تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۶
کد خبر: ۳۴۳۰۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اقتصاد در هفته اول بعد از تعطیلات
در هفته گذشته احتمال افزایش قیمت بنزین نیمه یارانه ای به 700 تومان و آزاد ب 900 تومان و نیز ملغی اعلام شدن بازگشت هواپیماهای توپولوف به آسمان ایران، خبرهایی بود که مورد توجه قرار گرفت.

اقتصاد ایران در هفته‌ای که گذشت که عملا هفته اول بعد از تعطیلات نوروزی به شمار می‌رفت، با خبرهای متنوعی مواجه بود که از جمله آن، احتمال افزایش قیمت بنزین به 900 تومان است.

بنزین نیمه‌یارانه‌ای 700، آزاد 900

کمیسیون تلفیق مجلس در روزهای گذشته از بسته افزایش قیمت حامل های انرژی رونمایی کرد و بر این اساس، در صورت موافقت اهالی بهارستان، قیمت بنزین نیمه یارانه ای با 300 تومان افزایش به 700 تومان و قیمت بنزین آزاد با 200 تومان افزایش به 900 تومان می رسد.

از این رو قیمت بنزین سوپر یا بنزین با استاندارد یورو نیمه یارانه ای با 300 تومان افزایش به 800 تومان و هر لیتر بنزین سوپر آزاد با افزایش 200 تومانی به 1000 تومان افزایش می یابد.

مصطفی کشکولی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هم پیشتر با اشاره به تبعات تثبیت قیمت ها و یا عدم اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها، گفته بود: اگر قیمت ها در سال 92 تثبیت شود احتمال رشد 8 درصدی مصرف و افزایش مصرف بنزین تا سقف 70 ئمیلیون لیتر در روز وجود دارد.

یارانه‌های جدید قابل برداشت شد

یارانه نقدی مرحله بیست و ششم مربوط به فروردین ماه سه شنبه به حساب سرپرستان خانوار واریز و امروز چهارشنبه قابل برداشت است.  یارانه نقدی فروردین ماه سال 92 نسبت به یارانه سال گذشته تغییری نکرده است و به ازای هر نفر 45 هزار و 500 تومان واریز شد.

در حال حاضر بیش از 74 میلیون ایرانی یارانه نقدی می‌گیرند. پیش از این، دولت در اسفندماه کمک جبرانی 85 و 100 هزار تومانی به ازای هر ایرانی را به حساب سرپرستان خانوار واریز کرده بود.

کناره‌گیری عربستان برای دبیرکلی اوپک قطعی شد

کناره‌گیری عربستان برای رقابت احراز دبیرکلی اوپک قطعی شده و پس از اکوادر این کشور هم نماینده جدیدی معرفی نخواهد کرد و از این نمایندگان ایران و عراق برای تصاحب استراتژیک ترین کرسی نفتی جهان به رقابت می‌پردازند.

با انصراف نامزد "مجید المنیف" عربستان سعودی، شانس نماینده ایران برای دبیرکلی سازمان اوپک افزایش یافته است و برای تصاحب این کرسی استراتژیک اوپک تنها باید با نماینده عراق به رقابت بپردازد.

پیشنهاد جدید برای اخذ عوارض از واردات

سازمان توسعه تجارت ایران در سال جدید پیشنهاد داده است تا با اخذ نیم درصد عوارض از واردات، توسعه صادرات را صورت دهد.

کیومرث فتح‌اله کرمانشاهی در گفتگو با مهر از پیشنهاد کارشناسی سازمان توسعه تجارت ایران برای اخذ عوارض از واردات کشور به نفع صادرات غیرنفتی خبرداد و گفت: پیشنهاد شده است که از واردات کشور، عوارض نیم درصدی اخذ و منابع حاصل از آن به توسعه صادرات اختصاص یابد.

مبادلات تجاری در سال 91 از مرز 94.6 ميليارد دلار گذشت

مبادلات بازرگاني ايران با جهان در سال 91 از مرز 94 ميليارد و 682 ميليون دلار گذشت که براساس آن، صادرات غيرنفتي به 41 ميليارد و 334 ميليون دلار و واردات به 53 ميليارد و 348ميليون دلار رسید.

گمرک ایران گزارش داد: صادرات غيرنفتي ايران در سال گذشته به 41 ميليارد و 334 ميليون دلار رسيد و در مدت ياد شده 53 ميليارد و 348ميليون دلار انواع كالا نيز وارد كشور شد.ارزش صادرات غيرنفتي كشورمان بدون احتساب نفت، گاز و تجارت چمداني6 درصد و واردات كشورمان 13.7درصد نسبت به سال 1390 كاهش يافته است.

در اين مدت 78ميليون و 715هزار تن انواع كالاي غيرنفتي صادر و 39ميليون و 391هزار تن وارد شد كه به لحاظ وزني صادرات و واردات كشورمان به ترتيب يك‌درصد و 6.2 درصد افزايش نشان مي‌دهد.

دومینوی گرانی برای اقلام مختلف صیفی‌جات

در حالی در روزهای اخیر قیمت انواع میوه و صیفی‌جات در بازار افزایش یافته است که مسئولان تنظیم بازار کشور در سکوت خبری، اجازه جولان برخی گرانفروشان را در بازار داده و برنامه مشخصی را برای کنترل بازار میوه و صیفی ارایه نکرده‌اند.

چند روزی از آغاز رسمی کار در سال 92 می‌گذرد، اما گویا مسئولان هنوز از تعطیلات باز نگشته‌اند و همچنان در حال و هوای عید و تعطیلات نوروز به سر می‌برند، این در شرایطی است که همین موضوع، فرصت مناسبی را برای جولان گرانفروشان در بازار فراهم کرده و شرایط را به گونه‌ای پیش برده است که نه تنها قیمتها در بازار کاهش نیافته بلکه تاکنون برنامه مشخصی نیز برای تامین و توزیع کالاها ارایه نشده است.

این در حالی است که هر روز گرانی، قیمت یکی از اقلام میوه یا صیفی‌جات را در بر می‌گیرد و ماجرای افزایش قیمت‌ها، همچون دومینویی، اقلام مختلف را در بر گرفته است. حال هم علاوه بر گوجه فرنگی که تاکنون قیمت آن کاهش نیافته ، قیمت سایر اقلام صیفی‌جات نیز رو به افزایش است و مشخص نیست که دلیل این افزایش قیمت چه می‌تواند باشد.

برگشت 241 هزار قطعه سکه پیش فروشی به بانک مرکزی

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه تاکنون 241 هزار قطعه سکه پیش فروشی فاز دوم به بانک مرکزی عودت داده شده است، گفت: خریداران، سکه‌های پیش فروشی را بازپس می‌دهند.

محمود بهمنی در مورد اجرای طرح پیش فروش سکه در اواخر سال گذشته توسط بانک مرکزی گفت: از پیش فروش سکه فاز دوم استقبال چشمگیری نشد و برخی از خریداران، سکه های پیش فروشی را بازپس می دهند.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه تاکنون حدود 241 هزار قطعه سکه پیش فروشی به بانک مرکزی عودت داده شده است، اجرای این طرح را یکی از راهکارهای بانک مرکزی برای کاهش قیمت سکه در سال گذشته عنوان کرد و افزود: با توجه به ثبات قیمت سکه در بازار دیگر تصمیم به پیش فروش سکه نداریم.

ثبت نام کنندگان جدید مسکن ویژه تهران دو قسط را واریز کنند

متقاضیانی که به تازگی قصد ثبت نام در مسکن ویژه شهر تهران را دارند باید علاوه بر 20 میلیون تومان اولیه، قسط دوم را هم به حساب مسکن ویژه خود در بانک مسکن واریز کنند.

براین اساس، سررسید قسط سوم به مبلغ 20 میلیون تومان در خردادماه و قسط چهارم در اول شهریور ماه اعلام شده است، بنابراین متقاضیان باید تاپایان شهریورماه 80 میلیون تومان بپردازند.

بازگشت توپولف‌ به آسمان ایران منتفی شد

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید بر اینکه توپولف‌ها دیگر به آسمان کشور بازنمی گردند، گفت: براساس بررسی کارشناسان این سازمان در زمینه موتور و بدنه این هواپیماها تمامی مولفه ها برای پرواز توپولف منفی بوده است.

حمیدرضا پهلوانی در خصوص احتمال بازگشت توپولف‌ها به آسمان کشور، اظهار داشت: موضوع توپولف کاملا بسته شده است و سازمان هواپیمایی کشوری نه تنها با نوع مسافربری آن موافق نیست بلکه موافق پرواز هواپیماهای باری توپولف هم نیست.

وی در خصوص این موضوع که یکی از ایرلاین‌ها اعلام کرده است که توپولف از بوئینگ‌های MD ایمنی بیشتری دارد، گفت: وظیفه بررسی تخصصی و فنی هواپیماها برعهده متخصصین سازمان هواپیمایی کشوری است و براساس بررسی کارشناسان سازمان بر روی موتور و بدنه این هواپیماها تمامی مولفه ها برای پرواز توپولف منفی بوده است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید بر اینکه توپولف‌ها مناسب پرواز نیستند، بیان کرد: سازمان به دنبال این است که این هواپیماها به صنعت هواپیمایی بازنگردد تا مشکلات گذشته دوباره برای مسافران بوجود نیاید.

میزان حق اولاد سال 92 مشخص شد

به ازای هر فرزند در سال جاری ماهیانه 48712 تومان و برای دو فرزند 97425 تومان به حقوق افراد افزوده می شود، این میزان در سال گذشته برای 1 فرزند به میزان 38970 تومان و برای دو فرزند 77940 تومان بود.

ولی الله صالحی از مصوبه شورای عالی کار درباره وضعیت افزایش حق اولاد ماهیانه کارگران و مشمولان قانون کار خبر داد و گفت: حق اولاد امسال کارگران برای هر فرزند به میزان 48 هزار و 712 تومان خواهد بود.

عضو شورای عالی کار و نماینده کارگران کشور اظهار داشت: همچنین افراد مشمول قانون کار که دارای 2 فرزند باشند برای هر ماه به میزان 97 هزار و 425 تومان به حقوق آنان افزوده می شود. نحوه محاسبه حق اولاد بر مبنای یک فرمول مشخص و روشن است.

صالحی با تاکید بر اینکه در سال جاری برای هر روز کار حداقل بگیران 16 هزار و 237 تومان در نظر گرفته شده است افزود: طبق فرمول تعیین شده برای محاسبه حق اولاد افراد، 3 برابر حداقل مزد روزانه باید به افراد برای هر فرزند پرداخت شود.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار