تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۸
کد خبر: ۴۸۶۹۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کشتی علیه تبعیض صالحی امیری؛
استقبالی که صدای همه را درآورد

افتخاری که تیم ملی کشتی آزاد پس از 48 سال کسب کرد، یک اتفاق تاریخی محسوب می شود و قهرمانانی که تنها ممر زندگی‌شان پاداش و هدایای مسئولان است، به توجه بیشتری نیاز دارند.
 هنوز از اولین قهرمانی تیم ملی کشتی آزاد ایران در جهان که پس از 48 سال خارج از کشور به دست آمد یک ماه نگذشته که شیرینی این اتفاق تاریخی با قهرمانی تیم ملی والیبال در آسیا به نوعی به کام مدال آوران و مربیان آن تلخ شد.
پس از استقبال صالحی امیری و مسئولان وزارت ورزش از قهرمانان والیبال در فرودگاه امام (ره)، کشتی گیران مدال آور به شدت به عدم استقبال سرپرست ورزش و نیز عدم پرداخت پاداش های وعده داده شده پس از سه هفته معترض هستند. آنها این تبعیض را شایسته ورزش اول کشور نمی دانند و حتی تهدید به شرکت نکردن در مسابقات جهانی و بازیهای آسیایی کرده اند.

البته این بدان معنا نیست که گوش شکسته ها از موفقیت یک تیم ملی دیگر در آسیا ناراحت باشند؛ بلکه از تبعیض قائل شده بین کشتی و بلندقامتان پرافتخار والیبال توسط مسئولان ورزش ناراحت هستند. وقتی اشخاصی ناآشنا و غیر متخصص مانند صالحی امیری در راس یک وزارتخانه قرار گیرند که اشراف کاملی هم بر اوضاع ندارند، نتیجه این می شود که این موفقیت تاریخی را که در ورزش ایران پس از انقلاب بی سابقه بوده و پیام تبریک رهبر انقلاب را نیز در پی داشت، با سایر نتایج یکی می دانند! باید حق را به ورزشکاران معترض داد و نگران این بود که در صورت کسب رأی اعتماد از مجلس، ورزش چه روزهایی را تجربه خواهد کرد.

** خدا را شکر صالحی‌امیری هنوز وزیر نشده
احسان لشگری یکی از این معترضین است که با انتقاد از وزارت ورزش می گوید: می‌گویند چرا طهماسبی برای آذربایجان کشتی می‌گیرد. مگر مسئولان ورزش برای نعمت‌پور که قهرمان جهان شد چه کار کردند؟ در مقابل آذربایجانی‌ها برای نقره طهماسبی سنگ تمام گذاشتند. از صالحی‌امیری انتظار دیگری داشتیم. او گفت که در مورد کشتی احساسی عمل نمی‌کنم. احساس که هیچ، وی حتی به وعده‌های خود عمل نکرد. خدا را شکر صالحی‌امیری هنوز سرپرست است و وزیر نشده است. او نشان داد که کوچک‌ترین شناختی از ورزش قهرمانی ندارد.
دارنده مدال برنز المپیک گفت: 20 روز است از مسابقات جهانی آمده‌ایم و قرار بود مراسم تجلیل بگیرند، اما هیچ خبری نیست؛ نمی‌دانیم چه بگوییم. صالحی امیری قبل از مسابقات با حضور در اردوهای تیم ملی وعده‌های زیادی داد، اما به هیچکدام عمل نکرد. به نظرم او شناختی از ورزش حرفه‌ای ندارد و نمی‌داند کشتی چه کار بزرگی کرده است.

** چرا موفقیت‌های کشتی به چشم نمی‌آید؟
مسعود اسماعیل پور دارنده مدال برنز جهان نیز با اعتراض به این تبعیض می گوید: در اردوها حتی آب‌ معدنی نداشتیم، اما صالحی‌امیری گفت به مسابقات جهانی بروید و بعد جبران می‌کنیم. صد رحمت به دکتر عباسی؛ چرا توجهی به کشتی نمی‌کنند. تمام سران کشور پیام تبریک دادند؛ رهبر معظم انقلاب هم موفقیت کشتی را تبریک گفتند، اما صالحی امیری با وجود گذشت سه هفته به وعده‌هایش عمل نکرد. در بازی‌های آسیایی مشخص می‌شود عیار ورزش ایران چقدر است.
اسماعیل‌پور با اشاره به مشکلات مالی عدیده در کشتی گفت:‌ در مجارستان اجازه ندادند یک دقیقه بیشتر بعد از پایان مسابقات در هتل بمانیم چون پولی نداشتیم. این همه افتخارآفرینی صورت گرفت، اما مثل اینکه هیچکس خبر ندارد. چرا این افتخارات به گوش رئیس‌جمهور نباید برسد؟ اگر روزی من صاحب فرزند شوم با این شرایط اجازه نمی‌دهم وارد کشتی شود.
وی تصریح کرد: به خاطر قهرمانی در آسیا آنطور به والیبال توجه کردند؛ نمی‌گویم چرا به استقبال والیبال رفت، اما چرا برای استقبال از کشتی که قهرمان جهان شده بود نیامد. فرض می‌کنیم که گرفتار بود، اما با وجود گذشت حدود سه هفته از مسابقات هیچ تماسی حتی برای تشکر نداشته است و سراغی از ما نگرفت. آقای وزیر شما قبل از مسابقات جهانی آن همه وعده دادید، اما چرا اینطور با ورزش اول کشور برخورد می‌کنید؛ این روش برخورد با تیمی که قهرمان جهان شده است، نیست.

**این بار سکوت کنیم به کشتی خیانت کرده ایم
غلام محمدی هم  که دل پری دارد می گوید: هر چقدر صبر کردیم و بچه ها را آرام کردیم فایده ای نداشت، مدام می گفتیم که درست می شود و متناسب با شان شما از شما تقدیر می کنند اما اصلا آقایان یادشان رفته که کشتی ورزش اول این کشور است.
مربی تیم ملی کشتی در پاسخ به اینکه فکر می کند دلیل این رفتارها چه چیزی باشد گفت: نمی دانم این به مشکلات داخلی فدراسیون ارتباط پیدا می کند یا به چیزهای دیگر اما بچه ها چه گناهی دارند؟ این ها بچه های تیم ملی و کشتی گیرانی از همین مملکت هستند.از کره دیگر که نیامده اند.این همه تبعیض می شود آن وقت، زمانی که ملی پوشان به کشورهای دیگر مهاجرت می کنند آقایان ناراحت می شوند که آنها وطن فروشی کرده اند. امیدوارم مصاحبه های بچه ها تلنگری به مسئولان بزند که کشتی دارد نابود می شود.
از غلام محمدی پرسیدیم که آیا واقعا تهدید بچه ها به عدم حضور در بازی های آسیایی و مسابقات جهانی جدی است که او گفت: شک نداشته باشید. کشتی بگیرند که چه شود؟ اصلا برای چه باید کشتی بگیرند؟ متاسفانه از همان روز اول چانه کشتی را کوچک گرفتند. اما باید بگویم که این بار فرق می کند و ملی پوشان روی حرف هایی که زده اند پایبند هستند. این بار اگر سکوت کنیم به خودمان و به کشتی خیانت کرده ایم.»
البته صالحی امیری قبل از سفر ملی پوشان به مجارستان به اردوی آنها سرزده بود و به گفته حسن رنگرز نایب رئیس فدراسیون کشتی تنها جایی بود که سرپرست ورزش قبل از اعزام به اردوی آنها رفت. اما ظاهرا این اتفاق کشتی گیران را راضی نکرده است: «آخر چه فایده ای داشت؟ یک دید و بازدید معمولی با هزار و یک وعده و وعید. بعضی از دوستان پای بانک پاسارگاد را پیش کشیده اند اما باید بگویم که مسئولان این بانک هم خودشان پیش قدم شدند و اسپانسر شدند. من در جریان تمام این اتفاق ها هستم. می خواهم یک سوال بپرسم. آیا واقعا شاد کردن دل مردم و بالا رفتن پرچم ایران در جهان برای مسئولان اهمیتی ندارد؟ به نظر من به حال این ورزش باید گریه کرد.»


همان گونه که در تصویر می بینید در استقبال از ملی پوشان کشتی برخلاف استقبال از تیم ملی والیبال جای صالحی امیری خالی است و همین امر موجب اعتراض شدید کشتی گیران قهرمان ایران قرار گرفته است.

محمدی در پاسخ به اینکه رسول خادم که مشاور عالی وزارت ورزش است نمی توانسته نقشی در این مورد داشته باشد؟ گفت: آقا رسول چه کار باید بکند؟ فعلا سکوت کرده اند اما واقعا چه کاری باید انجام بدهد؟ من مصاحبه یکی دو نفر دیگر از بچه ها را هم خوانده ام. به نظرم کشتی گیران اگر می خواهند به حقشان برسند نباید سکوت کنند، احسان لشگری خوب حرف زده و باید حق این بچه ها را بدهند.»

** کشتی واقعا مظلوم است/ قهرمانان ما نگاه صرفاً مالی ندارند
حسن رنگرز در خصوص مشکلات و اعتراض ملی پوشان گفت: کشتی واقعا ورزش مظلومی است و افتخاری که تیم ملی آزاد ایران پس از 48 سال کسب کرد، یک اتفاق تاریخی محسوب می شود و نیازمند توجه بیشتری است. این قضیه از آنجا بیشتر نمود پیدا می کند که ملی پوشان به خاطر تثبیت افتخارآفرینی هایشان از حضور در لیگ منع شدند و به نوعی تنها ممر درآمد آنها از محل جوایز و هدایایی است که باید به آنها تعلق بگیرد.

وی ادامه داد: البته صالحی امیری قبل از اعزام تیم ملی کشتی مبلغی را به عنوان کمک در اختیار فدراسیون قرار داد و روز گذشته نیز همکاران ما در فدراسیون در محل وزارتخانه حاضر شدند و لیست افرادی را که باید تقدیر شوند در اختیار وزارتخانه قرار دادند. امیدواریم در اسرع وقت بچه ها مورد عنایت جدی قرار بگیرند.

** جایگاه کشتی و مدال آوری با ورزش‌های دیگر قابل مقایسه نیست
نایب رئیس فدراسیون کشتی ادامه داد: افتخارات تیم ملی والیبال و واترپلو را که قهرمان آسیا شدند تبریک عرض می کنم و اینها همه برگ زرینی است بر افتخار ورزش کشور، اما کشتی به عنوان ورزش اول از جایگاه ویژه ای باید برخوردار باشد چرا که در بازیهای آسیایی پیش رو افتخارآفرینی این دوستان و تیم ها حتی درصورت کسب مدال تنها یک مدال است اما کشتی آزاد و فرنگی به تنهایی قابلیت کسب 14 مدال دارد و این خود نشانه ای از جایگاه کشتی در مقایسه با سایر ورزشهاست و انتظار بچه ها از مسئولان برای توجه ویژه بجاست.

رنگرز درخصوص تهدید ملی پوشان به شرکت نکردن در مسابقات آینده نیز تصریح کرد: بچه ها ممکن است دلخوری داشته باشند و حتی پیش از اعزام به مسابقات جهانی هم به علت شرایط بودجه فدراسیون از لحاظ تدارکات و تغذیه هم اردوها وضعیت خوبی نداشت و از داشتن حداقل ها هم محروم بودند و این مطلوب ما هم نبود اما با دست خالی و با تمهیدات کادرفنی و ایثار و ممارست خودشان موفق شدند عنوان قهرمانی را بعد از حدود نیم قرن به دست بیاورند و طبیعی است که انتظار تجلیل داشته باشند اما حتی اگر آن گونه که مطلوب و شایسته است از آن ها تجلیل نشود این عزیزان به خاطر شادکردن دل مردم که جزو منویات مقام معظم رهبری هم هست پا به عرصه مسابقات می گذارند. جماعت کشتی گیر جماعت پهلوان صفتی هستند که در مقاطع مختلف نشان داده اند که با چه نگاهی گام به عرصه مسابقات می گذارند اما هم ورزشکاران و هم کادرفنی برای طولانی شدن عمر قهرمانی و بهبود اوضاع مالی شان نیاز به حمایت همه جانبه دارند و این اعتراض ها به هیچ عنوان نشان دهنده نگاه صرفاً مالی کشتی گیران نیست و امیدواریم در اسرع وقت از زحمات این عزیزان تقدیر شود.

** مشکلات مالی کشتی تبدیل به اپیدمی شده است!
نایب رئیس فدراسیون کشتی در خصوص بدهی‌های فدراسیون به مشرق توضیح داد: تمام فدراسیون ها از نظر مطالبات و بدهی ها با مشکل مواجه هستند اما در کشتی چون در آن تعادلی میان هزینه‌ها و بودجه دریافتی وجود ندارد، این بدهی ها به یک اپیدمی تبدیل شده است. داستان بدهی ها از قدیم بوده و تا کنون هم ادامه داشته است. تلاش من و همکاران عزیزم در فدراسیون این بوده که برنامه های فنی دچار توقف و رکود نشود. در تلاش هستیم مسئله مطالباتی که می بینید در این زمان با شرایط بودجه ای خاصی که ورزش کشور با آن مواجه شده و برجسته شده است وقفه ای در اجرای برنامه های فنی ما ایجاد نکند.

** مجلس ردیف بودجه برای کشتی تعیین کند
پیشکسوت کشتی کشور افزود: با توجه به اینکه کشتی نیمی از مدالهای المپیک ما را کسب کرده و عملا دو فدراسیون فرنگی و آزاد در هم ادغام شده چرا که هر دو رشته افتخارات و گستردگی برنامه های خاص خودشان را دارند و میزان اعتبار موجود برای تحقق تمام اهداف و برنامه ها نیازمند یک بودجه قابل توجه است، جا دارد دستگاه‌های دولتی و مجلس و بخش‌های صنعتی ردیف بودجه خاصی را برای کمک به ورزش اول کشور تخصیص بدهند و حمایت خودشان را از کشتی دریغ نکنند و در قالب حامیان مالی و اسپانسر کمک کنند که کشتی با قدرت افتخارات خود را ادامه دهد.
ما اگر می خواهیم افتخارات المپیک لندن را در بازیهای آسیایی و المپیک آینده تکرار کنیم باید در بحث اردوهای تدارکاتی و آماده سازی تیم‌های مختلف و پشتوانه سازی برنامه خود را اجرایی کنیم و نباید تصور کرد که 3 ماه قبل از المپیک یا بازیهای آسیایی  می‌توان تیم را آماده کرد و نتیجه مطلوب گرفت. فرایند نتیجه‌گیری در المپیک و بازیهای آسیایی زمان بر است و مستلزم برنامه ریزی 4 ساله است.
البته ما نیز با توجه به وضع اقتصادی مملکت توقعات خود را تاحد امکان پائین آورده ایم اما امیدواریم با انتخاب رئیس فدراسیون در مجمع پیش رو که اول آبان برگزار خواهد شد بتوانیم با ردیف بودجه بالاتری برنامه ریزی بلندمدت و راهبردی تری برای ورزش اول کشورمان داشته باشیم.



وی در پایان درخصوص درگیری لفظی چند تن از مربیان تیم ملی در محل فدراسیون که برای مطالبات معوقه خود به آنجا رفته بودند نیز اظهار داشت: البته درگیری بدان معنا نبود و این مطلوب ما هم نیست که این مربیان عزیز برای گرفتن حق خود این گونه دچار زحمت و ناراحتی شوند و ما در اولین فرصتی که کمیته المپیک پول را به حساب ما واریز کرد حقوق این عزیزان را پرداخت خواهیم کرد.

 این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت که همین والیبالیست ها و یا بسکتبالیست ها و قهرمانان سایر ورزشها نیز به نوبه خود از وضعیت موجودشان گله دارند. تبادل پول بی رویه در فوتبال و توجه بیش از حد به این رشته را مورد انتقاد قرار می دهند. اما این بی توجهی به ورزش اول مختص به این دوره نبوده و در سالهای گذشته و خصوصا چند سال اخیر انواع مشکلات ریز و درشت را در کشتی مشاهده کرده‌ایم؛ در فدراسیونی که نزدیک به سه سال و نیم است با سرپرست اداره می شود و بنابه دلایل متعدد هنوز رئیس فدراسیونی ندارد و ملی پوشان آن با حداقل امکانات تدارکاتی و تغذیه به مسابقات اعزام می شوند انتظار برنامه ریزی بلند مدت و پایدار غیرمنطقی به نظر می رسد.
:
:
:
آخرین اخبار