تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۲۰:۲۹
کد خبر: ۳۰۳۷۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شناگران در معرض خطر عدم تعادل مفاصل فوقاني
محققان يک دانشگاه پرتغالي با اندازه گيري برخي از متغيرها دريافتند که تمرينات شنا چه مقدار بر اين عدم تعادل تاثيرگذار است و چگونه مي توان از اين مشکل جلوگيري کرد.

در قسمت مفصل شانه 4 ماهيچه اصلي وجود دارد، از جمله ماهيچه‌هاي چرخشي داخلي و خارجي که همه اين ماهيچه ها به استخوان بازو منتهي مي شوند. اين ماهيچه ها نقش اساسي در تحرک و ثبات مفاصل کتف ايفا مي کنند.

اين گروه عضلات در انسجام شانه ها نقش اساسي دارند، به خصوص ورزشهايي که بازوها معمولا بالاي سر قرار مي گيرند.

در ورزش شنا معمولا از اعضاي بالايي بدن استفاده مي شود. تحقيقات علمي نشان داده اند که نيروي محرک در شنا بوسيله چرخش داخلي بازوها ايجاد مي شود. بنابراين در اين اعمال نيرو، گروه ماهيچه هاي داخلي کتف بسيار مهم است. اما عدم تعادل در ماهيچه هاي چرخشي داخلي و خارجي باعث ايجاد آسيب ديدگي مي شود. براي بررسي تعادل ماهيچه اي بايد ميزان قدرت چرخش را اندازه گيري کرد.

محققان با اندازه گيري اين قدرت ها دريافتند که ميزان قدرت در چرخش خارجي 66 تا 75% ميزان قدرت در چرخش داخلي است. آيا در شنا به دليل اعمال قدرت بيشتر در چرخش داخلي به نسبت چرخش خارجي عدم تعادل در وارد کردن قدرت ايجاد مي شود؟

براي پاسخ گويي به اين سوال، گروهي از محققان دانشگاه اورتا در پرتغال تغييرات اين تعادل و ماکزيمم قدرت استقامت ماهيچه اي گروه عضلاني کتف را در شناگران جوان به مدت 32 هفته تمرين اندازه گيري کردند.

براي اندازه گيري تاثيرات تمرين شنا بر قدرت چرخش هاي شانه، شناگران انتخابي جوان بودند (متوسط 14 سال)، در سطح ملي بودند، حداقل 8 ساعت در هفته تمرين مي کردند و به جز اين جلسات تمريني هيچ اعمال قدرتي از ناحيه شانه صورت نمي گرفت.

يک گروه کنترل نيز در اين مطالعات شرکت داشتند که تقريبا در همين رده سني بودن و تمريني نمي کردند.

برنامه آزمايشي بدين شکل بود، از اين ورزشکاران 3 بار تست گرفته شد، يکبار در ابتداي شروع تمرينات، يک بار بعد از 16 هفته و يکبار ديگر بعد از 32 هفته.

تغييرات ماهيچه اي در اين ورزشکاران اندازه گيري شد، سرعت به وسيله دستگاه تعيين مي شد و ورزشکار بيشترين ميزان قدرت را در تمام حرکت اعمال مي کرد.

تغييرات مورد آزمايش عبارت بودند از:

تغييرات لحظه اي ماکزيمم قدرت در چرخش داخلي و خارجي با 60 و 180 درجه.

تغييرات استقامت ماهيچه اي در 20 تکرار چرخش داخلي و خارجي با 180 درجه.

بوسيله اين تست ها محققان متغيرهاي زير را اندازه گيري کردند:

- ماکزيمم قدرت لحظه اي در چرخش خارجي

- ماکزيمم قدرت لحظه اي در چرخش داخلي

- ضريب قدرت چرخش داخلي و خارجي

- ضريب استقامت ماهيچه اي

نتايج اين آزمايشات نشان مي دهد که طي 32 هفته تمرين، قدرت چرخش داخي و خارجي در اين شناگران جوان به طور قابل توجهي افزايش يافت و ضريب چرخش خارجي و داخي نيز کاهش داشت.

اين آزمايشات نشان مي دهند که تمرين شديد شنا بيشتر بر چرخاننده هاي داخلي فشار مي آورد و عدم تعادل بين ماهيچه ها را ايجاد مي کند. براي ايجاد نيروي محرکه در اعضاي باليي بدن قدرت بيشتري در چرخش هاي داخلي ايجاد مي شود.

در 32 هفته تمرين ضريب چرخش داخلي و خارجي از 79% به 71% رسيد. با اين حال تحقيقات نشان داده که اگر اين ضريب به زير 66% برسد باعث آسيب ديدگي مي شود و عدم تعادل شديد و عدم ثبات در مفاصل را ايجاد مي کند.

در زمينه استقامت ماهيچه ها در اين 32 هفته هيچ تغيير ديده نشد. اين نشان مي دهد که تمرين شنا به تنهايي باعث بالا رفتن استقامت ماهيچه ها نمي شود.

تعادل بين ماهيچه هاي کتف در گروه کنترل بيشتر بود اين نشان مي دهد که بسياري از فعاليت هاي ورزشي باعث فشار بيشتر به چرخاننده هاي داخلي مي شوند و اين عدم تعادل باعث آسيب ديدگي در ناحيه مفاصل مي شود حتي اگر اين مسال دليل تمامي آسيب هاي شانه نباشد، جلوگيري از آن مي تواند از مشکلات در ناحيه شانه کم کند.

به هنگام فعاليت هاي فيزيکي و ورزشي که عضلات اعضاي بالاي بدن به کار گرفته مي شوند، لازم است که تمرين هاي ديگري در کنار تمرين هاي تخصصي و اصلي انجام شوند تا از ميزان ايجاد عدم تعادل جلوگيري کنند.

براي ورزش شنا بهتر است که جلسات تمريني خارج از آب در نظر گرفته شود تا ماهيچه هاي شانه قوي تر شوند. هدف بهتر کردن ضريب چرخش داخلي و خارجي و کم کردن خطرات مصدوميت در ناحيه مفاصل کتف و شانه است. حرکات مقاومت کششي در اين موارد بسيار توصيه شده اند. فعاليت با کشش ها باعث بهتر شدن حرکات و بالا رفتن مقاومت مي شود.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار