تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۸
کد خبر: ۶۲۹۳۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مجموعه‌اي كم‌نظير از دستگاه های منحصربه‌فرد و جالب؛
موزه دانشگاه شهيد چمران قابلیت تبدیل شدن به یک جاذبه گردشگری را دارد
فکر می کنم از تمام پتانسیل های استان برای جذب گردشگر باید استفاده کرد و موزه دانشگاه با در اختیارداشتن دستگاه های منحصر به فرد و جالب، این قابلیت را دارد
موزه دانشگاه شهیدچمران اهواز با داشتن بخش های متنوع و دستگاه های منحصر به فرد و جذاب، قابلیت تبدیل شدن به یک جاذبه گردشگری را دارد.

دکتر بیژن برازنده رییس موزه دانشگاه شهیدچمران اهواز با بیان این مطلب اظهار كرد: در حال حاضر طرح‌‌‌‌های متعددی براي موزه در دست اجراست که تقريبأ تکمیل شده‌اند ولی برای آماده‌شدن به منابع مالی نیاز دارند كه متأسفانه اکنون هیچ حمایتی از این طرح ها نمي‌شود.



وي با بيان اين‌كه در حال حاضر طرح‌هایی در دو بخش فیزیک مدرن و پزشکی اجرا شده که در صورت حمایت تا چند ماه آینده تکمیل می‌شوند، تصريح کرد: در بخش پزشکی موزه در حال کار روی بزرگترين قلب متحرک دنیا هستم که 46 هزار برابر بزرگتر از اندازه قلب عادی است و ساخت آن حدود سه تا چهار سال طول کشیده‌است؛ این قلب با سه تن وزن می‌تواند پردازشگر بیماری‌های قلبی انسان باشد و تمام اجزای آن قابلیت باز و بسته‌شدن دارد.

رييس موزه دانشگاه شهیدچمران اهواز خاطرنشان کرد: این دستگاه همچنین سیستم نوار قلب را تغییر می دهد و به جای نمودارهای سینوسی، قلب و محلی را که مشکل دارد نشان می دهد و در صورت تأمین مسایل مالی آن، می توان سیستمی را پیاده کرد که این دستگاه به فرد متصل شود و حرکات قلبی وی را عینا نمایش دهد که این کار در تشخیص و درمان بیماری های قلبی بسیار به پزشک کمک می کند.

برازنده افزود: از جمله کارهایی که در بخش فیزیک در حال انجام است، ساخت دستگاهی است که انرژی خروجی افراد را به صورت تله پاتی دریافت می کند و با اراده ی فرد، می تواند مثلا یک چراغ یا دستگاه الکترونیکی را خاموش و روشن کند. نوع دیگری از این دستگاه نیز در حال ساخت است که با استفاده از انرژی فرد می تواند اشیا را حرکت دهد و این برای اولین بار است که چنین دستگاهی اختراع می شود.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از کارهای در برنامه، اجرا کردن طرحی در مقیاس وسیع است که قبلا تسلا انجام داده بود و در این صورت می توانیم جرقه و رعدوبرق های مصنوعی زیبایی در آسمان دانشگاه ایجاد کنیم که به ویژه در آسمان شب بسیار جالب خواهد بود.

رییس موزه دانشگاه شهیدچمران اهواز با اشاره به دستگاه های جدیدی که در سال 92 تکمیل و به موزه اضافه شدند، گفت: یکی از این دستگاه ها، به این طریق عمل می کند که انرژی خروجی افراد را به صورت امواج هوشمند پلاسما روی مانیتور نشان می دهد و می توان از آن در پزشکی برای تشخیص بیماری ها استفاده کرد. همچنین دستگاهی دیگر انرژی خروجی افراد را به صورت صدای پرندگان قابل شنیدن می کند و براساس میزان انرژی فرد، قد و وزن موثر، شدت صدا افزایش می یابد.

برازنده تصریح کرد: دستگاه دیگری که سال گذشته ساخته شد و در موزه قرار گرفت براساس انرژی ساکن افراد کار می کند؛ این دستگاه این انرژی را ذخیره می کند و وقتی فرد به سمت دستگاه می رود، موهای وی مانند خط کش صاف شده و به سمت دستگاه کشیده می شود؛ همچنین دستگاه دیگری با استفاده از لامپ کاتد - لامپ تصویر تلویزیون و یک سری کیت های الکترونیکی و یک خازن ساخته شد که قادر است به صورت سوخت یک اختلال بی ضرر در سیستم بینایی و مغز ایجاد کند و موجب می شود فرد وقتی به پشت دستش نگاه می کند آن را به اندازه یک سکه بزرگ سوراخ ببیند و علاوه بر دیدن اشیاء پشت دستش، مویرگ های دست خود را هم مشاهده کند.

وی ادامه داد: دستگاه دیگری که سال گذشته ساختم و با استقبال زیادی مواجه شد، دستگاهی است که بر اساس الکتریسیته عظیم تولیدی توسط بدن انسان کار می کند و موجب می شود که حداقل 10 عدد لامپ 220 ولتی با قرار گرفتن روی سطح پوست فرد، روشن شود؛ این برق 2 تا 3 میلیون ولت شدت دارد ولی از بدن افراد عبور می کند بدون آن که ضرری داشته باشد.

برازنده افزود: دستگاه اکوکاردیوگرافی را نیز با هزینه ای حدود 2 تا سه میلیون تومان ساخته ام که نسبت به نمونه های موجود در بازار نه تنها ارزان تر، بلکه دقیق تر است و در صورتی که در حین کار، حال بیمار بدتر شود، با آژیر هشدار می دهد. دستگاه اسپیرومتری تست ریه نیز از دیگر دستگاه هایی است که سال گذشته تکمیل کرده ام. این دستگاه حجم ریه و حجم تنفسی فرد را نشان می دهد و خوش خیم یا بدخیم بودن توده های موجود در ریه را آشکار می کند.

وی همچنین دستگاه نوار قلبی به صورت لیزر با نمایش عملکرد قلب بیمارا به صورت رقص نور لیزری را از دیگر دستگاه های تکمیل شده در سال گذشته عنوان و خاطرنشان کرد: این دستگاه به پزشک برای تشخیص بیماری کمک می کند. دستگاه دیگری که کار روی آن را به دلیل مشکلات مالی متوقف کردم، دستگاهی بود که اثر نیروی گرانش را از بین می برد و شرایط بی وزنی را در ارتفاع مورد نظر حاکم می کند؛ همچنین دستگاه دیگری که درصدد ساختن آن هستم، دستگاهی است که با گذاشتن کف دست روی یک گوی بزرگ فلزی، تمام موهای تن و سر را صاف می کند و پس از برداشت دست از روی گوی، آن را به حالت قبل بر می گرداند.

رییس موزه دانشگاه شهیدچمران اهواز در خصوص میزان اعتبار موردنیاز برای تکمیل طرح های نیمه تمام خود گفت: برآوردي در اين زمينه نداشته ام ولی فکر می کنم هر کدام با یک یا دو میلیون تومان تکمیل شوند؛ مشکل اساسی ما منابع مالی است و تاکنون به آن صورت که باید، حمایت مالی نشده ایم. حتی برای رفاه حال بازدیدکنندگان یک آبخوری تصفیه در موزه نداریم و علی رغم این که چندین بار این مسأله را اعلام کردیم ولی تاکنون اقدامی در این خصوص انجام نشده است.

برازنده با اشاره به این که بسیاری از کلاس های درس در رشته ها و گرایش های مختلف در موزه برای دانشجویان تدریس می شود، اظهار کرد: همچنین چندی پیش برخی از مسئولان گردشگری استان از موزه بازدید کردند و ضمن آن تأکید کردند که این موزه می تواند یکی از مکان های گردشگری استان باشد ولی پس از آن خبری نشد و اقدامی در این زمینه انجام نشد. فکر می کنم از تمام پتانسیل های استان برای جذب گردشگر باید استفاده کرد و موزه دانشگاه با در اختیارداشتن دستگاه های منحصر به فرد و جالب، این قابلیت را دارد.

وی تصریح کرد: تمام افراد می توانند از موزه بازدید کنند و نیاز به هیچگونه معرفی نامه ای نیست؛ در حال حاضر که در فصل امتحانات مدارس هستیم، ارگان ها، نهادها و خانواده ها می توانند از فرصت خلوت بودن موزه استفاده و از آن بازدید کنند؛ در سال گذشته فقط در هفته پژوهش 130 هزار نفر از موزه بازدید کردند و امیدواریم این تعداد امسال افزایش یابد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار