تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۴
کد خبر: ۲۹۷۰۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
«خودرو» ها واقعا كيلويي چند؟
«خودرو کیلویی چند؟» این پرسش محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور بود از خودروسازان؛ پرسشی که اگرچه از سر مزاح بود، اما در این چند روز اخیر رنگ و بویی جدی به خود گرفته و حالا شايد شايد برای خیلی‌ها سوال باشد که واقعا «خودرو» در ایران کیلویی چند به دست مشتریان می‌رسد؟
حال اما با نگاهی به «وزن» و «نرخ کارخانه‌ای» خودروهای داخلی، مشخص می‌شود هر کیلو خودرو در کشور قیمتی بین حدودا ۱۲ تا ۸۸ هزار تومان دارد. بر این اساس، ارزان‌ترین خودروي داخلی بر حسب «کیلو»، وانت پیکان است و نیسان تیانا نیز گران‌ترین به حساب می‌آید.

پراید کیلویی ۲۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ کیلویی ۴۱ هزار و ۵۰۰
خودرو واقعا کیلویی چند؟
 پس از آنکه محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور، در گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی خود از خودروسازان خواست تا بگویند «خودرو کیلویی چند» برای آنها از آب در می‌آید، شاید برای خیلی‌ها جالب باشد که بدانند واقعا خودرو در ایران کیلویی چند است.
اگرچه احمدی‌نژاد بیشتر از سر مزاح، این جمله را گفت و قیمت خودرو بر اساس «وزن» تعیین نمی‌شود، اما حالا که او این پرسش را در برنامه‌ای زنده مطرح کرده، پاسخ دادن به آن شاید خالی از لطف نباشد.


به هر حال این روزها قیمت خودرو به نقل هر محفلی تبدیل شده و اس ام اس‌های زیادی نیز در مورد گرانی خودروها بین مردم رد و بدل می‌شود و حالا که احمدی‌نژاد پرسیده «خودرو کیلویی چند؟»، خیلی‌ها می‌خواهند بدانند «خودرو» واقعا کیلویی چند به دست آنها می‌رسد؟ این طور حداقل می‌توانند مقایسه‌ای داشته باشند بین قیمت خودرو و برخی کالاهای اساسی و غیر اساسی مانند «گوشت» و «پسته» و آنگاه حساب دست شان می‌آید که به لحاظ وزنی، چه تفاوتی بین قیمت «خودرو» و سایر کالاها در بازار کشور است.

اما به سراغ «وزن» و «قیمت» خودروهای داخلی برویم و ببینیم در نهایت نرخ آنها به «کیلو» چقدر از آب در می‌آید.

در بین خودروهای داخلی سنگین‌ترین وزن را «سوزوکی گرند ویتارا» دارد که یک هزار و ۵۵۲ کیلوگرم سنگینی آن است و «پراید» نیز با وزنی ۹۰۰ کیلوگرمی، سبک‌ترین خودرو تولید داخل به شمار می‌رود. با این حساب، ویتارا که در سایت خراسان ایران خودرو مونتاژ می‌شود و نرخ کارخانه‌ای آن ۱۳۰ میلیون تومان است، کیلویی حدودا ۸۴ هزار تومان به دست مشتریان می‌رسد. البته ویتارا به لحاظ «کیلویی» گران‌ترین خودرو داخلی نیست و این لقب را باید به «نیسان تیانا» داد، خودرویی که یک هزار و ۵۳۳ کیلوگرم وزن دارد. با این حساب، تیانای ۱۳۵ میلیونی پارس خودرو، کیلویی ۸۸ هزار تومان به فروش می‌رسد؛ بنابراین گران‌ترین خودرو تولید داخل به شمار می‌رود.

همچنین لقب ارزان‌ترین خودرو داخلی را نیز باید به «وانت پیکان» بدهیم، محصولی که ۹۶۰ کیلوگرم وزن دارد و با توجه به قیمت ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی‌اش حدودا کیلویی ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان به دست مشتریان می‌رسد.

اما سری به پراید بزنیم، خودرویی که احمدی‌نژاد مخصوصا دست روی آن گذاشت و از خودروسازان خواست بگویند کیلویی چند از آب در می‌آید. پراید با توجه به وزن ۹۰۰ کیلویی و قیمت ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی‌اش، کیلویی حدودا ۱۹ هزار و ۸۰۰ تومان عرضه می‌شود تا پس از «وانت پیکان» ارزان‌ترین خودرو تولید داخل به لحاظ «وزنی» باشد. با این اوصاف، یک کیلو پراید با قیمت حدودا سه کیلو مرغ برابری می‌کند.
پس از «پراید»، «تیبا» را که سومین خودرو ملی کشور محسوب می‌شود، باید به لحاظ «وزنی» ارزان‌ترین خودرو داخلی دانست. تیبا که یک هزار و ۱۳ کیلوگرم وزن دارد و ۱۹ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان قیمت نمایندگی آن است، کیلویی حدودا ۲۰ هزار تومان عرضه می‌شود. سمند نیز که یک هزار و ۲۲۰ کیلوگرم وزن دارد و ایران خودرو قیمت رسمی مدل LX آن را ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین کرده است، ديگر خودرو ارزان داخلی به لحاظ «وزنی» محسوب می‌شود. سمند که اولین خودرو ملی کشور به حساب می‌آید، با توجه به وزن و قیمت فعلی‌اش، کیلویی ۲۲ هزار و ۶۰۰ تومان عرضه می‌شود.

پشت سر سمند، با پژو ۴۰۵ روبه‌رو می‌شویم، خودرویی که یک هزار و ۱۰۰ کیلوگرم وزن دارد و قیمت آن در نمایندگی‌ها ۲۶ میلیون تومان است. این خودرو که یکی از قدیمی‌های جاده مخصوص به شمار می‌رود، با توجه به وزن و قیمت خود، کیلویی ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان از آب در می‌آید. اما ديگر خودرو ارزان کشور به لحاظ «وزنی» را باید «رانا» بدانیم. رانا که دومین خودرو ملی کشور به حساب می‌آید، یک هزار و ۱۰۴ کیلوگرم وزن دارد و نرخ کارخانه‌ای آن ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده؛ بنابراین رانا کیلویی ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان به دست مشتریان می‌رسد. از رانا که بگذریم، به «تندر - ۹۰» می‌رسیم، خودرویی که قیمت یک کیلو از آن با قیمت یک کیلو گوشت تقریبا برابری می‌کند. تندر - ۹۰ وزنی معادل یک هزار و ۱۱۵ کیلوگرم دارد و خودروسازان قیمت آن را ۳۶ میلیون تومان در مدل E۲ تعیین کرده‌اند و با این حساب، تندر کیلویی حدودا ۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود. این خودرو البته مدلی به نام E۱ نیز دارد که نرخ کارخانه‌ای آن ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و با این اوصاف، E۱ کیلویی حدودا ۲۹ هزار تومان از آب در می‌آید.

اما به سراغ پژو «پارس»، ديگر خودرو ارزان داخلی به لحاظ «وزنی» برویم. پارس که مدل اتومات آن ۴۰ میلیون تومان تعیین شده، یک هزار و ۲۱۵ کیلوگرم وزن دارد؛ بنابراین با یک حساب سرانگشتی مشخص می‌شود که این خودرو کیلویی حدودا ۳۳ هزار تومان به دست مشتریان می‌رسد. پس از پارس، باید «پژو ۲۰۶ صندوقدار» را ديگر خودرو ارزان تولید داخل به لحاظ «قیمت وزنی» بدانیم. این محصول یک هزار و ۱۹۰ کیلوگرم وزن دارد و ۴۳ میلیون تومان در نمایندگی‌های ایران خودرو قیمت‌گذاری شده است؛ بنابراین کیلویی حدودا ۳۶ هزار و ۵۰۰ تومان به دست مشتریان می‌رسد.

همچنین پژو ۲۰۷ اتومات را که وزنی برابر با یک هزار و ۵۴ کیلوگرم دارد و ۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است، باید نهمین خودرو داخلی به لحاظ «قیمت وزنی» دانست. این محصول با توجه به مشخصات وزن و قیمت خود، کیلویی حدودا ۴۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان روانه بازار می‌شود.

اما «مدل‌هاچ بک پژو ۲۰۶» را نیز باید در رده دهم جدول «قیمت وزنی» خودروهای تولید داخل قرار بدهیم. این خودرو یک هزار و ۲۵ کیلوگرم وزن دارد و ۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در نمایندگی‌های ایران خودرو به فروش می‌رسد؛ بنابراین قیمت آن به کیلو می‌شود حدودا ۴۱ هزار و ۵۰۰ تومان. اگر قیمت پسته را در فروشگاه‌های بهاره، در نظر بگیریم، قیمت یک کیلو پژو ۲۰۶‌هاچ بک با یک کیلو پسته برابری می‌کند.
از ۲۰۶ که بگذریم، به «مگان» می‌رسیم، خودرویی که یک هزار و ۳۷۰ کیلوگرم وزن دارد و پارس خودرویی‌ها قیمت آن را در نمایندگی‌های خود حدود ۷۵ میلیون تومان تعیین کرده‌اند. با این حساب، مگان حدودا کیلویی ۵۵ هزار تومان به دست مشتریان می‌رسد. همچنین «ماکسیما» که یک هزار و ۴۳۰ کیلوگرم وزن آن است و قیمتی برابر با ۱۰۵ میلیون تومان در نمایندگی‌ها دارد، کیلویی حدودا ۷۳ هزار و ۵۰۰ تومان به بازار عرضه می‌شود. با این حساب، «ماکسیما» را باید پس از «تیانا» و «ویتارا» سومین خودرو گران‌قیمت داخلی به لحاظ «وزنی» دانست.




منبع/افکارنیوز

:
:
:
آخرین اخبار