تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۶
کد خبر: ۴۶۸۹۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اردوی ‌جهادی متفاوت
کر نمی‌کردم روزی در تهران از یک اردوی جهادی گزارش تهیه کنم. آن هم اردویی متفاوت که دانش‌آموزان شیعه و سنی که برای آمادگی کنکور و وحدت اسلامی به دانشگاه تهران آمده‌اند.

فکر نمی‌کردم روزی در تهران از یک اردوی جهادی گزارش تهیه کنم؛ آن هم اردویی متفاوت که دانش‌آموزان شیعه و سنی در دانشگاه تهران برگزار کرده‌اند.

قضیه از این قرار بود که هفته پیش هنگامی که در دانشکده حقوق و علوم سیاسی تهران به سراغ آنها رفتم نزدیک به ده روزی بود که 20 دانش آموز شیعه از بوشهر و تهران و 20 دانش‌آموز سنی مذهب از سراوان سیستان و بلوچستان در تهران بودند و در کلاس‌های متعدد آمادگی کنکور که برای آنها در نظر گرفته شده بود، حاضر می‌شدند.

هنگامی که با اجازه معلم کلاس دقایقی در کلاس نشستم رقابت‌های دوستانه بین بچه‌ها را دیدم؛ تلاش آنها برای یاد گرفتن ادبیات فارسی که معلم به آنها یاد دهد جالب و جذاب بود.

پس از پایان کلاس اما همچنان سوالات بسیاری در ذهن این بچه‌ها که از مناطق محروم بوشهر و سیستان و بلوچستان به دانشگاه تهران آمده بودند وجود داشت که از معلم می‌پرسیدند.

* حاضران در اردو: اگر از بعد علمی اردو بگذریم بُعد اتحادی آن بالاتر و مهمتر است

پس از کلاس در جمع بچه‌ها که در محوطه روبروی دانشکده حقوق دانشگاه نشسته بودند رفتم و از آنها درباره اردو و اینکه چه شد به اینجا بیایند پرسیدم؛ به‌ویژه که اردویی که در آن به سر می‌بردند.

یکی از بچه‌های بوشهر می‌گوید: از ابتدا نمی‌دانستم یک گروه داریم که شیعه‌اند و یک گروه سنی با ما هم هستند؛ گفته بودند اردوی علمی ـ آموزشی و کلاس کنکور داریم؛ ابتدا وقتی این فضا را دیدم جا خوردم که بچه‌های شیعه و سنی با طرز فکرهای مختلف در یک اتاق هستند اما بعد با هم آشنا شدیم و با هم دوست شدیم و تفکراتمان را به اشتراک گذاشتیم.

یکی از بچه‌های سراوان هم می‌گوید: اطلاعات زیادی به ما نداده بودند اما بعد که متوجه شدم اردو در دانشگاه تهران برگزار می‌شود خوشحال شدم؛ دوستان خیلی زحمت کشیدند و کیفیت برگزاری کلاس‌ها خیلی بالاست.

 

 

یکی دیگر از بچه‌های سراوان نیز می‌گوید: خوشحال هستم که بچه‌های شیعه و سنی به صورت متحد اینجا هستیم هرچند بعد از قضایای عبدالمالک ریگی برخی‌ها افکار اشتباهی رواج داده بودند اما الان نزدیک دو هفته است که کنار هم زندگی می‌کنیم و این کار، اقدامی است که اگر از بعد علمی هم نگاه نکنیم بُعد اتحادی آن بالاتر و مهمتر است و اینکه بیگانگان فکر می‌کنند ما با هم دشمن هستیم اشتباه است و ما هم برادریم و این نشان دادن واقعی برادری است.

* تغییر نگاه بچه‌های شیعه و سنی نسبت به عقاید یکدیگر

دوست دارم بدانم نگاه بچه‌ها آیا در این چند روزه درباره شیعه و سنی تغییر کرده یا نه؛ یکی از بچه‌های سراوان می‌گوید: دید ما حتما تغییر کرده؛ البته دید ما از اول این نبود که شیعیان را دشمن بدانیم اما این برادری و در کنار هم بودن صورت نگرفته بود چون بیگانگانی مثل تروریست‌ها تفرقه‌ می‌اندازند و بر ضد اهل تشیع و اهل تسنن سخن می‌گویند و این درست نیست و ما آمدیم اینجا و رفاقتی که ایجاد شده دید ما را تغییر داده است و این‌طور نیست که هر کس هر حرفی بزند آن را قبول کنیم بلکه باید تحقیق کنیم.

یکی از بچه‌های بوشهر هم علاوه بر اینکه می‌گوید من قبل از اردو دید بدی نسبت به اهل تسنن نداشتم، می‌گوید: اما نمی‌دانستم که بچه‌های اهل تسنن اینقدر خونگرم و زودجوش هستند فکر می‌کردم اهل‌تسنن آدم‌های خشک و بی‌روحی هستند که فقط با قرآن، خدا و پیغمبر(ص) کار دارند درحالی که الان فهمیدم خشک و بی‌روح نیستند.

وی می‌افزاید: فکر می‌کردم کارهای تروریستی طالبان و القاعده همه از سنی‌ها سرچشمه گرفته و آنها مردم را می‌کشند و قرآن را ظاهری می‌خوانند در حالی که فهمیدم اشتباه می‌کردم و دوست دارم بیشتر درباره آنها آشنا شوم.

یکی دیگر از بچه‌های اهل‌سنت اما سخنان دوست دیگرش را اینگونه تکمیل می‌کند: ما از همان اول به بچه‌های شیعه دید برادری داشتیم چراکه ما در یک کشور بودیم از قبل از انقلاب تا بعد از انقلاب و برادرانه زندگی می‌کردیم اما بعد از اینکه ریگی آمد اختلاف‌اندازی کرد و تا قبل از آن اختلافی نبود برای همین بود که برخی فکر می‌کنند ما دشمن هستیم درحالی که دشمن نیستیم و دو هفته است سنی و شیعه کنار هم نشستیم و در یک سفره غذا می‌خوریم؛ گو اینکه از یک خانواده‌ایم.

دوست شیعی تهرانی حاضر در این اردو هم که گویا یکسالی است که در مناطق سنی‌نشین کار جهادی کرده، می‌گوید: در این یک ساله دیدم نسبت به بچه‌های اهل سنت صد درصد تغییر کرده است؛ قبلا با توجه به جو جامعه دید خوبی نداشتیم اما از وقتی که وارد این جمع‌ها شدم متوجه شدم که آنها واقعا آدم‌های مهمان‌نواز و خونگرمی هستند.

وی می‌افزاید: من زودتر از بقیه با بچه‌های اهل تسنن ارتباط برقرار کردم تا دیگران و امیدوارم کار ما به گوش بیگانگان و دشمنان اسلام برسد و دیگر به فکر اختلاف‌‌اندازی بین مسلمانان نیافتند.

ظهر است و وقت ناهار سعی می‌کنم برای دیدار با دوستان پس از کلاس‌ها و شب‌هنگام هماهنگ کنم و مقرر می‌شود پس از برنامه استخری که برای بچه‌ها هماهنگ شده به محل اسکان آنها بروم و با بچه‌ها بیشتر آشنا شوم.

* بوشهری دیلمی و سراوانی‌ها بلوچی به همدیگر یاد می‌دهند

شب هنگام که به دیدن آنها رفتیم وقت نماز عشای دوستان اهل‌سنت است؛ نماز جماعت می‌خوانند و پس از آن با دوستان گرم می‌گیرند؛ عده‌ای استراحت می‌کنند، عده‌ای در میانه نقشه تهران به دنبال اماکنی که دوست دارند از آنجا دیدن کنند می‌روند.

بچه‌های بلوچ به بچه‌های بوشهر، بلوچی یاد می‌دهند و بچه‌های بوشهری زبان دیلمی را یاد بچه‌های بلوچ می‌دهند؛ یکی از بچه‌های بلوچ هم با خونگرمی تمام به من بلوچی یاد می‌دهد و با شال مخصوصش برای من صندلی راحتی ایجاد کرده است.

باور فکر نمی‌کردم که بچه‌های شیعه و سنی اینقدر گرم کنار هم قرار بگیرند آن هم خسته از یک روز کلاس‌های فشرده کنکور و برنامه استخر.

 

 

با چند نفر دوباره شروع به صحبت می‌کنم؛ یکی از بچه‌های سراوان می‌گوید: وقتی که وارد شدیم یکی از بچه‌ها گفت که این درست است که می‌گویند تو بلوچستان سر می‌برند؟ این نکته خوبی بود که نشان بدهد چقدر دید جامعه درباره بلوچستان بد شده است چون از زمانی که ریگی آمده این اتفاق افتاده است که چنین سؤالی می‌کنند اما من از آنها دعوت کردم که بیایند به بلوچستان تفریح و گردش کنند و با هم رفاقت داشته باشیم.

وی می‌افزاید: امیدوارم این تفکر کلا عوض بشود که اگر یکی کار بدی کرد به همه مردم تعمیم ندهند اگر ریگی کاری کرد به همه بلوچستان تعمیم ندهند.

یکی دیگر از بچه‌های شیعه اما می‌گوید: من با همه بچه‌های اهل سنت و بلوچ دوست هستم و همه آنها را می‌شناسم به اسم همدیگر را صدا می‌زنیم؛ با هم رابطه خوبی داریم و امیدوارم در اردوهای جهادی مختلف دیگر ادامه پیدا کند.

* پیروزی بچه‌های اهل‌سنت در مسابقات فوتبال در اردو

یکی از بچه‌ها دارد کُری بازی فوتبال شب گذشته را می‌خواند و می‌گوید اگر مریض نبودم حتما برنده می‌شدیم؛ متوجه می‌شوم مسابقات فوتبالی در بین بوده و بچه‌های سراوان پیروز میدان بوده‌اند؛ از بچه‌ها از دیگر تفریحات این چند روزه می‌پرسم و آنها می‌گوید: تفریحات خوب است؛ استخر و ... رفتیم؛ تشییع شهدا هم رفتیم که حال و هوای خوبی داشت.

یکی از مسئولان اردو توضیح بیشتری می‌دهد و می‌گوید: ما یک شب در میان فوتبال داریم، استخر بودیم، برج میلاد خواهیم رفت و روز شهادت امام صادق(ع) در تشییع پیکر 92 شهید گمنام شرکت کردیم و بین برادران سنی و شیعه مسابقه دل نوشته برگزار کردیم که به بهترین دل نوشته بچه‌ها جایزه داده می‌شود.

