تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۸
کد خبر: ۵۴۴۶۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون اداره کل کتابخانه‌های خوزستان خبر داد
افتتاح نخستین ایستگاه مطالعه در بهبهان
معاون اداره کل کتابخانه‌های خوزستان از افتتاح نخستین ایستگاه مطالعه در شهرستان بهبهان خبر داد.

منصور کوهی‌رستمی با بیان اینکه ایستگاه‌های مطالعه، کتابخانه‌هایی برای رفع نیازهای اطلاعاتی مردم هستند اظهار کرد: یکی از نیازهای اساسی مردم در کنار سایر نیازهای اساسی مثل غذا، مسکن، امنیت و رفاه، نیاز اطلاعاتی است که باید بدان پاسخ داد.

وی با اشاره به اینکه اندیشه نیاز اطلاعاتی ریشه در نیازهای اساسی انسان دارد افزود: به‌طور کلی در بین عامه مردم سه انگیزه که نیاز اطلاعات و دانستن را ایجاد می‌کنند عبارتند از:

  1.  سودمندی اجتماعی؛ برای مثال به منظور داشتن موضوعی برای صحبت
  2.  سودمندی ابزاری؛ برای مثال تصمیم درباره انتخاب نوع غذا به هنگام بیماری و سودمندی
  3.  غریزی؛ برای مثال ارزش سرگرمی و لذت از اطلاعات ارائه شده است

معاون اداره کل کتابخانه‌های خوزستان تصریح کرد: یکی از اهداف ایستگاه‌های مطالعه علاوه بر افزایش سرانه مطالعه و دسترسی آسان به کتاب و اطلاعات پاسخ‌دهی به این انگیزه‌های متفاوت مردم در جستجوی اطلاعات است.

وی در تکمیل این توضیحات ادامه داد: این سازه کوچک اما کاربردی و مهم تلاش دارد تا به این انگیزه‌های جستجوی اطلاعات پاسخ دهد.

کوهی رستمی با بیان اینکه وجود کتاب‌های متناسب با گروه‌های سنی مختلف از این سازه، کتابخانه‌ای بزرگ با اهداف بزرگ ساخته شده است که هر فردی با هر کدام از انگیزه‌های اطلاعاتی می‌تواند از آن به نحو مطلوبی استفاده کند.

وی اضافه کرد: وجود 15 کتاب با موضوعات متفاوت و در سه سطح کودک، نوجوان و بزرگسال در سلول‌های این سازه گویای این مهم است.

معاون اداره کل کتابخانه‌های خوزستان همچنین عنوان کرد: در پنج فاز اجرا شده ایستگاه‌های مطالعه استان خوزستان تا کنون 495 هزار نسخه کتاب در 75 عنوان در ایستگاه‌های مطالعه استان توزیع و مورد استفاده مردم استان قرار گرفته است.

وی توضیح داد: از این تعداد، 307 هزار نسخه مناسب بزرگسالان، 65 هزار نسخه مناسب سنین نوجوانی و 123 هزار نسخه مناسب کودکان و نوجوان بوده‌اند که در هر سازه دو کتاب ویژه نوجوانان و نوسوادان، یک کتاب ویژه کودکان پیش دبستانی، یک کتاب ویژه کودکان دبستانی و یک کتاب نیز ویژه سال‌های پایان دبستان است.

کوهی رستمی ادامه داد: همچنین 10 کتاب نیز ویژه بزرگسالان است که تقسیم‌بندی این کتاب‌ها بر اساس موضوعات مختلف از جمله علمی، ادبی و... است.

وی اظهار کرد: ما امیدواریم با طرح ایستگاه‌های مطالعه، ضمن پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی مردم خوب خوزستان، سرانه مطالعه استان را که بر اساس گزارش شورای فرهنگ عمومی کشور 86 دقیقه بوده است نیز افزایش دهیم.

به گفته معاون اداره کل کتابخانه‌های خوزستان، با توجه به تقسیم‌بندی نهاد کشور بر مبنای جمعیت مرکز شهرستان‌ها، تعداد دو ایستگاه مطالعه تا پایان سال 92 به شهرستان بهبهان اختصاص یافته که در این فاز نخستین، ایستگاه این شهرستان را افتتاح خواهیم کرد و ایستگاه بعدی را در فاز بعدی افتتاح خواهیم کرد که برای افتتاح اولین ایستگاه مطالعه در بیمارستان تامین اجتماعی بهبهان تعداد 2 هزار جلد کتاب اختصاص داده شده است.

وی در پایان گفت: با افتتاح این ایستگاه، تعداد ایستگاه‌های مطالعه استان به 28 ایستگاه می‌رسند و در چند روز آینده ایستگاه‌های مطالعه دیگری در شهرستان‌های خرمشهر و اندیمشک افتتاح خواهیم کرد.
:
:
:
آخرین اخبار