تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۱:۵۹
کد خبر: ۶۴۵۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
علی لاریجانی: كنكور بايد حذف شود
اين قانون توسط نمايندگان مجلس تصويب شده است ولي هنوز از سوي وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري اجرايي نشده است / كنكور سبب ركود آموزشي و ايستايي در آموزش و پرورش شده است / با توجه به تصويب قانون حذف كنكور در مجلس قرار شد در خصوص كنكور برنامه ها و راه حل هايي از سوي وزارت علوم اعلام شود ولي من هيچ بويي در اين زمينه استشمام نمي كنم
رييس مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد كه با توجه به تصويب قانون حذف كنكور توسط مجلس شوراي اسلامي بنابراين بايد كنكور حذف شود.

به گزارش ايرنا، دكتر 'علي لاريجاني' روز پنج شنبه در بيست و هشتمين اجلاس روساي آموزش و پرورش كشور يادآور شد : اين قانون توسط نمايندگان مجلس تصويب شده است ولي هنوز از سوي وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري اجرايي نشده است .
وي گفت : كنكور سبب ركود آموزشي و ايستايي در آموزش و پرورش شده و مكانيسم كنكور داراي دو اشكال عمده است كه يكي از اشكالات عمده اين است كه با توجه به اين كه ضريب دروس تخصصي بالاتر از ضريب دروس عمومي است، توجه كنكوري ها به دروس عمومي كمتر مي شود، در حالي كه دروس عمومي مانند زبان انگليسي، ادبيات فارسي ، زبان عربي و معارف اسلامي از اهميت خاصي برخوردار هستند.
نماينده قم در مجلس شوراي اسلامي در مورد اشكال ديگر مكانيسم كنكور افزود :‌ با اين مكانيسم معلومات با آرامش در نهاد و سرشت دانش آموز جا نمي گيرد و مهارت و فرزانگي دانش آموزان كنكوري در تست زني افزايش پيدا مي كند و اين براي يادگيري آنها و استفاده مفيد از علم تاثيري ندارد.
رييس مجلس خاطرنشان كرد: با توجه به تصويب قانون حذف كنكور در مجلس قرار شد در خصوص كنكور برنامه ها و راه حل هايي از سوي وزارت علوم اعلام شود ولي من هيچ بويي در اين زمينه استشمام نمي كنم.
لاريجاني خطاب به روساي آموزش و پرورش كشور گفت : هر چند اين مساله به طور مستقيم به شما مسوولان آموزش و پرورش مرتبط نمي شود اما بايد مصرانه از وزارت علوم اين قضيه را پيگيري كنيد.
رييس مجلس تاكيد كرد: نسبت به كنكور حساس باشيد چرا كه مي تواند در آموزش و پرورش دانش آموزان تغييرات عمده اي ايجاد كند.
وي گفت: كنكور سبب افزايش اضطراب دانش آموزان دبيرستاني شده است و از اين رو پيشنهاد مي كنم امتحانات يكسان در كشور براي كاهش اين اضطراب و حدف كنكور در نظر گرفته شود كه البته بايد راهكارهاي مختلف در اين زمينه بررسي شود.
نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي صيانت از زبان و ادبيات فارسي در مدارس كشور را يكي از مهمترين وظايف مسوولان آموزش و پرورش برشمرد و ادامه داد: با مقايسه نوشته هاي قديمي و امروزي احساس مي كنم كه آن ادبيات فاخر سابق افول كرده است كه متاسفانه در مكاتبات اداري هم غلط هاي ادبي و دستوري فارسي ديده مي شود.
لاريجاني يادآور شد : در حال حاضر كتاب هاي خوبي در زمينه زبان و ادبيات فارسي در مدارس كشور تنظيم شده است ولي نمي دانم اشكال كار در آموزش زبان و ادبيات فارسي كجاست و چرا ادبيات فارسي در جان دانش آموزان نمي نشيند.
وي ادامه داد: شايد شيوه هاي آموزشي زبان و ادبيات فارسي در مدارس مناسب نباشد و يا نياز به تغيير محتواي كتب باشد كه لازم است مسوولان آموزش و پروزش نيز در اين مورد تلاش هاي خود را انجام دهند چرا كه خروجي آموزش و پرورش در كشور بايد افرادي باشند كه مسلط بر زبان و ادبيات فارسي باشند.
لاريجاني پرداختن به آموزش زبان هاي عربي و انگليسي را يكي ديگر از وظايف مهم وزارت آموزش و پرورش درايران برشمرد و گفت :‌از آنجا كه كتاب آسماني ما مسلمانان و كتب ديني ما به زبان عربي است حتما بايد آموزش و پرورش در زمينه آموزش زبان عربي به دانش آموزان و معلمان اقدامات شايسته اي انجام دهد.
رييس مجلس خاطرنشان كرد : ايجاد علاقه مندي به كتاب هاي ديني بايد به طور جدي در ميان دانش آموزان به وجود آيد و دروس ديني بايد جايگاهي براي رفع تشنگي افراد باشد.
وي گفت: به نظر من دو عامل در افزايش جذابيت كتاب هاي ديني و معارف اسلامي مي تواند موثر باشد كه يكي محتواي كتب ديني و معارف اسلامي مدارس است و ديگري شيوه آموزشي آن.
لاريجاني گفت : توصيه من در حضوص تدوين كتب ديني اين است كه به روش قرآن تمسك كنيم زيرا كتب ديني آموزش و پرورش ما بايد همانند قرآن مجموعه اي از استدلال، قصص و برهان را داشته باشد.
وي افزود :‌ روش تدريس كتب قرآني در مدارس بايد به شكل گفت و گو و بحث باشد و علاوه براين كلاس هاي ديني و معارف اسلامي در مدارس نبايد خشك باشد و بايد اجازه داد دانش آموزان در فضاي آرام به طرح مسايل و سئوالات خود بپردازند.
وي نقش آموزش و پرورش را در توسعه كشور بسيار مهم و تعيين كننده دانست و گفت: ممكن است وزارتخانه آموزش و پرورش از نظر سياسي وزارتخانه اي كم سر و صدا باشد اما بايد به جايگاه آن در تصميم گيري ها، تصميم سازي ها و اجرا توجه ويژه اي كرد.
رييس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به تدوين سند تحول آموزش و پرورش گفت: اين سند پخته و كارشناسي شده است و هم اكنون در دستور كار شوراي عالي انقلاب فرهنگي به عنوان سند بالادستي در مسير تصويب است.
لاريجاني ايجاد دانشگاه فرهنگيان را يك ظرفيت فوق العاده مهم برشمرد و ادامه داد: بايد ضمن صيانت از اين طرح مهم مراقب بود تا كارهاي موازي ديگري در اين مورد انجام نشود.
وي با اشاره به ساخت شهرك هاي مسكوني جديد گفت: از هم اكنون بايد به فكر ساخت مدارس در اين شهرك ها بود تا بعدا مشكلاتي در اين زمينه پيش نيايد.
:
:
:
آخرین اخبار