تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۸
کد خبر: ۴۸۸۹۰
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اعتراض خوزستاني‌ها به انتقال‌ آب كارون به زاينده‌رود
رودخانه کارون؛ قرباني كشت برنج در اصفهان
آيا كارون قرباني كشت برنج در اصفهان مي‌شود. همانطور كه درياچه اروميه قرباني كشت‌هاي سنتي از جمله كشت سيب در زمين‌هاي اطراف خود شد و اين روزها كشور را وارد بحراني به نام ريزگردهاي سفيد كرده است؟ سوالاتي كه اين روزها به شدت به نگراني فعالان حوزه محيط‌ زيست منجر شده است...
تهران امروز در گزارشی نوشت:

آيا كارون قرباني كشت برنج در اصفهان مي‌شود. همانطور كه درياچه اروميه قرباني كشت‌هاي سنتي از جمله كشت سيب در زمين‌هاي اطراف خود شد و اين روزها كشور را وارد بحراني به نام ريزگردهاي سفيد كرده است؟ سوالاتي كه اين روزها به شدت به نگراني فعالان حوزه محيط‌ زيست منجر شده و باعث شده تا جمعي 50 نفره از هنرمندان خوزستاني از «حسن روحاني» رئيس‌جمهور و «معصومه ابتكار» بخواهند تا جلوي انتقال آب‌هاي جديد را از خوزستان به اصفهان و يزد بگيرند.

رودخانه کارون؛ قرباني كشت برنج در اصفهان


«حميدرضا خدابخشي» كارشناس آب نيروي خوزستان نيز مي‌گويد: «انتقال آب از سرشاخه‌هاي بزرگ كارون يعني از دز، خرسان و كوهرنگ در حالي از خوزستان به نام زاينده‌رود به اصفهان انتقال مي‌يابد كه نه تنها نفعي به حال زاينده‌رود ندارد، بلكه صرف برنج‌كاري در اصفهان مي‌شود.»
كاشت برنج درست زماني در اصفهان جان گرفت كه سدسازي‌ها به يكباره بخش بزرگي از آب‌هاي منتهي به زاينده‌رود را پشت سد جمع كردند و كشاورزان اين منطقه بي‌توجه به الگوي سنتي كشاورزي در كوير به سمت كاشت برنج در منطقه رفتند. كاشت برنجي كه 70 درصد آب را به هدر مي‌دهد و در نهايت 30 درصد آن صرف كشاورزي مي‌شود. اما با گذشت سه دهه از اين ماجرا هم زمين‌ها بركت خود را از دست دادند و هم زاينده‌رود را خشك كردند. در اروميه هم همين اتفاق به‌وقوع پيوست، سونامي سد‌سازي‌ها به جان منطقه افتاد تا به گفته «محمد درويش» كارشناس بيابان‌زدايي نزديك به 40 سد روي آب‌ها و رودخانه‌هايي كه درياچه اروميه را تغذيه مي‌كرد، زده شود. پس از آن هم كشت منطقه از انگور كه آب كمتري طلب مي‌كرد به سمت كاشت سيب رفت و حجم بيشتري از آب را طلب كرد. مسئله آنقدر پيش رفت كه امروز به گفته «نادر قاضي‌پور» نماينده مردم اروميه 8 ميليارد تن ريزگردهاي نمكي اين منطقه زندگي 3 ميليون مردم منطقه را در هجمه و هجوم نخست خود تهديد مي‌كند. هجومي كه اين روزها شروع شده است. علاوه بر زندگي انساني، زمين‌هاي كشاورزي منطقه به شدت از سوي نمكي كه خود پراكنده‌اند، تهديد مي‌شود. خوزستان البته وضع بدتري از اروميه دارد. اين استان بدون خشك شدن كارون هم نزديك به سه دهه است كه با ريزگردهاي ناشي از خشك شدن هورالعظيم دست و پنجه نرم مي‌كند. ريزگردهايي كه البته تنها به خوزستان منتهي نشده و آسمان 22 استان كشور را درگير كرده است.
خدابخشي مي‌گويد: «اصفهاني‌ها در تازه‌ترين برنامه خود به‌دنبال انتقال آب ماربر در منطقه چلگرد چهارمحال و بختياري به زاينده‌رود هستند. حوزه‌اي كه دو ميليارد متر مكعب آب آورد دارد و بخش بسيار زيادي از آ ن پشت سد‌ها جمع مي‌شود.» به گفته او آب‌هايي كه به اسم تامين آب شرب منطقه انتقال مي‌يابد سر از زمين‌هاي كشاورزي منطقه درمي‌آورد. خدابخشي توجه همگان را به زمين‌هاي شالي «لنجان» اصفهان جلب مي‌كند و مي‌گويد: «چرا بايد آب منطقه خوزستان به بخش‌هاي مركزي و بياباني انتقال داده شود تا در آ‌نها برنج‌كاشته شود.» برنجي كه يكي از دلايل خشك شدن زاينده‌رود است. به گفته او درحالي اصفهان آب خوزستان را براي آبياري زمين‌هاي برنج خود انتقال مي‌دهد كه آب نيروي خوزستان زماني كه حجم آب پايين مي‌رود اجازه كشت در زمين‌هاي اطراف و حاشيه رودخانه را به كشاورزان نمي‌دهد. مسئله‌اي كه باعث مي‌شود تا حتي كشاورزان اين منطقه يك فصل كشت خود را از دست بدهند. اما همين آب از خوزستان به اصفهان انتقال مي‌يابد تا خرج برنج‌كاري در كوير شود. او مي‌گويد: «معلوم است كه با اين شيوه نه زاينده‌رود نجات پيدا مي‌كند نه زمين‌هاي منطقه سيراب مي‌شوند.» به گفته او انتقال آب‌ از خوزستان به قم، گلپايگان وخيلي از شهرها به اسم تامين آب شرب انجام مي‌گيرد اما اعتراض استانداران همين استان‌ها به اينكه اولويت اين آب شرب است نه كشاورزي نشان مي‌دهد كه اين آب‌ها در جاي ديگري خرج مي‌شود وهمين است كه به‌رغم اينكه بخش بسيار بزرگي از آب‌هاي كشور از جنوب به سمت كوير يزد و اصفهان انتقال يافت، اين دو استان با كمبود آب روبه‌رو هستند. كمبود آب در ماه‌هاي گذشته در اصفهان و يزد به جيره‌بندي آب هم رسيد. هرچند مسئولان اين استان‌ها يك در ميان آن را تكذيب كردند و خبردهي درباره آن را پيشگيري قبل از وقوع حادثه دانستند. از سوي ديگر آب‌هاي خروشان كارون از سمت خوزستان و چهارمحال و بختياري در حالي در سه دهه گذشته به سمت اصفهان رفته است كه هرگز نتوانسته لب تشنه اين كوير را سيراب كند و در سال‌جاري به درگيري ميان كشاورزان اصفهاني و يزدي منجر شد. واقعه تا آنجا پيش رفت كه اصفهاني‌ها لوله انتقال آب به يزد را قطع كردند و يزدي‌ها را تا چند مدت دچار مشكل كردند. انتقال آب از خوزستان درحالي به قصه بي‌پاياني تبديل شده كه اين استان به دليل خشك شدن تالاب هورالعظيم با حجم وسيعي از ريزگردهاي عربي روبه‌رو است. حجمي كه حل معضل آن در گرو همكاري و همراهي كشورهايي چون عراق و سوريه است. دو كشوري كه به نظر نمي‌رسد در ميان حجم بسيار زياد مشكلاتي كه دارند زماني را براي حل ريزگردهاي عربي صرف كنند.

البته نگراني‌هاي جامعه خوزستاني اين روزها بيشتر است.«مسعود اسدي» رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی خوزستان و رئیس مجمع تشکل های کشاورزی ایران اعتقاد دارند انتخاب وزراي دولت روحاني كه بسياري از آنها اصفهاني و يزدي هستند مي‌تواند در پيشبرد انتقال آب به ضرر محيط‌زيست خوزستان نقش بارزي را داشته باشد. انتقالي كه «هومان خاكپور» كارشناس منابع طبيعي چهارمحال وبختياري را هم به اين نتيجه رسانده كه نه تنها به نفع زاينده‌رود نخواهد بود كه باز هم به كم‌آبي در مناطقي چون خوزستان و چهارمحال و بختياري منجر مي‌شود.

بختياري‌ها هم از انتقال آب به‌وسيله تونل گلاب و بهشت‌آباد كه قرار است باز هم بخشي از آب‌هاي كارون در اين بخش را به يزد ببرد، نگران هستند. اين دو پروژه در دولت گذشته شروع شد اما اعتراض بختياري‌ها باعث توقف آنها شد. حالا خاكپور مي‌گويد كه خبرهاي موثقي وجود دارد كه نشان مي‌دهد كه تونل‌ها از سمت يزد به سمت چهارمحال و بختياري در حال ساخت و پيش‌روي است موافقان با اين طرح قرار است كه مسئولان كشور را در مقابل عمل انجام شده قرار بدهند. چهار محال و بختياري در سال‌هاي جديد به شدت با كاهش آب روبه‌رو شده و آنطور كه خاكپور مي‌گويد بسياري از روستاهاي اين منطقه با تانكر آب تغذيه مي‌شوند.

حال افكارعمومي مي‌پرسند آيا قرار است كه محيط‌زيست كشور يك‌بار ديگر با واقعه تلخ ديگري چون خشك‌شدن كامل رودخانه كارون بعد از زاينده‌رود و درياچه اروميه روبه‌رو شود؟ و بعد هم دولتمردان به اين نتيجه برسند كه سد‌سازي در حوزه كارون را متوقف كنند و بالاخره قبول كنند كه همه چيز زير سر كشاورزي سنتي و بي‌حساب وكتاب است. آنها مي‌گويند آيا بهتر نيست كه كشاورزي در مناطق كويري شيوه طبيعي خود را به دست بگيرد تا محيط‌زيست كشور براي كشت برنج در كوير بيشتر از اين هزينه ندهد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۱۰
هم استانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
2
14
سایت خوز نیوز با سپاس فراوان در خصوص پیگیری و اطلاع رسانی در خصوص انتقال آب سرشاخه های رودخانه های جاری در استان عزیز تر از جانمان خوزستان ، خواهشمند است بجد پیگیر باشید چرا که این انتقال خیانت به آیندگان است و ما امروز نمی دانیم چه طرحهایی در استانم خوزستان برای فرزندانمان در آینده لغو می گردد فقط به دلیل کمبود آب که باعثش تصمیم سازی امروز است ، نگذاریم تصمیمات نابجا باعث متروک شد خوزستان از زر زیبای آب شود. بدانید تنها گفتن ، فریاد زدن و شاید هم گلو دریدن باعث شود ، شاید قدرت قدیر بیان بر تحکم و لابی گری پیروز شود ما که نفت داریم ولی ثمره ای از آن نمی بینیم و حالا آب زمانی که ارزش دارد رخت خود را نابخواسته از دیارمان می بندد ، نگذاریم شیون نوشدارو بعد از مرگ سهراب را در ایامی سر دهیم که فقط سر به زیر داشته باشم ، هم استانی های عزیزم به هنگام قدم زدن در اهواز مظلوممان و دیدن خطوط لوله نفت ، چاه انحرافی نفت در زیر خانه هایمان گاهی از بغض و دلتنگی نعره کشان به خاطر خود می گویم چه باید کرد ، آیا حق ما اینست ، آبا ما نمی توانینم ، برادران عزیز تر از جانم ، خواهران با احساس تر از فقر غمگین خوزستان بیایید دست در دست هم نهیم با امواج خروشان اطلاع رسانی مانع از رفتن ثروت خدادادی خدای مهربانمان از دیار کریلای ایران شویم با ندای یا حسین خواستار لبیک یا حسین شماییم.
محمد مسعودنیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
2
8
این اخبار کاملا مشخص میکنه که مسئولان اصفهانی ... میباشند و ... برای همه محرز شده
احسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
2
4
با سلام
خوزستانی ها باید در این گونه موارد متحد باشند چه عربها و چه بختیاری ها. وقتی که اصفهانی ها از اختلافات داخلی خوزستان بین اقوام اطلاع دارند و می دانند اتحادی وجود ندارند معلوم است که راه را باز می بینند. نمایندگان مجلس می بایست تمهیداتی ایجاد کنند که مردم اعتراض خود را در غالب اتحاد قومهای موجود در خوزستان اعلام کنند. نخبه های خوزستانی را جمع کنند و دلایل قانع کننده برای لغو این تصمیم گرد آوری کنند.
خوزستانی ها مردم با فرهنگی هستند که همیشه عکس آن از طرف دیگران به آنها القا شده است. حس اعتماد به نفس را در آنها کشته است. تکرار میکنم اتحاد اتحاد اتحاد رمز پیروزی است
خواهشمندم نگذارید تنها امید و تنها سرگرمی مردم و نماد خوزستان یعنی کارون برای همیشه از بین برود
مجید
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
0
9
من یک اصفهانی هستم. ولی مقاله شما بشدت موافقم. کم آبی اصفهان فقط و فقط به دلیل سوءمدیریت در منابع آبی اصفهان است. برداشت بیش از حد در بالادست اصفهان یعنی چهارمحال و پایین دست یعنی یزد و کرمان وضعیت زاینده رود را اینگونه کرده است. و ضرر اصلی در طرح بهشت آباد را باز هم اصفهان و خوزستان خواهند کرد. به خصوص اصفهان که نه استانهای بالادستی و نه استانهای پایین دستی سرایی آبی ندارند.
مطمئنم اگر 1.1 میلیارد به 10 میلیارد هم برسد خروجی آن ظرف مدت کمتر از 5 سال به همه استانهای مجاور میرسد به غیر از اصفهان.
به عنوان یک اصفهانی میدانم که بیشتر دغدغه ذهنی مردم اصفهان خشکی زاینده رود و سوء برداشت آب از حوزه زاینده رود برای سایر استانهای بالا و پایین دست است.
در مورد اول با پمپاژ آب از شرق اصفهان به غرب که تقریبا طول 10 کیلومتر دارد میتوان دغدغه فکری مردم اصفهان را برطرف کرد.
و مورد دوم هم با مدیریت مصرف در بالا و پایین دست مشکل حل خواهد شد. برای نمونه باید این نکته را گفت که در چند سال اخیر در اطراف یزد کویری تعداد زیادی گلخانه ساخته اند و حتی در خود اصفهان " خیار گلخانه ای یزدی" به فروش میرسد !!!
صاحب اصلی آب هر منطقه مردم آن هستند و این شامل کارون ، زاینده رو و هر حوزه آبی دیگری میشود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
0
5
مطمئن باشید که اگراین طرح انتقال آب عملی بشه دیگه چیزی از خوزستان وخوزستانی نمیمونه...
دربرابرخدامسئول هستیداگه کاری ازدستتون بربیادبرای جلوگیری ازاین طرح افتضاح واونوانجام ندید...
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
1
8
مردم خوزستان اگه غیرت دارند باید جلوی این ظلم رو بگیرند...
عادل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
0
6
سلام اينجا يك پرسش پيش مي آيد آيا سزاست خوزستاني كه با خون هزاران هزار از جوانان اين مرز و بوم پا بر جا مانده است اكنون با بي تدبيري عده اي سود جو ويران شود . كارون متعلق به همه ملت ايران است خوزستان متعلق به همه ملت ايران است . اين تعلق به معناي ويران كردن آن ها نيست .
گلبهار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
1
6
خوزستان جلگه اي است اما فلات مركزي ايران كويري است مسئولان با چه فكري مي خواهند به قيمت ويراني خوزستان ، كوير را آباد كنند . ويراني انحراف آب از كارون به كوير ، كمتر از ويراني جنگ نخواهد بود . اگر دشمن با جنگ تحميلي نتوانست مردم خوزستان را از خاكشان براند خشكسالي حتما آنها را خواهد راند . پناه بر خدا از دست خود فروختگان داخلي ، شياطيني در پوست انسان
sahar
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
1
5
من بااقامحمدمخالفم مردم خوزستان صداشون به هیجا نمیرسه مشکل باید ازریشه حل بشه منوجه منظورم که هستید؟
پاسخ ها
بهزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
میخوام بدونم دقیقا منظورتون چی بود؟!!!!کاملا مخالفم.مطمئن باش اگه قرار بود برعکسش اتفاق بیفته یعنی از زاینده رود به کارون بدن تا الآن اصفهانیا دنیا رو گذاشته بودن رو سرشون.اصلا میخوام بدونم چی باعث شد یه همچین حرفی بزنید؟‍!!!در آخر از خدا برای همه سلامت عقل رو آرزو میکنم.
:
:
:
آخرین اخبار