تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۶
کد خبر: ۲۶۶۲۸۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
صندلی‌های خالی هواپیما معطل قیمت پروازها/ کنسل شدن پروازها در پرترافیک‌ترین فرودگاه کشور
در حالی که به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شد در اسرع وقت قیمت‌های تعیین شده به حالت قبل از دی ماه امسال برگردد اما در اهواز همچنان پروازها به دلیل افزایش قیمت و و عدم اعلام قیمت جدید کنسل می‌شوند.
صندلی‌های خالی هواپیما معطل قیمت پروازها/ کنسل شدن پروازها در پرترافیک‌ترین فرودگاه کشور

 از اوایل دی ماه امسال با سرد شدن هوا بسیاری از پروازها در فرودگاه اهواز و برخی فرودگاه‌های استان به دلیل استمرار  پدیده مه‌گرفتی لغو شد در حالی که مجهز بودن فرودگاه به سیستم ای ال اس  می‌توانست هم  این مشکل را حل کند و هم از خسارت‌های وارده‌ به مسافران و شرکت‌های هواپیمایی جلوگیری کند.

اکنون با بهتر شدن شرایط جوی  و رفع پدیده مه‌گرفتگی در حالی که انتظار می‌رفت زمان پروازها به روال طبیعی خود بازگردد اما افزایش چشمگیر قیمت پروازها، یکی از پرترافیک‌ترین مسیرهایی هوایی کشور (اهواز-تهران) را تعطیل و گاهاً برخی پروازها را با صندلی‌های خالی مواجه کرده است.

 پس از این افزایش قیمت مسئوولان وزارت راه و شهرسازی و هواپیمایی کشوری بارها اعلام کردند این افزایش قیمت غیرقانونی است و شرکت‌های هواپیمایی باید قیمت‌های خود را به نرخ مصوب سابق (آبان ماه سال گذشته) بازگردانند.

 همچنین به این نکته اشاره کردند که به زودی جلسه شواری عالی هواپیمایی کشوری برای تصمیم‌گیری در این زمینه برگزار خواهد شد،  اما این اتفاق تاکنون نیفتاده و برخی از ایرلاین‌ها هنوز نرخ‌های خود را بالا نگه داشته‌اند.

دریافت پیام کنسلی یک روز قبل از پرواز

موسوی از کارکنان شرکت فولاد است که از یک هفته گذشته بلیت خود را جهت شرکت در جلسه‌ای در تهران رزرو کرده بود که یک روز قبل از پرواز پیام کنسلی را دریافت می‌کند.

وی در این رابطه  گفت: با توجه به وجود شرکت‌ها و صنایع بزرگ در اهواز، برای سهولت تردد و صرفه‌جویی در زمان 99 درصد تردد مسئوولان و مدیران از اهواز به تهران و برعکس از طریق حمل و نقل هوایی صورت می‌گیرد.

وی افزود: کنسلی پروازها و عدم فروش بلیت اهواز-تهران بسیاری از شهروندان را با مشکل جدی روبرو کرده است قطعاً استمرار این وضعیت به تدریج قیمت بلیت قطار و اتوبوس را افزایش خواهد داد.

افزایش 30 درصدی بلیت پروازها

مرتضی حلاجیان مدیر یکی از دفاتر هواپیمایی در اهواز در این رابطه  با بیان اینکه 99 درصد بلیت پروازها مربوط به خط اهواز- تهران است، اظهار کرد: اورهال کردن هواپیما و تعویض قطعات آن یکی از دلایل مهم گران شدن بلیت هواپیما است چرا که شرکت‌های هواپیمایی قطعات را به دلار خریداری می‌کنند و عدم ثبات قیمت دلار بیش از پیش به این وضعیت دامن زده است.

وی با بیان اینکه شرکت‌های هواپیمایی بیش از مسافران از شرایط مه گرفتگی و نوسانات دلار متضرر می‌شوند، افزود: مثلاً مواردی داشتیم هواپیما از تهران پریده  و تا بالای آسمان اهواز رسیده اما به دلیل مه‌گرفتگی اجازه  فرود به آن نداده‌اند به همین دلیل مجبور به بازگشت شده است‌

این مدیر دفتر هواپیمایی با تاکید بر اینکه قرار است قیمت بلیت هواپیما در همه مسیرها 30 درصد افزایش پیدا کند، گفت: این اوضاع سبب شده هیچ بلیتی را نتوانیم رزرو یا بفروشیم، مواردی داشتیم که بلیت را برای مسافر رزرو کردیم اما از آنجایی پرواز کنسل شده مسافر بلیت را به ما برگرداند و این برای ما ضرر است.

حلاجیان با بیان اینکه خط اهواز- تهران و برعکس همچنین خط تهران- مشهد از شلوغ‌ترین خطوط هواپیمایی کشور هستند، عنوان کرد: سالهاست حوزه هواپیمایی در استان و کشور مشکل دارد و این مسائل تاثیر خودش را بر کیفیت خدمات دهی به مسافران می‌گذارد.

بیشتر مسافران برای درمان به تهران می‌روند

طایی مدیر یکی دیگر از دفاتر هواپیمایی اهواز است که در این رابطه  با انتقاد از افزایش قیمت بلیت‌ هواپیما، اظهار کرد: این تصمیمات خلق الساعه فشار مالی زیادی به مسافران وارد شود، بیشتر مسافرانی که عازم تهران، شیراز و اصفهان هستند برای کارهای درمانی مراجعه می‌کنند.

وی با بیان اینکه  دولت به مسافران حج و برخی مشاغل ارز دولتی می‌دهد اما دریغ از پرداخت ارز دولتی به شرکت‌های هواپیمایی، افزود: حمایت دولت از حمل و نقل هوایی می‌تواند در ثبات قیمت پروازها تاثیر بگذارد.

این مدیر گفت: این روزها دفاتر هواپیمایی عملاً تعطیل هستند و هیچ بلیتی را نمی‌توانیم صادر کنیم چرا که قطعاً کنسل می‌شود.

از تایید تا لغو قیمت جدید پروازها

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی چند روز گذشته با بیان اینکه قیمت بلیت هواپیما به طور میانگین در تمام مسیرها تا ۳۰ درصد افزایش یافت، اظهار کرد: شورای‌عالی هواپیمایی در بهار امسال نرخ 30 درصدی افزایش بلیت هواپیما را تصویب کرد اما  اجرای نرخ جدید از سوی سازمان هواپیمایی کشوری ابلاغ نشد.

این در حالی است که علی صالحی دادستان تهران  از صدور دستوری برای بازگشت قیمت بلیت هواپیما به قیمت‌های قبل از دی ماه خبر داد و گفت: از آنجا که افزایش قیمت بلیط پروازها در ماه گذشته توسط شرکت‌های هواپیمایی روند قانونی را طی نکرده و تاکنون مورد تنفیذ ستاد تنظیم بازار و دولت نیز قرار نگرفته است؛ لذا به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شد در اسرع وقت قیمت‌های تعیین شده به حالت قبل از دی ماه امسال برگردد.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار