تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۳
کد خبر: ۲۷۳۶۹۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دبیر هیات امنای حرم حضرت سبزقبا(ع):
ایجاد اداره آستان مقدس سبزقبا(ع) به صورت تولیت دنبال می‌شود
  دبیر هیات امنای حرم حضرت سبزقبا(ع) گفت: ایجاد اداره آستان مقدس سبزقبا(ع) به صورت تولیت به منظور تبدیل این آستان مقدس به چهارمین حرم اهل بیت(ع) در کشور دنبال می‌شود.

  علیرضا زمانی راد عصر چهارشنبه در یکصد و هفتادمین جلسه رسمی شورای شهر دزفول در صحن علنی این شورا، با بیان اینکه تعیین تولیت برای حرم حضرت سبزقبا(ع) به معنای انتخاب مستقیم مدیر این حرم توسط رهبر معظم انقلاب است، افزود: اداره حرم حضرت سبزقبا(ع) به صورت تولیت فرایندی زمان بر است و نیاز به بسترسازی و پیگیری فراوان دارد.

وی با بیان اینکه تنها پنج مکان مذهبی در کشور به صورت تولیت اداره می‌شود، ادامه داد: اعتاب مقدس حرم امام رضا(ع)، حضرت معصومه(ص)، شاهچراغ(ع)، عبدالعظیم حسنی(ع) و مسجد جمکران به صوت تولیت اداره می‌شوند.

دبیر هیات امنای حرم حضرت سبزقبا(ع) بیان کرد: حرم حضرت سبزقبا(ع) باید محوریت فرهنگی توسعه شهر دزفول شود تا این شهر به یکی از مقصدهای زائران در کشور تبدیل شود.

وی با تبریک دهم ذی القعده روز بزرگداشت حضرت سبزقبا(ع) افزود: کمیته ویژه حرم حضرت سبزقبا(ع) با تصویب شورای ششم با هدف دستیابی به چهارمین حرم اهل بیت(ع) و تبدیل دزفول به عنوان مقصد سفر زیارتی تشکیل شد.

زمانی راد گفت: همه اعضای شورای اسلامی شهر دزفول با توجه به اهتمام و دغدغه نسبت به حرم حضرت سبزقبا(ع) در کمیته ویژه حضرت سبزقبا(ع) عضو و پیگیر مصوبه‌های این کمیته بودند.

وی با اشاره به تشکیل ۲۰ نشست کمیته حضرت سبزقبا(ع) با ۴۵ مصوبه افزود: پیگیری هیات امنایی کردن حرم حضرت سبزقبا(ع) به عنوان مهمترین مصوبه این کمیته در اولویت قرار گرفت که سرانجام پس از پیگیری فراوان این مهم محقق شد.

دبیر هیات امنای حرم حضرت سبزقبا(ع) گفت: حرم حضرت سبزقبا(ع) پیش از انقلاب و مدتی پس از انقلاب به صورت هیات امنایی اداره شده که هر آنچه توسعه این حرم بوده در این دوره‌ رقم خورده است.

وی ادامه داد: حرم حضرت سبزقبا(ع) از ۲۰ سال گذشته توسط اوقاف مدیریت می‌شود که با وجود تلاش‌های انجام شده توسط این اداره، در ۲ دهه گذشته این آستان هیچ توسعه‌ای نداشته است.

زمانی راد اظهار کرد: حجت الاسلام خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و سردار رئوفی مشاور قرارگاه خاتم الانبیا(ص) از فرزندان دزفول رییس و نایب رییس هیات امنای حرم حضرت سبزقبا(ع) انتخاب شدند که این فرصتی کم نظیر برای توسعه حرم حضرت سبزقبا(ع) فراهم می‌کند.

ظرفیت‌های عظیم فرهنگی دزفول باید بهره گیری و معرفی شوند

نایب رییس شورای اسلامی شهر دزفول نیز در این نشست با تبریک دهم ذی القعده روز بزرگداشت حضرت سبزقبا(ع) گفت: کمیته ویژه حضرت سبزقبا(ع) با مصوبه شورای شهر دزفول تشکیل شد و مصوبه‌های مختلفی برای توسعه و ارتقای این حرم به تصویب رسیده است.

سیدباقر موسوی فخر ادامه داد: صدور احکام هیات امنای حرم حضرت سبزقبا(ع) پس از ۲۰ سال از جمله دستاوردهای مهم کمیته حرم حضرت سبزقبا(ع) است که می‌تواند مقدمه لازم برای تشکیل تولیت و انتخاب حرم سبزقبا(ع) به عنوان چهارمین حرم اهل بیت(ع) باشد.

وی گفت: کمیته حرم حضرت سبزقبا(ع) شورای شهر دزفول آماده پذیرش انتقادات و پیشنهادات شهروندان برای هر چه بهتر مدیریت کردن آستان حرم حضرت سبزقبا(ع) است.

موسوی فخر با تاکید بر لزوم توجه به احیای بافت فرسوده دزفول بیان کرد: ثبت ملی شدن خانه‌های تاریخ دزفول موجب شده تا قیمت این ملک‌ها به نصف کاهش یابد این در حالی است که در سایر شهرها با ثبت ملی خانه‌های تاریخی، قیمت آنها افزایش می‌یابد.

وی افزود: شهرداری دزفول در هفته‌های اخیر اقدام‌های خوبی برای ساماندهی وانت بارهای میوه فروشی و جمع آوری مراکز قلیان سرای‌های سیار در بوستان‌های دزفول انجام داده است که باید این اقدام ادامه دار باشد.

نایب رییس شورای اسلامی شهر دزفول گفت: دزفول دارای ظرفیت‌های عظیمی در حوزه فرهنگی و دینی از جمله چهارم خرداد، حرم حضرت سبزقبا(ع) و شیخ اعظم انصاری است که باید در معرفی و بهره گیری از این ظرفیت‌های فرهنگی اهتمام کرد.

  محمد بن موسی کاظم (ع) ملقب به سبزقبا از فرزندان امام هفتم شیعیان و برادر تنی علی بن موسی الرضا (ع) امام هشتم شیعیان است.

سید محمد سبزقبا(ع) از اولاد امام موسی‌ ابن ‌جعفر(ع)، سیدی جلیل‌القدر و با کرامت بود که بر اثر ظلم و ستم خاندان پلید عباسی و به قصد تبلیغ افکار پدر و ترویج امامت برادرش از مدینه خارج شد و پس از عبور از بیابان‌ شبه جزیره عربستان از بصره به خرمشهر و از آنجا به اهواز و سپس وارد شهر دزفول شد و چون اکثر اوقات مانند دیگر علویان لباس سبز بر تن می‌کرد او را سبزقبا می‌گفتند.

یکشنبه ۳۱ اردیبهشت اول ذی القعده سالروز میلاد حضرت معصومه(س)، سه شنبه ۹ خرداد همزمان با دهم ذی القعده بزرگداشت حضرت سبزقبا(ع) و چهار شنبه ۱۰ خرداد میلاد امام رضا (ع) است. فاصله میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) تا ولادت امام رضا(ع) در تقویم رسمی جمهوری اسلامی به نام دهه کرامت نامگذاری شده است.حرم مطهر این امامزاده در خیابان امام خمینی(ره) شمالی دزفول قرار دارد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار