تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۹
کد خبر: ۵۶۴۳۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گزارشی از غفلت مسئولان به آثار تاریخی خوزستان :
اهتمام شوشتری‌ها برای احیا آثار تاریخی
شوشتر با بیشترین بازدید در سایت‌های تاریخی خوزستان این روزها ناامید از خدمت‌رسانی مسئولان امر شده و مردم را برای رفع مشکلات این بخش فراخوانده است.

شوشتر یکی از مقاصد سفرهای نوروزی است که همه ساله بیشترین بازدید را پس از یادمان‌های دفاع مقدس در خوزستان به خود اختصاص می‌دهد، حضور گردشگران متنوع از سراسر کشور در این شهر تاریخی این شهر را به وضعیت بسیار مستعد برای صنعت گردشگری تبدیل کرده است، ولی این شهر هر ساله در آستانه نوروز با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کند که به نحوی تکراری شده‌اند، ولی پس از چند هفته شرایط نامطلوب در آثار تاریخی شوشتر مردم در این بین احساس نیاز کردند و از فعالیت مسئولان ناامید شده و خود دست به کار شدند.

همیشه وجود انجمن‌های مردم‌نهاد در جامعه می‌تواند باعث رشد و ارتقای سطح موجود جامعه و تکاپو در نهادهای دولتی به واسطه نظارت مردم بر فعالیت‌های آنها شود، در شوشتر نیز وجود انجمن‌های مردم‌نهاد شاید سابقه طولانی نداشته باشد ولی تاثیرات بسیار زیادی در این زمینه شاهد بوده‌ایم.

وجود زباله، نخاله‌های ساختمانی و نابسامانی در آثار ثبت جهانی شده و... باعث شد تا مردم و انجمن‌های مردم نهاد در این زمینه به میدان آمده و فعالیت‌های خود را برای سامان‌دهی آثار تاریخی شوشتر برنامه‌ریزی کردند.

آثار ثبت جهانی شهرستان شوشتر زیرنظر پایگاه ثبت جهانی این شهرستان که مستقیما از سوی تهران مدیریت می‌شود، اداره می‌شوند و به این دلیل میراث فرهنگی خوزستان در این زمینه نقش قابل توجهی ایفا نمی‌کند.

*مشکلات آثار تاریخی را هیئت‌امنایی پیگیری می‌کنیم

یکی از روش‌های بسیار تجربه شده در شوشتر فعالیت هیئت‌امنایی در آثار تاریخی است که پیش از راه‌اندازی انجمن‌های دوستداران میراث فرهنگی در کشور در شهرستان شوشتر به تجربه رسیده است.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی شهرستان شوشتر اظهار کرد: دوستداران میراث فرهنگی پنج ماه با پایگاه جهانی سازه‌های آبی تاریخی شوشتر که مجموعه‌ای مستقل از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان است تعامل کردند ولی از این تعامل سودی ندیده و وضعیت آثار تاریخی را بسیار تاسف‌بار یافتند و به این دلیل خود برای سامان‌دهی به آثار تاریخی پای به میدان گذاشتند.

ابوالقاسم غلامحیدر در این زمینه افزود: دوستداران میراث فرهنگی شهرستان شوشتر برای تحقق این مهم برای قلعه سلاسل، آبشارهای شوشتر، برج بند عیار و بندخاک و پل لشکر شوشتر هیئت امنا تشکیل خواهند داد و در این زمینه فعالیت‌های مورد نیاز برای سامان‌دهی آثار پیگیری خواهد شد.

وی گفت: برای رفع مشکلات موجود در آثار ثبت جهانی شوشتر با مسئولان مرتبط دیدار می‌کنیم و مشکلات را عرضه و برای رفع آنها کمک می‌طلبیم و در این باره به نحوی کاستی‌های مسئولان را پر می‌کنیم.

روح فعالیت‌های مردمی غیراقتصادی است و مردم برای پیگیری علایق خود این مسائل را دنبال می‌کنند و در این بین فعالیت مردم شوشتر نیز از این جنس است.

*مسئولان با دوستداران میراث فرهنگی شوشتر همکاری کنند


توجه مسئولان نیز به فعالیت‌های مردمی می‌تواند در تشدید رغبت مردم موثر باشد، همکاری نهادهای مرتبط با خواست مردم می‌تواند باعث دلگرمی و رونق بخشیدن به پیگیری‌های مردم و انجمن‌های مردم نهاد باشد، از این رو نماینده مردم شوشتر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: از مسئولان شهرستان شوشتر و در راس مسئولان فرماندار تقاضا کرده‌ام که با انجمن دوستداران میراث فرهنگی شهرستان شوشتر همکاری کنند.

حجت‌الاسلام سیدمحمد سادات ابراهیمی ادامه داد: در سال‌جاری فعالیت زودهنگام دوستداران میراث فرهنگی برای تدارک ایام نوروز اقدامی بسیار مناسب برای رفع نواقص سال‌‌های گذشته در ایام نوروز است و باید مسئولان شهری نیز در این زمینه با مردم همکاری کنند.

وی با اشاره به مشکلات موجود در سال‌های گذشته در این شهرستان می‌افزاید: در سال‌های گذشته شهرستان شوشتر در ایام نوروز از نظر نظافت عمومی مشکلات زیادی داشته است که امید است در سال‌جاری شاهد این مشکلات نباشیم.

وی بیان کرد: شهرستان شوشتر گردشگران زیادی را در ایام نوروز در خود جای می‌دهند و باید کوشید همه گردشگران به نحوی این شهر تاریخی را بازدید کنند که رغبت به حضور شبانه در این شهر داشته باشند و به این دلیل می‌توان امیدوار بود که حضور گردشگر در اقتصاد شهر شوشتر تاثیر گذار باشد.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار