تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۷
کد خبر: ۵۷۳۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کفاشیان: صداو سیما سردسته شایعه‌سازها است
علي كفاشيان بالاخره سكوت خود را شكست و پس از مدتي به صحبت درباره آخرين وضعيت فدراسيون فوتبال و خودش پرداخت، البته گفت كه سكوتش ادامه دار خواهد بود. او پس از شايعات مختلف در رابطه با استعفا از رياست فدراسيون تاكيد كرد كه اين يك سناريو است و به هيچ عنوان استعفا نمي‌دهد. كفاشيان با انتقاد از صداوسيما،  اين رسانه را سردسته طرح اين سناريو و دامن زدن به آن مي‌داند! كفاشيان در اين گفت‌وگو هم از همكارانش در فدراسيون انتقاد كرد و هم از رسانه‌ها.

گفت‌وگوي ايسنا با علي كفاشيان را در ادامه مي‌خوانيد:
 
* سكوت كرده‌ايد. مثل اينكه خيلي ناراحتيد؟
بله، خب طبيعي است. در اين فضاي مسمومي كه ساخته‌اند حتي بهترين مدير دنيا هم نمي‌تواند كار كند. اينگونه فوتبال‌مان صدمه مي‌خورد. من ناراحت فوتبال اين مملكت هستم كه چشم جوانان به آن است اما بعضي‌ها مي‌خواهند فدراسيون را مقصر جلوه دهند، در حالي كه نمي‌توانيم بگوييم همه تقصيرها بر گردن فدراسيون است.
 
*به خاطر همين ناراحتي سكوت كرده بوديد؟
- البته سكوت من از اين به بعد بيشتر هم ادامه دارد، حالا اين بار كه صحبت كردم از رسانه‌ها خواهش مي‌كنم همين‌ها را بنويسند و ديگر تا يك ماه كسي سراغ من نيايد. به هر حال در زمينه‌هاي مختلف كارهايي كرده‌ايم. با AFC و فيفا مذاكرات خوبي داشته‌ايم و كارهاي خوبي براي گرفتن اسپانسر كرده‌ايم كه نتيجه‌اش را هم ان‌شاالله مي‌بينيم. حاصل اين‌ها مي‌تواند براي فدراسيون بعدي راهگشا باشد. ترجيح مي‌دهم كه زياد صحبت نكنم و اين چند ماه را با آرامش كار كنم و از همه دوستان در فدراسيون هم مي خواهم كه كارهايشان را انجام دهند.
 
* در هفته گذشته شايعاتي مطرح بود كه شما قصد داريد از مسئوليت خود در فدراسيون كناره‌گيري كنيد آيا اين موضوع را تاييد مي‌كنيد؟
اين يك سناريو است. جاي تاسف دارد كه برخي رسانه‌ها به ويژه صدا و سيما به اين موضوع بي اساس دامن مي‌زنند. سوال من اين است كه همه آن‌هايي كه از صدا و سيما به اين موضوع مي‌پردازند آيا براي مديران خودشان هم چنين شايعاتي درست مي‌كنند؟ اگر هم آن‌ها مي‌خواهند يك تئوري خاص را پياده كنند پيشنهاد مي‌كنم ابتدا تئوري خود را تعريف كنند. بايد به آن‌ها بگويم كه آقا بالاسر ما ديگران نيستند و مجمع فدراسيون تنها نهاد بالا دستي ماست. مجمع است كه تصميم مي‌گيرد كارها چگونه پيش برود و از همه بيشتر دلش براي فوتبال مي‌سوزد. هيچ كس نمي تواند بگويد كه من از يك مادر به فرزند مهربان‌تر هستم. آنها نامادري هستند و بهتر است دلشان براي مديران خودشان بسوزد. با اين حال ما هميشه گفته‌ايم هركس طرحي براي پيشرفت فوتبال دارد با استدلال ارائه كند و ما نيز از آن طرح حمايت مي‌كنيم.
 
*پس شما هرگونه خبري را در مورد استعفاي خود تكذيب مي‌كنيد؟
بله، هيچ بحثي نبوده است. اين رسانه‌ها بودند كه به اين موارد دامن زدند، سردسته آن‌ها هم صدا و سيما بود. اين درست نيست افرادي كه در صدا و سيما تريبون در دست دارند از آن غير عادلانه استفاده كنند و تاكيد مي كنم تصميم گيرنده مجمع است. همين چند وقت پيش شبكه خبر هر جا و با هر كسي در مورد استعفاي من مصاحبه مي كرد، يا در راديو برنامه هاي مشابهي با اين عنوان پخش مي شد. با اين حال گفتيم اگر مجمع صلاح ديد انتخابات را زودرس برگزار مي‌كنيم اما هيئت رئيسه صلاح نديد. يكي از بندهاي اساسنامه فدراسيون جهاني فوتبال اين است كه اگر رسانه‌ها در كار فوتبال دخالت كنند و بخواهند مديريت فوتبال را عوض كنند، فوتبال‌مان تعليق مي‌شود. تاكيد مي كنم كه به هيچ عنوان استعفا نمي‌دهم. اگر مجمع صلاح ديد انتخابات را زودتر برگزار مي‌كنيم.
 
* شايعه شده بود كه درباره كناره‌گيري با مسوولان وزارتخانه ورزش و جوانان مذاكره كرده‌ايد؟
خير، هيچ جلسه اي نداشتم و قرار نيست جايي بروم. ما قصد داريم انتخابات را در دي برگزار كنيم و تكليف فدراسيون در آن زمان مشخص مي‌شود.
 
*حتي خبر‌هايي درباره ادامه فعاليت شما در فدراسيون دووميداني مطرح شد، آيا قصد داريد يكبار ديگر به اين فدراسيون برگرديد؟
ديگر كافي است. فدراسيون فوتبال خانه آخر من بود و بعد از اينجا ديگر جايي نمي‌روم. من دوره‌هاي زيادي را در سازمان، كميته المپيك و غيره پشت سر گذاشته‌ام و قصد ندارم به فدراسيون دووميداني بروم. به آشتياني هم بگوييد راحت كارش را ادامه دهد، زيرا به دووميداني برنمي‌گردم. البته اگر زماني بيكار شوم به عنوان فرد كمك كننده حاضرم كمك كنم و اگر نيازي به كمك من بود دريغ نمي‌كنم اما مسئوليت نمي پذيرم. من هيچ وقت دنبال پست نبوده‌ام. ما در فدراسيون دووميداني كارهايي را كه در زمان خودش لازم بود انجام داديم، اكنون نوبت جوان‌ترهاست و بايد كارها را به با انگيزه‌ها و افرادي مثل دكتر آشتياني بسپاريم.
 
* چه نمره‌اي به دوره حضور خود در فدراسيون فوتبال مي‌دهيد؟
من نمره نمي دهم و اين را مي دانم كه در 3 سال و نيمي كه من بودم تمام تلاش خود را كردم. گزارش عملكرد فدراسيون در بخش‌هاي مختلف از جمله در هيئت‌ها، ويژن‌ها و تيم‌هاي ملي و ... ، همه و همه را تهيه مي‌كنيم و به مجمع ارائه مي دهيم و اين مجمع است كه نمره مي‌دهد.
 
* نمره قبولي به خودتان مي‌دهيد؟
اگر بخواهيم با دوره‌هاي گذشته مقايسه كنيم، به نظر من نمره قبولي مي‌گيريم ولي اگر بخواهيم با واقعيت‌ها و ايده‌آل‌ها مقايسه كنيم شايد چنين نظري نداشته باشم.
 
* شما در طول چند سال گذشته با مشكلات مالي بسياري مواجه بوديد، با اين حال هيچ گاه تيم‌هاي ملي به دليل اين مسائل آسيب نديد و كمتر اردويي به دليل مسائل مالي تحت تاثير قرار گرفت.
همين طور است، ما در فدراسيون با سيلي صورتمان را سرخ نگه داشتيم. به دليل اينكه درآمدزايي از بخش اسپانسرها و حق پخش تلويزيوني تا حد زيادي محدود بود، سعي كرديم با كمك‌گرفتن از دولت و استفاده از حق عضويت‌ها و تبليغات و بازاريايي، همچنين استفاده از درآمد سازمان ليگ كارها را پيش ببريم. ما همه تلاش و فعاليت خود را به كار بستيم و در خيلي از موارد نتيجه گرفتيم و البته در بخش‌هايي هم نتيجه مطلوب حاصل نشد كه اين ديگر به ماهيت فوتبال مي‌گردد. البته در مواردي هم شاهد بي‌دقتي‌هايي از طرف يك مسئول بوديم. در بخش‌هايي‌ هم مثل فوتبال ساحلي
و نوجوانان پيشرفت داشتيم.
 
* اين درست اما در زمينه نتيجه‌گيري فدراسيون عملكرد بسيار ضعيفي داشته است و مردم از اين عملكرد ناراضي هستند.
من مي‌دانم مردم از اينكه تيم‌هاي ملي نتيجه نگيرند بسيار ناراحت مي شوند. خود ما هم در فدراسيون دوست داريم تيم‌هاي ملي نتيجه بگيرند اما بايد ديد آيا كم كاري از طرف فدراسيون صورت گرفته است؟ بايد قبول كنيم كه همه كشورها براي ارتقاي سطح فوتبال ملي خود تلاش مي‌كنند و به همين دليل هيچ تيمي در حاشيه امنيت نيست. آن‌چه امروز اهميت دارد اين است كه بايد در آينده نگاه قويتري به فوتبال داشته باشيم و از نظر مسائل مالي نيز از فدراسيون حمايت بيشتري صورت بگيرد تا امكانات بيشتري داشته باشيم. من اميدوارم روزي برسد كه مديران ورزش دغدغه مسائل مالي  نداشته باشند و بتوانند از همه توانمندي‌ها براي رشد و توسعه ورزش بهره ببرند.
 
* اگر به عقب برگرديد آيا دوباره همين تصميم‌ها را مي‌گيريد و به بيان ديگر آيا از تصميم‌هاي خود در طول اين مدت دفاع مي‌كنيد؟
در هر زمان من با هماهنگي و مشورت دوستان و هيات رئيسه تصميمات را گرفته‌ام، در خيلي از جاها جواب داده و خيلي از موارد هم جواب نداده است و فوتبال همين است. ما براي تيم ملي خيلي كارها كرديم، انتخاب مربي و برآورده ساختن امكانات، ما همه كار كرديم و هيچ كم كاري نداشتيم.
 
* پس به نظر شما مشكل كجا بود؟
من مي‌دانم مشكل كجاست اما بهتر است كه نگويم و اين را به عهده كارشناسان مي گذارم. حالا سر موقع حرف مي‌زنم.
 
* يعني مشكل خارج از فدراسيون است يا در داخل آن؟
نه، مجموعه ساختار فوتبال ماست و فدراسيون هم نهادي است كه فوتبال را جلو مي‌برد. شايد بگوييد فدراسيون از ده كار دو تا را انجام داده است اما چنين نيست و همه تلاش خود را كرده‌اند.
ولي واقعيت اين است كه بايد به ساختار فوتبال بازگرديم و ببينيم در كجا ضعف دارد.
 
* آيا قبول داريد در دو، سه سال گذشته فضاي فوتبال خيلي پر استرس بوده است؟
نه، قبول ندارم. هميشه اين فضا بوده است و حتي يادم مي‌آيد كه در زمان خود صفايي فراهاني هم حجم تهاجم و انتقادات رسانه‌ها مخصوصا همين صدا و سيما خيلي زياد بود.
 
* قبول داريد اگر با قدرت‌تر برخورد مي كرديد، زير مجموعه‌هاي فدراسيون هماهنگ‌تر عمل مي‌كردند؟ به طور مثال در حال حاضر شاهد هستيم كه در فدراسيون، فرد "الف" يك چيزي مي‌گويد و فرد "ب" چيز ديگري. اين باعث ناهماهنگي مي‌شود.
ديگر اين چيزي است كه دست من هم نيست و هميشه وجود داشته است!
 
* اما شما رئيس فدراسيون هستيد!
باشد، رئيس فدراسيون هستم اما انتخاب اعضاي آن كه دست خودم نيست كه بتوانم دوباره آنها را عوض كنم. مجمع اعضا را انتخاب مي كند و مطمئن باشيد كه روساي بعدي هم بيايند همين شكل در فدراسيون حاكم خواهد بود.
 
* پس اختيار شما چقدر است؟ به عنوان مثال مسووليت كميته‌هاي داوران و انضباطي كه با شماست؟
نه آن‌ها كه دست خود من است اما اين فضا را رسانه‌ها براي فوتبال ايجاد كردند و اين موارد را بزرگ مي كنند.
 
* با اين صحبت شما موافق نيستم. وقتي بعضي افراد در فدراسيون دائما در مورد موضوعات مختلف و بعضا غيرمرتبط مصاحبه مي‌كنند،‌ تقصير رسانه چيست؟! به عنوان مثال بحث‌هايي مانند منشور اخلاقي، مشكلات ايجنت‌ها يا دلال‌ها و ... خوب است اما آيا اين موضوعات را بايد رسانه‌اي ‌كرد، اين خود به متشنج شدن فضاي فوتبال دامن نمي‌زند؟
- البته حق با شماست، افراد غير مسوول مصاحبه مي‌كنند و روزنامه‌ها هم آن را پر و بال مي‌دهند كه به نفع فوتبال‌مان نيست. همين افرادي كه فضاسازي مي‌كنند و زياد حرف مي‌زنند، فردا مي خواهند وارد انتخابات شوند و مساله سازي كنند.
 
* مدتي است موضوع ايجنت‌ها و دلال‌ها رسانه اي شده است، متاسفانه برخي مسوولان با برخي رسانه‌ها تماس مي گيرند و درخواست مي كنند در اين باره با آنها مصاحبه كنند.در حالي كه مي‌شود در سكوت با دلالي برخورد كرد.
- ببينيد همه جا در دنيا به سازمان ليگ استقلال داده‌اند. خود سازمان ليگ بايد اين مساله را مديريت كند. ما چندين بار هم به عزيز محمدي اين تذكرات را داده‌ايم كه خودش اظهارنظر كند و آن جا را جمع و جور كند و به حاشيه دامن زده نشود اما در مواردي هم لازم بوده است كه براي اينكه سلامت فوتبال را حفظ كنيم اين موارد گفته شود. من هم قبول دارم كه اين موضوع يكي از دلايل ايجاد حاشيه بوده كه رسانه‌ها هم علاقه زيادي به آن دارند.
 
* افراد غير مسوولي كه نام برديد چه كساني هستند؟
افراد غير مسئول شامل افرادي از فدراسيون، خارج از فدراسيون و برخي از رسانه‌ها هستند كه متاسفانه صدا و سيما يك سري از اين مسائل را مي‌گيرد و به آن دامن مي‌زند.
 
* خودتان درباره بحث ايجنت‌ها و دلال‌ها چه نظري داريد؟
- به هر حال يك سري نارسايي‌ها هم در بحث دلال‌ها و هم در بحث اخلاقي وجود داشته و ما براي اينكه جلوي آن را بگيريم بايد مواردي را كه نامناسب هست عنوان كنيم تا ديگران به آن سمت نروند و حساب كار دستشان بيايد. ما به سالم سازي نياز داريم. مثلا وقتي يك شياد يك عده را گول مي‌زند، اين را در روزنامه‌ها مي‌نويسند تا بقيه هم گول نخورند. به هر حال گفته مي‌شود كه يك موقع فردا نروند ورزشكاران ما را گول بزنند.
 
* شما با اين شيوه برخورد موافقيد؟
- نه. شيوه بهتري بايد داشته باشد، به طوري كه بدون تنش باشد و آبروي افراد برده نشود.
 
* براي دور بعد انتخابات رياست فدراسيون فوتبال كانديدا مي شويد؟
- هيچ چيز مشخص نيست. من فكر مي كنم تا آخرين روزي كه هستم بايد با تمام توان كار كنم تا همه چيز خوب پيش برود و به فكر دوره‌هاي بعد نيستم.
 
* مثل اينكه آقاي تاج خيلي دوست دارد رئيس شود؟
جدا؟ نمي‌دانستم. صحبتي در اين باره با من نكرده.
 
* قرار بود تغييري در اساسنامه فدراسيون ايجاد شود.
پيشنهاداتي را به مجمع داده‌ايم، براي اينكه هيات رئيسه انتخابي باشد و در بعضي امور اجرايي اختيار رئيس فدراسيون بيشتر شود.
 
* مجمع فدراسيون چه زماني برگزار مي‌شود؟
- مجمع عادي براي ارائه گزارش مالي و تصويب آن در شهريور برگزار مي‌شود و مجمع انتخابات دي برگزار خواهد شد. ما از همان ماه مهر عضوگيري را آغاز مي‌كنيم و افرادي كه دوست دارند در انتخابات شركت كنند مي توانند از مهر كار خود را شروع كنند.
 
* اين شايعه وجود دارد كه فدراسيون مي‌خواهد زمان مجمع را عقب بيندازد.
- فدراسيون به هيچ وجه زمان را عقب نمي اندازد. زمان انتخابات در دي ماه است، مگر اينكه مجمع تصميم ديگري بگيرد. ما هم تابع مجمع هستيم و مجري كارها.
 
* كمي درباره قانون سقف قراردادها صحبت كنيم. شما چقدر در اجراي اين قانون پافشاري خواهيد كرد؟
- به هر حال مسائلي مانند پولهاي زيرميزي و مسائل پشت پرده هميشه وجود دارد. ولي ما نبايد خودمان را خراب كنيم و قانوني را كه خودمان گذاشته‌ايم رعايت نكنيم. سقف قرارداد از مواردي است كه اگر مشخص شود افرادي آن را زير سوال برده اند و قانون را زير پا گذاشته‌اند بايد جامعه فوتبال در موردش تصميم بگيرد و سعي مي‌كنيم مجمع سازمان ليگ را هم قبل از ماه رمضان تشكيل دهيم. بايد شرايط به گونه‌اي شود كه كساني كه مقصر هستند ديگر نتوانند در فوتبال فعاليت كنند و حتي مانع از فعاليت تيم‌هايشان شويم.
 
* فكر مي‌كنيد مبادي نظارتي شما براي اين كار كافي است؟
- ممكن است الان بعضي چيزها بروز نكند اما اگر در آينده بروز كند حتما با آن برخورد خواهيم كرد.
 
* همانطور كه مي‌دانيد تعداد معدودي از بازيكنان اخيرا براي حضور در باشگاه‌ها شرط و شروط مي‌گذارند كه اين موضوع در نهايت موجب مي‌شود كه پديده بازيكن سالاري بوجود بيايد.
البته من شاهد اين موضوع نبوده‌ام اما مديران ما بايد پخته كار كنند و با جرات تصميم بگيرند. اگر مديران ما به جاي برد و باخت و هجمه رسانه‌اي به فوتبال فكر كنند موفق‌تر خواهند بود. ما قبلا ديديم كه خيلي ها با پول زياد آمدند اما نتيجه نگرفتند. يكي از دلايل عدم موفقيت ما كه پيش از اين گفتم و در زماني مناسب درباره آن حرف مي‌زنم، اين است كه باشگاه‌هاي ما تنها به دنبال اين هستند كه با چه ابزاري تيم‌شان اول و دوم شود ولي اگر به سازندگي و فن فوتبال توجه كنند وضعيت ما خيلي بهتر از اين خواهد شد. مثلا بازيكناني كه براي تيم اميد آورديم همه جزو بازيكنان برتر ليگ بودند. آيا تيم عراق هم اينگونه بود؟ بالاخره اگر باشگاه‌ها بيشتر به فكر ساختن فوتبال باشند بهتر نتيجه مي‌گيريم.
 
* سازمان ليگ اعلام كرده بود كه باشگاه‌هاي بدهكار حق بستن قراردادهاي جديد را ندارند، اما صمد مرفاوي گلايه كرده بود كه چرا سازمان ليگ با وجود بدهي باشگاه استقلال به او قراردادهاي اين باشگاه را ثبت كرده است.
- ما در اين مورد با كميته انضباطي هم صحبت كرديم كه به سمت سختگيري بيشتر پيش برويم و حتي در فصل قبل چند تيم از جمله پيام خراسان به خاطر بدهي افتادند. اما باقي آن به مديران باشگاه‌ها بازمي‌گردد كه تعامل كنند.
 
* آيا منصوريان در تيم اميد مي ماند يا خير؟
- بايد با كميته فني و كي‌روش صحبت كنيم و ببينيم چه تصميمي مي‌گيرند.
 
* كميته فني كه ديگر تشكيل نمي‌شود؟
تشكيل مي‌شود اما خبرهاي آن را اعلام نكرده‌ايم. حالا مي‌خواهيم كي‌روش را هم به كميته فني بياوريم و شكل جديد آن را اعلام خواهيم كرد.
 
* پست اكبر محمدي در تيم جوانان چيست؟ او در مصاحبه‌اش با ايسنا گفت من سرمربي تيم جوانان هستم و كفاشيان به من گفت كارت را بكن.
- محمدي دارد كارش را انجام مي‌دهد اما كميته فني هنوز در مورد ايشان تصميم نگرفته است.
 
*او كه در تيم نوجوانان موفق نبود، حالا سرمربي جوانان شده است؟!
محمدي در تيم جوانان كارش را خوب انجام مي‌دهد، او قطعا جزو كادر مربيان تيم ملي جوانان هست اما اين كه سرمربي باشد يا نه كميته فني تصميم مي‌گيرد.
 
* مگر آقاي معيني بركنار نشده بود‌، او كه در فدراسيون مشغول كار است!
معيني ديگر رئيس كميته تيم‌هاي ملي نيست و فعلا خودم كارهاي اين كميته را انجام مي‌دهم تا يك نفر براي اين پست انتخاب ‌شود. معيني در سمت كميته جوانان فعاليت مي‌كند.
 
* در پايان درباره دستاورد‌هاي سفر اخير خود به ژاپن توضيح مي‌دهيد؟
با رييس فدراسيون فوتبال ژاپن ملاقات چند ساعته و خوبي داشتم و درباره آينده AFC و اقداماتي كه بايد درباره بن‌همام انجام دهيم و اينكه اگر ماند از او حمايت كامل را انجام دهيم و اگر نماند هم ببينيم بايد چه كاري انجام دهيم، صحبت كرديم. همچنين درباره كميته‌هاي مختلف و برنامه‌هاي آنها صحبت كرديم. همچنين در مورد تيم ملي اعلام آمادگي كرديم كه با ژاپن از جمله تيم ملي زنان‌شان همكاري داشته باشيم. مطلع شدم كه بودجه فدراسيون فوتبال ژاپن 150 ميليون دلار است كه رييس فدراسيون فوتبال ژاپن به من گفت هفتاد ميليون آن را تلويزيون مي‌دهد، 60 ميليون هم اسپانسر مي‌دهد و حدود 20-30 ميليون هم از برندها و حق عضويت و مقدار كمي هم كمك دولت است. وقتي تيم‌هاي ملي ما خوب هستند اسپانسرها هم طبيعتا بيشتر پول مي‌دهند. اميدوارم رئيس بعدي فدراسيون فوتبال هم به جايي برسد كه ديگر دغدغه مالي نداشته باشد.
:
:
:
آخرین اخبار