کج سلیقگی صداوسیما و پاشیدن نمک بر زخم حادثه دیدگان / یدک کش شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران که به سوی روستاهای سادات حسینی، شیوند، غریبی ها و میراحمد در حرکت بود، حوالی ساعت ۱۷:۱۵ روز چهارشنبه ۰۹/۰۵/۱۳۹۲ در لحظه پهلو گرفتن در ساحل دریاچه سد کارون ۳، با صخره برخورد نمود و تکان شدید موجب شد که مینی بوس که در عرشه یدک کش قرار داشت، به گوشه ای پرتاب شود و با سرنشینان خود به درون آب فرو رود. که در این حادثه تاکنون حداقل ۱۲ نفر کشته شده اند
در حالی که چند ساعت از وقوع
حادثه دلخراش مرگ ۱۲ نفر از روستائیان و عشایر بختیاری در سد کارون ۳ می گذرد، تناقضگویی شدید مسئولان ذیربط در این باره، موجب سردرگمی و تشویش اذهان عمومی شده است.
به گزارش ایبنانیوز، یدک کش شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران که به سوی روستاهای سادات حسینی، شیوند، غریبی ها و میراحمد در حرکت بود، حوالی ساعت ۱۷:۱۵ روز چهارشنبه ۰۹/۰۵/۱۳۹۲ در لحظه پهلو گرفتن در ساحل دریاچه سد کارون ۳، با صخره برخورد نمود و تکان شدید موجب شد که مینی بوس که در عرشه یدک کش قرار داشت، به گوشه ای پرتاب شود و با سرنشینان خود به درون آب فرو رود. که در این حادثه تاکنون حداقل ۱۲ نفر کشته شده اند.
گفتنی است از زمان آبگیری سد کارون ۳ در سال ۱۳۸۳ و زیر آب رفتن پل قدیمی «گدار شهپیر»، روستائیان و عشایر بختیاری ساکن روستاهای «سادات حسینی» در شمال شرقی ایذه، در بن بست گرفتار شده اند. شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران (آبنیرو) به رغم گذشت ۱۰ سال از آبگیری سد، به تعهدات خود برای احداث راههای روستایی که در اثر عملیات سدسازی تخریب شده و به زیر آب رفته اند عمل نکرده و در عوض، با قرار دادن یدک کش، اقدام به جابجایی مینی بوس های حامل مسافر می نماید.
یکی از یدک کش های شرکت آب و نیرو در دریاچه سد کارون 3 موسوم به "بارج" تناقضگویی شدید مسئولان درباره حادثه تلخ سد کارون ۳حبیبالله جعفری معاون بهرهبرداری سد و نیروگاه سازمان آب و برق خوزستان در گفتگو با گروه انرژی سرویس اقتصادی خبرگزاری ایسنا (که روز چهارشنبه ساعت ۱۹:۴۲ منتشر شد)، علت حادثه را «رعایت نکردن نکات ایمنی از سوی راننده مینیبوس» اعلام کرد و افزود: «متاسفانه راننده مینیبوس مسائل ایمنی را رعایت نکرده و واضح است که ماشین در وضعیت خلاص بوده و با پهلو گرفتن بارج، مینیبوس دچار حادثه شده و بخشی از آن در دریاچه افتاده است».
سرهنگ مهماندار رئیس پلیس راه کشور در گفتگو با مهر (که روز چهارشبه ساعت ۲۲:۳۱ منتشر شد)، علت حادثه را «واژگونی لنج در وسط آب به علت نامعلوم» عنوان کرد و افزود: « ۱۲ مسافر مینی بوسی که روی یک لنج باری در سد کارون ۳ قرار داشت به علت واژگونی کشته شدند».
خبرنگار خبرگزاری مهر، در ادامه گزارش خود می نویسد: «ساعت۱۸:۳۰ عصر امروز واژگونی یک فروند لنج در سد کارون ۳ به نیروهای امدادی اطلاع داده شد. با حضور امدادگران مشخص شد این لنج که به دلیل ساخت سد کارون ۳ وظیفه برقراری ارتباط میان روستای سادات حسینی و شهرستان ایذه در استان خوزستان را برعهده دارد به علت نامعلومی هنگام انتقال روستائیان در وسط آب واژگون شده است. در ادامه با بررسی های تخصصی مشخص شد یک دستگاه مینی بوس به همراه ۱۶ سرنشین نیز روی لنج قرار داشته است که به اعماق آب سقوط کرده است».
سرهنگ مهماندار رئیس پلیس راه کشور، همچنین در گفتگو با گروه انتظامی سرویس حقوقی قضایی خبرگزاری فارس (که روز چهارنشبه ساعت ۲۲:۵۲ منتشر شد)، علت حادثه را «خرابی لنج» عنوان کرد و افزود: «مینیبوس مذکور با سرنشینانش به داخل لنج رفته اما در میانه راه به دلیل خرابی لنج حادثه به وقوع پیوسته و مینیبوس به داخل آب سقوط میکند». وی تاکید کرد: «سد کارون ۳ در نزدیکی دو روستا دریاچهای را ایجاد کرده که تردد میان این روستاها تنها به وسیله لنج میسر است».
کج سلیقگی صداوسیما و پاشیدن نمک بر زخم حادثه دیدگاندر همین حال، بخش خبری ساعت ۲۲:۴۵ صداوسیمای استان خوزستان به نقل از یک مقام مسئول در استانداری خوزستان، از «احتمال مقصر بودن راننده مینی بوس» خبر داد! کج سلیقگی صداوسیما در انتشار این خبر، موجب واکنش گسترده افکارعمومی در استان خوزستان و اعتراض خانواده های حادثه دیدگان شد. صداوسیمای خوزستان و مقامات استانداری، هیچ اشاره ای به علت نابودی راههای روستایی این منطقه نکرد و نگفت که چرا مردمن مجبور به استفاده از یدک کش ها شده اند.
گفتنی است شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران (آبنیرو) به رغم گذشت ۱۰ سال از آبگیری سد، به تعهدات خود برای احداث راههای روستایی که در اثر عملیات سدسازی تخریب شده و به زیر آب رفته اند عمل نکرده و در عوض، با قرار دادن یدک کش، اقدام به جابجایی مینی بوس های حامل مسافر می نماید.