهندس درست است. اصفهانی ها چرا نمی روند سوء مدیریتی را که در زمینهای کشاورزی شان صورت گرفته درست کنند؟ بروند سطح زیر کشت زمینهایشان را با امکانات خودشان متناسب کنند تا مجبور نشوند آب شرب مردم خوزستان را از دهانشان بگیرند.
ناصری
|
Finland
|
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
2
2
حرف های دو پهلو چرا جناب آقای شمسایی؟؟
1. در صورت صنعتی شدن و اجبار مردم به اشتغال در بخش صنعت شاهد مهاجرت از استان های دیگر به استان ما و بیکاری جوانان همچنین معضلات اجتماعی و امنیتی دیگر را شاهد خواهیم بود.
2. اشتغال در بخش کشاورزی باعث کارآفرینی ثابت و درآمد زائی برای مردم و استان می شود.
3. بخش کشاورزی ضامن تولید مواد غذایی در خود استان و جلوگیری از خرید از سایر استانها می شود.
4. بخش کشاورزی ضامن رونق روستا ها و جلوگیری از حاشیه نشینی می شود.
5. چرا باید در استان های کویری به آب و آتش می زنند تا آب از سایر مناطق به استان خودشان منتقل کنند و کشت کنن ولی ما بخش کشاورزی را رها کنیم؟
6.آیا می دانستید در یک هکتار از زمین های استان می توان در طی یک سال درآمد یک خانوار 5 نفره را تامین کند؟
7. به نظر حقیر مساله اساسی استان ضعف مدیریت و احساس مسئولیت نسبت به استان است و نه گرایش مردم به کشاورزی.
8. گرایش زیاد به صنعت آلودگی بیشتر و امراض مختلف را در استان در پی خواهد داشت و مطمئنا سود این صنعت به جیب دیگر استانها.
9.کشاورزی باعث جلوگیری از ریزگردها و سلامتی مردم را در پی دارد.

کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته.
وقتی کسی مسئول باشد باید به فکر تمامی کسانی که از تصمیم های آن متضرر می شوند باشد .
والسلام
ممبینی
|
Finland
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
1
5
جناب آقای محمد جواد سلیمانی آبادی اصفهان یعنی آبادی ایران اسلامی ولی نابودی کارون و خوزستان (به دلیل انتقال آب کارون به اصفهان) یعنی نابودی ... ؟ آخه چه تفکری ؟ شما اگر آب ندارید برای چی صنایع پر مصرفی مانند صنعت فولاد سازی رو در اصفهان نگه می دارید ؟ یادمون باشه نابودی کارون و خشک شدن کارون یعنی نابودی خوزستان و نابودی خوزستان یعنی نابودی ایران مطمئن باشید ایران بدون خوزستان بی ارزشه ولی بدون اصفهان هیچ اتفاق بدی برای کشور نمی افته
كورش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
2
4
آب اول حق زمين هاي خوزستان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
2
2
صنعت هم به آب نیاز دارد از طرفی کشاورزی و صنعت در هم تنیده شده وهردو به هم وابسته اند
دشت ازادگان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
1
5
جناب آقای مهندس شمسایی حرفهایت درست ، در هشت سال گذشته اگر زیر فشار استانداری برخی افراد ومعاونتهای سازمان مجوز انتقال رادادند چرا این افراد هنوز در پستشان مانده اند!!!!1 بهد تکلیف ضعف های مدیریتی چه می شود باور کنید در منطقه دشت آزادگان در زمینه ساخت ومدیریت شبکه های ابیاری و زهکشی به دلیل مدیریت ناصحیح همین اعتبارات کم نیز به درستی هزینه نشده و سواستفاده در این زمینه نیز میشود.
یک کارشناس آب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
2
4
اظهـار نظر صریح شمسایی درباره عدم انتقـال آب
این تیترصحیح تراست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
2
6
آقای محمد جواد سلیمانی یعنی کارون خشک بشه اهواز که فقط یه کارون داره بهش نسبتا زینت داده نابود بشه مردم خوزستان که الانم آب آشامیدنی درست ندارن دچار خشکسالی بیشتر بشن که اصفهان زیبای شما با تمام امکاناتی که داره رودخونه هم داشته باشه به قیمت نابودی یه استان دیگه . نوشتی ایران اسلامی اگه واقعا مسلمونی بدون آبی که به این قیمت بیاد تو زاینده رود حرومه هیچ جای دین عزیزمون نگفته که به خاطر منافع خودتون مسلمونای دیگه رو لگدمال کنید و در اسلام خودخواهی صفتی قبیح است . شما شادتر بشید و خوزستانیها مهم نیست که ناراحت باشن و افسرده از کی تا حالاآبادی شهرتون آبادی ایران اسلامیه ایران یعنی کردستان و خوزستان و سیستان و آذربایجان و همدان و ایلام و خراسان و............... نه فقط اصفهان
کشاورز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
0
0
جناب شمسایی از شما بعیده این جور نظر بدید.در اینکه آب نباید منتقل بشه با شما موافقم اما درباره کشاورزی باید بگم که شما اشتباه میکنید.باید کشاورزی را گسترش داد و امنیت غذایی بوجود آورد و از خروج ارز و واردات جلوگیری کرد.باید شیوه استفاده از آب را اصلاح و بهینه سازی کنیم.
شهروتد اهوازی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
0
0
اقای شمسایی لطف کنید و بفرماید انتقال اب کارون در زمان چه مدیری در سازمان اب و برق کلید خورد؟ بفرماید اقای زرگر استانداری فعلی اصفهان معاونت چه کسی در اب و برق بود؟ امیدوارم یادتان باشد
رضا
|
United Arab Emirates
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
0
2
سلام از مروج کشاورزی و ناصری تشکر می کنم
داود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
1
0
هویت و فلسفه وجود ما و شهر ما و استان ما به کارون است.
با خشک شدن کارون هویت ما را از ما می گیرید اقای سلیمانی!!!!!!
جلال
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۶
0
0
طرح های انتقال آب باید با کارشناسی دقیق انجام شود. هم اکنون طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز به سوی قم در حال انجام است که هزینه های زیادی به کشور تحمیل میکند و نتیجه اش نابودی کشاورزی در دشت های حاصلخیز و چهار فصل شمال خوزستان و مهاجرت مردم آن است. در تمام شمال خوزستان هیچ کارخانه بزرگی وجود ندارد و کشاورزی باعث اشتغال حداقل یک میلیون نفر است. حال میخواهید این همه جمعیت را بیکار کنید؟ همه میدانیم آب انتقالی به قم جهت کشاورزی به آنجا میروهد زیرا نیاز آب شرب قم با هزینه های خیلی کمتر و برداشت آبی ناچیز تامین میشد.
:
:
:
آخرین اخبار