تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۰
کد خبر: ۳۰۱۵۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عملکرد کشتي ايران در سال 91
در سال 91 کشتي ايران خوشي ها و ناخوشي هاي زيادي را تجربه کرد؛‌ از قهرماني در جام‌هاي جهاني کشتي آزاد و فرنگي در اين سال گرفته تا اوج افتخار کشتي، با قهرماني کشتي فرنگي در المپيک 2012 لندن.

اين خوشي چندي به طول نکشيد که هيئت اجرايي کميته بين‌المللي المپيک در اقدامي ناباورانه رأي به حذف کشتي از بازي‌هاي المپيک 2020 گرفت تا آب سردي بر پيکره کشتي‌دوستان باشد، تصميمي که با واکنش‌هاي متفاوت اهالي کشتي در سراسر جهان رو به رو شد.

استعفاي مارتينتي بعد از حدود 10 سال از رياست فيلا نيز از مهم‌ترين اتفاقات سال 91 بود، استعفايي که با واکنش‌هاي متفاوتي در اين برهه حساس زماني همراه بود، عده‌اي از جمله روس‌ها اين کناره‌گيري را در مجموع به نفع کشتي دانستند و برخي نيز با آن مخالف بودند.

قهر و آشتي‌ها و رفت و برگشت‌هاي محمد بنا هم در سال 91 حکايتي ديگر داشت؛ به طوري ‌که امسال بيش از سال‌هاي گذشته بود و بنا به نوعي رکوردي جديد بنام خود ثبت کرد تا اينکه سرانجام تصميم به خداحافظي و کناره‌گيري از کشتي گرفت.


* شروع سال 91 با کسب سهميه‌هاي باقيمانده المپيک

کشتي‌گيران کشورمان بعد از نتايج درخشان در مسابقات جهاني 2011 استانبول ترکيه و کسب 7 سهميه المپيک، سال جديد را براي کسب سهميه‌هاي باقيمانده به منظور حضور در المپيک لندن آغاز کردند.

کشتي‌گيران ايران که در مسابقات جهاني استانبول که نخستين مرحله گزينشي المپيک بود موفق به کسب 4 سهميه در آزاد و 3 سهميه در فرنگي شده بودند، به دنبال کامل کردن سهميه‌ها در قزاقستان بودند. در اين مرحله که به صورت قاره‌اي برگزار مي‌شد تنها نمايندگان قاره آسيا حضور داشتند که از اهميت بالايي به خصوص در کشتي فرنگي برخوردار بود.

اسماعيل‌پور و لشگري در اين ميدان 2 سهميه ديگر براي کشتي آزاد به ارمغان آوردند، اما پرويز هادي با وجود کشتي‌هاي خوبي که در اين ميدان به خصوص مقابل تايمازوف گرفت، از کسب سهميه بازماند. در کشتي فرنگي هم حميد سوريان و قاسم رضايي موفق به کسب سهميه شدند، اما نعمت‌پور و عليزاده عملکرد خوبي نداشتند و دستشان خالي ماند تا کار به مرحله بعدي رقابت‌هاي گزينشي که در چين برگزار مي‌شد، کشيده شود.

کشتي‌گيران و مربيانشان بلافاصله از قزاقستان عازم چين شدند تا براي يک سهميه باقيمانده در آزاد و 2 سهميه فرنگي به رقابت با حريفان بپردازند.

همزمان که ملي‌پوشان خود را براي کسب سهميه‌هاي باقيمانده در المپيک آماده مي‌کردند، تيم‌هاي ملي نيز مهياي حضور در جام جهاني کشتي آزاد فرنگي تهران مي‌شدند. رسول خادم که در همان بدو ورودش نشان داد، به کمتر از قهرماني راضي نيست؛ با حداکثر قدرت شاگردانش را براي حضور در اين ميدان آماده مي‌کرد.

* خيال خادم راحت شد؛ کار بنا به فنلاند کشيد

نهم ارديبهشت پرويز هادي در سنگين‌وزن آزاد و حبيب‌الله اخلاقي در 84 کيلوگرم کشتي فرنگي در رقابت‌هاي گزينشي چين موفق به کسب سهميه المپيک شدند، اما هادي عليزاده نيز بعد از فرشاد عليزاده در اين مرحله موفق به کسب سهميه 74 کيلوگرم فرنگي نشد تا کار شاگردان بنا به آخرين مرحله رقابت‌هاي گزينشي المپيک در فنلاند کشيده شود، اما خيال خادم بابت کامل شدن سهميه‌هاي کشتي آزاد راحت شد.

* تيم فرنگي کامل نشد

به هر صورت فرشاد عليزاده در آخرين مرحله گزينشي المپيک در فنلاند هم عملکرد نااميدکننده‌اي داشت تا در نهايت تيم کشتي فرنگي با 6 سهميه عازم لندن شود؛ هر چند کسب اين تعداد سهميه نيز براي نخستين بار در طول تاريخ کشتي فرنگي رخ مي‌داد، اما بدون شک حضور با تيمي کامل در لندن مي‌توانست افتخار ديگري براي بنا و شاگردانش باشد.

* آغاز سريال قهر و آشتي‌هاي بنا

پرونده سهميه‌هاي المپيک با پايان رقابت‌هاي گزينشي فنلاند بسته شد و تيم‌هاي آزاد و فرنگي کشورمان، داشته‌هاي خود را شناختند. بعد از بازگشت از فنلاند، محمد بنا در اعتراض به شرايط موجود در خانه کشتي و عدم توجه به فرنگي‌کاران قهر کرد و چند روزي خانه نشين شد، اما سرانجام با وساطت پيشکسوتان کشتي، فرنگي‌کاران و رسول خادم، بعد از چند روز غيبت در خانه کشتي آفتابي شد و تمرينات فرنگي‌کاران را زيرنظر گرفت.

وي که يد طولايي در قهر ور آشتي دارد به همين يک مورد بسنده نکرد و چندين بار ديگر نيز در طول سال 91 رفت و برگشت تا رکوردي جديد را بنام خودش ثبت کرده باشد.

* قهرماني آزاد و فرنگي در جام جهاني

تيم ملي کشتي آزاد کشورمان پس از 3 پيروزي متوالي و در نهايت پيروزي مقابل آمريکا به فينال جام جهاني 2012 باکو راه يافت و با غلبه بر آذربايجان ميزبان رقابت‌ها، عنوان قهرماني را به خود اختصاص داد.

بعد از شاگردان خادم، نوبت به شاگردان بنا رسيد تا با اقتدار روي سکوي قهرماني جام جهاني کشتي فرنگي بايستند. فرنگي‌کاران در حالي عازم روسيه شدند که پيش از اين 2 عنوان قهرماني در سال‌هاي 2010 و 2011 را به خود اختصاص داده بودند و اين بار روس‌ها که ميزباني مسابقات را برعهده داشتند، براي جلوگيري از هت‌تريک شاگردان بنا، تمام تلاش خود را براي ناقص کردن تيم ايران انجام دادند و با ممانعت از صدور رواديد براي نوروزي و نعمت‌پور، 2 کشتي اصلي ايران، سنگ‌اندازي کردند، اما با وجود تمام مشکلات، تيم کشورمان با ترکيبي کامل عازم روسيه شد و با غلبه بر روسيه به ديدار نهايي راه پيدا کرد.

فرنگي‌کاران کشورمان در فينال نيز با پيروزي مقتدرانه مقابل ترکيه براي سومين سال متوالي، جام قهرماني را بالاي سر بردند تا آخرين روز ارديبهشت ماه براي شاگردان بنا خاطره‌ساز شود.

* آغاز تمرينات المپيکي براي درخشش در لندن

کشتي‌گيران کشورمان بعد از قهرماني در جام‌هاي جهاني آزاد و فرنگي، اردوهاي خود را جدي‌تر از گذشته براي حضور در المپيک لندن از سر گرفتند، هر چند که حواشي دست‌بردار نبود و هر روز با مشکلات تازه‌اي دست به گريبان بودند.

خطيب نيز که چند ماهي از دوران سرپرستي‌اش در فدراسيون کشتي مي‌گذشت همچنان مشغول صدور حکم براي دوستانش بود تا مبادا کسي از دستش ناراحت شود.

* اعلام ترکيب تيم و بروز حواشي جديد

در حالي که ترکيب تيم ملي کشتي آزاد براي حضور در المپيک تقريباً مشخص شده بود، مسابقه انتخابي سنگين وزن بين پرويز هادي و کميل قاسمي انجام شد که قاسمي با غلبه بر حريفش مسافر لندن شد. با وجود اينکه هادي موفق به کسب سهميه المپيک در اين وزن شده بود، از تصميم کادر فني براي برگزاري انتخابي راضي به نظر نمي‌رسد، اما خادم با همکارانش تصميم خود را گرفته بودند و مهر تأييدي بر بليت قاسمي زدند تا وي نماينده سنگين‌وزن ايران در المپيک لندن باشد.

خادم و همکارانش در 84 کيلو هم بر سر دوراهي بودند که در نهايت دوبنده اين وزن را به لشگري که رقابت نزديکي با احسان اميني داشت، دادند تا حرف و حديث‌ها با عدم برگزاري ديدار انتخابي بالا بگيرد، اما لشگري پاسخ خوبي به اعتماد خادم در لندن داد و با کشتي‌هاي خوب و کسب مدال برنز به نوعي استادش را سرافراز کرد.

بنا که از مدت‌ها پيش ترکيب تيمش را بري حضور در المپيک شناخته بود، تنها نکته مبهم موجود را در وزن 84 کيلوگرم مي‌ديد که بايد از بين اخلاقي و نعمت‌پور به يکي اعتماد مي‌کرد که در نهايت دوبنده المپيک به اخلاقي رسيد که موفقيت خوبي هم در لندن به دست نياورد و با شکستش در همان دور نخست بنا را نااميد کرد. اين تصميم بنا با حواشي‌اي هم همراه بود به طوري‌که نعمت‌پور در فاصله کمتر از 2 ماه مانده به آغاز المپيک، اقدام به ترک اردو کرد.

* قهرماني جوانان آزاد و فرنگي در آسيا

دوازدهم خردادماه تيم کشتي فرنگي جوانان با کسب 4 مدال طلا، 2 نقره و 2 برنز عنوان قهرماني آسيا را از آن خود کرد. بعد از آن نيز نوبت به آزادکاران رسيد تا با 4 طلا، 3 نقره و يک برنز بر سکوي قهرماني آسيا در قزاقستان قرار بگيرند.

* قهرماني که قاتل شد!

اواسط تيرماه بود که يکي از فرنگي‌کاران عنوان‌دار کشورمان که سابقه قهرماني در بازي‌هاي آسيايي 2010 گوانگجو را نيز در کارنامه داشت و پش از ارتکاب به دوپينگ در سال 90 از شانس‌هاي کسب مدال در المپيک لندن براي ايران محسوب مي‌شد، در نزاعي در شهرش، مرتکب قتل عمد با سلاح گرم شد که اين قضيه تأثيري منفي در روحيه کشتي‌گيراني که خود را براي حضور در المپيک آماده مي‌کردند گذاشت و همه را شگفت‌زده کرد. بدون شک اين حادثه ناگوار يکي از تلخ‌ترين حوادثي بود که در سال 91 در کشتي رخ داد.

* قهرماني آزادکاران نوجوان و نايب قهرماني فرنگي‌کاران در آسيا

تيم ملي کشتي فرنگي نوجوانان کشورمان که براي حضور در رقابت‌هاي قهرماني نوجوانان آسيا به قرقيزستان سفر کرده بود با 4 طلا، يک نقره و يک برنز نايب قهرمان شد، اما آزادکاران نوجوان با يک طلا، 4 نقره و 3 برنز عنوان قهرماني را به خود اختصاص دادند.

* غزل خداحافظي بنا

روزها از پي هم مي‌گذشت و در نهايت روز سرنوشت فرا رسيد. بنا در آخرين تمرين فرنگي‌کاران در خانه کشتي که در ايران و پيش از پرواز به لندن انجام شد غزل خداحافظي‌اش را خواند و گفت بعد از المپيک دست هيچکس به او نخواهد رسيد.

* طلاي تاريخي سوريان در روز تولد بنا

15 مرداد را هيچ کشتي دوستي تا سال‌ها فراموش نخواهد کرد، چون در اين روز تاريخي‌ترين روز کشتي به خصوص فرنگي رقم خورد. حميد سوريان نماينده وزن 55 کيلوگرم کشورمان که 5 مدال طلاي جهان را در کارنامه مي‌ديد بعد از ناکامي در المپيک پکن، به دنبال کامل کردن کلکسيون افتخاراتش بود. سوريان به عنوان اولين نماينده کشتي فرنگي به روي تشک سالن اکسل شهر لندن رفت که پس از استراحت در دور نخست، با 3 پيروزي به فينال رسيد و با قطعي شدن مدال نقره‌اش، طلسم 40 ساله مدال نگرفتن کشتي فرنگي در المپيک‌ها را شکست.

نابغه کشتي فرنگي قانع نشد و با پيروزي مقابل روشن بايراموف آذربايجاني کارنامه درخشانش را کامل و کشتي فرنگي را صاحب نخستين طلاي تاريخش در المپيک کرد. خودش نيز با کسب 6 مدال طلاي جهان و المپيک در کنار عبدالله موحد به عنوان پرافتخارترين کشتي‌گير ايران جاي گرفت.

*پايان قحطي مدال

نوروزي، اخلاقي و باباجان‌زاده نمايندگان ايران در روز دوم رقابت‌هاي کشتي فرنگي بازي‌هاي لندن بودند که مقابل حريفان صف‌آرايي کردند. اميد نوروزي با غلبه بر تمام حريفان دومين طلاي تاريخي کشتي فرنگي را براي کاروان ايران به ارمغان آورد؛ هر چند که اخلاقي و باباجان‌زاده ناکام بودند و دستشان از مدال کوتاه ماند.

روز سوم رقابت‌هاي کشتي فرنگي در المپيک لندن، با درخشش و پيروزي قاسم رضايي آغاز شد. رضايي که عزمش را جزم کرده بود تا ناکامي المپيک پکن را جبران کند، در گام‌هاي بعد هم از سد حريفان گذشت تا با غلبه بر نماينده روسيه در فينال، نه تنها مدال طلا را از روس‌ها گرفته و بر گردن خود بياويزد، بلکه قهرماني تيم کشتي فرنگي را نيز بالاتر از روسيه ثبت کند تا محمد بنا بعد از سال‌ها زحمت به آرزوي ديرينه‌اش دست يابد. البته شايد با تمام شيريني‌هاي اين روز براي ايرانيان، شکست ناعادلانه عبدولي مقابل حريف فرانسوي، کام مردم و ورزش‌دوستان تلخ شد، موضوعي که با اعتراض جامعه کشتي و مسئولان بلندپايه ورزش کشورمان که در لندن حضور داشتند، به مارتينتي همراه بود. اما طلاي رضايي به نوعي مرهمي بر شکست ناجوانمردانه عبدولي بود، هر چند که کارشناسان داخلي هم درباره اين شکست نظرات متفاوتي داشتند.

شاگردان بنا با 3 طلاي سوريان، نوروزي و رضايي در تاريخ ايران جاودانه شدند تا با اين نتيجه درخشان‌ترين نتيجه تاريخ کاروان ورزشي ايران در المپيک‌ها رقم بخورد. رسانه‌هاي خارجي در آن زمان تيتر زدند که ايران به دوران قحطي مدال در کشتي فرنگي پايان داد.

* آزادکاران زير سايه فرنگي

رقابت‌هاي کشتي فرنگي تمام شد و نوبت به آزادکاران رسيد. شاگردان خادم که با درخشش فرنگي‌کاران هم به نوعي روحيه گرفته بودند، اما از طرفي استرس و ترس از عدم نتيجه‌گيري، فشار بالايي روي آنها وارد کرده بود و اين مسئوليت روي شانه‌هايشان سنگيني مي‌کرد.

کار براي شاگردان خادم با نقره صادق گودرزي آغاز شد. در روز اول مسابقات کشتي آزاد رحيمي و گودرزي روي تشک رفتند که پس از حذف رحيمي، گودرزي با غلبه بر حريفان با اقتدار به فينال راه يافت، اما در ديدار پاياني به سدي نفوذناپذير بنام باروس آمريکايي برخورد، کشتي‌گيري که در فينال مسابقات جهاني 2011 هم به او باخته بود. گودرزي در اين ميدان هم شکست خورد تا مدال نقره المپيک را بر گردن بياوزد.

روز دوم کشتي آزاد هم با کسب 2 مدال برنز براي آزادکاران کشورمان همراه بود، لشگري و قاسمي که سابقه مدال جهاني را هم نداشتند، حتي قاسمي تجربه حضور در ميدان جهاني را در کارنامه نداشت، به مدال‌هاي برنز 84 و 120 کيلوگرم المپيک لندن رسيدند تا درس خوبي پيش استدشان پس داده باشند. مسعود اسماعيل‌پور هم باوجود نمايش خوبي که داشت از کسب مدال المپيک بازماند.

روز سوم رقابت‌هاي کشتي آزاد بازي‌هاي المپيک، خوش‌يمن نبود. ابتدا تقوي در همان کشتي نخست، مقابل حريف کوبايي باخت تا شروعي نااميدکننده داشته باشد. در ادامه نيز يزداني با شروع فوق‌العاده با پيروزي مقابل کشتي‌گير قدرتمند روسيه، در حالي‌که يک گام ديگر تا فينال بيشتر راه نداشت، با مصدوميت شديدي روبه‌رو شد تا وي ناکام بزرگ لندن لقب بگيرد. کشتي آزاد نيز که حساب ويژه‌اي روي کسب مدال طلا در اين 2 وزن باز کرده بود با شکست هر دو نماينده‌اش وداعي تلخ با المپيک لندن داشت.

به هر حال، المپيک لندن با تمام فراز و فرودها و تلخي و شيرين‌هايش تمام شد و کشتي‌گيران کشورمان با کوله‌باري از افتخار بازگشتند؛ هر چند به عقيده کارشناسان اگر آزادکاران هم کمي شانس داشتند، توانايي کسب نتايج درخشان‌تري هم داشتند، اما عملکرد آزادکاران در لندن و کشتي‌هاي هجومي آنها نويدبخش روزهاي درخشان را مي‌داد.

به هر حال، کشتي فرنگي بعد از سال‌ها با نتايج درخشاني که از المپيک لندن کسب کرد به قحطي کسب مدال پايان داد تا علاوه بر کسب 3 نشان طلايي در المپيک و کسب عنوان قهرماني، از زير سايه آزاد بيرون آمده و براي خود آقايي کند.

* نايب قهرماني آزادکاران نوجوان در جهان

تيم‌ کشتي آزاد نوجوانان با کسب يک مدال طلا و 6 برنز با هدايت مراد محمدي بر سکوي سوم جهان ايستاد، اما فرنگي‌کاران با عمکردي ضعيف و با کسب 2 نقره و يک برنز به عنوان بهتري از هشتمي نرسيدند.

* بازگشت بنا با درخواست رئيس جمهور

محمد بنا با وجود اعلام کناره‌گيري‌اش از کشتي بعد از المپيک، در مراسم تقدير از المپيکي‌ها به درخواست رئيس‌جمهور پاسخ مثبت داد و از ادامه حضورش در رأس کادر فني تيم ملي کشتي فرنگي خبر داد. البته اين پايان کار نبود و بنا بعدها اعلام کرد که به صورت مشروط حاضر به ادامه همکاري با فدراسيون کشتي شده است.

در حالي‌که رسول خادم بعد از المپيک اردوهاي تيمش را آغاز کرده بود، کشتي فرنگي در خواب خرگوشي فرو رفت. مربيان کشتي فرنگي که حسابي به جوايزشان اعتراض داشتند، ساز ناکوکشان را کوک کردند و بر طبل جدايي کوفتند. خيرآبادي و نوربخش بعد از چند ماه به آذربايجان رفتند و هدايت تيم کشتي فرنگي اين کشور را به عهده گرفتند و بنا هم راه خانه را در پيش گرفت.

در اين بين نيز اختلافات داخلي در فدراسيون کشتي همچنان ادامه داشته و ريخت و پاش‌هاي خطيب تمامي نداشت به طوري که هر روز عده‌اي به طلب‌کاران فدراسيون کشتي اضافه مي‌شدند.

* هت‌تريک بنا در قهر کردن

محمد بنا در کمتر از يک ماه پس از پاسخ مثبت به درخواست رئيس‌جمهور نظرش تغيير کرد و در مراسم دريافت نشان لياقت از رئيس‌جمهور در حمله‌اي بي‌سابقه‌اي به خطيب، مديريت فدراسيون کشتي را ناتوان خواند و عنوان کرد ديگر حاضر به همکاري با اين فدراسيون نيست. البته باز هم اين پايان قهر و آشتي‌هاي آقاي خاص نبود و بعد از 2 هفته، دوباره سر ميز مذاکره نشست و با پذيرش مديريت تيم‌هاي ملي کشتي فرنگي سلامي دوباره به خانه کشتي داد. اين هم پايان کار نبود و بنا بعد از شروع مجدد اردوهاي تيم ملي کشتي فرنگي که براي حضور در جام جهاني تهران آغاز شده بود، طاقت نياورد و سنت‌شکني نکرد؛ باز هم قهر و باز هم خانه‌نشيني!

فرنگي‌کاران المپيکي هم به غير از باباجان‌زاده به تبعيت از استادشان خانه‌نشين شدند، البته در اين بين تلاش سرپرست فدراسيون کشتي براي عادي نشان دادن اوضاع! قابل تقدير بود، هر چند که کار از کار گذشته و بنا رفته بود.

سرمربي موفق تيم ملي کشتي فرنگي در سکوت خبري، سفري يک ماهه براي ديدار با خانواده‌اش به اسپانيا داشت و بعد از بازگشت هم ديگر به خانه کشتي برنگشت.

* دستياران بنا سرمربي آذربايجان شدند

اواخر آذرماه بود که جمشيد خيرآبادي به همراه ناصر نوربخش رسماً هدايت تيم ملي کشتي فرنگي آذربايجان را برعهده گرفتند آن هم با دستمزدي که با زعم خودشان در حد مربيان مطرح فوتبال جهان و حتي سرمربي تيم فوتبال ايران بود.

* بنا پايش به ايران نرسيده فرنگي را تعطيل کرد

بلافاصله بعد از بازگشت محمد بنا از اسپانيا و سفر يک ماهه‌اش به فرنگ، در حالي که قرار بود سومين اردوي فرنگي‌کاران با حضور سرمربي و مدير تيم‌هاي ملي کشتي فرنگي آغاز شود، وي نرسيده به ايران، دستور تعطيلي اردو را داد. بنا اين بار مشکلات مالي فدراسيون کشتي و فراهم نبودن امکانات را علت اصلي اين تصميم عنوان کرد و باز هم راه خانه را در پيش گرفت تا فرنگي‌کاران بيش از پيش در بلاتکليفي فرو روند. البته بنا بعد از چند روز و با مذاکرات نمايندگانش با مسئولان فدراسيون به از سرگيري مجدد اردوي فرنگي‌کاران رضايت داد، اما خبري از خودش نشد و هجدهم دي‌ماه با انتشار نامه‌اي کناره‌گيري‌اش را رسماً اعلام کرد. در اين بين سرپرست فدراسيون کشتي بازهم مانند گذشته تمام تلاشش را کرد تا با اعلام مخالفت با استعفاي بنا، اوضاع را تحت کنترل جلوه دهد، اما از همه جا بي‌خبر، نمي‌دانست کار از کار گذشته است و فرنگي‌کاران بايد بدون استادشان در جام جهاني روي تشک بروند.

*‌دستياراني که زيرقولشان زدند

بعد از کناره‌گيري چندباره محمد بنا از تيم ملي کشتي فرنگي دستياران او هم اعلام کردند تحت هيچ شرايطي حاضر به ادامه همکاري با فدراسيون کشتي نيستند، موضوعي که آنها بعد از چند روز با چرخشي عجيب، از همکاري خود با فدراسيون خبر دادند، هر چند که اعلام کردند اين تصميم با نظر بنا گرفته شده است. رسول جزيني دستيار بنا در تيم ملي جايگزين او شد تا تمرينات ادامه يابد.

به هر ترتيبي بود فرنگي‌کاران بدون طلايي‌هاي المپيک و در غياب عبدولي و اخلاقي گام به جام جهاني تهران گذاشتند و نتايج قابل قبولي هم کسب کردند هر چند که در جريان اين دوره هم مشکلات ادامه داشت و مربيان و فرنگي‌کاران چندين بار تهديد به کناره‌گيري از جام جهاني کردند.

* حذف جام تختي از جوايز بزرگ فيلا

از اتفاقات بهمن ماه مي‌توان به حذف جام جهان پهلوان تختي از جام‌هاي جايزه بزرگ فيلا اشاره کرد که حکايت از ديپلماسي ضعيف فدراسيون کشتي داشت. در حالي‌که اين جام تنهاترين و معتبرترين تورنمنت داخلي کشتي آزاد بود، در کمال ناباوري از گردونه رقابت‌هاي جايزه بزرگ فيلا حذف شد تا جام ساساري جايگزين آن شود.

* روز غم کشتي

در حالي که همه چيز بعد از المپيک به خوبي و خوشي پيش مي‌رفت و در کشورمان هم تيم‌هاي مختلف خود براي حضور در جام‌هاي جهاني تهران آماده مي‌کردند، يک هفته پيش از آغاز اين مسابقات خبري تکان دهنده جامعه کشتي را عزادار کرد! اعضاي هيئت اجرايي کميته بين‌المللي المپيک در جلسه‌اي مخفيانه، رأي به حذف کشتي از بازي‌هاي المپيک 2020 دادند، خبري ناخوشايند که شوکي عظيم را به جامعه کشتي جهان و ورزش ايران وارد کرد. اين اتفاق که واکنش‌هاي تُندي را از اهالي کشتي در سراسر جهان به همراه داشت در حالي رخ داد که قرار بود فدراسيون جهاني کشتي در تايلند مجمع هيت‌رئيسه‌اش را برگزار کند.

بلافاصله بعد از اين خبر کميته ملي المپيک به منظور جلوگيري براي حذف کشتي اقدام به تشکيل کارگروهي با حضور کارشناسان و پيشکسوتان اين رشته و اعلام اعتراض به مجامع جهاني کرد.

* خداحافظ پدرخوانده!

تنها 4 روز بعد از خبر حذف کشتي از المپيک لندن جلسه هيئت رئيسه فيلا در تايلند برگزار شد. اين جلسه پرحاشيه که با درگيري 2 نفر از اعضاي روسي هيئت رئيسه فدراسيون جهاني کشتي با مارتينتي همراه بود در نهايت منجر به کناره‌گيري رافي مارتينتي بعد از 10 سال از فيلا شد.

در اين جلسه مارتينتي از اعضاي هيئت رئيسه تقاضاي رأي اعتماد مجدد براي رسيدگي به مسأله حذف کشتي از المپيک کرد که اعضاي فيلا آب سردي بر پيکره رئيس 10 ساله فيلا ريختند و وي که به هيچ عنوان احتمال چنين قضيه‌اي را نمي‌داد تصميم به قهر و ترک جلسه گرفت. اين در حالي بود که آراي مخالفين و موافقين در اين رأي‌گيري مساوي بود، اما مارتينتي از حق رأي خودش استفاده نکرد و ترجيح داد استعفا کند.

اين استعفا نيز با واکنش‌هاي مثبت و منفي در سطح جهان مواجه شد، برخي از متحدان قديمي مارتينتي مانند آمريکايي‌ها اين استعفا را فرصتي جديد براي کشتي دانستند و روس‌ها هم که به هيچ عنوان نتوانستند خوشحالي بي‌حد خود را از اين موضوع پنهان کنند بلافاصله از جايگزيني آلکساندر کارلين، قهرمان افسانه‌اي کشتي روسيه در فيلا خبر دادند، خبري که خيلي زود تکذيب شد و اعضاي هيئت رئيسه فيلا رأي به رياست موقت لالوويچ صربستاني دادند.

به هر حال با عدم رأي اعتماد اعضاي هيئت رئيسه فيلا و استعفاي مارتينتي به قول برخي‌ها پدرخوانده و مافياي فيلا راه خانه در پيش گرفت، اما با مطرح شدن رياست روس‌ها بر فيلا بار ديگر احتمال حضور باندهاي مافيايي روس‌ها بر فيلا مطرح شد. موضوعي که گذشت زمان درستي آن را مشخص خواهد کرد.

البته اين موضوع در حالي صورت گرفت که مارتينتي به همراه مسئولان ارشد فيلا قرار بود براي تماشاي رقابت‌هاي جام جهاني کشتي تهران به ايران بيايند که اين سفر هشم لغو شد.

* مأموريت ويژه مردم ايران براي نجات کشتي

بعد از خبر حذف کشتي از المپيک يکي از دلايل اين موضوع از سوي IOC عدم استقبال تماشاگران عنوان شده بود که با توجه به ميزياني کشورمان از رقابت‌هاي جام جهاني فرصت مناسبي بود تا ايرانيان خودي نشان دهند.

به نظر مي‌رسيد شيشه عمر کشتي به دست ايرانيان افتاده است و اين مأموريت ويژه براي نجات کشتي به مردم ايران محول شده است. مردم کشورمان هم کم نگذاشتند و با حضور پرشور خود در سالن 12 هزار نري مجموعه ورزشي آزادي تهران بار ديگر علاقه خود را به ورزش اول نشان دادند و به جهانيان ثابت کردند که ايران مهد کشتي است و قلب ايرانيان براي کشتي مي‌تپد.


حضور پرشور تماشاگران ايراني هم در اين رقابت‌ها بازتاب خوبي در سطح جهان داشت به طوري که حاضران در اين مسابقات از حضور اين همه تماشاگر شگفت زده شده بودند و در گفت‌وگو با رسانه‌هاي خارجي از استقبال ايراني‌ها اين موضوع را مطرح مي‌کردند. سايت فدراسيون جهاني کشتي هم با انتشار گوشه‌هايي از اين حضور براي IOC خط و نشان کشيد.

* نايب قهرماني فرنگي بدون «بنا» در جام جهاني

تيم ملي کشورمان با تيم‌هاي ترکيه، قزاقستان، آذربايجان و مجارستان هم گروه شد و بعد از پيروزي مقابل تمام رقبا به فينال راه پيدا کرد، اما فرنگي‌کاران حريف روس‌ها در ديدار نهايي نشدند و بعد از کسب 3 عنوان قهرماني پي در پي به نايب قهرماني در خاک وطن بسنده کردند.

* استعفاي دسته جمعي اعضاي کادر فني تيم ملي کشتي فرنگي

در پايان رقابت‌هاي جام جهاني کشتي فرنگي تهران که با نايب قهرماني تيم ملي کشورمان همراه بود اعضاي کادر فني تيم ايران به صورت دسته جمعي و به طور شفاهي از سمت خود استعفا کردند.

* قهرماني شاگردان خادم با شيش‌تايي کردن آمريکا و روسيه

تيم ايران با تيم‌هاي ژاپن، آمريکا، گرجستان و بلغارستان در جام جهاني همگروه شد. آزادکاران کشورمان بعد از 3 پيروزي مقتدرانه مقابل تيم‌هاي ايران، ژاپن، گرجستان و بلغارستان براي حضور ديدار پاياني نياز به يک پيروزي ديگر مقابل آمريکا داشت که با نتيجه 6 بر يک از سد اين تيم نيز گذشت و فيناليست شد.

شاگردان خادم با اقتدار از س دروس‌ها نيز گذشتند تا انتقام کشتي فرنگي را نيز از روس‌ها گرفته باشند و جام قهرماني را بالاي سر ببرند.

* پيام تبريک رهبر انقلاب به مناسبت قهرماني کشتي

پس از قهرماني تيم ملي کشتي آزاد و نايب قهرماني فرنگي‌کاران در جام جهاني تهران رهبر معظم انقلاب کسب اين عناوين را تبريک گفتند.

* ملاقات ايران - آمريکا در نيويورک

در جريان رقابت‌هاي جام جهاني 2013 کشتي که به ميزباني تهران برگزار شد، مسئولان فدراسيون کشتي آمريکا به صورت شفاهي درخواستي را مبني بر برگزاري ديداري دوستانه و نمادين با تيم ملي کشورمان در ميدان تايمز نيويورک به مسئولان ورزش ايران ارائه دادند.

پس از پايان اين مسابقات آمريکايي‌ها دعوتنامه رسمي خود را به ايران فرستادند تا ديداري در ميدان تايمز با ايران داشته باشند. اين مسابقه نمادين که به صورت تيم به تيم برگزار مي‌شود، طي 2 سال گذشته به ميزباني ميدان تايمز نيويورک و با حضور تيم روسيه در فضايي باز برگزار مي‌شد که آمريکايي‌ها امسال از ايران دعوت کردند. طبق برنامه قرار است اين رقابت ارديبهشت سال آينده برگزار شود.

* چوب حراج به آبروي کشتي!

در روز‌هاي پاياني سال فدراسيون کشتي همچنان با مشکلات مالي دست به گريبان است و طلب‌کاران هر روز براي دريافت مطالباتشان پشت در فدراسيون حضور پيدا مي‌کنند تا اينکه سرانجام تحمل آنها به پايان رسيد و با حضور در خانه کشتي وسايلي را که پيش از المپيک براي آماده‌سازي توسط فدراسيون کشتي خريداري شده بود به جاي مطالباتشان پس گرفتند تا چوب حراج به خانه کشتي و آبروي اين رشته زده شود.

خطيب، سرپرست فدراسيون کشتي نيز فارغ از تمام جريانات موجود و در کمال خونسردي به دنبال ابقا و تداوم حضورش روي صندلي رياست فدراسيون کشتي بود و با حضور در برنامه‌هاي سفارشي و تبليغاتي سعي مي‌کرد مديريتش را در طول تاريخ کشتي بي‌نظير جلوه دهد.

سال 91 بدون شک يکي از خاطره‌انگيزترين سا‌ل‌ها براي کشتي بود، از قهرماني کشتي فرنگي در بازي‌هاي المپيک لندن گرفته تا استقبال بي‌نظير مردم از رقابت‌هاي جام جهاني کشتي در تهران، اما بدون شک تلخ‌ترين اتفاق تاريخ کشتي نيز در اين سال با تصميم نابخردانه اعضاي هيئت اجرايي کميته بين‌المللي المپيک درباره حذف کشتي از المپيک گرفته شد.

در هر صورت سال 91 سالي پر فراز و نشيب براي کشتي بود و کشتي در داخل و خارج از کشور حال و روز خوشي را ندارد.

در خارج که نياز به يک ديپلماسي قوي سراسري براي ادامه حيات اين رشته وجود دارد، اما در حوزه داخلي اين انتظار از مسئولان ورزش کشور است که با يک برنامه‌ريزي دقيق هر چه زودتر کشتي را از اين بلاتکليفي خارج کنند و با برگزاري انتخابات يا حداقل سپردن سکان هدايت کشتي به دست مديري با تجربه‌تر حواشي را که تا کنار تشک کشتي آمده‌اند و حتي داخل تشک شده‌اند را از اين رشته پرطرفدار دور کنند.
مرجع / فـارس
برچسب ها: کشتی ، فرنگی ، آزاد
:
:
:
آخرین اخبار