تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۶
کد خبر: ۳۱۳۵۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
«چغازنبيل» هم‌چنان بكر است
چغازنبیل

مدير داخلي پايگاه چغازنبيل گفت: محوطه چغازنبیل به غیر از موارد خاص و جزيي به رغم دليل دور بودن از سكونت‌گاه‌هاي شهري حالت يكپارچگي و بكر بودن خود را حفظ كرده است.
عبدالرحیم بنا خاطرنشان کرد: چغازنبیل در بین دو شهر شوش و شوشتر قرار گرفته و نسبت به این دو شهر مرکزیت دارد و هر ساله گردشگران زیادی كه به خوزستان مي‌آيند و از آن دیدن می‌کنند.
وی افزود: محوطه تاريخي چغازنبيل در بخش جنوب ‌شرقي شوش و روي بخشي از پـهنه ساختــاري زاگـرس چين‌خورده (طاقديس سردارآباد) واقع شده است. فاصله اين محوطه از شوش در حدود 38 كيلومتر و از محوطه هفت تپه نیز 22 کیلومتر است.
مدير داخلي پايگاه چغازنبيل ادامه داد: از جمله نكات قابل توجه استقرار و ساخت شهر مذهبي دوراونتاش (چغازنبيل) در نزديكي رودخانه و بيشه‌زار طبيعي دز است. 
وی بيان کرد: محوطه تاريخي چغازنبيل يا شهر دوراونتاش در قـرن 13 پيش از ميـلاد توسـط "اونتاش نپيريشا" پادشاه عيلامي ساخته شد. فضـاهاي اين شهر را سه حصـار متحدالمـركز تفكيـك مي‌كنند كه در مركز آنها يك معبد مطبق يا به اصطلاح باستاني "ذيقورات" جـاي دارد. 
بنا گفت: در طراحي شهر، فضاي بين حصارهاي بيروني و مياني عمدتاً به كاخ‌ها و خانه‌هاي شهر اختصاص داشته و سه كاخ در گوشه شرقي و در مجاورت دروازه شاهي بنا شده است. 
او اظهار کرد: حدفاصل بين حصارهاي مياني و دروني به محله مقدس معروف و براي معابد خدايان مختلف در نظر گرفته شده است. اكثر معابد نيز در اين بخش واقع شده‌اند كه در جنوب شرقی شوش و  15 کیلومتري آن قرار دارد.
برچسب ها: چغازنبیل
:
:
:
آخرین اخبار