تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۲۷۲۸۳۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کشاورزی خوزستان در مسیر رشد تولید و ارتقای بهره‌وری/رکورد زنی تاریخی در خرید تضمینی گندم

 دستیابی خوزستان به رکورد تاریخی در خرید تضمینی گندم نشان از قرار گرفتن کشاورزی این استان بر ریل رشد تولید و ارتقای بهره‌وری دارد.

  توجه به بخش کشاورزی در استان خوزستان به عنوان یکی از استان‌های مهم در این حوزه از جمله اولویت‌های دولت سیزدهم و سفرهای متعدد رییس جمهور بوده است. خوشبختانه با سیاست‌های دولت در این زمینه، استان خوزستان با خرید بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم موفق به رکوردی جدید در زمینه خرید و تولید گندم شده که حاکی از برنامه‌ریزی درست و همراهی کشاورزان در این مسیر بوده است.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده استان خوزستان با دارا بودن یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار اراضی به عنوان قطب کشاورزی کشور مطرح است از این میزان اراضی حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار استان اراضی آبی و حدود ۳۰۰ هزار هکتار نیز در دسته اراضی دیم به شمار می روند.

به گفته کارشناسان جهاد کشاورزی در سال زراعی جاری ۷۱۴ هزار و ۳۹۲ هکتار اراضی استان به زیر کشت محصولات پاییزی رفته که از این میزان ۴۲۱هزار هکتار گندم آبی و ۱۷۲هزار هکتار گندم دیم بود.

اجرای الگوی کشت، مکانیزه کردن کشاورزی و تاکید بر قیمت تمام شده کاشت و برداشت برای کشاورزان، ارتقای بهره‌وری عوامل تولید، تامین کود، تامین بذر، تامین سموم و کودهای شیمایی، تامین سوخت مورد نیاز و دیگر عوامل موجب شده تا در سال مهار تورم و افزایش تولید، افزایش تولید گندم در استان نیز رقم بخورد.

بنا بر اعلام وزارت جهاد کشاورزی نرخ تضمینی هرکیلوگرم گندم امسال از ۱۳ هزار تومان به ۱۵ هزار تومان افزایش یافت و اکنون در ۱۰۶ مرکز، عملیات خرید تضمینی گندم از گندم‌کاران خوزستانی در حال انجام است.

سید رحمت الله پریچهر، رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان  با اشاره به رکورد تولید و خرید تضمینی گندم استان در کشور اظهارکرد: خوشبختانه با اقدامات و برنامه‌ریزی صورت گرفته توانستیم به رقم خوبی در زمینه تولید و خرید گندم در استان دست یابیم و تاکنون خرید تضمینی یک میلیون و ۵۴۸ هزار تن گندم از سوی کشاورزان خوزستانی انجام شده که بیش از ۹ هزار میلیارد تومان از سوی شرکت غله بابت خرید گندم به کشاورزان پرداخته شده است؛ این رقم در مدت مشابه سال گذشته حدود پنج هزار میلیارد تومان بوده است.

پریچهر با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سال زراعی جاری به منظور اقتصادی کردن تولید و ارتقای بهره‌وری بیان کرد: تامین نهاده‌های کشاورزی و در راس آن کودهای شیمیایی از جمله مباحث مهم در برنامه‌ریز کشت بود. بیش از ۳۹۷ هزار تن کود برای کشاورزان تامین و در قالب سامانه به آن‌ها داده شد. همچنین به منظور حمایت بیشتر از کشاورزان، قراردادی با آن‌ها بسته شد که براساس این قرارداد هزینه ۵۰ درصد قیمت کود، پتاسه و بیمه محصول برعهده شرکت بازرگانی دولتی قرار گرفت.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان یکی از اقدامات صورت گرفته در راستای افزایش کیفیت گندم استان را بهره‌گیری از بذرهای اصلاح شده عنوان کرد و افزود: ۲ نمونه بذر به همراه توصیه‌های کودی که از سوی موسسات تحقیقاتی و آموزشی تهیه شده بود در اختیار کشاورزان هر شهرستان، متناسب با اقلیم خاص آن منطقه قرار گرفت و در کنار آن نشست‌های هفتگی ستاد کاشت نیز برگزار شد.

وی با اشاره به مکانیزه کردن کشاورزی در استان تصریح‌کرد: تلاش کردیم در جذب ادوات و ماشین آلات کشاورزی میزان قابل توجهی از خط اعتباری مکانیزاسیون در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

کشت در حوضه آبریز کرخه

پریچهر با اشاره به افزایش بارندگی‌ها در سال آبی جاری بیان‌کرد: در برخی مناطق همچون حوضه آبریز کرخه که کشاورزان در زمینه کشت محصول با مشکل تامین آب روبه‌رو بودند؛ با هماهنگی سازمان آب و برق و همکاری دستگاه‌های ذیربط، متناسب با شرایط پیش آمده در نهایت کشت انجام و همین امر علاوه به کمک به افزایش تولید رضایت کشاورزان را نیز فراهم کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان مناسبترین زمان کاشت گندم در استان را ۱۵ آبان تا ۱۵ آذر هر سال عنوان‌کرد و گفت: اگر کشت گندم از تاریخ مذکور عبور کند به افت عملکرد منجر خواهد شد بنابراین کاشت به موقع و تراکم مناسب یکی از عواملی بود که بر آن تاکید بسیاری شد.

وی همچنین به تامین سوخت ماشین آلات در جهت توسعه کشاورزی مکانیزه و کاهش قیمت تمام شده تاکید کرد و گفت: با هماهنگی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی سوخت مورد نیاز ماشین آلات تامین شد که کمک به سزایی در روند تولید داشت

اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها

پریچهر بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات ما در راستای افزایش تولید اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) بود که این طرح در ۱۰۵ هزار هکتار از اراضی دیم انجام و علاوه بر گندم و جو، محصولاتی مانند عدس، نخود، نباتات غله‌ای و گیاهان دارویی را نیز به این طرح اضافه کردیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به تامین کمباین‌های مورد نیاز از خارج استان گفت: با هماهنگی اتحادیه کمباین‌دارها بخشی قابل توجهی از کمباین‌ها از استان‌های فارس، همدان، کردستان و استان مرکزی در زمان معین شده تامین و تمهیدات لازم برای حضورشان قبل از برداشت با دستگاه‌های مربوطه همچون راهداری فراهم شد.

وی برگزاری کلاس‌های آموزشی حین تولید برای کشاورزان، مدیریت علف‌های هرز، علف کش‌ها و کالیبره کردن سمپاش‌ها به منظور افزایش حداکثر عملکرد در واحد سطح، برگزاری نشست با مرزبانی به منظور جلوگیری از قاچاق، هماهنگی با دادگستری برای ایجاد شعبه ویژه رسیدگی حل اختلاف میان کمباین‌داران و کشاورزان را از دیگر اقدامات در جهت برداشت به موقع و افزایش تولید گندم برشمرد.

راه‌اندازی باشگاه هفت تُنی‌ها

وی یادآور شد: به منظور شناسایی کشاورزان برتر در استان باشگاه تولید کنندگان هفت تُنی گندم را راه‌اندازی کردیم و این موضوع در همه شهرستان‌ها اطلاع‌رسانی شده است. بر این اساس با پیگیری میزان تولید گندم، کشاورزانی که بیش از هفت تُن در هکتار تولید داشته باشند عضو این باشگاه خواهند شد که که مزایای خاصی برای آنها به‌همراه خواهد داشت.

وی افزود: در این باشگاه کشاورزان برتر به عنوان مربیان آموزشی در مزارع حضور خواهند یافت و به عنوان مشاوران رییس سازمان نظرات خود را برای بهبود کشاورزی ارایه می‌دهند

جشن شکرگزاری گندم به زودی در خوزستان

وی در پایان با اشاره به برگزاری جشن شکرگزاری در آینده نزدیک در استان بیان‌کرد: با توجه به رکورد خوبی که در زمینه تولید و خرید گندم داشتیم و با هدف سپاسگزاری از نعمت الهی که از سوی خداوند در این استان قرار داده شده است به زودی جشن شکرگزاری در استان برگزار خواهیم کرد تا به یاری خداوند و با تلاش کشاورزان آینده پر برکتی را در زمینه کشاورزی رقم بزنیم.

در ۲ سال خشکسالی اخیر تولیدات بخش کشاورزی خوزستان حدود ۲۵ درصد کاهش یافت ولی با بهبود بارش‌ها و افزایش ذخایر آب سدهای خوزستان در سال زراعی جاری، پیش‌بینی می‌شود تولیدات بخش کشاورزی استان با رفع محدودیت‌های کشت به وضعیت عادی بازگردد.


پیش بینی افزایش تولید تا پایان برداشت کامل

بهبود دیم‌زارهای گندم و بارندگی‌های مناسب به خصوص در زمستان و فصل بهار از علل مهم تولید گندم در سال زراعی جاری است از این رو مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان  پیش‌بینی‌کرد خرید تضمینی گندم در خوزستان از ۱.۷میلیون تُن نیز فراتر رود.

امید جهان‌نژادیان با بیان اینکه حدود ۲۵ درصد گندم‌زارهای استان هنوز برداشت نشده‌اند گفت: تقریبا ۴۰۰ هزار تُن گندم تولیدی خوزستان با ابلاغ شرکت بازرگانی دولتی ایران به سایر استان‌های کشور ارسال شده است.

به گفته وی روزانه حدود ۶۰ هزار تُن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان گندمکار خوزستانی خریداری و به مرکز خرید تعاون روستایی و غله خوزستان انتقال می‌یابد.

 استان خوزستان یک میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار اراضی زیرکشت دارد که درصورت ساخت شبکه‌های آبیاری و زهکشی و تامین پایدار آب، امکان توسعه اراضی زیرکشت تا ۲.۲ میلیون هکتار وجود دارد.

خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵ میلیون تُن محصولات زراعی، باغی، دام، آبزی‌پروری، عسل و فرآورده‌های لبنی معادل ۱۴درصد کل تولیدات بخش کشاورزی کشور را تولید می‌کند که از این حیث در جایگاه نخست کشوری قرار دارد.


مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار