تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۸
کد خبر: ۵۳۲۰۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گره كور فاينانس بر مسير پيشرفت مترو اهواز
مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری اهواز گفت: پروژه قطار شهری اهواز از سال 84 مصوب و سال 85 قرار داد آن با شرکت کیسون(ایران) و شرکت نورینگو(چین) منعقد شد که بايد این قرارداد پس از پیگیری فاینانس به اجرا در آید ولی تاکنون فاینانس آن عملیاتی نشده است و تا به امروز قرارداد با پیمانکار به صورت ریالی پرداخت می‌شد.

عباس هلاكويي در جلسه‌ای كه با حضور معاون وزیر کشور و عوامل شرکت کیسون، مجري پروژه مترو اهواز برگزار شد، اظهار کرد: مصوبه‌ای در سفر استانی دولت پيش به خوزستان انجام شد که بر اساس آن می‌توانستیم تا زمانی كه فاینانس عملیاتی نشده از اعتبارات دولتی برای پروژه قطار شهری اهواز استفاده کنیم. با توجه به این‌که قرارداد چهار ساله بوده و قرار بود شهروندان پس از 4 سال سوار مترو شوند، اما به دلیل این که فاینانس پروژه بالا و به میزان 600 میلیون دلار بوده است، بانک عامل تعيين شده براي فاینانس پروژه مترو اهواز، به تعهدات خود عمل نکرد.

وی افزود: سوال بانک عامل از مجموعه قطار شهری این است که شهرداری چگونه می‌تواند فاینانس را بازپرداخت کند؟ و بدين ترتيب، تضمین شهرداری اهواز را نمي‌پذيرد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز در خصوص پیشرفت پروژه اظهار کرد: اکنون دستگاه TBMدر تونل اول (کارون) از کراس‌اور فرودگاه در میدان خلیج فارس به طول 5.5 کیلومتر از تونل را حفاری کرده است. در لاین برگشت نیز، این دستگاه در تونل دوم (کرخه) به طول 3.5 کیلومتر حفاری کرده است.

وي گفت: در مجموع در این دو تونل، در کمتر از 30 ماه، 9 کیلومتر حفاری شده است. تاکنون نيز عملیات با اعتبارات داخلی شهرداری در حال انجام است.

پروژه ریلی اهواز دراولویت فاینانس قرار مي‌گيرد


معاون عمرانی و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور در بازدید از پروژه قطار شهری اهواز گفت: به موجب قانون، این پروژه قرار است با مشارکت دولت و شهرداری انجام شود که دولت تا کنون در این رابطه به تعهد خود عمل کرده است.

  هوشنگ خندان‌دل با حضور در کارگاه شرکت کیسون و در جلسه‌ای با حضور عوامل این شرکت و عوامل شهرداری اهواز اظهار کرد: دولت به استناد این قانون 50 درصد مشارکت خود را در خصوص پروژه قطار شهری اهواز انجام داده و ظاهرا سهم شهرداری را نیز پرداخت کرده است.

وی ادامه داد: قطار شهری از مهم‌ترین پروژه‌هایي است که باید اجرا شود و تاخیر در اجرای این پروژه‌ها مشکلات بسیاری از جمله مشكلات زیست‌محیطی، آلودگی هوا، و مشکلات ترافیکی را به دنبال خواهد داشت. بنابراين دولت به اجرای این پروژه ها توجه ویژه ای داشته است.

خندان‌دل گفت: پروژه قطار شهری اهواز نیز به دلیل به تاخیر افتادن، برای شهروندان مشکلات زیادی ایجاد کرد و ضروری است در خصوص تثبیت پروژه قطار شهری در کلانشهر اهواز همت لازم صورت بگیرد.

معاون عمرانی و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور اظهار كرد: پروژه ریلی اهواز را از این پس در ردیف پروژه‌های اولویت فاینانس قرار می‌دهیم. سایر پروژه‌های قطار شهری در کشور نیز به همین ترتیب در مسیر تامین اعتبار قرار خواهند گرفت.

خندان‌دل در خصوص مسایل ریالی پروژه‌های قطار شهری اظهار کرد: هر چند دولت از جهت منابع ریالی در گذشته با تنگناهایی مواجه بوده اما هم اکنون چه در تخصیص سال جاری و چه تامین اعتبار برای سال آینده با مشکل کمتری روبه‌روست گرچه امکان دارد محدودیت‌هایی در این زمینه اجرا شود.

وی با اشاره به همکاری شرکت کیسون در پروژه قطار شهری اهواز گفت: با توجه به این‌که قرارداد قطار شهری اهواز 5 ساله بوده و تاکنون باید به اتمام می‌رسید ولی شرکت کیسون یکی از پیمانکاران بسیار خوب کشور به شمار می‌رود که امید است با تعریف اعتبارات مناسب بتواند این پروژه را به پایان برساند.
مترو اهواز با 30 ميليارد تومان راه نمي‌افتد

معاون عمرانی استانداری خوزستان گفت: اگر بتوانيم یک فاز از پروژه قطار شهری اهواز را وارد مدار کنیم، شهروندان اهوازی به راه‌اندازی مترو امیدوار خواهند شد.

احمد سیاحی در جلسه‌اي كه با حضور معاون وزیر کشور در كارگاه شرکت کیسون، مجري مترو اهواز برگزار شد، اظهار کرد: اجرای عملیات مترو اهواز به گونه‌ای پیش رفت که مشکلات بسیاری برای شهروندان ایجاد کرد و موجب ناراحتی آنها شد. البته این به این دلیل بود که عوامل در زیر زمین مشغول به کار بودند و شهروندان از روند کار و پیشرفت آن هیچ‌گونه اطلاعی نداشتند.

وي افزود: ضروری است سازمان قطار شهری، بازدید خبرنگاران و اصحاب رسانه را برای تهیه گزارش‌های مختلف از جمله گزارش تصویری از روند کار در مترو به طور مداوم در دستور کار قرار دهد. این حق مردم است که گزارش‌های درستی از روند کار مترو در شهر خود دریافت کنند.

سياحي ادامه داد: بنا به قراردادی که با شرکت کیسون منعقد شده بود قرار شد عوامل این شرکت برای دریافت فاینانس اقدام کنند. این که تحریم تا چه اندازه در این زمینه تاثیرگذار بوده و چرا فاینانس عملیاتی نشده؛ باید مورد بررسی قرار بگیرد.

معاون عمرانی استانداری خوزستان گفت: در صورتی که مسیر 6.8 کیلومتری تا ایستگاه مصلا وارد مدار شود امیدواری در میان شهروندان اهوازی برای راه اندازی مترو ایجاد خواهد شد. برای ادامه پروژه و پیشرفت کار لازم است فرآیند جدیدی در بحث اعتبارات تعریف کرد چرا که با اعتبارات دولتی ادامه این پروژه امکان‌پذیر نخواهد بود.

سیاحی اظهار کرد: با 22 یا 30 میلیارد تومان اعتبار نیز این پروژه قابل انجام نخواهد بود بنابراين ضروری است از صندوق ذخیره ارزی، فاینانس و یا موارد دیگر جهت تامین اعتبار استفاده کرد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار