تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۷
کد خبر: ۲۷۳۴۰۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چالش جدید شهرک گلخانه ای دزفول!/ اعمال سلیقه شخصی ریشه تولیدات گلخانه ای را خشکانده است
شرط و شروط جدید جهاد کشاورزی دزفول سرمایه گذاران شهرک گلخانه ای را با یک چالش جدی مواجه کرده و تاخیر در انعقاد قراداد و واگذاری زمین موجب خسارات سنگین به بخش خصوصی شده است.
چالش جدید شهرک گلخانه ای دزفول!/ اعمال سلیقه شخصی ریشه تولیدات گلخانه ای را خشکانده است
 خوزنیوز: با توجه به کمبود منابع آبی، سیاست حمایت از سرمایه گذاری در کشت گلخانه ای از سوی دولت های گذشته و دولت کنونی به صورت جدی دنبال شده و ایجاد شهرک های گلخانه ای در شهرهای مختلف کشور نیز قدم موفقی در راستای پیاده سازی این سیاست ها بوده است. اما در این میان شهرستان دزفول به دلایل مختلفی از قافله جا مانده و چرخ تولید در مجتمع گلخانه ای دزفول لنگ می زند. این مجتمع با ظرفیت ۱۸۵ واحد گلخانه ای جهت افزایش تولیدات سبزی و صیفی در نظر گرفته شده است اما  به دلایل مختلفی همچون  وجود شروط  جدید جهاد کشاورزی دزفول بخش قابل توجهی از این ظرفیت بلا استفاده مانده است.

یکی از متقاضیان سرمایه گذاری در این محموعه با انتقاد از اعمال سلیقه شخصی و فرا قانونی در انعقاد قراراد واگذاری زمین می گوید: پس از قریب به یک سال پیگیری به موفق به اخذ امتیاز یک واحد گلخانه در شهرک گلخانه ای دزفول شدیم . در این مدت نیز به با انگیزه تولید و ایجاد اشتفال پیگیری های اداری خارج از حوزه ی وظیفه خود داشتیم تا کار صدور سند به نام دولت تسریع شود .  حال که زمان انعقاد قرارداد رسیده، مدیریت جدید جهاد کشاورزی دزفول شرایط سنگینی را پیش پای ما گذاشته است.

 این فعال حوزه کشاورزی می افزاید : طبق مصوبات، زمین می بایست طی فرصتی سه ساله در اختیار به متقاضیان واجد شرایط قرار گیرد تا با ایجاد زیرساخت ها و نصب سازه و تجهیزات ، گلخانه را برپا کرده و تولید را آغاز کنند.  اما برخلاف مصوبه شورای هفت نفره استان ،اداره جهاد کشاورزی شرطی جدید پیش پای ما گذاشته و انعقاد قرارداد را مشروط به اجرا و به تولید رساندن صد درصدی پروژه طی یک سال کرده است. این در حالی است که اخذ مجوزی های اداری آب و برق و ایجاد زیرساخت و تاسیسات بسیار زمان بر است. در گذشته نیز گویا همین مشکل وجود داشته و مسوولان امر  تصمیم به افزایش مدت قرارداد اجاره به سه سال گرفته اند تا سرمایه گذار فرصت منطقی اجرای پروژه را داشته باشد.

بنا به گفته وی: گویا با روی کار آمدن رییس جدید جهاد کشاورزی دزفول و نماینده هیئت هفت نفره واگذاری اراضی در شهرستان  انعقاد قرارداد واگذاری مشروط به امضای تعهد نامه محضری جداگانه ی یک ساله برای تکمیل قرارداد است که در چهارماه نخست 20 درصد، چهار ماهه دوم حداقل 65 درصد و در پایان یکسال به 100 درصد برساند و در صورت عدم تکمیل نیز جهاد کشاورزی حق فسخ قرارداد را خواهد داشت.

وی گوید: با وجود این شرط سنگین و غیر قابل اجرا می بایست ما علاوه بر هماهنگی برای اخذ انشعاب آب و برق و دیگر مسایل زمانبر اداری، در این یک سال تمام پروژه را بدون اخذ تسهیلات بانکی بسازیم. از طرفی این تعهد مختص ما نیست و برای تمام فعالان حوزه گلخانه که اخیرا امتیاز به آنها تعلق گرفته است نیز همین مساله حاکم است.

این سرمایه گذار با غیر قانونی خواندن این شرط بر اساس مصوبات هیات هفت نفره و سابقه قراردادهای گذشته جهاد کشاورزی گفت: ما در این باره با مدیر کل استان نیز جلسه ای برگزار کردیم و خوشبختانه مدیر کل نیز با نظر مثبت جهت تسهیل امر تولید و اشتغال در تماس با رییس جهاد کشاورزی دزفول بر اجرای قانون و مصوبه شورای هفت نفره تاکید کردند اما با همه این احوالات پیگیری های ما در دزفول همچنان نتیجه نداده است .

وی در پایان با تاکید بر فرمایشات و تاکیدهای مقام معظم رهبری و سیاست های دولت مردمی در امر حمایت از تولید گفت: ما کار را با انگیزه فراوان آغاز کردیم و برای سرمایه گذاری و تولید در بخش کشاورزی دارایی های خود را پای کار آورده ایم و حتی پیش از در اختیار گرفتن زمین بخش زیادی از تاسیسات را نیز خریداری کردیم. متاسفانه تاخیر موانع پیش روی موجب بروز خسارت مالی و از بین رفتن این سرمایه شده است و استمرار این روند موجب غدم تحقق شعار حمایت از تولید خواهد شد . اکنون از استاندار محترم ، مدیر کل محترم جهاد کشاورزی ، فرماندار دزفول و دیگر نهادهای مسوول انتظار داریم با حاکم کردن قانون به جای سلیقه ی شخصی افراد این چوب را از لای چرخ تولید بردارند و به شکوفایی هرچه بیشتر کشور کمک کنند.
:
:
:
آخرین اخبار