تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۲۱:۱۷
کد خبر: ۳۰۰۱۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
طرح ترور بشار اسد و ولید المعلم ناکام ماند

به گزارش خبرگزاری لبنانی آسیا، نیروهای امنیتی سوریه اخیرا گروهی را که برای تحقق درباره طرح ترکیه و فرانسه جهت ترور بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و ولید المعلم، وزیر خارجه این کشور تلاش می کردند، دستگیر و این طرح را ناکام گذاشتند.

بنا بر این گزارش، در اطلاعاتی که به دست آمده مشخص شده است که مقامات سوریه از شش ماه قبل اقدامات سازمان اطلاعات ترکیه و فرانسه را زیر نظر داشتند و عملیات جاسوسی این دو کشور و تلاش آنها برای ترور بشار اسد را ناکام گذاشتند.

در ادامه گزارش خبرگزاری آسیا امده است، سازمان اطلاعات فرانسه و ترکیه در این مدت با ایجاد اتاق عملیات مشترک برای اجرای عملیات امنیتی مشترک، با سازمانهای امنیتی عربستان، قطر و آمریکا نیز تماسهایی گرفتند و تلاش کردند تا به این هدف خود جامه عمل بپوشانند.

این خبرگزاری ادامه داد: آغاز عملیات مذکور با تلاش برای آموزش و استخدام کارگزاران و کارمندان دولت سوریه از جمله کارمندان دفتر ولید المعلم و دفاتر اداری وابسته به کاخ ریاست جمهوری در دمشق شروع شد.

از اطلاعات به دست آمده همچنین مشخص شده که در عملیات امنیتی مذکور افسرانی از دستگاه امنیتی ترکیه و فرانسه شرکت داشتند و نقش فرانسه در این عملیات ناکام، پررنگ تر بوده است.

همچنین یکی از مزدوران فرانسه در سوریه که اعلام کرد: در اطلاعات به دست آمده توسط سازمانهای جاسوسی دو کشور مشخص شد شماری از کارمندان دفتر اسد کرد هستند لذا از فرانسویان خواسته شد تا برای استخدام آنها کمک کند.

در همین راستا یک منبع سوری بلند پایه نیز اعلام کرد: نام عملیات مذکور "فعالان کرد" بود که توسط نیروهای امنیتی سوریه پیگری و تمامی فعالان آن دستگیر شدند.

این منبع مذکور که خواست نامش فاش نشود درباره افسر ترکیه‌ای بازداشت شده در این خصوص نیز گفت: ما یک مامور میان افراد حاضر در این عملیات داشتیم که جزئیات اقدامات فرانسه و ترکیه را بلافاصله در اختیارمان قرار می‌داد. فرانسه و ترکیه تلاش کردند تا عملیات را به شیوه‌ای کاملا حرفه‌ای اجرا کنند به نحوی که یکی از نظافت‌چیهای دفتر ولید المعلم به نام "ابو کوردو" قصد انجام این عملیات را داشت و با سازمان اطلاعات ترکیه همکاری می‌کرد.

همچنین این مسئول سوری اعلام کرد که ابو کوردو با یکی از کارمندان بخش خدمات و نظافت دفاتر دولتی دمشق به نام انس الحسینی رابطه نزدیک داشته است.

بنا به اعترافات انس الحسینی این نیروها پیشرفت‌هایی را به دست آورده بودند اما عملیات آنها توسط نیروهای امنیتی سوریه ناکام ماند.

در همین راستا برخی از منابع نیز اعلام کردند: این اولین باری نیست که چنین عملیاتی علیه سوریه به راه میفتد بلکه تاکنون طرحهای مشابه دیگری برای ترور بشار اسد و شخصیتهای نظام وی ناکام مانده است که این توطئه‌ها بیشتر توسط سازمان اطلاعات برخی از کشورهای متخاصم طرح ریزی شده است.

همچنین منابع سوری فاش کردند، بیشتر کسانی که مقامات فرانسه از آنها درخواست کرده‌اند در عملیات به آنها کمک کنند از جمله کسانی بودند که در لیست سیاه اروپا قرار دارند و ورودشان به فرانسه ممنوع است.

:
:
:
آخرین اخبار