تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۲
کد خبر: ۶۳۷۰۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
از سوی مدیر عامل سازمان قطارشهری اهواز ؛
آخرین وضعیت مترو اهواز تشریح شد
مدیر عامل سازمان قطارشهری اهواز آخرین وضعیت مترو این شهر را تشریح کرد.

عباس هلاکویی با اشاره به سفر دولت یازدهم و قول رئیس جمهور در مورد حل مشکل اعتباری قطار شهری اهواز اظهار کرد: با قول و تعهد دولت، بانک عامل پذیرفته که اعتبار مورد نیاز را گشایش کند.

مدیرعامل سازمان قطارشهری اهواز، با اشاره به توافق با کشور چین گفت: تجهیزات و تاسیسات  مورد نیاز قطارشهری اهواز از خارج کشور تامین می‌شود و طرف چینی قول داده در صورت گشایش اعتبار از سوی بانک مرکزی ساخت تجهیزات قطارشهری اهواز را آغاز کند.

هلاکویی با بیان اینکه این پروژه حدود 300میلیون دلار اعتبار نیاز دارد خاطرنشان کرد: بانک عامل تاکنون نگران عدم بازگشت اقساط و توجیه اقتصادی بود اما با ورود دولت و رئیس جمهور, به بانک تکلیف شده این مسئله حل شود و بانک نیز پذیرفته است.

وی با بیان اینکه مشکل فاینانس در کشور مختص اهواز نیست، تصریح کرد: شهرداری تهران نیز با وجود بودجه حدودا 100 برابری نسبت به شهرداری اهواز، تاکنون نتوانسته مشکل فاینانس را حل کند در صورتیکه فاینانس برای فعالیت‌های اقتصادی و توسعه کشورهای در حال توسعه مانند ایران بسیار راهگشا و موثر است.

مدیر عامل سازمان قطارشهری اهواز، مشکل فعلی پروژه را روند زمان‌بر امور اداری پرونده دانست و گفت: برخی مجوزهای اعتباری ما متعلق به سال‌های گذشته بوده که باید تمدید شود و پرونده ما هم در بانک مرکزی باید عملیاتی شود چون در حال حاضر پروسه کار در داخل کشور زمان‌بر شده است.

وی با اشاره به نامه وزیر کشور در مورد موافقت با تخصیص اعتبار از بودجه این وزارتخانه اظهار کرد: همکاری دولت تاکنون خوب بوده اما سیکل اداری و به‌ویژه بخش بانکی به‌طور عادی زمان‌بر است, برای همین درخواست ما این است به قطارشهری کلان شهر اهواز نه به صورت عادی بلکه به طور ویژه نگاه شود.

شهردار اسبق اهواز، با بیان اینکه حتی در کشورهای پیشرفته نیز بین 30 تا 70 درصد به بخش حمل و نقل و قطارشهری یارانه تخصیص داده می‌شود اظهار کرد: ممکن است از نظر بانک, این پروژه توجیه اقتصادی نداشته باشد اما اگر به آن به عنوان پروژه ای ملی که لازمه توسعه استان، صرفه جویی در سوخت کشور و کاهش آلودگی زیست محیطی نگاه کنیم این ابهام نیز حل می‌شود.

وی گفت: با همه این مسائل پیش بینی می‌کنیم تا قبل از مهرماه سال جاری فاینانس عملیاتی شود و دو ایستگاه آماده‌ داریم که ظرف دو ماه آنها را راه اندازی می‌کنیم تا مراحل آزمایشی پروژه آغاز شود و مردم نیز در جریان کار قرار بگیرند.

مدیر عامل سازمان قطار شهری اهواز همچنین با اشاره به اینکه تولید واگن های مورد نیاز حدودا دو سال زمان نیاز دارد اظهار کرد: با وزیر کشور هماهنگ شده در صورت پیشرفت کار چند ست تجهیزات شامل واگن قطار شهری که ساخته شده اما در حال استفاده نیست از شهرداری های شیراز، اصفهان یا تبریز به صورت قرضی به اهواز منتقل شود تا مراحل آزمایشی ایستگاه‌ها و ریل‌ها انجام شود.

هلاکویی همچنین آغاز مرحله نازک کاری ایستگاه های مترو و انجام سایر امور ساختمانی پروژه ها خبر داد.
مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار