تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۷
کد خبر: ۴۱۴۹۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رحیمی: 2ماهه بیکاری را یک‌رقمی کردیم!
معاون اول احمدی‌نژاد روز شنبه مدعی شد نرخ بیکاری کشور به ۷ درصد کاهش یافته است، این در حالی است که در آخرین آمار رسمی دولت، نرخ بیکاری ۱۲.۲ درصد اعلام شده است.

محمدرضا رحیمی رحیمی گفته است: در این دولت برای اولین‌بار تصمیم گرفتیم نرخ بیکاری را به زیر ۱۰ درصد برسانیم که سالانه ایجاد یک میلیون و ۱۰۰ هزار فرصت شغلی را متعهد شدیم به طوری که در حال حاضر نرخ بیکاری کشور ۷ درصد است.
 
این اظهارنظر رحیمی بر خلاف آمار رسمی نرخ بیکاری است که از سوی مرکز آمار منتشر می‌شود. مرکز آمار در آخرین گزارش خود، نرخ بیکاری در پایان سال ۱۳۹۱ را ۱۲.۲ درصد اعلام کرده بود.
 
اگر با توجه به دسترسی معاون اول رئیس‌جمهور به آمار و اطلاعات دولت، اظهارات وی درباره نرخ بیکاری ۷ درصدی را منطبق با واقعیت بدانیم، طبیعتا بایستی نرخ بیکاری در ۲ ماه اخیر به چنین کاهشی رسیده باشد.
 
چرا که در پایان سال ۱۳۹۱ نرخ بیکاری ۱۲.۲ درصد بوده و رسیدن آن به ۷ درصد در اوایل خردادماه به معنای کاهش ۵.۲ درصدی آن در ماه‌های فروردین و اردیبهشت امسال بوده است.
 
از آنجا که در پایان سال ۱۳۹۱ جمعیت فعال کشور ۲۴ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر بوده و حدود ۲ میلیون و ۹۴۴ هزار نفر از جمعیت فعال کشور هم فاقد شغل (بیکار) بوده‌اند، برای کاهش نرخ بیکاری به ۷ درصد بایستی در ۲ ماه اخیر حدود یک میلیون و ۲۵۷ هزار شغل جدید ایجاد شده باشد، چرا که در جمعیت فعال کشور تغییر چندانی رخ نداده است.
 
بر اساس این فرض، با ایجاد یک میلیون و ۲۵۷ هزار شغل جدید در دو ماه اخیر، جمعیت بیکار کشور به یک میلیون و ۶۸۷ هزار نفر کاهش یافته که با تقسیم آن بر جمعیت فعال کشور (۲۴ میلیون و ۱۰۰ هزار شغل) نرخ بیکاری به ۷ درصد خواهد رسید که همان آمار اعلامی رحیمی است.
 
اما آیا دولتی که در طول سال‌های اخیر عملا نتوانسته بود در طول یک سال یک میلیون شغل ایجاد کند، توانسته در طول ۲ ماه اخیر یک میلیون و ۲۵۷ هزار شغل ایجاد کند؟
 
اگر دولت توانسته باشد دوماهه یک میلیون و ۲۰۰ هزار شغل ایجاد کند، طی ۴ ماه آتی عملا نرخ بیکاری در کشور صفر خواهد شد.
 
اما با توجه به تعطیلی ۲۰ روزه فروردین ماه و واقعیات اقتصادی کشور نشان دهنده این است که تحولی در وضعیت اقتصادی کشور و طرح‌های اشتغالزایی رخ نداده که آمار محیرالعقول فوق را بپذیریم و اگر بنا را بر صحت تحلیل های آماری معاون اول رئیس جمهور بگذاریم این فرضیه را می شود ثابت کرد که هر چه تعداد روزهای تعطیلی در کشور بیشتر باشد ،نرخ بیکاری بیشتر کاهش پیدا می کند!
برچسب ها: رحیمی ، بیکاری
:
:
:
آخرین اخبار