تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۰
کد خبر: ۲۷۲۳۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وقتی قوت لایموت از سفره مردم برچیده می‌شود
برنج یکی از اصلی‌ترین خوراکی‌هایی است که گاهی سفره را بدون آن نمی‌توان تصور کرد، ولی چند وقتی‌ست با نایابی این قوت لایموت سفره‌ها بی‌رمق شده‌اند.

  سفره‌ها در شرایط کنونی به ندرت برنج را به خود دیده‌اند، تا جایی که بسیاری از خانه‌ها به پخت غذاهای بدون برنج روی آورده‌اند، بسیاری از رستوران‌ها و مراکز پخت غذا نیز با مشکل مواجه شده‌ به نحوی که یکی از رستوران داران شوشتر در این باره می‌گوید: سه هفته است که همه برنج‌های ذخیره شده را نیز مصرف و در رستوران برنج را از لیست غذاها حذف کرده‌ایم.

دادبه سلمان ادامه داد: استفاده از خوراک، کاهش شدید مشتری را به دنبال داشته است و به این دلیل هیچ راه چاره‌ای برای مقابله با این مشکل وجود ندارد و باید صبر کرد تا مشکل برطرف شود.

شاید گمان کنیم این مشکل تنها برای رستوران‌ها و برخی کسبه بازار اتفاق افتاده است ولی در شرایط کنونی هیئت‌های مذهبی نیز دچار مشکل شده‌اند، در شهرهای شمالی خوزستان هیئت‌های مذهبی در 28 صفر غذا پخت کرده و توزیع می‌کنند و در سال‌جاری این هیئت‌ها تنها برنج 10 درصد از اعضای هیئت خود را تامین کرده‌اند.

بسیاری از این هیئات نیز نتوانسته این میزان برنج را تامین کنند و یا توزیع نذری را لغو کرده و یا غذای استفاده شده در مراسم را تغییر داده‌اند که این کمبود بر نذورات عاشورایی نیز تاثیر گذارده است.

 

*باز هم صف‌های طولانی

چند ماه پیش شاهد تشکیل صف‌های طولانی برای خرید مرغ دولتی بودیم و در شرایط کنونی بار دیگر این صف‌ها این بار برای خرید برنج تشکیل شده است، صف‌هایی که مشاهده شده شش تا هفت ساعت پیش از توزیع برنج در شهرهای خوزستان تشکیل می‌شود.

یک شهروند خوزستانی در این باره تصریح کرد: از ساعت پنج صبح خودم و پسرم در صف بوده‌ایم تا توانستیم یک کیسه برنج دریافت کنیم و این میزان نیز بسیار کم است.

علیرضا توکلی خاطرنشان اضافه کرد: توزیع برنج با صف‌های طولانی و معطلی شش تا هفت ساعته اصلا در خورشان مردم نیست و مسئولان باید در این باره چاره‌ای بیندیشند.

وی با اشاره به اینکه نباید چنین اتفاق‌هایی در بازار برای مردم رخ دهد، عنوان کرد: مردم باید نیاز اولیه قوت غالب خود را دریافت کنند و برای تامین آن مشکل خاصی نداشته باشند.

وی با گلایه از اینکه هر روز یک کالا کمیاب می‌شود، گفت: در روز یک کالا و مواد غذایی کمیاب می‌شود و به این دلیل باید کوشید تا این مشکلات به حداقل برسد.

یک شهروند دزفولی در این باره اظهارنظر کرد: نباید به نحوی عمل کرد که برای مردم نارضایتی پیش بیاید و باید به جد با احتکار کالاها مبارزه کرد.

محمدتقی حاجی افزود: برخورد با متخلفان در بازار باید جدی‌تر و صریح‌تر باشد و به این دلیل نباید با متخلف برای رفتار خلاف قانونش مسامحه کرد.

 

*عدم حمایت از کشاورزان مشکلات را به وجود می‌آورد

در روزهای گذشته بسیاری، مشکلات ارز را یکی از دلایل کمبود برنج در بازار اعلام کرده‌اند ولی در شرایط کنونی نظر سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با این مسائل بسیار متفاوت است و اظهار کرد: مشکلات اساسی در کشور عدم حمایت از بخش کشاورزی است.

عباس پاپی‌زاده با بیان اینکه از کشاورزان حمایت نمی‌شود و به تناسب تولید محصولات در این صنعت کاهش می‌یابد، خاطرنشان کرد: در همین راستا عرضه برنج و دیگر محصولات با مشکل مواجه شده و شاهد این اتفاقات خواهیم بود.

وی افزود: اگر وزارت جهاد کشاورزی از برنج‌کاران و تولیدکنندگان در این صنعت حمایت می‌کرد در شرایط کنونی با کمبود این محصول استراتژیک مواجه نبودیم؛ به این دلیل باید این مشکلات را تحمل کنیم.

وی با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی پیگیر این مشکل است، خاطرنشان کرد: باید برای رفع کامل این معضل گامی برداشته شود زیرا مردم در تنگنا قرار دارند.

 

*آمار دقیقی در دست نیست

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: هیچ آمار دقیقی از میزان تولید برنج در کشور در دست نیست و به این دلیل نمی‌توان در این باره اظهار نظر دقیقی داشت.

پاپی‌زاده تاکید کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت برای رفع این مشکل باید چاره‌ای جدی اندیشیده و در راستای رفع این مشکل اقدامات سریعی را در دستور کار قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه مشکل گرانی برنج به واردات ربطی ندارد، گفت: کاهش وارداتی در بخش برنج شاهد نیستیم و در ماه‌های گذشته میزان واردات این محصول افزایش یافته است.

این مقام مسئول با بیان اینکه باید با واسطه‌ها و برخی متخلفان در این حوزه برخورد کرد، خاطرنشان کرد: در این راستا باید تلاش کرد تا مشکلات مردم به حداقل برسند و در نهایت برطرف شود.

 

*ذائقه مردم تغییر کرده است

شاید سؤال این باشد چرا مردم در ماه‌های گذشته به دنبال برخی «برند‌های» خاص در خرید برنج هستند و چرا مردم از برنج ایرانی برای استفاده در منازل و برنامه‌های مذهبی استفاده نمی‌کنند، در این باره یک کارشناس ارشد بازار چنین اظهارنظر کرد: ذائقه مردم را تغییر داده‌ایم حالا باید پاسخگوی ذائقه مردم باشیم.

محمدرضا احمدی‌زاده گفت: در سال‌های قبل مردم همه از برنج‌های تایلندی، عنبربو و .. استفاده می‌کردند ولی با واردات این نوع برنج‌ها توجه‌ها به این محصول معطوف شد، به این دلیل ذائقه مردم تغییر کرده است.

وی اضافه کرد: مردم برای تامین ذائقه خود هر کاری می‌کنند به نحوی که حاضرند در صف‌های طولانی منتظر باشند و یا هفت ساعت در نوبت باشند تا یک کیسه برنج دریافت کنند.

این کارشناس ادامه داد: باید برای رفع این مشکل اساسی کار کرد، در شرایط کنونی قیمت هر کیلو برنج خارجی در بازار به قیمت دولتی 29 هزار و 500 ریال و به قیمت آزاد 33 هزار ریال است در حالی که قیمت برنج ایرانی معطر کمتر از 40 درصد قیمت این نوع برنج‌هاست ولی باز هم مردم حاضر به استفاده از برنج ایرانی نیستند.

آنچه در این مجال بسیار قابل توجه است توزیع روزانه برنج در بازارهای استان خوزستان است ولی مردم در شرایط کنونی از ترس مشکلات آتی ولع خرید برنج پیدا کرده‌ و روزانه برنج تهیه می‌کنند و یا گاها دیده شده است که با اعضای خانواده در نوبت خرید برنج انتظار می‌کشند.

 

مجتبی نارنج‌پور

مرجع / فـارس
برچسب ها: برنج ، کمبود ، بازار
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
0
1
خواستند پول نفت را سر سفره مردم بیارند ولی چه شد............
:
:
:
آخرین اخبار