تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۲
کد خبر: ۲۸۳۰۷۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بررسی طلاق توافقی بدون حضور وکیل در سریع ترین زمان
بررسی عوامل تاثیر گذار بر مدت زمان طلاق توافقی همان چیزی است که در نهایت منجر به طولانی تر شدن یا تسریع پروسه طلاق می شود. بهترین وکیل طلاق در کرج با تبحر و تخصص لازمه در این موضوع می تواند به شما کمک کند تا ازچالش های این دعوی به راحتی عبور کنید.
 
چقدر طول میکشد طلاق توافقی بگیریم؟

یکی از مواردی که اغلب در هنگام طلاق توافقی ذهن زوجین را به خود مشغول می کند پاسخ به این سوال است که طلاق توافقی چقدر طول می کشد؟ پاسخ به این سوال بستگی زیادی به شرایط پرونده شما دارد اما ما در این مقاله تلاش می کنیم تا زمان حدودی پرونده خود را مشخص کنید. در واقع بررسی عوامل تاثیر گذار بر مدت زمان طلاق توافقی همان چیزی است که در نهایت منجر به طولانی تر شدن یا تسریع پروسه طلاق می شود. بهترین وکیل طلاق در کرج با تبحر و تخصص لازمه در این موضوع می تواند به شما کمک کند تا ازچالش های این دعوی به راحتی عبور کنید.

چقدر طول می کشد تا طلاق توافقی بگیریم؟

در ابتدا فرض می کنیم زمان لازم برای طلاق توافقی را از زمان ثبت تقاضای طلاق تا صدور آن در نظر گرفتیم. در این فرآیند هر عاملی که بر طولانی تر شدن پروسه طلاق در هر مرحله از طلاق توافقی تاثیر گذار باشد را در نظر می گیریم و نهایتا میانگین زمان هر مرحله را نیز محاسبه کرده و با یکدیگر جمع می کنیم. همان طور که می دانید در بیشتر موارد زمان بدست آمده برای هر پرونده با پرونده دیگر متفاوت است و این موضوع به موارد بسیار شخصی و خاص در هر پرونده بستگی دارد. به همین دلیل نباید انتظار یک تخمین دقیق و بدون خطا را از این مدل محاسبه داشت. قبل از پرداختن به این سوال که طلاق توافقی چقدر طول می کشد؟ ، ابتدا به بررسی میانگین زمان لازم برای طی کردن هر مرحله از مراحل طلاق توافقی می پردازیم. در نظر داشته باشید تمام زمان های تخمین زده شده مربوط به شهر کرج است و بقیه شهر ها بر اساس تعداد جمعیت و متقاضیان ممکن است زمان کمتری صرف کنند.

  • گرفتن گواهی عدم انصراف: همان طور که می دانید اولین مرحله از طلاق توافقی ثبت طلاق در سامانه طلاق و دریافت وقت مشاوره و گذراندن دوره مشاوره برای جلوگیری از تصمیمات نادرست و احساسی است و در بهترین حالت این مورد 45 روز زمان می برد.
  • ثبت دادخواست طلاق:  این مرحله بسیار سریع و در یک روز قابل انجام است. کافی است از طریق دفاتر خدمات قضایی دادخواست خود را ثبت کنید و درخواست طلاق را رسمی کنید.
  • تعیین وقت دادرسی: در این مرحله به شما از طریق ابلاغیه نوبت حضور در دادگاه تخصیص داده می شود و این نوبت حدودا 15 روز پس از ثبت دادخواست شما خواهد بود.
  • جلسه دادگاه: با توجه به این موضوع که طلاق شما توافقی است، کمتر پیش می آید که تعداد جلسه زیادی برای حضور در دادگاه نیاز باشد. به یاد داشته باشید در هنگام حضور در دادگاه تمامی مدارک مورد نیاز را همراه خود برده باشید.
  • توافق نامه جدایی: در صورت تایید مشاور دادگاه خانواده این مرحله زمان بر نخواهد بود اما بستگی به مشاور دادگاه خانواده ای که به آن مراجعه می کنید، دارد.
  • آزمایش ها: اصلی ترین آزمایش لازم برای طلاق توافقی (در صورتی که زن و مرد هر دو نسبت به باردار نبودن ادعایی نکنند)، آزمایش بارداری است و آزمایش بارداری برای تایید باردار نبودن شما، فرآیندی یک روزه خواهد بود. شما می توانید قبل از دادگاه نیز نسبت به انجام آن اقدام کنید. آزمایش دیگری که ممکن است در دادگاه خواسته شود، گواهی بکارت است که معمولا برای اثبات عدم سازش، درخواست خواهد شد.
  • گواهی عدم سازش: با تکمیل موارد بالا، شما می توانید با ارائه توافق نامه جدایی و آزمایش ها و مدارک، گواهی عدم سازش را از دادگاه دریافت کنید. با ارائه این گواهی فرصت 3 ماهه شما برای صدور طلاق در دفترخانه آغاز خواهد شد و عملا فرآیند طلاق توافقی پایان می پذیرد. در واقع گواهی عدم سازش، آخرین موردی است که برای پرونده های طلاق توافقی قبل از صدور طلاق در دفترخانه باید دریافت کنید.

اگر بخواهیم به شکل حدودی تخمین بزنیم، در صورتی که شما ساکن شهر کرج باشید، فرآیند طلاق توافقی بدون مشاوره و راهنمایی وکیل طلاق در بهترین شرایط چیزی نزدیک به 6 ماه زمان خواهد برد. هر چند ما عوامل تاثیر گذار بر زمان دادگاه را به صورت محدود و کلی مورد بررسی قرار دادیم. در بخش بعدی این مقاله شما را با عوامل تاثیر گذار بر زمان طلاق آشنا خواهیم کرد.

عوامل تاثیرگذار بر زمان طلاق توافقی

عوامل تاثیرگذار بر زمان طلاق توافقی

همان طور که پیش تر به آن اشاره کردیم، عوامل مختلفی بر زمان در طلاق توافقی تاثیر گذار است و با بررسی آن ها می توان به پاسخ دقیق تری برای این پرسش که طلاق توافقی چقدر طول می کشد؟ دست یافت. در واقع علاوه بر کارهای متداولی که در فرآیند طلاق زمانی حدودی را صرف خود می کنند، برخی از موارد نیز هستند که در صورت آگاهی از آن ها می توان از طولانی تر شدن پروسه طلاقه توافقی (یا هر نوع دیگری از طلاق) پیشگیری کرد. برای درک بیشتر از این عوامل می توانید با بهترین وکیل کرج دیداری داشته باشید و از تجارب حقوقی وکیل خانواده کرج استفاده کنید.

یکی از عوامل مهم در تعیین زمان طلاق توافقی، بررسی این موضوع است که شهری که برای دادخواست طلاق و تعیین شعبه دادگاه به آن درخواست می دهید از نظر جمعیت و متقاضیان و بررسی تعداد بالای مدارک طلاق توافقی و البته تعداد شعب رسیدگی کننده به پرونده های خانوادگی و طلاق، چه شرایطی دارد. معمولا در شهر های کم جمعیت با پرونده های کم طلاق، نوبت دادگاه شما سریع تر می رسد و زمان کمتری در این مرحله صرف می شود و در عین حال در شهرهای بزرگ، علی رغم وجود شعب زیاد دادگاه، به دلیل درخواست های بیشتر طلاق و جمعیت بالاتر، نوبت دهی شما با تاخیر بیشتری انجام خواهد شد.

عامل تاثیر گذار دوم، جلسات مشاوره شما خواهد بود که در بهترین شرایط چیزی حدود 45 روز زمان خواهد برد. هماهنگی این جلسات به این شکل است که چند روز در میان باشد و چند جلسه برای شما لازم است در زمان نهایی طلاق توافقی شما تاثیرگذار است و این مساله به هماهنگ بودن زمان شما و همسرتان با وقت های آزاد مشاور بستگی دارد چرا که حضور هر دو شما (یا نماینده قانونی شما) الزامی خواهد بود.

عامل بعدی توجه به این موضوع است که در فاصله 25 ماه تا آغاز ماه بعدی به دلیل آمارگیری های معمول، درخواست شما به شعب ارسال نخواهد شد پس بهتر است دادخواست خود را قبل از 25 ام تنظیم کرده و ثبت نمایید. عامل تاثیر گذار بعدی توجه به این مورد است که اگر زن از شوهر خود وکالت داشته باشد، دادگاه برای جلوگیری از خطا های احتمالی و ریسک دار بودن مساله و جهت تایید وکالت نامه، اقدام به استعلام صحت و مدت اعتبار وکالت نامه را خواهد کرد که در بیشتر موارد فرآیندی زمان بر خواهد بود. مخصوصا در مواردی که دفترخانه تنظیم کننده وکالت نامه و شعبه دادگاه در دو شهر متفاوت باشند.

آماده کردن مدارک و آزمایش ها و توافق قبلی شما در مورد امور چالش بر انگیز از جمله: مهریه، نفقه فرزندان، حضانت فرزندان و ... همه و همه به تسریع روند طلاق توافقی شما کمک خواهند کرد و جزء عوامل تاثیر گذار بر زمان طلاق هستند. یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر طلاق توافقی فوری، مشاوره و همراهی یک وکیل طلاق است و اهمیت آن به حدی بالاست که تصمیم گرفتیم به این موضوع در بخش جداگانه ای از این مقاله بپردازیم. با ما همراه باشید.

وکیل طلاق توافقی

وکیل طلاق و کم کردن زمان طلاق توافقی

یکی از عوامل مهم و به شدت تاثیرگذار بر زمان طلاق توافقی حضور و یا مشاوره با وکیل طلاق است. این موضوع به حدی مهم است که اولین موردی که بعد از پرسش طلاق توافقی چقدر طول می کشد؟ باید به آن پاسخ دهید، این مورد است که آیا یک وکیل طلاق به شما مشاوره خواهد داد یا وکیل طلاق مسئول پیگیری کارهای طلاق شما خواهد بود؟ حضور وکیل طلاق در پرونده علاوه بر کاهش زمان، در پیگیری روند درست پرونده نیز موثر است. یکی از مواردی که از نظر بسیاری از افراد، در پرونده های طلاق بسیار کمک کننده می باشد این مورد است که حضور شما در هیچ یک از مراحل دادگاه و فرآیند طلاق توافقی در صورتی که وکیل شما از سوی شما وکالت داشته باشد، الزامی نخواهد بود.

در برخی از پرونده های طلاق توافقی حضور وکیل به حدی در کاهش زمان طلاق موثر است که مدت آن را از حدود 6 ماه به 1 ماه کاهش می دهد و این خود برای بسیاری از افراد مزیت مهمی محسوب می شود. توجه داشته باشید که این گونه به نظر می آید که شما ضمن گرفتن وکیل هزینه اضافی صرف کرده اید، اما باید این مورد را نیز در نظر بگیرید که با فرض تنها هزینه رفت و آمد و یا کمترین مبلغ در طلاق توافقی، شما علاوه بر راحتی خود، در کاهش هزینه های جانبی نیز عالی عمل کرده اید!

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا با تخمین حدودی زمان لازم برای طلاق (از آغاز درخواست طلاق تا صدور آن)، پاسخی مناسبی به این پرسش بدهیم که فرآیند طلاق توافقی چقدر طول می کشد؟ و البته در همین راستا با عوامل تاثیر گذار بر روی مدت زمان طلاق توافقی نیز آشنا شدیم. به یاد داشته باشید در بیشتر پرونده های حقوقی حضور وکیل در رسیدن به نتیجه مطلوب بسیار تاثیرگذار است و حتی در برخی موارد الزامی است. در مورد پرونده های طلاق توافقی حضور وکیل طلاق یا حتی مشاوره با او می تواند علاوه بر تسریع روند طلاق، در رسیدن شما به حقوق اساسی خود، بسیار موثر باشد.

 

:
:
:
آخرین اخبار