تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۳
کد خبر: ۵۸۸۷۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گزارش :
بازار پر رونق اسفندماه؛ قیمت‌های رو به صعود
بازار این روزها در سطح استان خوزستان بازاری پررونق و پرتکاپو است و به این دلیل نیاز است تا نظارت در بازار به حداکثر برسد و مشکلات مردم به حداقل کاهش یابد.

با فرارسیدن روزهای اسفند بار دیگر ترددها به بازار افزایش می‌یابد، ترددهایی که هم بوی اسکناس تانخورده عیدی می‌دهد و هم بوی گرانی از راه رسیده به واسطه نزدیک شدن به ایام نوروز، ولی آنچه در این بین قابل توجه است شرایط موجود در بازار است و وضعیت نظارت جدید مسئولان بر اصناف در آستانه سال جدید است که این مسئله در شهرستان شوشتر به واسطه توریستی بودن این شهر بسیار اهمیت پیدا می‌کند.

شرایط اقتصادی موجود در کشور، آرامش منشا شده از رکود فعلی در بازار باعث شده تا با افزایش تقاضای خرید در بازار رشد قیمت‌ها به شدت احساس می‌شود، رشد قیمت‌ها در البسه، خوراکی‌های ویژه نوروز و وسائل منزل برای تغییرات در منازل به شدت به چشم می‌خورد.

بسیاری از شهروندان شوشتری در روزهای گذشته پس از بازگشت از بازار بر این موضوع تاکید می‌کردند که وضعیت قیمت‌ها بسیار نابسامان است و نظارت کافی بر این قیمت‌ها وجود ندارد، رشد فزاینده قیمت‌ها نسبت به ماه‌های گذشته نشان از عدم مدیریت بازار در این روزها دارد.

از رونق افتادن بازار در ماه‌های گذشته یکی از دلایل افزایش قیمت‌ها در روزهای جاری است و به این دلیل باید بر این مهم نظارت جدی کرد تا بتوان به وضعیت موجود رسیدگی کرد.

*نظارت بر اصناف آغاز شده است

یکی از نهادهای متولی تنظیم بازار اداره صنعت، معدن و تجارت است که مدیر این اداره در شهرستان شوشتر  می‌گوید: بازار شوشتر از روز 15 اسفند ماه شاهد اجرای طرح تشدید بازرسی‌ها به مناسبت ایام نوروز خواهد بود و در این بخش بسیار جدی برخورد خواهیم کرد.

رامین مسکین می‌افزاید: باید برای کاهش تخلفات در سطح بازار با متخلفان برخورد جدی شود و در این بین می‌کوشیم تا بابازرسی‌های متمادی با مظاهر تخلف برخورد جدی شود؛ از طرفی قرار است بازرسی‌ها با حضور اتاق اصناف شهرستان شوشتر انجام شود تا این نهاد نیز در برخوردها با اصناف متخلف وارد عمل شود.

وی تاکید می‌کند: اجرای این طرح در دستور کار قرار دارد و می‌کوشیم تا با نظارت سرزده از واحدهای صنفی در راستای اجرای قانون در این زمینه گامی‌هایی برداریم.

مسکین می‌افزاید: البته برخورد با این واحدهای متخلف نیازمند هماهنگی تعزیرات حکومتی است که در شرایط کنونی مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد و اعمال قانونی به خوبی در این نهاد انجام می‌شود.

*نمایشگاه بهاره برپا می‌کنیم

یکی از راه‌های کنترل بازار در روزهای پایانی سال عرضه مواد خوراکی و مورد نیاز تحت عنوان نمایشگاه بهاره است، نمایشگاه‌هایی که با تخفیفاتی مواد خوراکی مورد نیاز مردم را به دست آنها می‌رساند، نائب رئیس اتاق اصناف شهرستان شوشتر می‌گوید: در سال‌جاری قرار است نمایشگاه بهاره در نیمه دوم اسفنمد ماه برپا شود و مدقمات کار در این زمینه فراهم شده است.

علی سوزنگر می‌افزاید: نمایشگاه بهاره شهرستان شوشتر در اسفند سال‌جاری قرار است از روزهای آینده به مدت یک هفته برپا باشد و در صورت استقبال مردم نیز این نمایشگاه تمدید خواهد شد.

وی می‌گوید: برپایی نمایشگاه بهاره باعث تعدیل قیمت‌ها و کاهش تقاضا در بازار می‌شود و باعث تعدیل شرایط و کاهش رشد قیمت‌ها می‌شود و به این دلیل این مسئله در دستور کار اتاق اصناف قرار گرفته است.

وی خاطر نشان می‌کند: نظارت‌ها بر اصناف تشدید شده است ولی مردم با دیدن تخلفات در این زمینه می‌توانند مراتب را با 124 گزارش دهند تا با مظاهر تخلف برخورد جدی شود.

*تشدید نظارت‌های بهداشتی در شوشتر

یکی از نهادهای متولی در ایام نوروز بهداشت محیط شهرستان‌هاست، نهادی که به نحوی ضامن سلامت محصولات عرضه شده در بازار است، این نهاد با وظایف خطیر تلاش می‌کند تا استاندارهای بهداشتی در توزیع و تهیه مواد خوراکی در بازار اجرایی شود.

مسئول بهداشت محیط شهرستان شوشتر می‌گوید: همه ساله از ابتدای اسفندماه طرح تشدید بازرسی‌های شهری آغاز می‌شود و به این دلیل با مظاهر تخلف در این زمینه برخورد جدی خواهد شد.

علیر‌ضا اکبری می‌افزاید: در ماه‌های گذشته با تشدید برخوردها با اصناف متخلف 36 واحد تجاری پلمپ شده‌اند، 2 تن مواد خوراکی غیراستاندارد معدوم شده و 91 واحد صنفی نیز به مراکز قضایی معرفی شده‌اند.

وی می‌گوید: در  زمینه بهداشت محیط نمی‌توان کوتاه آمد زیرا مستقیما با سلامت جامعه در ارتباط است و به این دلیل با ظرفیت 20 کارشناس خبره در ایام 45 روزه از ابتدای اسفند تا پایان تعطیلات بر اصناف نظارت می‌کنیم و اولویت نهایی نیز اصلاح شرایط اشتباه موجود است.

اکبری خاطر نشان می‌کند: شوشتر به دلیل توریسی بودن در ایام نوروز گردشگران زیادرا به خود جذب می‌کند و به این دلیل مسئولیت بهداشت محیط بیش از سایر زمان‌هاست و در راستای اجرای استانداردهای بهداشتی دقت بیشتری به کار گرفته می‌شود.

نظارت بر قیمت‌ها و کیفیت بهداشتی محصولات موجود در بازار در کلام مسئولان بررسی شد ولی امید است آنچه این روزها می‌گذرد با بیان مسئولات اختلاف فاحش نداشته باشد.

گزارشگر: مجتبی نارنج‌پور
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار