تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۲
کد خبر: ۲۶۰۶۴۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
راهنمای عمل آموزش ترکیبی و شبکه شاد مکمل یکدیگر هستند

 رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: راهنمای عمل آموزش ترکیبی و شبکه دانش آموزی شاد مکمل یکدیگر هستند.

حجت‌الاسلام علی لطیفی درباره جزئیات راهنمای عمل آموزش ترکیبی اظهار کرد: راهنمای عمل یکی از قطعات پازل کلی محسوب‌ می‌شود که وزارتخانه برای مواجه با شرایط جدید پساکرونا طراحی کرده است.

وی افزود: تمرکز در مقطع ابتدایی بر آموزش حضوری و استفاده حداقلی از محتوای مجازی است.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: این راهنمای عمل بخش‌های مختلفی دارد که به شاد ارجاع داده‌ایم تا دانش‌آموزان برای موضوع مربوطه از امکانات نرم افزار شاد استفاده کنند.

حجت‌الاسلام لطیفی یادآورشد: در راهنمای عمل آموزش ترکیبی نقشه فعالیت را مشخص می‌کنیم که یکی از مهم‌ترین ابزارها برای این منظور نرم‌افزار شاد و امکانات درحال توسعه آن است.

به گزارش ایرنا، راهنمای عمل آموزش ترکیبی براساس تجارب بدست آمده از دوران کرونا و تعطیلی مدارس بدست آمده که از این تجربیات و آموخته‌ها برای آینده استفاده کرد. در این برنامه قرار است که از فرصت فضای مجازی برای غنی و عمیق شدن آموزش بهره‌ برد.

آموزش غیرحضوری براساس صلاحدید معلم

وی با بیان اینکه توجه به تنوع محیط‌های آموزشی، موضوعات و وضعیت‌های درسی یکی از ویژگی‌های جدی راهبرد راهنمای عمل آموزش ترکیبی است، گفت: در واقع نمی‌توانیم یک نسخه واحد برای همه مناطق و معلمان در نظر بگیریم، این معلم است که در نظر می‌گیرد چه بخشی از محتوای کدام درس را به صورت غیرحضوری و کدام بخش را متمرکز بر آموزش حضوری در نظر گیرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش یادآورشد: آموزش باید به گونه‌ای باشد که اقتضای هر موقعیت را در نظر گیرد، بنابراین نمی‌توان گفت که چند درصد محتوای کلاس‌ها به صورت مجازی باشد و این موضوع به صلاحدید معلم برمی‌گردد.

راهنمای عمل آموزش ترکیبی و شبکه شاد مکمل یکدیگر هستند

عدالت یکی از کارکردهای راهنمای عمل آموزش ترکیبی

وی اظهار کرد: یکی از کارکردهای راهنمای عمل آموزش ترکیبی تقویت و توسعه عدالت تربیتی است.اکنون اولین استفاده و فایده طرح این است هنگامی که یک سری از دانش‌آموزان نمی توانند در کلاس حاضر شوند، معلم بواسطه این طرح‌ها و شرایط دانش‌آموزان را می‌یابد که از درس و تحصیل عقب نمانند.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی یادآورشد: اما استفاده از این امکانات برای بهره‌مندتر کردن مناطق کمتر برخوردار کشور از امکانات آموزشی افزون‌تر نیازمند ایجاد زیرساخت‌ها و مداخلات دیگر است، در واقع نیازمند سرمایه گذاری و مجموعه‌هایی است که در این فضا وارد شوند.

حجت الاسلام لطیفی افزود: هدف این طرح آماده کردن معلم برای طراحی‌های متناسب با شرایط متفاوت است.

راهنمای عمل آموزش ترکیبی و شبکه شاد مکمل یکدیگر هستند

کتاب درسی به بیش از ۱۵ میلیون دانش‌آموز رسیده است

وی همچنین درباره توزیع کتاب‌های درسی در مدارس افزود: با توجه به حجم کتاب‌های درسی و وضعیت اقلیمی همواره این طور است که تعدادی از دانش‌آموزان در طول سال تحصیلی براساس ثبت سفارس سامانه‌ کتاب‌ها را دریافت نمی‌کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: براساس اطلاعات بدست آمده از سامانه، برخی از دانش آموزان اساسا سفارش کتاب را نمی‌دهند چرا که کتاب‌ها را از مسیر دیگری تهیه می‌کنند.

حجت الاسلام لطیفی ادامه داد: با توجه به برخی از اختلالات معمولا کتاب‌های درسی به دست تعدادی از دانش‌آموزان نمی‌رسد که البته تعداد آنها بسیار اندک است، بنابراین همکاران ما در سازمان براساس آنچه در سامانه قرار داده شده است، به صورت ۲۴ ساعته پاسخگوی مشکلات در این خصوص هستند.

وی عنوان کرد: اکنون در حال لکه گیری یعنی برطرف کردن مشکلات موردی در مناطق، استان‌ها و مدارس هستیم، بطور مثال یک مدرسه‌ای کتاب را دریافت کرده اما در انتقال از منطقه به مدرسه یک سری از کتاب‌ها گم شده‌اند. اکنون در حال رفع این نواقص و لکه گیری‌ها هستیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی افزود: درخواست دارم خانواده‌ها هر چالشی نسبت به توزیع کتاب درسی دارند، به کارشناسان سازمان انتقال دهند. البته بخشی از این مشکلات به سازمان برمی گردد و بخش قابل توجه به سازمان و چاپ کتاب مربوط نمی‌شود.

حجت‌الاسلام لطیفی عنوان کرد: کتاب‌های درسی دانش‌آموزان چاپ شده و هر وقت که کم باشد، امکان چاپ مجدد وجود دارد. اکنون مسئله معمولا در حوزه توزیع یا در مشکلات ناشی از ثبت نام دانش آموزان است که صرفا افرادی می‌توانند ثبت سفارش کتاب کنند که ثبت‌نام آنها در مدارس با موفقیت انجام شده باشد.

وی افزود: سازمان آمادگی دارد نسبت به تعداد کمی از دانش‌آموزان که ثبت سفارش نکرده‌اند و خواهان دریافت کتاب هستند، کتاب را به دست آنها برساند.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: براساس آنچه که در ثبت نام دانش‌آموزان است، بیش از ۱۵ میلیون و ۲۰۰ دانش‌ آموز ثبت نام موفق داشتند و کتاب بدست آنها رسیده است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار