تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۱
کد خبر: ۲۹۱۷۸۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ضرورت رفع مشکلات عشایر خوزستان در فصل کوچ/فیلم
یکی از مشکلات عمده عشایر نبود جاده‌های مناسب است، البته در برخی مناطق اقدامات خوبی در این خصوص صورت گرفته، اما کافی نیست.
 
 خوزستان با ۳۹ هزار خانوار عشایری بزرگترین استان عشایری کشور در فصل قشلاق از بُعد جمعیت است؛ قریب به هفت ماه از سال، عشایر استان‌های ییلاقی اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، همدان، کرمانشاه و ایلام در خوزستان اسکان دارند.

 قریب به ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار رأس دام عشایر در استان خوزستان وجود دارد که در فصل قشلاق خدماتی به آنها ارائه می‌شود؛ همچنین در فصل قشلاق عشایر خوزستان حدود ۱۵ درصد جمعیت عشایری کل کشور است.

خدماتی از قبیل تأمین آب، بازگشایی مسیرها، تأمین علوفه دام به ویژه در زمان قشلاق، تأمین آرد در کل سال، تأمین سوخت به عشایر ارائه می‌شود.

یکی از مشکلات عمده عشایر نبود جاده‌های مناسبت است، البته در برخی مناطق اقدامات خوبی در این خصوص صورت گرفته، اما کافی نیست. از آنجایی که در فصل پاییز و زمستان عشایر در خوزستان مستقر می‌شوند که در آن زمان بارش برف و باران موجب انسداد و ریزش در برخی مسیر‌ها می‌شود مشکلاتی را به همراه دارد که حتی عبور عشایر از جاده‌های صعب‌العبور برای تأمین نیاز‌های روزانه شأن سخت است.

تأمین آب نیز یکی دیگر از مشکلات عشایر است و مسئله آبرسانی با تانکر سیار بسیار لازم است .

 

 
مرجع / صداوسیما
:
:
:
آخرین اخبار