تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۴
کد خبر: ۶۳۸۳۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون سازمان آب و برق:
خوزستان با 35 درصد کاهش منابع آب روبرو است
معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: این استان با 35 درصد کاهش منابع آب روبرو است.

فتح الله دهکردی افزود: در سال آبی 93- 92 با توجه به کشت های انجام شده فراتر از برنامه، تامین آب در حوزه های مختلف برای کشت زمستانه برای حوضه دز دو میلیارد و 775میلیون متر مکعب، کارون چهارمیلیون و 484 متر مکعب، کرخه یک میلیارد و 341میلیون متر مکعب و مارون 820 میلیون متر مکعب تامین شد که با توجه به افزایش نیاز آبی نسبت به برنامه ریزی انجام شده ما را در تامین آب فصل تابستانه با محدودیت هایی روبرو ساخته است.

وی گفت: با توجه به گزارش های آماری آورد حوضه های مختلف، از اول مهر 92 تا سوم خرداد امسال در حوضه کارون 77 درصد سال های نرمال آورد آب داشته ایم و در حوضه دز 70 درصد نسبت به سال های نرمال است.

دهکردی توضیح داد: در مجموع کارون بزرگ با 26 درصد کاهش نسبت به سال های گذشته با کاهش ورودی روبرو بوده و در حوضه کرخه وضعیت نگران کننده است و با کاهش 68 درصدی نسبت به میانگین آماری مواجه می باشد.

وی افزود: در خوزستان اگرچه حوضه ها، ارتباط شان با منابع یا کم است یا اصلا ارتباط ندارند منابع این حوضه ها 65 درصد نسبت به سالهای گذشته بوده و 35 درصد کاهش را نشان می دهد، از طرفی در حوضه های کرخه و مارون افزایش مصرف در فصل زمستان را شاهد بوده ایم که مصارف تابستانه را با چالش روبرو ساخته است.

دهکردی گفت: در فصل زمستان، مصارف در حوضه کارون و دز به صورت نرمال انجام شده و با برنامه ریزی انجام شده تطبیق دارد، اما افزایش مصرف در حوضه های کرخه و شاوور محدودیت های تابستانه را ضروری کرده است.

این مقام سازمان آب و برق خوزستان افزود: هم اینک ذخایر سدها بیانگر عدم آبگیری به صورت کامل بوده و دوره آبگیری نیز به پایان رسیده، از طرفی متاسفانه در سال های اخیر به دلیل یکسری اظهار نظرهای غیرکارشناسی که در استان شکل گرفت و بدون توجه به تبعات آن گرایش شدیدی بین کشاورزان برای کشت های پر مصرف شد و به نسبت توسعه این قبیل کشت ها دیگر کشاورزان با محدودیت کمی و کیفی مواجه شده و سطح زیر کشت حوضه های پایین دست به شدت کاهش می یابد.

وی گفت: توسعه کشت شلتوک، ذرت و ماهی سراها با مصرف آب چهار تا پنج برابر دیگر محصولات که مصرف تابستانه مانند ماش، لوبیا و کنجد، یک گرایش خیلی خطرناک در استان به حساب می آید که امید می رود متولیان بخش کشاورزی با ترویج کشت محصولات با مصرف آب معقول، به این معضل بزرگ فائق آیند.

دهکردی افزود: طبق برنامه ریزی که با هماهنگی مدیرکل مدیریت بحران استانداری و جهاد کشاورزی استان برای خشکسالی صورت پذیرفته، از حجم مجموع ذخایر سدها و با احتساب آورد ماه های خرداد تا پایان شهریور حدود 10 میلیارد متر مکعب برای برنامه ریزی مصارف تابستانه و پاییزه در اختیار است که دو سوم برای مصارف تابستانه و یک سوم به مصارف پاییزه اختصاص یافته است.

وی توضیح داد: بر همین اساس و در صورت انجام الگوی کشت نرمال و احتراز از کشت های پرمصرف، امکان کشت در حوضه های دز و کارون تا سقف 100 درصد و حوضه های کرخه و مارون 70 درصد تامین آب خواهد شد.

دهکردی افزود: تاکید ما بر جلوگیری از توسعه کشت های پر مصرف مثل شلتوک و ذرت است؛ شهرهای بالا دستی باید از کشت محصولات پر مصرف خودداری کنند تا پایین دستی ها هم اصراری بر کشت این قبیل محصولات نداشته باشند.

وی گفت: اگر همراهی ادارات و نهادهای مربوط بر اساس این اطلاعات نباشد کشاورزان با خسارات جبران ناپذیری روبرو خواهند شد و کمبود آب آنها را دچار خسارت هنگفت خواهد کرد.

دهکردی افزود: در حوضه های دز و کارون، با وجود این که آب متناسب با کشت سال های نرمال امکان پذیر است، بر خودداری از کاربرهای پرمصرف مثل شلتوک و توسعه پرورش ماهی تاکید می شود.

وی گفت: برداشت های بی رویه و پساب های آلوده باعث می شود که کیفیت آب در پایین دست کارون با مشکل مواجه شود؛ در پایین دست نخیلات آبادان وجود دارد، آب گیری نخیلات آبادان از طریق بهمنشیر انجام می شود و مصرف بی رویه آب در بالادست و ورود پساب آلوده می تواند تولید نخیلات در آبادان و خرمشهر را با افت شدید مواجه کند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار