رکن حجر الاسود؛ سنگ سیاه آسمانی است. هنگام بنای کعبه توسط آدم، این سنگ را فرشتگان از بهشت آوردند و آدم آن را در گوشهای از خانه نصب کرد. پس از بازسازی کعبه توسط قریش، این سنگ به دست محمد قبل از درب کعبه در رکن حجر اسود نصب شد و محل شروع طواف حجاج است.
رکن حجرالاسود
رکن
یمانی نیز، قبل از رکن حجر اسود قرار دارد. در اعتقاد مسلمانان (به ویژه
شیعیان) محلی است که به اذن خدا شکافته شد تا فاطمه از آن داخل کعبه شود و
علی داخل کعبه متولد شود.
رکن یمانی
هرگاه واژه رکن بدون پسوند به کار رود، مقصود از آن رکنی است که حجرالاسود در آن است. مسیر طواف، از رکن حجرالاسود آغاز شده، سپس به رکن عراقی میرسد و پس از آن به رکن شامی و سپس به رکن یمانی و آنگاه باز به رکن حجرالاسود میرسد و همین جا یک شوط پایان مییابد. برای مطاف حدی وجود ندارد و تا هر جای مسجد الحرام که طواف در آن طواف کعبه صدق کند، طواف مجزی است، ولی مستحب است که اگر اضطرار و ازدحام نباشد در میان کعبه و مقام ابراهیم انجام شود.
رکن شامی
رکن عراقی
نماز در مقابل چهارگوشه کعبه معظمه مورد سفارش است (البته به گونه ای که مزاحم طواف کنندگان نباشد)
اما چه خوب بود ميگفتيداينكه ما شيعيان اعتقادمان براين است كه امام عصر، بنا به روايتي از ركن يماني خانه خدا ظهور ميكند. يعني آن قسمت از ركن يماني كه به سرزمين يمن منتهي و محدود مي شود.
باتشكر و احترام :
علي ، از بندپي شرقي شهرستان بابل