تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۲:۴۵
کد خبر: ۴۷۱۹۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آشپزخانه دخیل در مدینه+تصاویر

کار تهیه، طبخ و توزیع غذای مورد نیاز حجاج ایرانی در مدینه منوره بر اساس برنامه غذایی از طریق دو آشپزخانه متمرکز دخیل و زین صورت می‌گیرد.

  کار تهیه و طبخ و توزیع غذای مورد نیاز حجاج ایرانی در مدینه منوره بر اساس برنامه غذایی  از طریق دو آشپزخانه  متمرکز دخیل و زین صورت می‌گیرد. آشپزخانه دخیل واقع در 5 کیلومتری خارج از شهر مدینه در طریق میقات شجره قرار گرفته است.

این آشپزخانه متشکل از بخش‌ها و سالن‌های مختلف از جمله سالن‌های طبخ برنج و سوپ، سالن طبخ خورشت، سالن‌های مجزا جهت آماده سازی گوشت و مرغ و ماهی، سردخانه‌های بالا و زیر صفر و امور اداری و رایانه فعالیت خود را از سال 79 همزمان با شروع طرح پخت متمرکز غذای حجاج آغاز نموده است.پیش از این زمان کار تهیه و پخت غذای مصرفی حجاج در داخل کاروان‌ها صورت می‌گرفت که همراه با مشکلات عدیده‌ای بوده است.

 

این آشپزخانه با داشتن 38 نفر عوامل خدمت گذار که شامل مدیر، معاون، مسئول رایانه، مسئول انبار، مسئول سردخانه، مسئول فنی، مسئول توزیع، کمک توزیع، مهندس بهداشت، پزشک، سرآشپزها و آشپزها و کمک آشپزها بوده و کار تهیه و طبخ غذای 55 درصد حجاج و زائران ایرانی اعزامی سازمان حج و زیارت حاضر در مدینه منوره را بر عهده دارد.

 

 

  فایض پور مدیر آشپزخانه الدخیل گفت: این آشپزخانه بعد از تأسیس بتدریج در سال‌های اخیر به تجهیزات مدرن و مکانیزه پخت تجهیز شده است به طوری که با این تجهیزات سرعت و دقت در پخت افزایش یافته و از لحاظ بهداشتی نیز شاهد ارتقا در کیفیت بوده‌ایم.از جمله نکات قابل توجه در تجهیزات مورد استفاده در این آشپزخانه پخت غذا با بخار است که با این روش سیستم‌های پخت غذای قدیمی از طریق اجاق‌های گاز کنار گذاشته شد.

مدیر این آشپزخانه گفت: امور اجرایی آشپزخانه با حضور عوامل مربوطه از 18 شهریور ماه جاری آغاز و اولین پخت و توزیع غذا در 19 شهریور ماه صورت پذیرفت و تا 28 شهریور حدود 41 هزار پرس غذا در وعده‌های غذایی ناهار و شام تهیه و توزیع شده است.

گفتنی است غذاهای تهیه شده روزانه از طریق کامیونت‌های در اختیار  مرکز پخت بین حجاج مستقر در هتل‌های مربوطه توزیع می‌شود.

 

  تعداد غذای مورد نیاز جهت پخت روزانه با توجه به ورود و خروج حجاج به مدینه منوره  از طریق سیستم نرم افزاری مربوطه در اختیار آشپزخانه‌ها قرار می‌گیرد.

31 مورد از اقلام و مواد اولیه مورد نیاز طبخ غذا از داخل ایران تهیه و به عربستان ارسال شده است و دیگر اقلام مورد نیاز که بنا به دلایل متعدد از جمله فوریت مصرف، زمان محدود نگهداری، امکان تهیه و ارسال آنها از داخل ایران ممکن نبوده است از طریق واحد تدارکات ستاد مدینه تهیه و در اختیار آشپزخانه ها قرار می‌گیرد.

 

  برنامه غذایی با تناوب یک هفته‌ای از طریق سازمان حج و زیارت از ماه‌ها قبل تهیه و برای تهیه غذا بر طبق این برنامه در اختیار آشپزخانه‌های پخت متمرکز قرار گرفته است.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار