تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۴
کد خبر: ۶۴۲۹۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ثمره‌اوراق‌مشارکت آبفا درشهرهای شمال استان
پس از شهرهای آبادان، خرمشهر، شادگان، بندرامام و ماهشهر که در اولویت نخست بهره‌مندی از شبکه جامع فاضلاب در چارچوب بزرگترین طرح زیست محیطی جنوب غرب کشور قرار داشتند این طرح در شهرهای شمالی خوزستان هم روند مطلوبی را پشت سر می‌گذارد.

برای 16شهر بزرگ خوزستان در مجموع چهار هزار و 500 کیلومتر شبکه گذاری فاضلاب در چارچوب این طرح برنامه‌ریزی شده که از این رقم بخشی هم مربوط به شهرهای دزفول، شوشتر، اندیمشک، شوش و بهبهان است.

مجری طرح فاضلاب دزفول گفت: با بهره‌مندی از اعتبارات اوراق مشارکت برای اجرای طرح توسعه شبکه فاضلاب در دزفول 14هزار واحد مسکونی با جمعیت حدود 85 هزار نفر در این شهر زیر پوشش این شبکه قرار گرفتند.

بهزداد افشارنیا افزود: تاکنون 111 کیلومتر انشعاب و 92 کیلومتر شبکه فاضلاب از این طرح در دزفول از محل اعتبارات فوق اجرا شده است. از مجموع سه ایستگاه پمپاژ برنامه نیز تاکنون یک ایستگاه در منطقه غرب دزفول و در محل تصفیه خانه فاضلاب ساخته شده است.

وي عنوان‌كرد: شبکه فاضلاب در مناطق بلوار طباطبایی و خیابان های منتهی به آن، 500 دستگاه یا گلستان، گلریز، غرب دزفول منتهی به بلوار 15 خرداد، خیابان امام خمینی(ره) شمالی، روبه‌روی خیابان شهیدآباد و بخشی از بافت قدیم اجرا می شود.

مجری طرح فاضلاب دزفول گفت: پیش از اوراق مشارکت 197 کیلومتر شبکه و انشعاب های فاضلاب در دزفول اجرا شده بود و 350کیلومتر دیگر از شبکه باید اجرا شود. برای تکمیل شبکه فاضلاب دزفول یک هزار و 300 میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است که این اعتبار با فروش مرحله سوم اوراق مشارکت تامین خواهد شد.

همچنين محمد داغري، مجري طرح فاظلاب شوش اظهاركرد: با بهره‌مندی از اوراق مشارکت تاکنون 30کیلومتر از شبکه و انشعاب‌های طرح جامع فاضلاب این شهر اجرا شده است. این میزان از مجموع 120کیلومتر تعهد عملیاتی است که باید انجام شود.

وی با اشاره به شروع عملیات اجرایی طرح از آبان 91 افزود: این طرح با اعتبار اولیه 160میلیارد ریال اجرایی شد که اتمام کار نیازمند 380میلیارد ریال دیگر است.

داغری یادآورشد: طرح جامع فاضلاب در مناطق خزیره بالا و خزیره پایین، آخر آسفالت، ابراهیم آباد، بخشی از زیباشهر و شهرک های سلمان و دانیال، مساکن مهر منطقه ولایت و شیر پاستوریزه و بخشی از خط انتقال فاضلاب منطقه شرق شوش در دست اجرا قرار دارد.

وی گفت: طرح جامع فاضلاب و شبکه‌های و انشعاب‌های آن در مناطق شرق شوش، سلمان فارسی، دانیال، ولایت، مساکن مهر و منطقه مسکونی کارکنان کوی نیرو امسال عملیاتی و بهره برداری می‌شود.

داغری با اشاره به احداث پنج ایستگاه پمپاژ در چارچوب طرح اظهارکرد: براساس پیش‌بینی‌ها و در صورت تزریق به‌موقع اعتبارات این طرح تا پایان سال 96 به اتمام می‌رسد.

وی که مجری طرح فاضلاب اندیمشک هم است در رابطه با روند اجرای طرح در این شهر نيز گفت: تاکنون یکصد کیلومتر از شبکه فاضلاب این شهر با استفاده از فروش اوراق مشارکت اجرا شده است.

داغری اظهارکرد: 100 کیلومتر دیگر از شبکه فاضلاب در دست اقدام است که انجام آن به 750 میلیارد ریال دیگر نیاز دارد.

