تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۰
کد خبر: ۵۲۰۳۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سپیدی دامان عروس نرگس پهن برگستره بهبهان
گل‌دهی نرگس همه ساله از نیمه دوم سال آغاز و تا پایان بهمن و گاهی نیز نیمه اول اسفند در بهبهان ادامه دارد و همین امر تعداد بی‌شماری گردشگر را به سوی خود جذب می‌کند. بهبهان مرکز شهرستان بهبهان در جنوب شرقی استان خوزستان است. آب و هوای بهبهان، آب و هوای نیمه بیابانی یا کوهپایه‌ای است و حداکثر دمای مطلق بهبهان بیش از 50 درجه در تیر و مرداد و حداقل کمتر از صفر درجه در اواخر آذر و دی می‌رسد. یکی از قدیمی‌ترین نرگس‌زارهای طبیعی ایران و منطقه زاگرس در استان خوزستان و شهرستان بهبهان است که قدمت آن به قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد

گل‌دهی نرگس همه ساله از نیمه دوم سال آغاز و تا پایان بهمن و گاهی نیز نیمه اول اسفند در بهبهان ادامه دارد و همین امر تعداد بی‌شماری گردشگر را به سوی خود جذب می‌کند.

بهبهان مرکز شهرستان بهبهان در جنوب شرقی استان خوزستان است. آب و هوای بهبهان، آب و هوای نیمه بیابانی یا کوهپایه‌ای است و حداکثر دمای مطلق بهبهان بیش از 50 درجه در تیر و مرداد و حداقل کمتر از صفر درجه در اواخر آذر و دی می‌رسد.

یکی از قدیمی‌ترین نرگس‌زارهای طبیعی ایران و منطقه زاگرس در استان خوزستان و شهرستان بهبهان است که قدمت آن به قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد و مساحت آن 500 تا 700 هکتار و از میدان بیدبلند فعلی تا منطقه تنگ تکاب و حتی کردستان بهبهان گسترده بوده است.

گل نرگس را می‌توان در دشت‌ها و کوهپایه‌های زاگرس در استان‌های ایلام، لرستان، خوزستان، فارس، کهگلویه و بویراحمد مشاهده کرد. این گل در جشنواره گل هلند رتبه نخست را به خود اختصاص داده است و در ایران به علت نبود آگاهی و معرفی کافی و عدم تبلیغ درباره آن و شناسانده نشدنش تاکنون از خاستگاه آن اطلاعات کافی منتشر نشده است.

گل‌دهی نرگس همه ساله از نیمه دوم سال آغاز و تا پایان بهمن و گاهی نیز نیمه اول اسفند در بهبهان ادامه دارد. در اصل هر وقت گل نرگس وجود و سرما هم در کنار آن ادامه دارد. در نرگسزارهای بهبهان چهار نوع گل نرگس شناسایی شده است که نرگس شهلا وسعت بیشتری را در این مناطق به خود اختصاص داده است.

از انواع دیگر گل نرگس هم می‌توان به پرپر یا شصت‌پر، پنجه گربه‌ای و مسکین اشاره کرد که با وجود همه مزیت‌هایی که گل نرگس دارد این گل سهم ناچیزی از گردشگری گل را به خود اختصاص داده است.

این منطقه هر ساله میزبان تعداد زیادی مهمان و مسافر نوروزی از اقصی نقاط کشور است.

*فصل برداشت نزدیک است

مدیر جهاد کشاورزی بهبهان  اظهار کرد: گل نرگس تابستان کشت می‌شود و هر ساله اواخر آذرماه برداشت می‌شود.

سیدمحمدرضا حسنی افزود: پیاز گل نرگس در فصل تابستان خواب است و در مهرماه آبیاری می‌شود.

وی با بیان اینکه مصرف عمده گل نرگس در تهران و استان‌های دیگر است گفت: گل نرگس تقریبا در هر هکتار، 7 ـ 8 میلیون تومان سوددهی دارد.

مدیر جهاد کشاورزی بهبهان تصریح کرد: برای حمایت از نرگسزار در نظر داریم به ازای هر هکتار گل نرگس 11 میلیون تومان تسهیلات به کشاورزان پرداخت کنیم.

وی همچنین عنوان کرد: این اعتبار از محل طرح توسعه کشاورزی اختصاص یافته و می‌شود.

*تنها مشکل ما در بخش هزینه آبیاری است

حسنی با توجه به مشکلات در کشت و کار نرگس زار بیان کرد: تنها مشکل ما در بخش هزینه آبیاری است که از کشاورزان اخذ می‌شود در واقع میزان هزینه آب بهایی که از یک درخت در طول سال اخذ می‌شود از گل نرگس که حداکثر در طول سال دو تا سه بار آبیاری می‌شود هزینه دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به معروفترین گونه گل نرگس ادامه داد: گل نرگس مسکینک که دارای عطر و بوی بسیار بالایی است تنها در شهرستان بهبهان کشت می‌شود و از لحاظ ظاهری بسیار ریزتر از سایر گونه‌هاست.

مدیر جهاد کشاورزی بهبهان اضافه کرد: این گونه زیاد مشتری‌پسند نیست اما بسیار کمیاب و نایاب است.

وی با اشاره به اینکه گل نرگس از این خاستگاه به دیگر نقاط چون شیراز و استان‌های دیگر انتقال یافته است عنوان کرد: اعتبار تخصیص یافته امسال 220 میلیون تومان است و با توجه به اینکه سال‌گذشته سطح زیرکشت گل نرگس 70 هکتار بود امسال با این تسهیلات حدود 100 هکتار می‌شود.

حسنی خاطرنشان کرد: در واقع کشاورزان در کشت و کار گل نرگس اگر سال پربارانی پیش رو باشد متضرر می‌شوند و اراضی آنها خسارت بیشتری می‌بیند زیرا کشت گل نرگس آبیاری زیادی نمی‌طلبد.

*ایجاد اشتغالزایی در اراضی نرگسزار

در واقع حدود 35 تا 40 سال قبل بخش وسیعی از زمین‌‌های اطراف نرگس‌‌زار فعلی پوشیده از گل نرگس است که متاسفانه با مکانیزه شدن کشاورزی، تصرف اراضی برای کشت غلات، خارج ساختن پیازهای نرگس و خروج غیر‌مجاز آنها به استان‌‌های دیگر، بخشی وسیع از این گلزارها که یک سرمایه ملی بوده نیز از بین رفته است.

هر چند که در سال‌های گذشته با تلاش و پیگیری‌های اداره منابع طبیعی بهبهان، گلزار فعلی که مساحتی حدود 20 هکتار دارد، ملی شده و عملیات مراقبت، نگهداری و احیای آن صورت گرفته است.

با این وجود می‌‌توان با توجهی مضاعف به این اراضی و پویایی مضاعف اقتصاد گل نرگس، در این شهرستان اشتغالزایی موثری را ایجاد کرد و از هدررفت این منابع طبیعی و ملی جلوگیری به عمل آورد.

اما متاسفانه با توجه به اینکه کاشت گل نرگس می‌تواند سهم قابل توجه‌ای در ایجاد اشتغال داشته باشد می‌توان با اندکی حمایت و با همت مسئولان برای تعداد بسیاری اشتغال ایجاد کرد. در حال حاضر به دلیل کم توجهی به اهمیت گل نرگس، در بیشتر نقاط کشور به نام نرگس شیراز عرضه می‌شود و به همین دلیل خریداران جذب باغات گل نرگس استان فارس می‌شوند.

مرجع / فـارس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۲
شهروند بهبهانی از شهر شهید پرورتشان قهرمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
0
2
((بهار بهبهان آغاز گردد با گل نرگس))باتشکر از درج مطالب خوب شما
عرفان
|
United States of America
|
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
0
0
احسنت.بسیار عالی بود
:
:
:
آخرین اخبار