تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۷
کد خبر: ۵۷۶۷۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
جزئيات طرحهاي سما ؛
بسيج سلامت نوروزي و مانور بهداشت استان
رييس مركز بهداشت خوزستان جزئيات طرحهاي سما(سلامت مردان ايران)، بسيج سلامت نوروزي و مانور بهداشت استان را تشريح كرد.

سيدسعيد سيديان در نشست خبري كه 30 بهمن ماه در مركز بهداشت استان برگزار شد، از برگزاري طرح سلامت مردان (سما) در اولين پنج‌شنبه اسفندماه سال جاري به مدت يك هفته خبر داد و اظهار كرد: هشتمين سال است كه اين هفته به عنوان سلامت مردان گرامي داشته مي‌شود و هفته امسال تحت عنوان "سوانح و حوادث در كمين مردان" نام‌گذاري شده است.

وي افزود: هفت روز اين هفته با عناوين مختلفي نام‌گذاري شده كه روز اول روز سلامت مردان و آسيب‌هاي ناشي از حوادث، روز دوم روز سلامت مردان و رعايت ايمني در ورزش، روز سوم روز سلامت مردان و رعايت ايمني در محيط كار، روز چهارم سلامت مردان و رعايت ايمني در محيط زندگي، روز پنجم سلامت مردان و ايمني راه‌ها، روز ششم سلامت مردان و ايمني در رفتار به عبارتي حذف رفتارهاي پرخطر و روز هفتم سلامت مردان و رعايت ايمني در رانندگي مي‌باشد.

سيديان تصريح كرد: در مطالعه ملي بار بيماري‌ها مشخص شده است كه حوادث اعم از عمدي و غيرعمدي مهمترين علل سال‌هاي از دست رفته عمر است.

وي عنوان كرد: در مردان بار يا شانس ناشي از حوادث ترافيكي 5 برابر زنان، شانس سقوط سه برابر زنان و اعتياد 10 برابر زنان برآورد شده است.

سيديان ادامه داد: روز و هفته سلامت مردان در كشور ما 8 سال است كه همچون بسياري از كشورهاي دنيا شامل اتريش، چين، كانادا، آمريكا گرامي داشته مي‌شود و تنها مختص كشور ما نيست.

وي افزود: در اين هفته، شاخص‌هاي ايمني در محيط كار، ايمني در محيط زندگي و ايمني در رانندگي به عنوان راهكاري براي ارتقاي سلامت مردان مورد توجه قرار مي‌گيرند و بايد اين شاخص‌ها افزايش يابند.

رييس مركز بهداشت خوزستان گفت: سالانه 2 ميليون 200 هزار مورد مرگ در جهان ناشي از حوادث شغلي رخ مي‌دهد همچنين سالانه 270 ميليون نفر در جهان از حوادث و سوانح غيركشنده محيط كار رنج مي‌برند.

وي افزود: حوادث شغلي شايع، شامل سقوط يا برخورد مواد به كارگر است. مواجهه يا تماس با دماهاي خيلي بالا يا خيلي پايين، تماس با تشعشعات، گير افتادن بين اشيا، وقوع آتش‌سوزي و انفجار نيز از ديگر حوادث شغلي مي‌باشند.

سيديان گفت: در خوزستان 17 هزار و 120 كارگاه وجود دارد كه اين كارگاه‌ها داراي 97 هزار و 389 كارگر هستند. از اين تعداد، 45 هزار و 795 كارگر معادل نيمي از آنها سال گذشته تحت پوشش معاينات طب كار قرار گرفته‌اند.

وي تصريح كرد: ايمني در محيط زندگي از ديگر شاخص‌هاي ارتقا سلامت مردان است. براي ايمني در اين محيط، به دنبال ارتقاي شيوه زندگي سالم و كاهش رفتارهاي مخاطره‌آميز هستيم.

رييس مركز بهداشت خوزستان ادامه داد: ايمني در رانندگي يكي ديگر از شاخص‌هاي ارتقا سلامت مردان است. همانطور كه مي‌دانيد دهه 90 تا سال 99، با نام دهه جهاني ايمني در جاده‌ها نام‌گذاري شده است. سالانه حدود يك ميليون و 300 هزار نفر در تصادفات رانندگي در جهان مي‌ميرند و همچنين 20 تا 25 ميليون نفر نيز صدمه مي‌بينند.

وي اظهار كرد: همچنين بر اساس گزارش پزشكي قانوني كشور، در سال 91، 19 هزار و 89 نفر بر اثر حوادث ترافيكي فوت شده‌اند، كه اين آمار معادل تلف شدن روزانه 52 نفر و وقوع يك مرگ در هر 13 دقيقه مي‌باشد.

سيديان افزود: بر اساس برآوردهاي صورت گرفته همواره حدود 80 درصد تلفات در حوادث رانندگي به مردان اختصاص داشته است.

وي گفت: انسان، محيط يا جاده و وسيله نقليه عوامل مؤثر در وقوع حوداث ترافيكي هستند. بستن كمربند ايمني، رعايت سبقت‌ها، استفاده از صندلي مخصوص كودك، استفاده موتورسيكلت سواران از كلاه، عدم استفاده از الكل در حين رانندگي از عوامل تأثيرگذار و كمك‌كننده به كاهش حوادث رانندگي است.

رييس مركز بهداشت خوزستان افزود: در بحث جاده‌ها نيز، در صورت انجام بازرسي‌هاي ايمني جاده‌ها، وضع قوانين خوب براي ايمني در جاده‌ها و مناسب شدن طراحي و زيرساخت‌هاي جاده‌ها شاهد كاهش حوادث ترافيكي خواهيم بود.

سيديان اظهار كرد: در بحث خودروها نيز، اگر طراحي وسيله‌هاي نقليه بهبود يابد قطعا اين مساله در كاهش حوادث تاثيرگذار خواهد بود.

وي بيان كرد: طبق نظر وزارت، مردان 25 تا 60 ساله يعني از ابتدا تا انتهاي سن ميانسالي هدف طرح مي‌باشند. آمار اين گروه سني بر اساس جمعيت تحت پوشش دانشگاه جندي‌شاپور يعني مردان 25 تا 60 ساله، به 493 هزار و 784 نفر در بحث شهري و 140 هزار و 394 نفر در بخش روستايي مي‌شود كه نسبت مردان به بخش شهري 77.86 درصد و روستاها 22.14 درصد است.

رييس مركز بهداشت خوزستان گفت: متاسفانه اغلب مردان به سلامت جسم و روح خود چندان توجه نمي‌كنند. مردان كمتر از زنان به پزشك مراجعه مي‌كنند و اغلب مراجعات آنها به پزشك به علت بيماري‌هاي جدي است.

سيديان اظهار كرد: اجراي جلسات آموزشي براي رابطين بهداشت و رابطين ادارات، برگزاري كلاس‌هاي آموزشي در مراكز بهداشتي و درماني و اطلاع‌رساني به آحاد جامعه، آموزش ايمني در محيط‌هاي كار در صنايع، انجام مشاوره رايگان تغذيه، روانپزشكي، ترك دخانيات و سيگار، آموزش به مردان شاغل در كارخانجات و پايانه‌هاي شهري، ويزيت رايگان ارزيابي سلامت دوره‌اي مردان فقط در باغملك به صورت پايلوت، درج پيام‌هاي بهداشتي در سربرگ مكاتبات اداري، توزيع پوستر و تراكت آموزش در ادارات، سازما‌ن‌ها و مدارس، مكاتبه با ادارات شهرستان‌ها جهت نصب پلاكارد بر سر درب ادارت، تهيه و نصب پلاكارد در سطح شهر و حمل‌هاي پر تردد، برگزاري مسابقات علمي و ورزش در مقاطع راهنمايي و دبيرستان‌هاي پسرانه و برگزاري همايش از برنامه‌هاي هفته سلامت مردان است.

وي در ادامه به طرح بسيج سلامت نوروزي اشاره و خاطرنشان كرد: هر ساله طرح بسيج سلامت نوروزي از تاريخ يك اسفندماه تا 15 فروردين ماه سال آينده آن برگزار مي‌شود كه در اين طرح بازرسان بهداشت محيط استان در كل شهرستان‌ها شركت مي‌كنند. اين بازرسان در قالب تيم‌هاي سيار 2 نفره از كليه مراكز عرضه مواد غذايي، اماكن عمومي با اولويت مراكز حساس شامل رستوران‌ها، اغذيه‌فروشي‌ها و قنادي‌ها، نانوايي‌ها و اماكن عمومي شامل هتل‌ها، مسافرپذيرها، اماكن بين راهي، جايگاه عرضه سوخت بازرسي خواهند كرد.

سيديان ادامه داد: پس از بازرسي از مواد غذايي مشكوك به فساد از مواد مربوطه نمونه‌برداري مي‌شود. همچنين به وضعيت آب آشاميدني در شبكه‌هاي توزيع نظارت و كلرسنجي خواهند شد. 

رييس مركز بهداشت خوزستان تصريح كرد:‌بازديد از محل‌هاي استقرار ميهمانان نوروزي، كمپ‌ها، بازديد از آب و غذا و حفاظت آنها در برابر حشرات، جوندگان و ناقلين، كنترل و نظارت بر پارك‌ها و سرويس‌هاي بهداشتي آنها، پارك‌هاي جنگلي و اما فراورده‌ها، فرودگاه‌ها، قطارها و اتوبوس‌هاي مسافربري از ديگر برنامه‌هاي طرح بسيج نوروزي مي‌باشد.
 
سيديان در ادامه به برگزاري برخي طرح‌هاي استاني توسط استاندار خوزستاني اشاره و خاطرنشان كرد: بر اساس دستور استاندار هفته‌هايي در نظر گرفته مي شود كه در اين هفته‌ها به موضوعاتي تأكيد و مورد توجه قرار مي‌گيرد از جمله اين هفته‌ها مي‌توان به هفته مواد مخدر، اعتياد، امنيت، جاده‌ها و بهداشت عمومي و محيط زيست اشاره كرد.

وي افزود: هفته بهداشت عمومي و محيط زيست از سوم تا نهم اسفندماه برگزار خواهد شد. هدف از برگزاري اين هفته آن است كه سطح بهداشت عمومي ارتقا يابد كه مانوري در اين رابطه در استان انجام مي‌شود.

رييس مركز بهداشت خوزستان اظهار كرد: براي برگزاري هفته كارگروه‌هايي شامل كارگروه نظارت عمومي شهري، كارگروه نظافت عمومي روستايي، بهداشت مدارس و مهدكودك‌ها، جاده‌ها و اماكن بين‌راهي، كارگروه آموزش و فرهنگ‌سازي و كارگروه ناظر براي ارزيابي و نظارت ديگر كارگروه‌ها تشكيل خواهد شد.

وي بيان كرد: بر اساس بررسي‌هاي كارگروه ارزيابي و نظارت، در پايان هفته بهداشت و محيط زيست، شهرستان‌هاي برتر انتخاب و مشخص خواهند شد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار