تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۲
کد خبر: ۲۵۴۹۳۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بررسی تفاوت بین ورق استیل BA و ورق استیل 2b و ویژگی های هریک از آنها


ورق استیل BA

ورق استیل و به طور کلی آلیاژ استنلس استیل به دلیل ترکیبات خاص خود دارای سطح نقره ای و 2B یا مات هستند. ورق های فولادی دارای پولیش های مختلفی هستند که یکی از پرکاربردترین آنها براق یا BA می باشد. در این ورق ها یک طرف آن هنوز مات است و طرف دیگر تا حدود 400 گریت پولیش شده که همان طرف براق است.

سطوح نورد سرد معمولاً برای محصولات مسطح مانند ورق یا کلاف با ضخامت کمتر از 3 میلی متر اعمال می شود. برای این منظور دال (دال) را ابتدا نورد گرم و سپس نورد سرد می کنند. کاهش ضخامت حاصل از نورد سرد حدود 50 درصد است. این فرآیند سطح را صاف می کند و ساختار دانه را اصلاح می کند و باعث ایجاد تفاوت در خواص مکانیکی در جهت نورد (افزایش استحکام) می شود. این کار باعث افزایش سختی و استحکام فولادهای آستنیتی و دوبلکس می شود. در نهایت آلیاژ تحت عملیات حرارتی بازپخت در کوره قرار می گیرد و نرم می شود. هر یک از سطوح نیاز به فرآیندهای اضافی و خاصی دارند و با توجه به اهداف خود (به عنوان مثال بهبود مقاومت در برابر خوردگی و زیبایی شناسی) روی آلیاژ اعمال می شوند. هر چه سطح آلیاژ صاف تر باشد، مقاومت آن در برابر خوردگی بالاتر است. از جمله این سطوح می توان به ورق فولادی BA اشاره کرد.

این سطوح به دلیل ظرافتی که دارند باید با دقت و توجه برخورد کرد زیرا در صورت وجود کوچکترین آسیب سطحی مانند خط و خش، ترک خوردگی یا پاشش ناشی از جوشکاری، خارج از استاندارد بوده و قابل پرداخت نیستند. با مواد ساینده یا اچ کردن با مواد شیمیایی آن را به حالت اولیه بازگردانید. ورق فولادی براق BA در بین تمام سطوح موجود از حساسیت بیشتری برخوردار است، زیرا سطح آینه ای دارد و آسیب های سطحی آن را بیش از سایرین تحت تاثیر قرار می دهد.

استانداردهای مرتبط با ورق استیل BA :

تعریف انواع پوشش های سطحی و ورق فولادی BA در بالای آن ها توسط استانداردهای ASTM A480 و EN 10088 ارائه شده است. در هر دو مورد، روش تولید (نورد سرد) اولویت دارد و از ویژگی های خاص و قابل اندازه گیری مربوط به سطح اهمیت بیشتری دارد. در ادامه سطح براق بر اساس تعاریف استاندارد ASTM A480 مورد بررسی قرار گرفته است.

ورق فولادی BA (براق): این نوع آلیاژ دارای سطح صاف، براق و بازتابنده در دو طرف است که معمولاً با نورد سرد و سپس عملیات حرارتی بازپخت در یک اتمسفر محافظ حاوی گازهای بی اثر (مانند هیدروژن) تولید می شود. تبدیل می شود این جو از اکسیداسیون و پوسته پوسته شدن سطح در طول فرآیند بازپخت جلوگیری می کند.

 

ویژگی های ورق استیل BA :

مزیت دیگر ورق فولادی براق نسبت به فولاد آینه ای این است که پولیش آینه در هنگام خراشیدگی به طور کامل از سطح پاک می شود، در حالی که سطح براق حاصل عملیات حرارتی آنیلینگ است و حتی اگر خراشیده شود باز هم براق می ماند. (این به دلیل خاصیت خود ترمیم شوندگی ورق فولادی است).

همانطور که قبلا ذکر شد، ورق فولادی صیقلی از ظرافت خاصی برخوردار است. بنابراین لایه ای از روکش پی وی سی در یک طرف ورق اجرا می شود تا سطح صاف و براق آن در حین برش و سایر فرآیندهای مورد نظر آسیبی نبیند. این روکش به گونه ای طراحی شده است که به راحتی جدا می شود و سطح آن کاملا براق، تمیز و بدون کوچکترین لکه باقی می ماند.

کاربردهای ورق استیل BA :

از جمله کاربردهای ورق فولادی براق می توان به ساخت تجهیزات پخت و پز، انواع مخازن نگهداری و حمل مواد، روکش های تزئینی، میز کار و پیشخوان تجاری اشاره کرد. فضای داخلی ماشین ظرفشویی و ماشین لباسشویی نیز از این آلیاژ ساخته شده است. سطح صاف و کم اصطکاک این آلیاژ باعث می شود لباس ها به راحتی لیز بخورند و در نتیجه کارایی دستگاه افزایش می یابد. از این آلیاژ در برخی از مناطق جاده ای که نیازی به تصویربرداری دقیق نیست نیز استفاده می شود. یکی دیگر از کاربردهای ورق فولادی براق را می توان در مراکز معاینه فنی خودرو مشاهده کرد.

 

ورق استیل 430

رایج ترین سطح نهایی ورق استیل 2B یا مات است. برای دستیابی به این سطح از نورد سرد، عملیات حرارتی، اسید شویی و نورد سبک استفاده می شود که حاصل آن سطحی با انعکاس کم مانند آینه مات کدر است. پرداخت 2B با عبور نورد سرد سبک اضافی حاصل می شود و پرداخت استاندارد برای ورق فولادی 201، 301، 304، 304 و ورق فولادی کم کربن 316 است. ورق فولادی مات معمولا برای ظروف پخت و پز، ظروف غذاخوری، وسایل لوله کشی، پنل های خورشیدی، تجهیزات صنعتی و روکش چرخ استفاده می شود.

یکی دیگر از گریدهای نهایی ورق فولادی که ممکن است به آن اشاره شود، شماره 4 است که گاهی به آن گرید اسب کشیده می گویند. زیرا نگهداری این نوع ورق فولادی در محیط های شلوغ و پرتردد مانند نرده ها (دستگیره ها)، تجهیزات آشپزخانه، ایستگاه های اتوبوس، درب آسانسور و غیره آسان است. ورق فولادی با سطح شماره 4 از صیقل دادن فلز با تسمه یا نوارهای ساینده بالا به دست می آید تا حداقل فلز از سطح خارج شود.

ظاهر نهایی ورق فولادی با سطح شماره 4 از نظر اثر خطی و طولی دارای خطوط کوتاه و موازی می باشد. ورق های فولادی سطحی شماره 4 از سازنده ای به سازنده دیگر متفاوت است. زیرا نوارها و اندازه ابزارهای ساینده مانند سنباده ها متفاوت بوده و معمولاً با توجه به نیاز و نیاز پروژه از 120 تا 320 متغیر است. هرچه اندازه ابزار ساینده مربوطه بزرگتر باشد، خطوط بهتر و سطح فلزی آینه مانند تر (درخشنده تر) خواهد بود. ورق استیل شماره 4 نسبت به ورق استیل 2B کدر و مات تر است.

تفاوت بین ورق استیل B و 2b

سطح ورق فولادی BA به اندازه سطح آینه آینه مانند و بازتابنده نیست، اما بسیار به آن نزدیک است و جایگزینی عالی و مقرون به صرفه برای آن محسوب می شود.در حالی که در استیل 2B یا مات برای دستیابی به این سطح از نورد سرد، عملیات حرارتی، اسید شویی و نورد سبک استفاده می شود که حاصل آن سطحی با انعکاس کم مانند آینه مات کدر است.

برای خرید این نوع استیل می توانید به سایت https://felez.org/ مراجعه نمایید ویا با شماره 02122011620 تماس حاصل فرمایید.

:
:
:
آخرین اخبار