تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۲ - ۲۳:۳۱
کد خبر: ۵۰۲۱۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تفاوت و تشابه علايم سرماخوردگي و آلرژي
يك متخصص گوش، حلق و بيني گفت: علايم سرماخوردگي و آلرژي در افراد داراي تشابهات و تفاوت‌هايي است.

 دكتر امير آب‌آب‌زاده اظهار كرد: در هر دو حالت سرماخوردگي و آلرژي، بيني دچار كيپ و انسداد، عطسه، خارش، و آبريزش مي‌شود و هر دو حالت با اين علايم اوليه ظاهر مي‌شوند.

وي درباره تفاون علايم سرماخوردگي و آْلرژي نيز توضيح داد: سرماخوردگي مي‌تواند در اثر ورود ويروس‌ها به بدن عارض شده و همراه با عطسه، خارش و آبريزش بيني و علايم كوفتگي بدن يا تب ظاهر شود.

اين متخصص گوش، حلق و بيني افزود: در افرادي كه دچار سرماخوردگي هستند، شاخص عفونت چركي بالا است و ممكن است ترشحات بيني تبديل به ترشحات چركي شوند. همچنين علايم عفونت ثانويه مانند درگير شدن گوش و گلو در اين بيماران ظاهر مي‌‌شود.

آب‌آب‌زاده گفت: از سوي ديگر، ويروس‌هاي سرماخوردگي بيشتر در فصل پاييز و زمستان فعال مي‌شوند و بدن را درگير خود مي‌كنند ولي آلرژي و حساسيت بيشتر در فصل بهار و پاييز با تغيير فصل، فرد را درگير مي‌‌كنند.

وي يادآور شد: ابتلا به آلرژي و حساسيت در افراد، مزمن است و به صورت مداوم درگير آن مي‌شوند، ولي بيماري در افرادي كه درگير ويروس سرماخوردگي و عفوني مي‌شوند، به صورت يك‌باره ظاهر خواهد شد.

اين متخصص گوش، حلق و بيني عنوان كرد: سرماخوردگي با تب و كوفتگي بدن در فصل سرد ظاهر مي‌شود ولي حساسيت و آلرژي، با مواد محرك مانند گرده گياهان، مواد محرك شيميايي و آلودگي هوا و تغيير آب و هوا بروز مي‌يابد.

آب‌آب‌زاده توصيه كرد: افرادي كه دچار آلرژي و حساسيت مي‌شوند از مواد محرك مانند خاك، دود و مواد معطر تا حد امكان اجتناب كنند. بيني و حلق خود را مرتب با سرم نمكي شست‌وشو دهند و درمان‌هاي ضد آلرژي را تحت نظر پزشك دريافت كنند.

وي گفت: استراحت كافي براي بيماران مبتلا به سرماخوردگي ضروري است و تقويت بدن با مواد غذايي و ميوه و مصرف مايعات فراوان توصيه مي‌شود. سرماخوردگي نيازي به آنتي‌بيوتيك‌ها در ابتداي درمان ندارد اما اگر علايمي از عفونت‌هاي چركي در بيني، گوش و گلو ظاهر شود بايد تحت نظر پزشك آنتي بيوتيك مصرف شود.

اين متخصص گوش، حلق و بيني درباره فوايد مصرف ويتامين C در افراد مبتلا به سرماخوردگي و آلرژي اظهار كرد: ويتامين C مي‌تواند در بهبود هر دو حالت موثر باشد. افرادي كه دچار سرماخوردگي هستند، مي‌توانند مواد غذايي داراي ويتامين C و يا قرص ويتامين C مصرف كنند، همچنين مصرف مواد داراي ويتامين C مي‌تواند در كاهش علايم آلرژي موثر باشد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار