تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۸
کد خبر: ۲۷۳۳۶۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
لزوم عقیم سازی کود مرغی جهت پیشگیری از بروز بیماری‌های طیور
عمل آوری کود مرغی و عقیم سازی آن جهت جلوگیری از بروز بیماری‌های طیور یکی از مهمترین عوامل جلوگیری از انتقال و انتشار بیماری‌های طیور در بین مزارع پرروش است.
  رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور دامپزشکی استان خوزستان با اشاره به این موضوع که بسیاری از بیماری‌های طیور (ویروسی، قارچی، باکتریایی و انگلی) از طریق مدفوع طیور مبتلا منتقل می‌شود بیان نمود: کود مرغی به عنوان یکی از فاکتور‌های اصلی انتقال عوامل بیماری­زا بخصوص آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و آنگارا در مرغداری‌ها محسوب می‌شود.

لزوم عقیم سازی کود مرغی جهت پیشگیری از بروز بیماری‌های طیور

ایوب پدرام افزود: تجمع مدفوع و فضولات در سطح جایگاه‌های نگهداری طیور و تماس با آن یکی از مهم‌ترین راه‌های انتقال بیماری در صنعت طیور می‌باشد یکی از اصلی‌ترین راه‌های کاهش شیوع بیماری‌ها در مراکز پرورش جمع آوری فضولات و جلوگیری از پخش آن در محیط اطراف می‌باشد.

پدرام گفت : عدم توجه به روش جمع آوری مناسب و نگهداری کود سبب بوجود آمدن محل مناسبی برای تکثیر، رشد و نمو حشرات، انگل‌ها و سایر عوامل بیماریزا از جمله عوامل بیماری‌های ویروسی می­گردد.

وی یکی از روش­های رایج و کم هزینه جهت مبارزه با بیماری‌های طیور را عقیم سازی کود بیان نمود و گفت: در ساده‌ترین روش عقیم سازی کود ابتدا کود موجود در مرغداری­ها را قبل از جابجایی و حمل و نقل باید در محل مناسبی دپو و روی آن را با نایلون یا لایه­ای از خاک بمدت ۵ روز می­پوشانند تا حرارت درونی آن به ۵۰ - ۵۵ درجه سانتیگراد برسد و همین افزایش دما همراه با کاهش اسیدیته ناشی از تخمیر، منجر به از بین رفتن بسیاری از عوامل بیماری زا می شود .

پدرام خاطرنشان کرد: مرغداران بایستی موضوع عقیم سازی کود تولیدی واحد‌ها را جهت جلوگیری از خسارات ناشی از بیماری‌ها جدی بگیرند و از خروج کود عقیم نشده پایان دوره پرورش به منظور استفاده در کشاورزی و سایر موارد صنعتی جداً خودداری نمایند، تا از انتقال بیماری‌هایی مانند مانند آنفلوانزای پرندگان، نیوکاسل، برونشیت، گامبورو، آنگارا و ... به سایر نقاط استان و یا سایر استان‌ها جلوگیری شود.

مرجع / صداوسیما
:
:
:
آخرین اخبار