*بچه‌های اردو: درباره چیزی که آگاهی نداریم، بحث نمی‌کنیم

نکته دیگری که دوست دارم بدانم این است که ببینم آیا شده بحث جنجالی بین این بچه‌ها رخ داده باشد؛ که بچه‌ها صراحتا جواب می‌دهند که درباره چیزی که آگاهی نداریم، بحث نمی‌کنیم.

یکی از بچه‌های بوشهر می‌گوید: ما تا جایی که شده سعی کردیم بحثی نکنیم که در آن وارد نیستیم؛ از روی غرض‌ورزی و تعصب روی شیعه و سنی کار نکنیم و صحبت نکنیم که بحثی پیش بیاید اما بیشتر که درباره احکام دین با هم صحبت کردیم متوجه شدیم اشتراکات زیادی بین ما هست و اختلافات کوچک موجود دلیل دشمنی نمی‌شود.

* پیام دانش‌آموزان شیعه و سنی به فتنه‌انگیزان مذهبی: عمیق نگاه کنید؛ دشمن اصلی آمریکا و اسرائیل است

خیلی خوشحالم که این بچه‌ها از خیلی از بزرگترهای هم مسلک خودشان در میان شیعه و سنی که به قول رهبری انقلاب مزدوری آمریکا را می‌کنند هوشیارتر هستند؛ دوست دارم نظر و پیام آنها را درباره حوادث سوریه و جاهای دیگر را بشنوم؛ یکی از بچه‌های اهل سنت می‌گوید: آنهایی که دارند این فضا را دنبال می‌کنند فرقه‌های ضاله وهابیت و بهاییت با پشتوانه صهیونیست‌ها است.

وی می‌افزاید: می‌‌گویند وهابیت اهل تسنن است درحالی که اهل تسنن نیست و این دو فرقه می‌خواهند بین اهل تسنن و اهل تشیع تفرقه بیاندازند و به همین دلیل می‌روند در کشورهای اسلامی اختلاف‌اندازی می‌کنند و ما نباید بگذاریم این دو فرقه(وهابیت و بهاییت) این اختلاف‌اندازی‌ها را دنبال کنند نباید بگذاریم صحبت‌هایی کنند که برخلاف خواست ماست و موضوع اختلاف‌اندازی شود.

یکی دیگر از بچه‌های اهل‌سنت از سراوان با بیان اینکه دید ظاهری نباید داشت، می‌گوید: باید دید عمیق داشت که اگر عمیق نگاه کنیم همه یک دشمن مشترک داریم که آمریکا و اسرائیل است که به نفع خودشان بین شیعه و سنی اختلاف می‌اندازند لذا نباید اجازه دهیم از این حیله استفاده کنند و باید ثابت کنیم که برادریم.

 

وی می‌افزاید: اگر در ایران یا جایی اختلافی بین شیعه و سنی باشد؛ ما به عنوان اهل‌تسنن می‌گوییم از ایران در کنار شیعیان دفاع می‌کنیم و اگر این اختلافات در کشورهای دیگر جواب داده در ایران حتما جواب نمی‌دهد.

یکی از بچه‌های بوشهر اما معتقد است که باید ریشه‌ای نگاه کرد و از ته ریشه اختلاف‌اندازی را سوزاند و می‌گوید: اینها همه‌اش اختلاف‌اندازی دشمنان اسلام هست که آمریکا و انگلیس و اسرائیل از گسترش اسلام و وحدت بین شیعه و سنی ترس دارند و سعی می‌کنند بین‌شان اختلاف بیاندازند و نفرت و کینه ایجاد کنند و مردم مسلمان در همه جای دنیا نباید فریب آنها را بخورند و به قرآن و احادیث رجوع کنند و اختلاف‌اندازان را از کشورشان بیرون کنند.

یکی از بچه‌های تهران هم می‌گوید: امیدوار به وسیله رسانه‌ها صدای ما به دنیا برسد که شیعه و سنی اختلافی با هم ندارند و به ظاهر اختلافاتی هم که وجود دارد به وسیله غربی‌هاست که با روش اختلاف‌انداز و حکومت‌کن دارند پیش می‌روند که متاسفانه تا حدودی موفق بودند اما با حرکاتی این‌چنینی که ما داریم انجام می‌دهیم، هرچند کوچک این ذهنیت که اختلافی هست رفع شود و دنیا بفهمد که اختلافی نیست.

صحبت‌های آنها با سن نوجوانی‌شان نه تنها اصلا برایم شعاری نیست بلکه من را یاد بچه‌های نوجوانی می‌اندازد که در سال‌های جنگ تحمیلی شعارها و عملکردشان صدامیان را شکست داد.

* یکی از بچه‌های اردو: امیدواریم این اردو نگرانی‌های رهبری درباره اختلاف شیعه و سنی را تا حدی برطرف کرده باشد

قبل از گفت‌وگو با مسئول اردو از بچه‌ها می‌خواهم نکته خاصی دارند بگویند؛ آنها می‌گویند «امیدواریم این اردو نگرانی‌های رهبری درباره اختلاف شیعه و سنی را تا حدی برطرف کرده باشد» و بر حمایت از این حرکت و گسترش آن تاکید دارند.

اما یکی از بچه‌های سیستان و بلوچستان نکته مهمی را ذکر می‌کند و می‌گوید: نکته‌ای که هست این است که مردم در بلوچستان با این که استعدادهای زیادی از عرصه فوتبال تا عرصه‌های علمی دارند ما منطقه محروم هستیم؛ ما در دبیرستان خودمان که تنها دبیرستان منطقه است در سال دوم 16 نفر بودیم و وقتی به سال سوم رفتیم تنها 5 نفر ماندیم.

 

 

وی می‌افزاید: علتش این بود که بچه‌ها می‌روند سراغ کار؛ به‌ویژه قاچاق گازوئیل؛ الان بسیجی‌ها آمدند که بچه‌ها را تشویق می‌کنند که به سوی علم و سواد حرکت می‌کنند؛ باید دوستان و مسئولان بیایند این استعدادها را ببینند؛ ما می‌گوییم برادریم اما برخی این بحث را می‌کنند که این‌ها اهل تسنن هستند و نباید استعدادها شکوفا شود در حالیکه این اشتباه است و باید کسانی که چنین تفکری دارند را کنار بگذارند و معتقدین به وحدت بیایند و از استعدادها استفاده کنند.

* ایمانی: فعالیت گسترده وهابیون در سیستان و بلوچستان ما را به تاسیس این گروه جهادی کشاند

علی ایمانی از مسئولان گروه جهادی انصارالمهدی(عج) است که سخنگوی این اردوی متفاوت است و می‌گوید دغدغه تشکیلش به برج 6 سال 91 و از یک اردوی جهادی در نیکشهر و ایرانشهر برمی‌گردد.

وی درباره داستان شکل‌گیری این گروه چنین گفت: فرمانده حوزه «بزمان» بود به ما گفت که هفت سال پیش در منطقه پسکوه در سراوان در شرق سیستان و بلوچستان یک شخص به نام «محمد اسلام زومسه‌ای» شیعه شد و تا شیعه شد ترورش کردند.

ایمانی با بیان اینکه این فرد با 5 فرزند در شب عید غدیر شهید شد، افزود: ما روی این قضیه تحقیقی صورت دادیم و از منابع مختلف جمع‌آوری اطلاعات کردیم و دیدیم که هیچ گروه جهادی وارد منطقه سراوان، زابلی و سیب سوران که قبلاً سراوان بزرگ بوده، نشده است؛ یعنی از یک طرف گروهی آنجا نرفته و از طرف دیگر سلفیت علنا قدرت دارد و اعلام می‌کند و طبل مبارزه با نظام را برداشته، مدرسه علمیه دارد، نماز می‌خوانند و شیعه‌کشی هم دارند.

وی با بیان اینکه دو ماه با موتور روستا به روستا تحقیق کردم، ادامه داد: شخصی به نام مولوی گندمی بود رهبری سلفی‌ها را بر عهده دارد که فشار زیادی روی مردم آن منطقه و حتی حنفی‌ها ایجاد کرده و با پولی که خرج می‌کنند به راحتی کار می‌کنند و تقریبا برخی ائمه جمعه و مولوی‌های منطقه با آنها همراهی می‌کنند.

* ایمانی: مردم منطقه سراوان شهید شوشتری را می‌پرستند

ایمانی با بیان اینکه با مردم آنجا دوست شدم، تاکید کرد: کاری که ما کردیم کاری بود که قبلا توسط شهید شوشتری دنبال شده بود و او به راحتی می‌رفته آنجا سر می‌زده و من آثار کار او را دیدم.

وی افزود: آنجا به گونه‌ای است که اگر از امام خمینی(ره) و اهل بیت(ع) صحبت کنیم شاید کسی اهمیت ندهد اما اسم شهید شوشتری را که بیاوری اشک در چشم آنها حلقه می‌زند و فرق بین بچه، بزرگسال و پیرمرد نیست همه می‌گویند یاد شهید شوشتری بخیر.

ایمانی ادامه داد: یادم هستم در یک جاده آن منطقه که می‌گفتند ناامن است و کشت و کشتار دارد نزدیک 12 شب فردی را سوار موتور کردم، آخر کار که پیاده‌اش کردم گفت دستت درد نکند، یاد شهید شوشتری بخیر؛ یا در منطقه «سراوان و کشتگان» نزدیک مرز پاکستان با گازوئیل‌کش‌ها صحبت می‌کردم اسم شهید شوشتری که می‌آمد اشک در چشم آنها جمع می‌شد و می‌گفتند یادش بخیر الان نیست ولی اگر بود بهش می‌گفتیم چقدر دوستش داریم و به واقع او را می‌پرستند چرا که در بطن مردم بود و ماها به پای او نمی‌رسیم.

 

وی در ادامه با بیان اینکه گزارشی از تحقیقات خود را به بسیج سازندگی کل کشور دادیم، تصریح کرد: دوباره در منطقه «سراوان»، «گشت»، «ماهوک»، «کشتگان» و «بلخشت» یک ماه شناسایی کردیم و حتی با پاکستانی‌های قاچاقچی دیدار داشتیم و نهایتا یک طرح 2 ـ 5 ـ 12 ساله طراحی کردیم.

* ایمانی: فعالیت بهائیت در کنار فعالیت وهابیت معضل را دوچندان کرده است

ایمانی با اشاره به فعالیت بهاییت در سراوان و برخی مشکلات به‌وجود آمده، افزود: سلفی‌ها و وهابی‌ها نیز در 5 نقطه سیستان و بلوچستان قدرت زیادی دارند که اگر اقدام نکنیم تا 18 ماه نهایت 2 سال دیگر ممکن است منطقه را با مشکل روبرو کنند که 4 نقطه آن در حوزه سراوان قرار دارد و جالب این است که این منطقه از استعدادهای ذاتی خاصی برخوردارند و ذاتا بچه‌هایشان مستعد هستند و از آن طرف سلفی‌ها دارند از بی‌اطلاعی این افراد استفاده می‌کنند چرا که اطلاعات خاصی و آموزش خاصی ندیده‌اند.

وی ادامه داد: مثلا حدیث می‌آورند که زمان یکی از خلفا قرآن‌های غلط را جمع کردند و آن خلیفه یکی را که اصلی بود، جدا کرد و دستور داد بقیه قرآن‌ها که تقلبی بود را آتش بکشید و طبق این حدیث استنباط می‌کند که قرآن جز شعائر نیست و اگر در مسجدی قرآنی استفاده نمی‌شود یا کهنه شده باید آن را به آتش کشید؛ حتی مدتی پیش زنی آنجا فوت کرده بود اعلام کرده بودند که این زنی که فوت کرده را می‌توانید چهره‌اش را ببینید در حالی که این امر برای اهل‌سنت خیلی زشت بوده اما او قبح‌شکنی می‌کند و متاسفانه برخی حرف او را پذیرفتند؛ حتی صبحانه و ناهار و شام مدارس شبانه‌روزی منطقه را می‌دهند و عصر و شب آنها را به مدرسه علمی خودشان می‌برند.

مسئول گروه جهادی انصارالمهدی(عج) نکته دیگر را توجه به قشر دانش‌آموز دانست و گفت: معتقدم اردوی جهادی دانش‌آموزی تاثیر بیشتری دارد و در عین حال باید گسترده‌تر کار جهادی انجام داد و در همه عرصه‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و ... حرکت جهادی داشت لذا برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دادیم و طرح کلان ریختیم و نهایتا در سپاه محمد رسول الله گروه انصار المهدی را تاسیس کردیم.

* ایمانی: برخی گروه‌های جهادی مبلغ شیعه باعث درگیری در منطقه شده بودند/قصد تبلیغ شیعه نداریم

سوال اساسی که باید از او می‌پرسیدیم این بود که آیا هدف از این اردوهای جهادی ترویج مذهب تشیع است یا نه و او گفت: تا قبل از اینکه گروه جهادی ما به سراوان برود هیچ گروهی نرفته بود دلیل آن هم علاوه بر ناامنی آن تبلیغ‌هایی بود که گروههای جهادی در مناطق مختلف انجام داده بودند و مردم را حتی علنی به شیعه دعوت کرده بود و حساسیت‌هایی را در این زمینه ایجاد کرده بودند و حضور این افراد و این گروه‌ها موجب این می‌شد که مولوی‌ها با بیان اینکه اینها مبلغان شیعه هستند با این گروهها همکاری نکنند و یا مقابله کنند و درگیری ایجاد شود.

وی افزود: ما این را قبول نداریم و بحث ما به هیچ وجه سنی و شیعه نیست بحث ما مبارزه با فرق ضاله است چون معتقدیم اهل سنت در جنگ تحمیلی کنار ما بود و ما اصلاً معتقد نیستیم که اینها دشمن ما هستند که باید آنها را نابود کنیم یا به مذهب خودمان برشان گردانیم؛ اهل سنت کافر نیستند بلکه مسئله اساسی مدنظر ما در سیستان و بلوچستان «محرومیت زدایی جامع جهادی» است.

 

محوطه دانشکده حقوق دانشگاه تهران

ایمانی با بیان اینکه سو تبلیغ‌هایی شده و می‌گویند جامعه و حکومت شیعی است و می‌خواهد برای شیعه شدن به آنها فشار آورد و این امر مورد سوء استفاده گروه‌های تکفیری قرار گرفته، تصریح کرد: این گروه جهادی را انداختیم و دانش‌آموزان شیعه را بر می‌داریم می‌رویم مناطق مرزی و علاوه بر خدمات عمرانی، خدمات فرهنگی و علمی ارائه می‌دهیم و این ترکیب معلوم است که ربطی به تبلیغ ندارد و به مردم نشان می‌دهند که اولا بچه‌های شیعه سختی و بدبختی منطقه را می‌بینند و سختی آنها را می‌بینند و فردا روز که مدیر شدند دغدغه آبادانی را دارند و موجب پیشرفت می‌شوند و دوماً مردم منطقه تلاش آنها را می‌بینند که دانش‌آموزان از تهران و جاهای دیگر سختی و گرما و ... را تحمل می‌کند و یک تکاپو در آنها ایجاد می‌شود که خودشان حرکت کنند و سوما در منطقه استعدادیابی می‌کنیم و جوانان منطقه را شناسایی کرده و از نظر علمی روی آنها سرمایه‌گذاری می‌کنیم که پیشرفت کنند.

* ایمانی: برای مقابله با برخی حساسیت‌ها یک گروه جهادی اهل سنت راه اندازی کردیم

وی افزود: برای مقابله با آن تفکر که گروه جهادی برای تبلیغ تشیع هستند یک گروه جهادی اهل سنت راه اندازی کردیم که الان در منطقه هیدوج در منطقه اهل سنت فارس در حال کار است و حتی طرح داریم که این گروه را جاهای دیگر ببریم و این یعنی ما قصد تبلیغ تشیع نداریم و از گروه‌های بومی استفاده می کنیم.

ایمانی با ذکر یک خاطره ادامه داد: پیرزنی در «سیب سوران» بود که وضعیت زندگی خیلی بدی داشت سقف خانه‌اش مشکل داشت یک حمایت کمیته امداد انجام داد اما کسی نبود کار ساخت و ساز را انجام بدهد ما شب اربعین حسینی سال قبل بود که از بچه‌های اهل سنت منطقه خواستیم که بیایند برای او یک دستشویی و حمام بسازند و 6 بعد از ظهر کار را شروع کردیم و رئیس کمیته امداد را آوردیم و در نبود برق با آتش زدن چوب‌های نخل تا ساعت یک شب یک دستشویی و حمام ساختیم.

* ایمانی :هدف ما وحدت، مبارزه با وهابیت و پاک کردن چهره نادرست شیعه نزد اهل‌سنت است

وی با اشاره به اهداف گروه جهادی انصارالمهدی تاکید کرد: هدف ما اولا وحدت است؛ دوما این است که سلفی‌ها و وهابی‌ها و هدف آنها را به مردم نشان بدهیم و سوما نشان دهیم این سخن که شیعه بد است درست نیست و شیعه بچه‌های دانش‌آموز خود را فرستاده که تنها خدمت کند و بگوید ما برادران شما هستیم.

علی ایمانی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به 4 شعار در حرکت جهادی ویژه‌ای که انجام می‌دهند، اشاره کرد و گفت: نخستین نکته این ضرب المثل است که «کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من» و به همه روستاییان اهل‌سنت همین را گفتیم که خودتان باید حرکت کنید ما فقط استارت می‌زنیم لذا الان از تعاونی، گلخانه و ... داریم پیگیری می‌کنیم که خودشان استارت بزنند و پیگیری کنند.

* ایمانی: با فقر فرهنگی مبارزه می‌کنیم

وی افزود: نکته دوم مبارزه با فقر فرهنگی است که موجب شده سلفیت قدرت پیدا کند و ضد وحدت و ضد شیعه فعالیت کند و این مشکل فرهنگی از بی علمی و بی‌سوادی است لذا شعار ما این است که «کلید حل مشکلات ما در لابلای الفبا نهفته است» و اگر این افراد را با سواد کردیم و بالا بردیم و در کنار آن یک حرکت فرهنگی کوچک انجام دادیم این افراد متوجه اشتباه سلفیت می‌شوند.

 

نماز جماعت عشای بچه‌های اهل تسنن در محل اسکان اردو

ایمانی نکته سوم را استفاده از امکانات آن منطقه خواند و گفت: معتقدیم در این حرکت در مناطقی که هیچ چیز ندارد و با تمام سختی‌های آن باید از کمترین امکانات بهترین استفاده را ببریم لذا ما مشکلات را روستا به روستا احصا کردیم و الان بحث پیشرفت اقتصادی منطقه سراوان را در یک برنامه 2، 5 و 12 ساله دنبال می‌کنیم و قرار است آنجا یک قرارگاه مرکزی جهادی بزنیم و باید حضور مداوم داشت و منطقه را متحول کنیم.

وی با ذکر حدیث «کونوا دعاة الناس بغیر السنتکم» آن را شعار چهارم گروه خود خواند و افزود: ما می‌خواهیم مردم را به اهل سنت حقیقی  دعوت کرده و از وهابیت دور کنیم و این به حرف نمی‌شود لذا اگر می‌خواهیم بگوییم شیعه آنچه که وهابی‌ها می‌گویند نیست باید عملی اخلاق و سیره پیامبر و اهل بیت(ع) را اجرا می‌کنیم و باعث تغییر نگاه به تشییع شویم و محبت ایجاد کنیم و این باعث می‌شود اگر فردا به دروغ گفتند اگر شیعه بکشی بهشتی می‌شوی پاسخ «نه» می‌گوید و می‌گوید شیعه کسی بود که آن خدمات را به ما کرد.

* وقتی به شیعیان نجس می‌گفتند

ایمانی با ذکر خاطره‌ای ادامه داد: یادم هست در منطقه‌ای به یک مدرسه رفتیم که دانش‌آموزان آنجا به من می‌گفتند نجس و ما را راه نمی‌دادند اما با شکلات و چند حرکت رزمی که بلد بودم و چند جوک آنها را جذب کردم و شما بدانید این دانش‌آموز این قدرت را دارد که ده سال دیگر خدای ناکرده تروریست شود لذا باید کار کنیم؛ البته بخشی دیگر از کار جهادی ما کار روی بچه‌هایی بود که از تهران و اصفهان و جاهای دیگر به این مناطق می‌رفتند.

علی ایمانی در ادامه این گفت‌وگو درباره اردوی جهادی آمادگی کنکور در دانشگاه تهران و علت برگزاری آن گفت: تصمیم گرفتیم برای حل مشکل اصلی که همان عدم اطلاع و فرهنگی و بی‌سوادی بود افرادی را به عنوان الگو به این مردم معرفی کنیم لذا بچه‌های اهل تسننی که آمدند بچه‌های نخبه آن مناطق هستند و آن هم در مناطق محروم در نزدیک‌ مرز معدل‌های 18 و 19 دارند و به نظر ما همین که این افراد بتوانند با رتبه خوبی در کنکور موفق شوند به هدف رسیده‌ایم.

* ایمانی: ضرورت اردوی آمادگی کنکور در دانشگاه تهران ایجاد الگوهای علمی از خود منطقه بود

وی با بیان اینکه قبلا چنین کاری صورت گرفته و در سراوان از 70 نفر 10 نفر رتبه زیر هزار آوردند، افزود: این افراد الگوی منطقه خودشان شدند و حاضران در اردوی ما نیز وقتی در مرکز علمی چون دانشگاه تهران حاضر می‌شوند با دانشجوها آشنا می‌شوند، وقتی برمی‌گردند دوستانشان را به علم‌آموزی دعوت می‌کنند و سفیران علمی، فرهنگی ما می‌شوند و این برای ما کافی است و این باعث می‌شود که این افراد مدارج بالای علمی را طی کنند و علاوه بر الگو شدن از دوستانشان نیز دستگیری بکنند.

وی هدف دیگر از این اردو را بحث وحدت شیعه و سنی عنوان و تصریح کرد: ما 20 سنی و 20 شیعه را دعوت کردیم که بچه‌های اهل سنت از سراوان بزرگ هستند و بچه‌های شیعه‌مان هم از بوشهر و دیلم و بعضاً از تهران هستند؛ اینها در یک مکان اسکان دارند و در کنار هم با هم صحبت می‌کنند، درس می‌خوانند و رفع اشکال‌هایی با هم انجام می‌دهند و این امر همگی دودی در چشم سلفی‌ها و وهابی‌هاست که می‌گویند امکانات کشور در اختیار تنها شیعیان است.

* ایمانی: پشت سر دانش‌آموزان اهل‌سنت نماز جماعت می‌خوانیم

ایمانی با بیان اینکه دانش‌آموزان سنی مذهب در این اردو به راحتی در دانشگاه تهران سر کلاس حاضر می‌شوند، افزود:  در حالی است که همه می‌دانند این افراد اهل سنت هستند و حتی نمازشان را براساس احکام خودشان می‌خوانند و حتی ما اگر وقت نمازمان با هم همراه شود به دوستان اهل سنت اقتدا می‌کنیم و نماز می‌خوانیم و به فتوای مقام معظم رهبری در این مسئله مشکلی نمی‌بینیم چرا که دین، دین اسلام است.

 

وی ادامه داد: حتی شاید این بحث پیش بیاید که شما این بچه‌ها را بردید که شیعه بکنید برای همین ما یک جشن وحدت داشتیم و دوستان اهل‌سنت در مدح خلفا شعر خوانی کردند و هر کس بر اساس مقدسات خودش عمل می‌کند و به عقیده ما و براساس فتوا و اعتقاد مقام معظم رهبری توهین به مقدسات برادران اهل سنت حرام است و حتی شده ما جلو برخی اقدامات که در برخی هیئت‌ها صورت می‌گیرد به سختی مقابله می‌کنیم و روی فتوای رهبری و روی این عقیده تعصب داریم که اهانت به مقدسات اهل سنت خلاف شرع و قانون است.

ایمانی با بیان اینکه سلفیت برای توجیه کارش فیلم‌هایی از اهانت‌ها به مقدسات اهل سنت را نشان می دهد، تصریح کرد: معتقدیم همانگونه که مقام معظم رهبری گفتند کسی که به بهانه دین و مذهب ندای تفرقه بین شیعه و سنی را سر می‌دهد، چه بداند و چه نداند مزدور دشمن است و معتقدیم بعضی علنا مزدوری می‌کنند و می‌دانند و از یک طرف فیلم‌های هیئت را به سلفیت و وهابی‌ها می‌رسانند و از آن طرف برای توهین به مقدسات اهل سنت سلفیت را بهانه قرار می‌دهند.

* ایمانی: پس از گذشت ده روز از اردو بچه‌ها همدیگر را «داداش» صدا می‌زنند

وی افزود: برای مقابله با این تفکر دوستان شیعه و سنی در این اردو آزاد هستند و پس از گذشت نیمی از زمان اردو بچه‌ها همدیگر را داداش صدا می‌زنند، و بر اساس برنامه‌ای که ریختیم دو نفر از بچه‌های بوشهر و دو نفر از بچه‌های سراوان با همکاری هم غذا را توزیع می‌کنند.

علی ایمانی در همین حال آشنایی را نکته دیگر این اردو خواند و اظهار داشت: شیعه‌ها نکات نادرستی درباره اهل‌تسنن شنیده بودند و بچه‌های سراوان و اهل‌سنت نیز نسبت به بچه‌های شیعه نکات نادرستی شنیده باشند که به واسطه عدم آگاهی بوده لذا این فضا باعث می‌شود فرهنگ و قومیت همدیگر را بشناسند و بدانند آنچه که گفته شده نادرست است.

وی کار دیگر در این اردو را دیدار حاضران در اردو با مسئولان دانشگاه تهران و گرفتن مشورت‌های تحصیلی عنوان کرد و افزود: بعد علمی حرکت ما برای‌مان خیلی مهم است که خودشان از منابع آن منطقه استفاده کنند مثلا با معادن گسترده موجود چندین مهندس معدن خود از آنجا بهره‌برداری کنند و اقتصاد مقاومتی منطقه را جلو ببرند.

ایمانی ادامه داد: اگر می‌گوییم به امنیت پایدار لب مرز نیاز داریم به این معناست که امنیت پایدار فقط و فقط با اقتصاد پایدار تامین می‌شود و به نظرم در صورت شکل‌گیری اقتصاد پایدار توسط اهل‌سنت، آنها خودشان مرزبانان قوی می‌شوند و این طرحی بود که شهید شوشتری دنبال کرد و امروز امنیت آنجا تامین شده است.

نکته جالب دیگری که ایمانی می‌گوید این است که برای شکستن ذهنیات مربوط به گروه‌های جهادی که اتهام تبلیغ می‌زدند هیچ روحانی‌ای را در این اردو حضور ندارند.

* مشاوره دانشجویان برتر شیعه و سنی امیرکبیر و شریف به بچه‌های اردو

وی می‌افزاید: تنها دانشجوهای امیرکبیر و شریف و دانشجویان برتر مشاوره تحصیلی می‌دادند و از دانشجویان اهل سنت این دانشگاه‌ها نیز دعوت می‌کردیم تا مشاوره بدهند؛ یعنی همه بچه‌های اردو اعم از شیعه و سنی یکبار از یک دانشجوی شیعه و یکبار از یک دانشجوی سنی مشاوره می‌گرفتند که یکی از بچه‌های اهل سنت که دانشجوی دکترای دانشگاه امیرکبیر بود.

علی ایمانی در ادامه این گفت‌وگو درباره آینده این حرکت نیز با بیان اینکه سرمایه‌گذاری‌ ما روی دانش‌آموزان است گفت: ما قرارگاهی را از 4 ماه پیش راه‌اندازی کردیم که باید دائما حرکت کنیم کار اقتصادی انجام بدهیم، تامین بشویم و بعد برویم سراغ کار فرهنگی و سازندگی و از بچه‌های، علمی، فیزیک و مهندسی و از بچه‌های پزشکی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه پاتوق‌های اقتصادی، فرهنگی، سازندگی و پزشکی در این قرارگاه تاسیس شده، افزود: ما الان یک گروه دانشجویی جهادی داریم که فرماندهی و ریاست آن را یک دانش‌آموز 16 ساله برعهده دارد و در همه عرصه‌ها کار می‌کند که اسمش «حزب‌الله اصفهان» است و در کنار آن گروه «آل طه» در فارس است که آن را نیز دانش‌آموزان اداره می‌شود.

* ایمانی: تا 2 سال دیگر همه از نتایج این کار غافل‌گیر خواهند شد

ایمانی با بیان اینکه با عامه مردم از مولوی‌ها و خان‌ها و دیگر مردم برخورد داریم و عملی کار می‌کنیم، ادامه داد: چون شعار شعار نمی‌دهیم تاثیر بسیار بسیار بیشتری خواهیم داشت لذا امیدواریم در 2 سال آینده در منطقه وحدت شیعه و سنی شکل بگیرد و در کنار هم قرار بگیرند و آنقدر جواب می‌دهد که همگان انگشت به دهان بمانند و تفکرات ضد تشییع و ضد نظام و محرومیتها انشاء‌الله به واسطه خود مردم حل خواهد شد.

رئیس گروه جهادی انصارالمهدی همچنین درباره کمک‌های مراکزی چون مجمع تقریب مذاهب که ماموریت‌های وحدت بخش دارد و دیگر ارگان‌ها گفت: کار ما در راه خداست و معتقدیم که «الذین جاهدوفینا لندینهم سبلنا»؛ کار ما در سپاه ثبت شده و فرمانداری‌ها و مراکز سپاه نیز در مناطق حمایت می‌کنند اما این حرکت جامع ما را به شکل یک اردوی جهادی ساده می‌بینند و به جز بسیج سازندگی ارگان‌های دیگر به ویژه ارگان‌های فرهنگی کمک نکردند.

* ایمانی: مسئولان تقریب مذاهب کمک نکردند و گفتند مگر می‌شود با دانش‌آموزان به وحدت رسید طلبه ببرید

وی افزود: با یکی از مسئولان مجمع تقریب هم صحبت کردم و حرکت را توضیح دادم جواب منفی دادند و گفتند اگر می‌خواهید کار کنید باید از روحانیت کمک بگیرید؛ با استفاده از دانش‌آموزان این حرکت غیرممکن است و باید طلاب حوزه‌ها باشند در حالیکه واقعیت این است که ضربه‌ای که در این عرصه خوردیم این است که طلاب را به این مناطق می‌فرستند و اهل‌سنت بلافاصله که می‌بیند واکنش نشان می‌دهد و حتی اگر مبلغ نباشد دافعه دارند چراکه نماد شیعه است و حتی اگر حرف حقی بزند قبول نمی‌کنند در حالیکه به صورت عملی که کار کنیم همه حرف‌ها و صحبت‌های ما را که در راستای وحدت است قبول می‌کند.

وی با اشاره به اردوی کمک کنکوری در دانشگاه تهران، ادامه داد: متولیان این عرصه کمک نکردند و حتی بسیج سازندگی اینکه اینها را به تهران آوردیم زیر باد حمایت نرفت برای بودجه این اردو نیز بازپرداخت وام یک اردوی جهادی دیگر را که آماده کرده بودیم به این طرح اختصاص دادیم را دنبال کردیم و الان شخصا چک 9 میلیونی کشیدم و داریم هزینه‌ می‌کنیم تا بعد ببینیم چه می‌شود یعنی هزینه‌ها کاملا شخصی است و فقط اسکان و حمل و نقل را ناحیه بسیج کمک کرده است.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار