تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۴
کد خبر: ۶۰۸۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
استاندار خوزستان خبر داد:
استحصال برق از زباله در خوزستان تا يك سال‌ آينده
استاندار خوزستان از استحصال برق از زباله‌هاي خوزستان تا يكسال آينده و بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي موجود در اين زمينه خبر داد. / امروزه استفاده از زباله به عنوان طلاي سياه يكي از مهم‎‌ترين شاخصه‎هاي توسعه كشور‌ها محسوب مي‌شود. از سوي ديگر پيشرفت روزافزون تكنولوژي، توسعه زندگي شهري و توليد ويرانگر زباله در كلان‎شهر‌ها لزوم بازيافت زباله و راه‎اندازي نيروگاه‎هايي با عنوان بيوگاز را اجتناب‌ناپذير مي‌كند
استاندار خوزستان از استحصال برق از زباله‌هاي خوزستان تا يكسال آينده و بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي موجود در اين زمينه خبر داد.

به گزارش خوز نیوز به نقل از فارس،سيدجعفر حجازي اظهار داشت: ‌ امروزه استفاده از زباله به عنوان طلاي سياه يكي از مهم‎‌ترين شاخصه‎هاي توسعه كشور‌ها محسوب مي‌شود. از سوي ديگر پيشرفت روزافزون تكنولوژي، توسعه زندگي شهري و توليد ويرانگر زباله در كلان‎شهر‌ها لزوم بازيافت زباله و راه‎اندازي نيروگاه‎هايي با عنوان بيوگاز را اجتناب‌ناپذير مي‌كند.
وي افزود: يكي از نگراني‌ها و مشكلات در محل دفن زباله‌هاي شهري بحث‌ مربوط به ايجاد بوهاي نامطبوع و گازهاي سولفيدي است و از آنجا كه پسماند‌ها به دليل ميكروارگانيسم‌ها گرما دوست هستند در صورتي كه فعاليت‌هاي بي‌هوازي (هوادهي) انجام نشود سوختن پسماند‌ها با ايجاد بو و گازهاي متان و سولفيدي در محل دفن زباله‌ها روبه‌رو است؛ از اين رو از مهم‌ترين بحث‌ها در جهان و در محل‌هاي دفن زباله همين موضوع است كه بعضا منجر به انفجارهاي شديد نيز شده است.
‌وي به مزاياي اجراي اين طرح اشاره كرد و گفت: از چند منظر اين فعاليت داراي ارزش، ظرافت و اهميت است، مهم‌ترين پيامد احداث نيروگاه بيوگاز، رفع مشكلات زيست‌محيطي و بهداشتي است؛ چراكه وجود اين گاز‌ها، نگراني‌هاي زيادي را به‌وجود آورده است.
استاندار خوزستان گفت: در حقيقت با راه‎اندازي نيروگاه‎هاي بيوگاز مي‌توان حجم انبوه زباله‎‌ها را امحا كرد و همچنين از زباله‎‌ها در توليد انرژيهاي پاك استفاده نمود.
حجازي ادامه داد: از سوي ديگر اجراي اين پروژه، انجام كاري اقتصادي در راستاي قانون چهارم توسعه است و مي‌تواند رويكرد مناسبي براي ديگر شهرداري‌هاي كشور نيز به‌شمار آيد و نقطه آغازي براي حل مشكلات زيست‌محيطي، استحصال منابع اقتصادي و اشتغال‌زايي باشد.
وي اضافه كرد: به همين منظور، شهرداري اهواز مطالعات طرح جامع پسماند را در برنامه قرار داد كه اين مطالعات در آذرماه 88 به پايان رسيد. در اين طرح، مراحل مختلف فرهنگ‌سازي و تفكيك زباله از مبدأ به زباله‌‌تر و خشك و مكانيزاسيون خدمات شهري در پسماند و رفت و روب و اجراي سايت‌هاي بازيافت زباله اعم از‌تر و خشك، پيش‌بيني شده است.
وي گفت: در سايت‌هاي بازيافت زباله، زباله‌هاي‌تر در تهيه بيوگاز و كمپوست مورد استفاده قرار مي‌گيرند كه بيوگاز، جايگزين بسيار مناسبي براي سوخت خودرو‌ها و نيروگاه‌هاي توليد برق خواهد بود و كمپوست نيز براي مصارف كشاورزي و باغباني به عنوان كود، استفاده مي‌شود. زباله‌هاي خشك نيز اعم از كاغذي و پلاستيكي و فلزي به تدريج بازيافت مي‌شوند.
وي اظهار داشت: در اين طرح، يك محل دفن جديد زباله نيز در جاده اهواز ـ ماهشهر جانمايي شده كه ظرفيت 50 ساله خواهد داشت. در اين محل دفن، ضوابط زيست محيطي اعم مرز رعايت توسعه آتي شهر اهواز و حومه آن و پيشگيري از آلودگي سفره‌هاي آب زيرزميني در نظر گرفته شده است.
استاندار خوزستان افزود: با توجه به لزوم همكاري شهروندان در زمينه حفظ پاكيزگي محيط شهري، شهروندان بايد توليد كمتر زباله و استفاده حداكثري از مواد غذايي و لوازم خانگي، تفكيك زباله‌تر از زباله خشك با هدف سهولت عمليات بازيافت زباله، بيرون گذاشتن زباله تنها در ساعت‌هاي تعيين‌شده و در كيسه‌هاي دربسته، نريختن زباله‌ در حاشيه رودخانه‌ها و حواشي جاده‌ها و زمين‌هاي خالي محيط‌هاي مسكوني و خودداري از سوزاندن زباله را حتما رعايت كنند.
وي خاطرنشان كرد: افزايش روزافزون جمعيت و گسترش مداوم شهر‌ها از يكسو و ازدياد و توسعه فعاليت‌هاي صنعتي، تجاري و خدماتي از سوي ديگر منجر به توليد مقدار زيادي مواد زايد در شهر‌ها شده است كه به دليل نبود مديريت صحيح و با توجه به كمبود امكانات، مشكلات زيادي از جمله آلودگي محيط زيست را به وجود مي‌آورد.
حجازي خاطرنشان كرد: مركز دفع پسماند اهواز نيز كه در محله برومي واقع است ديگر جوابگوي ظرفيت پسماند اهواز نيست. از سوي ديگر هنوز برنامه جداسازي زباله‌ها توسط شهرداري فرهنگ سازي نشده است. هر چند كه كارخانه كمپوست يا بازيافت نيز در اهواز راه اندازي نشده است، بي‌شك اگر چنين كارخانه‌اي در اهواز احداث شود مشكل بخش عمده دفع پسماند برطرف خواهد شد.
:
:
:
آخرین اخبار