تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۶
کد خبر: ۲۹۰۵۷۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تفریح در میان تالاب‌ های خوزستان


دسترسی آسان و ارزان به تالاب‌ های خوزستان یکی از مزایای مهم این جاذبه‌ های طبیعی و تلطیف‌ کننده‌ های زمین و آسمان است.
به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، خوزستان با چهار تالاب شادگان، هورالعظیم، میانگیران و بامدژ، ۵۰ درصد تالاب‌های کشور را در اختیار دارد. این در حالی است که تالاب‌های ایران ۶ درصد تالاب‌های جهان را تشکیل می‌دهند.

وجود صدها روستا در مجاورت تالاب‌های خوزستان گواه دیگری بر خیرخواهی این پهنه‌های آبی برای مردم سرزمین خوزستان از زمان شکل‌گیری آنها تا حالاست. مردمانی که سبک زندگی شان متاثر از امکاناتی است که در اختیار دارند.استفاده از مصالح بومی‌برای ساخت بخش‌هایی از خانه‌های مردم حاشیه تالاب‌ها، اشتغال عمده مردان در تالاب به عنوان دامدار و صیاد و کشاورز نشان می‌دهد که تالاب‌ها همواره منشا اشتغال‌زایی و درآمدزایی محسوب می‌شوند.
در صورت تامین حقابه تالاب‌های خوزستان بر اساس تعهد سازمان آب و برق، تالاب‌های این استان جلوه دیگری پیدا کرده و نقش بی‌بدیلی در تنظیم اکوسیستم خوزستان خواهند داشت. از نظر گردشگرانی که سعی در بازدید از تالاب‌های خوزستان دارند، این تالاب‌ها از پدیده‌های جالب طبیعی محسوب می‌شوند

تالاب‌ها گویا چاله‌هایی هستند که از آب‌ های سطحی یا زیرزمینی اشباع شده‌اند. تالاب‌ها به دلیل ذخیره آبی و آرامش موجود در آنها، همواره زیستگاه‌ های مناسبی برای حیات وحش بوده‌اند. این مکان‌ها از نظر کنترل سیلاب، تغذیه آب‌های زیرزمینی، امکانات تفریحگاهی، زمینه‌ های تحقیقاتی و صید پرندگان از اهمیت ویژه‌ ای برخوردارند.این امر مهم باعث شده تا گروه‌ های مختلف پرنده نگری و طبیعت‌گردی و حتی عکاسان طبیعت، سوار بر قایق در میان‌ نی‌های تالاب، خود را در دامان طبیعت رها کنند.

تالاب شادگان در جنوب اهواز با مساحت ۴۰۰ هزار هکتاری خود و با تامین آب از رودخانه‌های جراحی و کارون، از جزر و مد خلیج فارس تغذیه می‌کند. نقش این تالاب در عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی منطقه بر همگان ثابت شده است.بحران‌های به وجود آمده برای این تالاب بین‌المللی باعث شده که شورای حفاظت کیفی تالاب شادگان تشکیل و مقدمات رهایی این تالاب را از این بحران‌ها فراهم کند.
تنها تالابی که در حال حاضر می‌توان با حضور در اسکله تفریحی آن حاضر شد و سوار بر قایق‌های موتوری در آن به گردش پرداخت تالاب شادگان است. خرید صنایع دستی، ماهی‌های محلی تالابی، خرما و پنیر خرما از حاشیه‌های سفر به شادگان است. این تالاب که به عنوان پناهگاه بین‌المللی حیات وحش شادگان، منطقه حفاظت شده محسوب می‌شود، پوشش گیاهی چراگاه و منبع تامین علوفه دام ۱۳۲ روستای اطراف است. دو گونه از دوزیستان و پنج گونه از خزندگان و حدود ۱۵۴ گونه پرنده در این تالاب زندگی می‌کنند. به گفته کارشناسان سازمان حفاطت محیط زیست، تالاب شادگان ۳۸ درصد تالاب‌های بین‌المللی ایران و ۶۶ درصد تالاب‌های جهان را تشکیل می‌دهد.از دیگر تالاب‌هایی که دسترسی به آن آسان و نیازمند هدایت گردشگران است،

تالاب بامدژ اهواز است. این تالاب با ۱۳۴ گونه گیاهی، ۱۴۸ گونه پرنده بومی و مهاجر در هیچ یک از مناطق چهارگانه پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، منطقه حفاظت شده و همچنین اثر طبیعی- ملی، ثبت نشده است.
در صورت توجه هرچه بیشتر به تالاب بامدژ که در ۴۰ کیلومتری شمال غربی اهواز قرار دارد، می‌تواند منشا اقتصادی و اشتغال‌زایی مهمی برای منطقه محسوب شود. تالاب میانگران هم یکی از تالاب‌های مطرح کشور است که در شمال غربی استان خوزستان در شهر باستانی ایذه قرار دارد.این تالاب‌ با مساحتی حدود ۲۴۰۰ هکتار در جنوب غربی کوهپایه زاگرس در فاصله یک و نیم کیلومتری شهر ایذه واقع شده است.

بسیاری از گردشگران و مسافران هنگامی که از سمت اهواز، باغملک یا شهرکرد و اصفهان قصد ورود به ایذه را دارند، با دشتی سرسبز و پر آب در مقابل خود روبه‌رو می‌شوند که همان تالاب میانگران است.در کنار این تالاب جاده ایذه، شهرکرد اصفهان قرار دارد که تالاب فصلی بندون گاهی از آن نمایان است.

تالاب میانگران که همواره در معرض آسیب بوده یکی از معدود تالاب‌هایی است که علاوه بر دارا بودن جاذبه‌های طبیعی، از جاذبه‌های متعدد تاریخی به جا مانده از تمدن عیلام نیز برخوردار است.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار