تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹
کد خبر: ۲۷۳۵۶۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دیابت و نحوه استفاده از داروهای کاهنده قند خون
دیابت و نحوه استفاده از داروهای کاهنده قند خون

 رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: انسولین NPH قبل از مصرف باید با یک تکان ملایم به طوری که کف ایجاد نشود، یکدست شود و در صورت تغییر رنگ انسولین یا چسبیدن ذرات به شیشه نیز نباید از آن استفاده شود.

دکتر سیما اورنگ در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اجرای پویش اطلاع‌رسانی در مورد دیابت از ۶ تا ۱۲ خردادماه، در خصوص دیابت و نحوه استفاده از داروهای کاهنده قند خون اظهار کرد: داشتن اطلاعات و مهارت لازم برای استفاده درست از داروهای تنظیم کننده قند خون نقش مهمی در درمان موثر دیابت و پیشگیری از بروز عوارض متعدد این بیماری دارد.

زاویه تزریق سرنگ انسولین در افراد مختلف

وی افزود: برای مصرف صحیح داروها توسط مبتلایان به بیماری دیابت لازم است به برخی نکات دقت شود و بیماران باید بدانند یک سی سی از ویال‌های انسولین موجود در بازار حاوی یک هزار واحد انسولین است.

اورنگ ادامه داد: هر سرنگ انسولین به ۱۰۰ قسمت تقسیم می‌شود و حجم سرنگ یک سی سی (میلی لیتر) است یعنی هر خط کوچک در سرنگ انسولین می‌تواند حاوی ۱۰ واحد انسولین باشد. زاویه تزریق سرنگ انسولین در افراد چاق نیز حدود ۹۰ درجه و در افراد لاغر ۴۵ درجه است.

نحوه تزریق انسولین

وی عنوان کرد: انسولین NPH قبل از مصرف باید با یک تکان ملایم به طوری که کف ایجاد نشود، یکدست شود و در صورت تغییر رنگ انسولین یا چسبیدن ذرات به شیشه نیز نباید از آن استفاده شود.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: مقدار قند خون ناشتای بیمار به طور عمده توسط انسولین طولانی اثر شب قبل تعیین می‌شود. مقدار گلوکز قبل از ناهار، متأثر از عملکرد انسولین کوتاه اثر صبحگاهی است و مقدار گلوکز قبل از شام، نتیجه عملکرد انسولین طولانی اثر صبحگاهی است. مقدار گلوکز هنگام خواب نیز متأثر از عملکرد انسولین کوتاه اثر قبل از شام است.

چگونه با یک سرنگ، انسولین NPH و رگولار را تزریق کنیم؟

اورنگ بیان کرد: می‌توان با یک سرنگ، انسولین NPH و رگولار را با هم تزریق کرد، به شرط آن که اول انسولین رگولار و سپس انسولین NPH در سرنگ کشیده شود.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار