تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۱
کد خبر: ۵۱۴۷۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کارگردانی که جاسوس‌ اتمی اسراییل بود
بی بی سی نوشت: یک تهیه‌کننده هالیوودی دست‌اندرکار شماری از فیلم‌های معروف آمریکایی اذعان کرده که در جریان برنامه اتمی اسرائیل، برای آن جاسوسی کرده است.
 
آرنون میلچن در این باره گفته است که شیمون پرز، رئیس‌جمور فعلی اسرائیل او را استخدام کرده و در این سال‌ها در ده‌ها عملیات مخفی شرکت داشته است.
 
او بیش از 120 فیلم سینمایی بلند و از جمله آثار پرفروشی همچون "مخمصه"، "محرمانه لس‌آنجلس"، "روزی روزگاری آمریکا"، "وکیل مدافع شیطان" و "باشگاه مشت‌زنی" را تولید کرده و در هفته‌های آینده نیز فیلم "نوح" را در نوبت نمایش دارد.
 
آقای میلچن در فلسطین تحت قیمومیت بریتانیا، اسرائیل کنونی به دنیا آمده است.
 
او در برنامه تلویزیونی اسرائیلی "اوودا" گفته که این کارها را "برای کشورم انجام دادم و به آن افتخار می‌کنم."
 
می‌گوید سال‌هاست که باید به شایعات در هالیوود درباره این‌که دلال اسلحه اسرائیل نیست، جواب بدهد: "مثلا به جای این که درباره یک فیلم‌نامه حرف بزنیم، باید نیم‌ساعت توضیح بدهم که من دلال اسلحه نیستم."
 
این سرمایه‌دار اسرائیلی و سینماگر 68 ساله می‌گوید او را "دفتر ارتباطات علمی" اسرائیل استخدام کرده بود؛ یک سازمان سری که شیمون پرز در دهه 1960 میلادی برای تدارکات برنامه اتمی اسرائیل راه انداخت.
 
آرنون میلچن که آن‌زمان صاحب یک کارخانه موفق تولید کود بود، می‌گوید به این دفتر در تهیه اطلاعات علمی و فنی برای برنامه‌های محرمانه جنگی کمک می‌کرده است.
 
گزارش تحقیقاتی تلویزیون اسرائیلی می‌گوید آقای میلچن از جانب دولت اسرائیل، 30 شرکت را در بیش از 17 کشور جهان اداره می‌کرده است.
 
فعالیت‌های او بعد از آن هم که یک تهیه‌کننده مطرح هالیوودی شد، ادامه پیدا کرد.
 
آرنون میلچن با کارگردانان مشهوری مانند مارتین اسکورسیزی، رومن پولانسکی و اولیور استون کار کرده است.
 
در این مصاحبه که روز دوشنبه پخش شده، آقای میلچن می‌گوید که سیدنی پولاک، کارگردان برنده اسکار نیز در عملیات مخفی تهیه تجهیزات نظامی حساس برای اسرائیل کمک کرده است.
 
آقای پولاک در سال 2008 درگذشت.
 
آرنون میلچن می‌گوید شایعات درباره همکاری‌اش با اسرائیل، سال‌هاست در هالیوود دهان به دهان می‌گردد و کاش زودتر درباره این موضوع حرف زده بود.
 
او می‌گوید: "در هالیوود به شکل ایدئولوژیک خوش ندارند با کسی کار کنند که دلال اسلحه است؛ کسی که مسلسل و مرگ می‌فروشد."
 
این تهیه‌کننده هالیوود افزوده است: "ولی من که دلال اسلحه نیستم. موشک نمی‌فروشم. کاش مردم می‌دانستند چه‌طور بارها زندگی‌ام را برای کشورم [اسرائیل] به خطر انداخته‌ام."
 
آرنون میچلن در صحبت‌های خود اشاره کرده که در جریان فعالیت‌هایش، برای برنامه اتمی اسرائیل کار کرده است.
 
اسرائیل تنها دولت دارای سلاح اتمی در خاورمیانه شناخته می‌شود اما مقامات اسرائیلی در این باره سیاست "نه تکذیب و نه انکار" دارند.
:
:
:
آخرین اخبار