وی مجموع هزینه انجام شده برای اجرای شبکه فاضلاب تا زمان حاضر را 360 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: در چارچوب طرح جامع فاضلاب دو ایستگاه پمپاژ نیز در اندیمشک احداث خواهد شد.

داغری یادآورشد: تاکنون 80 درصد خطوط اصلی فاضلاب اجرا شده که شبکه و انشعابات مناطق کوی نیرو، حاجی وندان، بخشی از مناطق شهدا، زیباشهر و رسالت، کوی امیر را تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی از اتمام پروژه تا پایان سال 95خبر داد.

همچنین مجری طرح فاضلاب شوشتر گفت: از محل فروش اوراق مشارکت در 20 ماه گذشته 56 کیلومتر شبکه جدید فاضلاب در این شهر اجرا شده است.

رضا طافی‌زارع مجموع شبکه طبق طرح جامع فاضلاب را 348 کیلومتر اعلام و اظهارکرد: طول شبکه اجرا شده قبل برخورداری از اوراق مشارکت در 10 سال‌گذشته 203 کیلومتر بود که در قالب اوراق مشارکت 112 کیلومتر شبکه پیش بینی شده است.

وی گفت: برای اجرای شبکه در قالب سه پیمانکار 340میلیارد ریال از محل اوراق مشارکت پیش‌بینی که از این رقم 200میلیارد ریال جذب و هزینه شده است. این شبکه در مناطق شوشتر قدیم، بلیتی و شهرک‌های علم‌الهدی، اندیشه و نورمحمدی اجرا می‌شود.

طافی‌زارع افزود: با توجه به شرایط فروش اوراق مشارکت و محدودیت‌ها و شرایط امسال حدود 140 میلیارد ریال در مرحله سوم فروش این اوراق برای اجرای شبکه و تکمیل کارهای باقی مانده در اسناد قبلی پیش‌بینی شده است.

وی گفت: احداث شش ایستگاه پمپاژ در چارچوب این طرح پیش بینی شده که امسال یکی از این‌ها به نام ایستگاه شماره هشت بهره‌برداری می‌شود.

طافی‌زارع تکمیل شبکه و انشعاب‌های خانگی منطقه 76 هکتاری، تکمیل شبکه و انشعاب‌های منطقه بین‌الحرمین، تکمیل شبکه شهرک بهاران شبکه و انشعاب‌های آن، اجرای شبکه و انشعاب‌های مناطق باقی‌مانده میدان امیرکبیر، اجرای خط 600 میلی متری از منازل کارون به سمت تصفیه‌خانه، تکمیل شبکه و انشعاب خانگی شهرک نورمحمدی، اجرای شبکه و انشعاب‌های شهرک ساحلی و تکمیل تصفیه‌خانه فاضلاب شوشتر با ظرفیت 45 هزار متر مکعب برای افق نهایی در سال 1404 را از برنامه‌های در دست اقدم عنوان و خاطرنشان‌کرد: تحقق این برنامه‌ها مستلزم فروش مرحله سوم اوراق مشارکت و تامین اعتبار لازم است.

وی افزود: مدول نخست این تصفیه‌خانه با ظرفیت 22 هزار متر مکعب در مدار بهره‌برداری بوده و برای تکمیل آن کارهایی از جمله نصب سامانه اتوماسیون پل‌های لجن روب، محوطه سازی فضای سبز و جمع‌آوری آب‌های سطحی تصفیه‌خانه در سال 93 با اعتباری افزون بر 7/5 میلیارد تومان در دستور کار قرار دارد.

بر اساس مصوب شورای راهبردی توسعه خوزستان که به ریاست معاون اول رییس جمهوری برگزار می‌شود، مقرر شده سالانه سه هزارمیلیارد ریال اوراق مشارکت با مجوز شورای عالی اقتصاد و همچنین بانک مرکزی برای اجرای شبکه‌های فاضلاب شهرهای بزرگ خوزستان در سه سال متوالی اختصاص یافته و به فروش برسد.

شرکت آبفا خوزستان پس از مرحله نخست فروش اوراق مشارکت در اسفند سال 90 با اعتبار 2 هزار و 700 میلیارد ریال، اجرای طرح جامع فاضلاب را در این شهرها آغاز کرد. با اجرای این طرح، میزان بهره‌مندی مردم شهرهای بزرگ خوزستان از خدمات فاضلاب از 38 درصد به 100درصد خواهد رسید.
:
:
:
آخرین اخبار