تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۰
کد خبر: ۲۶۶۰۸۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
علایم هشدار دهنده سرطان را بشناسید
رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز از آغاز هفته ملی پویش مبارزه با سرطان خبر داد.
دکتر شایسته شمی‌پور ، با اعلام این خبر گفت: از ۸ لغایت ۱۵ بهمن‌ماه، هفته ملی پویش مبارزه با سرطان با شعار فاصله‌ها را کم کنیم با هدف کاهش و بروز مرگ‌و‌میر ناشی از سرطان و بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان اجرا می‌شود.علایم هشدار دهنده سرطان را بشناسید


رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز با بیان اینکه سالانه هزاران مورد ابتلا به سرطان در ایران و میلیون‌ها مورد در جهان رخ می‌دهد که در صورت تشخیص به موقع و زودهنگام، درمان آن آسان‌تر و امکان کنترل و بهبود کامل آن بسیار زیاد است، تصریح کرد: هدف اصلی از انتخاب شعار "فاصله‌ها را کم کنیم"، آگاهی آحاد مردم ابتدا از عوامل خطر و در مرحله بعدی تشخیص زودرس سرطان می‌باشد، چراکه حتی برای کسانی که بقای کلی سرطان در آنها ضعیف است، شانس زنده ماندن در زمان تشخیص زودتر، بیشتر خواهد بود.

وی ادامه داد: نیمی از افرادی که امروز با تشخیص سرطان تحت درمان هستند، پنج سال زنده خواهند بود و بیش از ۴۰ درصد بعد از ده سال هنوز زندگی می‌کنند، متوسط میزان بقای ده ساله برای سرطان، دو برابر ۳۰ سال گذشته شده است. مهم‌ترین دلیل بهبود در بقای بیماران، علاوه بر درمان‌های موثری که پیدا شده، افزایش آگاهی مردم و ارتقای روش‌های تشخیص زودهنگام است.

این مقام مسئول افزود: میزان بروز سرطان در مردان و زنان ایرانی به ترتیب ۱۳۴ و ۱۲۸ نفر به ازای هر یکصد هزار نفر جمعیت است، درحالی که متوسط جهانی بروز سرطان در مردان و زنان به ترتیب ۲۰۵ و ۱۶۵ نفر است، بنابراین بروز سرطان در ایران کمتر از متوسط جهانی است.

شمی‌پور سرطان‌های با بیشترین بروز در مردان ایرانی را پوست، معده، پروستات، مثانه و روده بزرگ و سرطان‌های با بیشترین بروز در زنان ایرانی را پستان، پوست، روده بزرگ و معده عنوان کرد.

وی گفت: در تمام مراکز خدمات جامع سلامت متناسب با گروه سنی فرد، عوامل خطر مربوط به سرطان‌ها در قالب مراقبت‌هایی که توسط مراقبین سلامت به افراد ارائه می‌شود، بررسی می‌گردد.

مرجع / صداوسیما
:
:
:
آخرین اخبار