تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۴
کد خبر: ۴۸۹۲۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
زلزله خیزترین نقاط زلزله‌ خيز خوزستان کدامند؟
مديرعامل جمعيت هلال احمر خوزستان گفت: با توجه به شرايط استان و وقوع زلزله در بسياري از شهرستان‌هاي آن، نياز است آموزش عموم براي ايمني مقابل اين بلايا گسترش پيدا كند.
 
 علي‌عسكر ظاهري در نشست خبري خود كه به مناسبت هفته ايمني در برابر زلزله و بلاياي طبيعي و در ساختمان اداري جمعيت هلال احمر استان برگزار شد، اظهار كرد: هفته ايمني در برابر زلزله و بلايا طبيعي از 20 تا 26 مهر نامگذاري شده است. با توجه به شرايطي كه استان خوزستان دارد و وجود رشته كوه‌هاي زاگرس، اين استان در معرض آسيب در برابر زلزله قرار دارد.

وي ادامه داد: تاريخ نشان مي‌دهد كه خوزستان در مقابل زلزله دچار صدمات بسياري شد؛ به طور نمونه سال 218 هجري شمسي در اهواز، 2 بار در ارجان (بهبهان كنوني)، منطقه هفت‌تنان (بين ايذه و انديكا) و همچنين در شهرستان ايذه زمين‌لرزه‌هايي به وقوع پيوسته است.

مديرعامل جمعيت هلال احمر خوزستان گفت: در 50 سال اخير وقوع 307 مورد زلزله بين 3 تا 5 ريشتري و 39 زلزله بين 5 تا 7 ريشتري در خوزستان، گواه بر اين است كه استان در معرض آسيب‌هاي بسياري ناشي از وقوع زلزله است و بنابراين نياز است توجه بيشتري در خصوص مسايل ايمني در برابر زلزله و بلاياي طبيعي صورت بگيرد.
 
ظاهري افزود: شهرستان‌هاي انديمشك، لالي، انديكا، ايذه، باغملك و بهبهان نقاطي است كه در معرض خطر بيشتري ناشي از وقوع زلزله هستند.

وي اظهار كرد: انديمشك و بهبهان نقاطي هستند كه بيشترين آمار وقوع زلزله را داشته‌اند و شهرستان‌هاي ايذه، باغملك، مسجدسليمان و لالي در رده‌هاي بعدي قرار دارند. شهرهاي امن نيز خرمشهر، آبادان و شادگان هستند.

مديرعامل جمعيت هلال احمر خوزستان گفت: با وجود گسلي كه در خوزستان وجود دارد و اينك اين استان در معرض خطر زلزله قرار دارد، مقاوم سازي بايد جدي گرفته شود. به همين منظور هماهنگي هاي لازم با دستگاه هاي متولي ساخت و ساز مسكن انجام شده تا سازه ها از اولين مرحله ايمن‌سازي شوند.

ظاهري افزود: در جهت ايمن‌سازي و مقاوم‌سازي ساختمان‌ها، اقدامات بسيار خوبي از جمله مقاوم‌سازي روستاها و همچنين بافت فرسوده شهرها انجام شد ولي لازم و ضروري است كه بحث مقاوم‌سازي به طور جدي نهادينه شود.

وي آموزش در بحث ارتقاي ايمني را يك ضرورت اجتناب‌ناپذير عنوان كرد و گفت: مردم بايد بدانند كه حادثه هرگز خبر نمي‌كند. آموزش عموم براي افزايش ايمني و كاهش آسيب‌ها در حوادث طبيعي از جمله زلزله، يك ضرورت است كه بايد به آن توجه بيشتري شود. به همين منظور جمعيت هلال احمر خوزستان براي تربيت نيروي متخصص در اين زمينه ساختمان پيشين خود را به مجموعه دانشگاهي اختصاص داد كه در بهمن ماه امسال با پذيرش دانشجوي جديد، آمار دانشجويان كه عمدتا در گرايش‌هاي امداد و نجات هستند به هزار و 500 نفر خواهد رسيد.

مديرعامل جمعيت هلال احمر خوزستان به برنامه هاي جمعيت در هفته ايمني در برابر زلزله و بلاياي طبيعي اشاره كرد و گفت: از افتخارات جمعيت هلال احمر است به طور قانوني و رسمي مي‌تواند عضو افتخاري داشته باشد و اين اعضاي افتخاري مردم علاقمند به فعاليت‌هاي انسان دوستانه و امدادي هستند. روز سه شنبه (22 مهرماه) مراسم تحليف 600 نفر از سازمان جوانان هلال احمر برگزار مي شود و اين افراد از مجموعه جوانان به مجموعه امداد و نجات تغيير وضعيت خواهند داد و امدادگر مي‌شوند. همچنين در همين روز مراسم دعاي عرفه با حضور اعضاي جمعيت هلال احمر خوزستان برگزار مي‌شود.

ظاهري ادامه داد: از ديگر برنامه‌هاي اين هفته اجراي طرح دادرس در همه مدارس استان است. طرح دادرس عبارت از دانش آموز آموزش‌ديده روزهاي سخت است كه بر اساس توافقنامه ميان جمعيت هلال احمر و آموزش و پرورش در سراسر استان اجرا مي‌شود.

وي افزود: همچنين در هفته ايمني در برابر زلزله و بلاياي طبيعي تعدادي پروژه هاي عمراني جمعيت هلال احمر خوزستان افتتاح مي شود. از جمله اين پروژه ها مي توان به ساختمان اداري جمعيت واقع در كيانپارس، انبار امداد محل ذخيره اقلام زيستي و امدادي، ارودگاه آموزش فرهنگي جوانان در انديمشك كه در فاز نخست ظرفيت پذيرش 230 نفر را دارد و مجموعه فرهنگي سينماي مسجدسليمان اشاره كرد.

مديرعامل جمعيت هلال احمر خوزستان اظهار كرد: آموزش و عضوگيري از علاقمندان در اين هفته همچنان ادامه دارد. همچنين به مناسبت هفته ايمني در برابر زلزله و بلاياي طبيعي مانورهاي عملياتي امداد به صورت منطقه اي در سراسر استان برگزار مي شود.

ظاهري گفت: جمعيت هلال احمر خوزستان داراي بيش از 140 هزار عضو است كه حدود 75 هزار نفر از اين افراد در سازمان جوانان جمعيت هلال احمر خوزستان فعاليت مي كنند و 3 هزار تا 3 هزار و 500 نفر از اعضا نيز آموزش هاي تخصصي امداد و نجات را فرا گرفته اند كه هنگام وقوع حادثه به صورت تيم‌هاي عملياتي امداد و نجات به محل حادثه اعزام مي‌شوند.


وي ادامه داد: جمعيت هلال احمر خوزستان 15 پايگاه امداد و نجات جاده اي، 2 پايگاه امداد و نجات دريايي در خرمشهر و دزفول و يك پايگاه امداد هوايي مستقر در اهواز دارد كه با در اختيار داشتن تمام امكانات و تجهيزات لازم امداد و نجات، در جهت نجات هموطنان هنگام وقوع حوادث مختلف از جمله بلاياي طبيعي آمادگي كامل دارد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار