تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۵
کد خبر: ۲۶۴۲۰۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
هزینه 14 میلیونی سرویس مدرسه برای خانواده‌ای با دو فرزند/ نرخ مصوب سازمان تاکسی‌رانی رعایت نمی‌شود
  یک شهروند اهوازی گفت: در مسیرهای بالای 15 کیلومتر هزینه‌ای حدود یک میلیون تومان بابت سرویس مدرسه از والدین دانش‌آموزان گرفته می‌شود و این امر بر خلاف نرخ‌ مصوب سازمان تاکسی‌رانی است.
هزینه 14 میلیونی سرویس مدرسه برای خانواده‌ای با دو فرزند/ نرخ  مصوب سازمان تاکسی‌رانی رعایت نمی‌شود

  دو یا سه فرزند محصل که داشته باشی هزینه‌ خانواده سنگین‌تر می‌شود و گاه این سنگینی آنقدر رو به فزونی می‌رود که دیگر از عهده‌اش برنمی‌آیی. کتاب و دفتر و لوازم‌التحریر از یک سو، کفش و لباس فُرم مدرسه هم از سویی دیگر. کرایه سرویس مدرسه را هم که به این مخارج اضافه کنی کمرِ اقتصاد خانواده خم می‌شود.

در سالیان گذشته، همزمان با آغاز سال تحصیلی مشکل تامین هزینه ایاب و ذهاب فرزندانِ دانش‌آموز بیشتر در اقشار ضعیف جامعه خود را نشان می‌داد اما امروزه با نرخ‌گذاری‌های سرسام‌آور در حوزه سرویس‌ مدارس این چالش در بین افراد جامعه گسترده‌تر شده و خانواده‌های بسیاری را درگیر خود ساخته است.

افزایش سه برابری نرخ سرویس مدرسه

یکی از شهروندان اهوازی که در منطقه گلستان ساکن است با بیان اینکه دو فرزند محصل دارد، به خبرنگار فارس گفت: هزینه سرویس هر کدام از فرزندان‌مان ماهی 800 هزار تومان است و ما باید در پایان هر ماه یک میلیون و 600 هزار تومان پول سرویس بدهم که این رقم در پایان سال تحصیلی می‌شود 14 میلیون و 400 هزار تومان.

وی که فرزندانش را برای تحصیل به امانیه می‌فرستد، ادامه داد: در طی این سه سال هزینه سرویس مدرسه حدود 3 برابر شده است و این مبلغ برای خانواده‌هایی که بیش از سه دانش‌آموز در خانه دارند بسیار سنگین است.

مادر یک دانش‌آموز اهوازی ساکن شهرک دانشگاه با اشاره به اینکه در پایان هر ماه یک میلیون تومان بابت سرویس مدرسه فرزندش پرداخت می‌کند، به خبرنگار فارس گفت: در طول سال تحصیلی باید 9 میلیون تومان برای سرویس مدرسه کنار بگذاریم و این مبلغ جدای از شهریه مدرسه و خرج تحصیل است.

نرخ‌های مصوب رعایت نمی‌شود

پدر یک دانش‌آموز نیز که در منطقه پردیس اهواز ساکن هستند به خبرنگار فارس گفت: بر اساس نرخ‌نامه مصوب سازمان تاکسیرانی شهرداری اهواز هزینه سرویس‌دهی خودروهای سواری به هر دانش‌آموز در مسافت بالای 15 کیلومتر باید در حدود 750 هزار تومان باشد که این موضوع رعایت نمی‌شود.

وی یادآور شد: ما مشاهده می‌کنیم که کرایه‌های میلیونی در مسیرهای بالای 15 کیلومتر در اهواز از والدین دانش‌آموزان گرفته می‌شود و نرخ‌های مصوب سازمان تاکسی‌رانی رعایت نمی‌شود.

یکی دیگر از والدین دانش‌آموزان نیز با انتقاد از شیوه‌ی سامان‌دهی خودروها برای ایاب و ذهاب دانش‌آموزان به خبرنگار فارس گفت: امسال برخلاف سالهای گذشته از ون، اتوبوس و مینی‌بوس برای استفاده جهت سرویس دانش‌آموزان خبری نیست.

وی گفت: بر اساس نرخ‌نامه مصوب این وسایل نقلیه کرایه‌ی کمتری دارند و با توجه به توان مالی اکثر خانواده‌ها به صرفه‌تر هستند که کمتر اثری از آنها در سطح شهر پیدا می‌شود.

ترافیک بر نرخ‌نامه سرویس مدارس موثر است

محمدرضا ولیزاده رئیس اداره توسعه انجمن‌های اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش درباره وضعیت نرخ سرویس مدارس گفت: مولفه‌های مختلفی بر نحوه تعیین نرخ خدمات حمل و نقل دانش آموزان تأثیرگذار است و نرخ‌نامه ابلاغی شورای شهر تحت تأثیر عواملی همچون مسافت مسیر، ورود به محدوده طرح ترافیک و رفت و آمد در ساعات اوج ترافیک قرار می‌گیرد.

وی گفت: سال 98 آخرین سال ارائه آموزش حضوری بود و اینگونه نیست که در سال 1401 به نرخ اعلامی شورای شهر در سال 98، 25 درصد اضافه شود بلکه باید سه سال رشد در بخش نرخ نامه مورد توجه باشد.

رئیس اداره توسعه انجمن‌های اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه براساس آیین نامه اجرایی مدارس، برنامه ریزی، تصمیم‌گیری، اقدام و نظارت درباره حمل و نقل دانش آموزان بر عهده انجمن اولیا و مربیان با هماهنگی شورای مدرسه است، یادآور شد: ادارات کل آموزش و پرورش باید کارگروه‌هایی را برای تعیین نرخ‌های متعادل سرویس مدارس تشکیل دهند و این نرخ مبتنی بر خدمات پیمانکار باشد تا هزینه اضافه به والدین تحمیل نشود.

وی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش هیچ مسئولیتی در قبال رانندگان خارج از فرآیند سامان‌دهی سرویس مدارس ندارد، گفت: گاهی خانواده‌ها با برخی رانندگان خارج از مدرسه وارد مذاکره می‌شوند تا خدمات ارزانتری دریافت کنند، در اینجا نظارتی ندایم و نمی‌توانیم وضعیت را کنترل کنیم.

با متخلف برخورد می‌شود

در مهرماه سال جاری نرخ جدید سرویس مدارس در اهواز نیز اعلام شد. بر این اساس امیر صفی‌خانی مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اهواز اظهار کرد: یکی از موضوعات مهمی که همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید اهمیت دارد، موضوع سرویس مدارس و حمل و نقل دانش‌آموزان است.

وی ادامه داد: مطابق با دستوالعمل اجرایی از سوی وزیر کشور ابلاغ شده که بر اساس ماده 3 این دستورالعمل کارگروه ماده 18 متشکل از آموزش‌ و پرورش، شهرداری و نماینده شورای انجمن اولیا مربیان شهر باید تشکیل شود تا نرخ‌نامه حمل و نقل دانش‌آموزان را مورد بررسی قرار دهد.

صفی‌خانی این را هم گفت که والدین در صورت مشاهده هر گونه تخلف مانند گرفتن دریافت اضافه کرایه بر نرخ مصوب یا هر گونه تخلف از قوانین این تخلفات را به مدیران مدرسه گزارش دهند تا مطابق قوانین با آنها برخورد شود.

به گزارش فارس، بر اساس نرخ اعلام شده از سوی سازمان تاکسیرانی شهرداری اهواز بالاترین هزینه ماهیانه سرویس مدارس برای خودروهای سواری در مسیرهای بالای 15 کیلومتر 7637500ریال، برای ون 3877500 ریال و برای مینی‌بوس و اتوبوس 3525000 ریال است.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار