تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۶
کد خبر: ۳۶۳۶۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بررسی طرح‌های انتقال آب به اصفهان از استان‌های غربی/ کالاهای اساسی با ارز مرجع تامین می‌شود
معاون اول رئیس جمهور گفت: وزارت نیرو موظف شد بررسی منابع جدید انتقال آب به اصفهان را در دستور کار خود قرار داده سایر امکانات را نیز مورد توجه قرار دهد تا در صورت امکان از استان‌های غربی آب به استان اصفهان روان شود.

به گزارش خبرنگار مهر از اصفهان، محمدرضا رحیمی بامداد پنجشنبه پس از جلسه هیئت دولت در شهر اصفهان در نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌های گروهی با اشاره به اهمیت انجام کار در شهر اصفهان اظهار داشت: به نظر من مردم اصفهان بالاتر از کارهایی هستند که در این شهر انجام شده و هرچه برای این استان کار انجام شود، باز هم کم است.

وی افزود: سفرهای ریاست جمهوری در 4 دوره انجام شد و سفر سوم ما با هدف کارهای فرهنگی و سفر چهارم برای بررسی مصوبات سفر اول تا سوم و رفع نواقص و موانع این سفرها انجام شد و توجه به معادن و کشاورزی با تشکیل کارگروه‌هایی در این سفر مورد توجه قرار گرفت.

36 درصد از مصوبات سه سفر قبلی به صورت کامل اجرا شد

معاون اول رئیس جمهور پیرامون مصوبات تصویب شده در 3 سفر قبلی رئیس جمهور به استان اصفهان بیان داشت: دولت در سه سفر قبلی 835 مصوبه در قالب چهار هزار و 475 پروژه داشت که از این تعداد 314 مصوبه معادل 36 درصد کاملا اجرا شد و 463مصوبه معادل 57 درصد درحال اجراست و باید بگویم تنها 7 درصد از پروژه‌های ما با مشکلاتی مواجه شدند که در جلسه چهارشنبه شب پیرامون آنها تصمیماتی اتخاذ شد. ما باید 100 درصد آنچه را تعهد کردیم، به انجام برسانیم.

وی در مورد اینکه آیا این مصوبات در پایان دولت دهم و با روی کار آمدن دولت‌های بعدی رها می‌شوند یا خیر، اضافه کرد: مصوبات ما قانون هستند و حتی دولت بعدی نیز نمی‌تواند آنها را نادیده بگیرد زیرا آنها مانند قوانینی که در مجلس تصویب می‌شوند، لازم الاجرا هستند.

رحیمی با اشاره به اختصاص اعتبارات عمرانی و جاری برای استان اصفهان تصریح کرد: این اعتبارات از مبلغ 84 میلیارد تومان در سال 83 به 420 میلیارد تومان در سال 92 افزایش یافت که رشد 91 درصدی داشته است؛ همچنین از 1043 میلیارد تسهیلات بانکی که از سال 84 تا 91 برای ایجاد طرح‌های اشتغال‌زا اختصاص یافته، 822 میلیارد تومان تخیصیص پیدا کرده است که معادل 79 درصد آن می‌شود.

وی افزود: این تسهیلات باعث ایجاد 620 هزار فرصت شغلی پایدار شده و تنها 21 درصد از آن اختصاص پیدا نکرده که آن هم به دلیل تحریم‌هایی بود که با آن مواجه شدیم.

رشد 273 درصدی تعداد دانشجویان اصفهان

معاون اول رئیس جمهور در مورد احداث 106 هزار واحد مسکن مهر استان اصفهان تصریح کرد: این پروژه به ازای هر یک و نیم متر ، یک شغل اصلی ایجاد کرده است که در این واحد‌های مسکونی سه هزار و 575 میلیارد تومان بودجه اختصاص یافته و 245 هزار و 250 نفر اشتغال موقت ایجاد شده است.

وی با اشاره به رشد مراکز آموزشی در استان اصفهان بیان داشت: استان اصفهان در سال 84 ، 91 مرکز آموزش عالی داشت ولی اکنون با رشد 56 درصدی به 142 مرکز رسیده است. همچنین تعداد دانشجویان از 75 هزار دانشجو به 292 هزار دانشجو رسیده و رشد 273 درصدی داشته است.

رحیمی در مورد رشد فضای ورزشی استان بیان داشت: فضای ورزشی استان و رشد 165 درصدی داشته که سرانه ورزشی استان برای هر نفر در ابتدای دولت 16 سانتیمتر بود ولی اکنون 41 سانتیمتر است که این با احداث 755 فضای ورزشی جدید انجام شده است.

ساخت ورزشگاه نقش‌جهان 3 شیفته ادامه می‌یابد

وی  از مصوبه‌ای برای سه‌شیفته شدن کار ساخت ورزشگاه نقش‌جهان خبر داد و اعلام کرد که ساخت این ورزشگاه باید از سوی وزارت ورزش در سه شیفت کاری انجام شود تا هرچه سریعتر به بهره‌برداری برسد.

ننگ است که نقش‌جهان ساخته نشود

معاون اول رئیس جمهور در این زمینه اظهار داشت: ما برای ساخته شدن ورزشگاه نقش‌جهان تلاش بسیاری انجام داده‌ایم و واقعا یک ننگ برای مردم ماست که این ورزشگاه ساخته نشده و باید کاری کنیم که این آثار تاریخی تکمیل شود و از تاریخی بودن در بیاید.

وی اضافه کرد: البته تمام تجهیزات و مصالح آن آماده هستند و باید طی دو ماه آینده نصب شوند تا این ورزشگاه به بهره‌برداری برسند.

رحیمی گفت: از 8 مصوبه ایجاد سد در استان اصفهان، 5 سد ایجاد شده، یک سد در دست اجراست و دو سد دیگر نیز در دست مطالعه است؛ همچنین 6 نیروگاه برق نیز احداث شده و یک نیروگاه نیز در دست اجراست.

وی در مورد پیشرفت‌های استان در بخش صنعت و معدن افزود: صنعت و معدن استان اصفهان رشد 57 درصدی ایجاد واحدهای صنعتی را به چشم دید که از 5594 واحد به 8500 واحد رسیده است.

5 میلیون تن به ظرفیت تولید فولاد کشور افزوده می‌شود

معاون اول رئیس جمهور به رشد 55 درصدی تعداد شهرک ها و نواحی صنعتی اصفهان اشاره کرد و افزود: در سال 84 ، 49 شهرک در این استان وجود داشت اما اکنون به 80 شهرک افزایش یافته است. همچنین رشد 18 درصدی تولید فولاد خام و رشد 43 درصدی تولید سیمان کشور در استان بوده که تا آخر اردیبهشت 5 میلیون تن به ظرفیت تولید فولاد کشور افزوده می‌شود.

وی در مورد لزوم حل مشکلات کشاورزان استان ادامه داد: 459 میلیارد تومان تسهیلات طرح توسعه کشاورزی در قالب 5271 طرح اختصاص پیدا کرده است. اصفهان در بخش مزارع نیز رشد 23 درصدی داشته است.

جلوی کشت غرق‌آبی در مزارع بالادست گرفت شود

رحیمی به لزوم جلوگیری از کشت غرق‌آبی در مزارع بالا دست استان اصفهان اشاره کرد و گفت: ما هرچه جلوی کشت غرق‌آّبی در مزارع بالادست را بگیریم برای اصفهان بهتر است چون هر قطره آبی که به اصفهان راه پیدا می‌کند، صنعت و کشاورزی استان بیشتر پیشرفت خواهد کرد.

اختصاص 70 میلیارد تومان برای جبران خسارات کشاورزان

وی در مورد مصوبات جدید این سفر برای کشاورزان اصفهان بیان داشت: اختصاص 300 میلیارد تومان تسهیلات برای توسعه کشاورزی و همچنین اختصاص 70 میلیارد تومان برای جبران خسارت کشاورزان اصفهانی از این مصوبات به شمار می‌رود. همچنین مهلت بازپرداخت وام‌های کشاورزانی که به دلیل خشکسالی نتوانستند آن را پرداخت کنند تا شهریور امسال تمدید شد و جرایم آنها نیز بخشیده سد.

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: 250 میلیارد تومان برای تجهیز، توسعه و بازسازی صنایع و معادن استان اصفهان اختصاص داده شد و طرح‌هایی نیز برای توسعه آنها در دستور کار ماست.

وی ادامه داد: همچنین در جلسه هیات دولت، 30 میلیارد تومان برای تکمیل پروژه های نیمه تمام مصوبات سه سفر قبل رییس جمهوری به استان اصفهان اختصاص یافت.

طرح انتقال آب از دریای خزر به اصفهان مشغول فعالیت است

رحیمی در مورد بحث انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان بیان داشت: برای اختصاص آب و صدور مجوز انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان، دولت تضمین می کند آب آورده شده از خلیج فارس به این استان در صورت نداشتن مشتری از سرمایه گذار خصوصی این طرح خریداری شود؛ همچنین طرح انتقال آب از دریای خزر به سمنان و قم و از آنجا به اصفهان و کاشان درحال فعالیت است و پیمانکار مشخص دارد.

آب از استان‌های غربی به اصفهان می‌آید

وی افزود: همچنین بررسی منابع جدید انتقال آب به اصفهان توسط وزارت نیرو انجام می‌شود و سایر امکانات نیز مورد توجه قرار می‌گیرد تا در صورت امکان از استان‌های غربی آب به استان اصفهان روان شود.

کالاهای اساسی با ارز مرجع خریداری می‌شود

معاون اول رئیس جمهور در بخش پایانی اظهارات خود به تامین ارز مرجع برای کالاهای اساسی اشاره کرد و گفت: بر خلاف خبری که از سوی قائم‌مقام وزیر صنعت و معدن اعلام شد، باید بگویم ارز مرجع برای کالاهای اساسی اختصاص پیدا می‌کند و این خبر اعلام شده بی‌مورد و بدون نظر دولت بود و کلیه کالاهای اساسی که قبلا با ارز مرجع تامین می‌شد، همچنان با همان ارز تامین می‌شود.

وی افزود: برخی سودجوها از این خبر سوءاستفاده کرده و روغن‌ها را در انبارها نگه داشتند اما ما آنها را شناسایی می‌کنیم و با جریمه سنگین، کالاهای اساسی را دوباره به بازار می‌فرستیم.

مرجع / مـهـر
برچسب ها: طرح‌ ، انتقال آب ، اصفهان
:
:
:
آخرین اخبار