تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۳
کد خبر: ۶۳۰۲۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
توسط دانشجويان دانشگاه علوم‌پزشكي اهواز ؛
طراحي اولين نرم‌افزار گفتار درماني تحت اندرويد
اولين و ارزان‌ترين نرم‌افزار گفتاردرماني تحت سيستم‌‌عامل اندرويد در كشور، توسط دانشجويان دانشگاه علوم‌پزشكي جندي‌شاپور اهواز طراحي و عرضه شد.

اين نرم‌افزار توسط سيده‌نگار سروري‌ن‍ژاد و حسين نصرالهي دانشجويان مقطع كارشناسي رشته گفتار درماني اين دانشگاه طراحي و عرضه شده‌است.

سيده‌نگار سروري‌نژاد درباره اين نرم‌افزار اظهار داشت: کارت‌های تصاویر از دیرباز در گفتاردرمانی برای ارزیابی و درمان انواع اختلالات گفتار و زبان مورد استفاده قرار می‌گرفته‌است. تجربه ثابت کرده افزايش توجه و تمرکز و حافظه بينايي و شنيداري در کودکاني که اختلال گفتار و زبان دارند از ميزان فعاليت‌هاي حرکتي اضافي آن‌ها کاسته است و به دليل احساس امنيت ناشي از شناخت محيط پيرامون، پرخاشگري‌هاي آن‌ها نيز کاهش يافته‌است.

وي افزود: به دنبال افزايش دقت و توجهي که اين كودكان به محيط اطراف خود معطوف مي‌دارند، برخي زمينه‌هاي شناختي بدون آموزش در آن‌ها شکل مي‌گيرد؛ کنجکاوي نسبت به محيط اطراف و سؤال در زمينه‌هاي مختلف رو به ازدياد مي‌نهد و آموزش‌هاي مراحل بعدي سريع‌تر، با صرف انرژي و تکرار کمتري انجام مي‌شود و نتايج ارزشمند و قابل ملاحظه ديگري نيز در اين ارتباط حاصل مي‌شود.

اين دانشجوي دانشگاه علوم‌پزشكي اهواز ادامه‌داد: نرم‌افزار "آوای سخن" برای کودکان طبیعی، كودكان مبتلا به اختلالات اتیسم، سندروم داون، داراي کم‌شنوایی و عقب‌ماندگی ذهنی، اختلالات رشدی و سایر کودکانی که فاقد ارتباط کلامی هستند، طراحی شده‌است و برای اين کودکان، والدین، درمان‌گران و معلمان آن‌ها قابل استفاده است.

سروري‌نژاد تصريح كرد: این نرم‌افزار تحت سیستم‌عامل اندرويد بوده و به‌راحتی بر روی تبلت و گوشی‌های اندرويد نسخه 2.3 به بالا اجرا می‌شود و همین ویژگی قابل حمل و سبک‌بودن سختی آموزش و فراگیری را برای درمان‌گران و فراگیران کاهش می‌دهد و درمان‌جو می‌تواند گوشی یا تبلت را با خود حمل کند؛ از سوي ديگر درمان‌جو مي‌تواند تکالیف درمان‌گر خود را در همه حال و به راحت‌ترین شکل ممکن انجام دهد و از سیر درمان عقب نماند.

وي با بيان اين‌كه این نرم‌افزار اولین نرم‌افزار گفتار‌درمانی تحت سیستم‌عامل اندرويد در ایران است، گفت: آوای سخن بیش از 500 مفهوم را در قالب 32 گروه پوشش می‌دهد و در آن بيشتر از تصاویر واقعی استفاده شده‌است؛ همچنين تصاویر شماتیك از گویایی لازم برخوردار هستند .این مفاهیم همراه با نوشتار مربوط به آن مي‌باشد که این قابلیت برای شکل‌گیری و تقويت زبان نوشتاری کودک حائز اهمیت است.

سروري‌نژاد یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت این نرم‌افزار را دارا بودن قابلیت تحريک شنیداری عنوان كرد و توضيح داد: در اين نرم‌افزار ضمن باز شدن عکس، صوت نیز برای فراگیرنده پخش می‌شود که این قابلیت برای افراد کم‌شنوا نیز پرفایده خواهد بود. ویژگی مثبت دیگر این نرم‌افزار که باعث تمایز بیشتر آن از سایر نرم‌افزارهای موجود در بازار شده‌است قابليت ویرایش، کاستن و اضافه‌کردن صدا، تصویر و متن است که امکانی جدید را برای افزاد دو زبانه فراهم می‌كند تا صدای زبان خود را بر روی تصاویر ضبط کنند و همچنین خانواده و درمانگر می‌توانند تصاویری که مورد نیاز کودک نیست را حذف کنند و در مقابل این امکان وجود دارد که تا ظرفیت100 عدد، به زيرگروه‌ها، مفهوم مورد نیاز کودک همراه با صدا و نوشته اضافه شود.

"آوای سخن" از 30 اردیبهشت‌ماه از سایت اختصاصی این نرم‌افزار به نشاني www.avasokhan.ir قابل خریداري است
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار