تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۷
کد خبر: ۵۱۴۱۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
با اشاره به فعالیت 100 روزه دولت؛
افقه: تعیین سیاست های اقتصادی به نتیجه مذاکرات وابسته بود

استادیار دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز به تشریح عملکرد 100 روز نخست کاری دولت در سه حوزه اجرایی، سیاسی و اقتصادی پرداخت.

دکتر سیدمرتضی افقه، با اشاره به سپری شدن 100 روز نخست کاری دولت یازدهم، اظهار کرد: آنچه آقای روحانی در ابتدای کارش اعلام کرد این بود که دولت در پایان یکصد روز نخست فعالیت، گزارشی از شرایط اقتصادی و اجتماعی که تحویل گرفته اند و همچنین اقدامات انجام شده در این مدت را ارائه کند. به نظر می رسد که تاکنون اولویت های کاری انتخاب شده از سوی دولت درست بوده و شاید اگر موارد دیگری در اولویت قرار می گرفت، نتایج کوتاه و میان مدت مطلوبی حاصل نمی شد.

وی افزود: دو اولویت اصلی رئیس جمهور، یعنی تکمیل کادر اجرایی و تشکیل کابینه، اگر چه با دخالت مجلس قدری با تأخیر همراه شد، اما به هر حال با شتاب و بدون فوت وقت صورت گرفت و رئیس جمهور همکاران خود را انتخاب کرد که در واقع مناسب ترین اقدام بود. تیم انتخابی از افراد مجرب و با دانش تشکیل شده که به نوبه خود سازگاری زیادی با شرایط فعلی کشور دارد. در واقع با فرض اینکه کشور فرصت های زیادی را در دوره گذشته از دست داده و امکان آزمون و خطاهای بیشتر و تحمیل هزینه بیشتر به کشور و مردم وجود ندارد، انتخاب هیات دولت با دارا بودن ویژگی تجربه و تخصص قابل توجیه است؛ اگر چه بهتر است مدیران رده های بعدی از میان افراد متخصص و جوان تر باشند تا ترکیب نهایی تیم اجرایی بیشترین کارایی را داشته باشد.

افقه تصریح کرد: نکته قابل تأمل در انتخاب تیم اقتصادی، استفاده از افراد با نگرش های مختلف و بعضاً متضاد است که به احتمال زیاد در آینده مشکل زا خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در خصوص فعالیت دولت در حوزه سیاسی، خاطرنشان کرد: در حوزه سیاست بیشترین تمرکز صورت گرفت و در واقع انتخاب این اولویت اجتناب ناپذیر بود و بدون تردید اگر مناقشه اتمی کشور با قدرت های اصلی جهان حل نمی شد، شرایط اقتصادی کشور به گونه ای رقم می خورد که هیچ اقدامی در حوزه های اقتصادی و اجتماعی را به موفقیت نمی رساند. بنابراین می توان گفت که در حوزه اقتصاد، سیاست ها و اقدامات، تقریباً تعطیل و در انتظار نتیجه مذاکرات اتمی بود. به عبارت دیگر، تعیین نوع سیاست ها و شیوه انجام برنامه های اقتصادی به نتیجه مذاکرات هسته ای وابسته بود.

وی ادامه داد: دولت روحانی با همین رویکرد، قوی ترین و خبره ترین و با انگیزه ترین تیم را در سیاست خارجی خود انتخاب کرد و این تیم با تدبیر، پشتکار و پیگیری خستگی ناپذیر خود مناقشه اتمی را به نحو نسبتاً مطلوب، اما موقت به انجام رساند. شاید از این به بعد باید منتظر اعلام سیاست ها و اقدامات لازم برای غلبه بر معضلات بسیار پیچیده و خودساخته ای مانند تورم کم سابقه، بیکاری بسیار زیاد، نرخ رشد منفی و ... باشیم.

استادیار دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار کرد: با این وصف دولت روحانی طی 100 روز گذشته اقدامات محدودی در حوزه اقتصاد نیز انجام داده که مهمترین آن بدون تردید شناسایی موانع تولید است که ظاهراً 25 مورد شناسایی شده که می تواند در تعیین سیاست های آتی اقتصاد تآثیرگذار باشند.

افقه در خصوص عملکرد دولت در حوزه فعالیت های استانی گفت: دولت به طور کلی در حوزه های استانی عملکرد خوبی نداشته است و به نظر می رسد در انتخاب ها، ملاحظات سیاسی و فشار های افراد تأثیرگذار در سطوح ملی و منطقه ای مانع از آن شده که گزینش ها بر اساس شایستگی صورت بگیرد، بنابراین احتمال می دهم دیر یا زود برخی مدیران اجرایی ناموفق در استان ها از مجموعه کنار گذاشته شوند.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار