تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۰
کد خبر: ۲۵۴۸۸۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تفاوت ژل میکروسیلیس و پودر میکروسیلیس
 شاید شما هم مانند بسیاری از افراد دیگر به دنبال دانستن تفاوت ژل میکروسیلیس و پودر میکروسیلیس باشید. امروزه این نوع از ژل‌ها و پودرها در صنایع بتن سازی نقش مقاوم کننده را دارند و در فرمولاسیون خود موادی را جای داده‌اند که‌ می‌توانند میزان استحکام بتن را افزایش دهند اما همواره تفاوت‌های بارزی هم در ساختار این دو محصول دیده می‌شود. ما در ادامه‌ی این مطلب ضمن این که تعریفی مختصر از ژل و پودر میکروسیلیس را به شما ارائه می‌کنیم، می‌خواهیم خصوصیات و کاربردهای این دو ماده را نیز برای شما شرح دهیم. با ما در بتن شیمی خاتم همراه باشید.

ژل میکروسیلیس چیست؟

ژل میکروسیلیس؛ همه چیز درباره ژل میکروسیلیکا و کاربرد آن در بتن

ژل میکروسیلیس یا ژل میکروسیلیکا نوعی افزودنی اصلاح شده و پیشرفته است که در صنایع بتن سازی کاربرد دارد. این ژل بر پایه‌ی برخی از مواد روانساز مثل مواد پلی پروپیلن و الیاف سیلیسی ساخته شده و به کار گرفته می‌شود و عمدتا در ساخت انواع بتن‌های مقاوم، توانمند و بتن‌هایی که در مقابل نفوذ آب ایستادگی دارند، به کار گرفته می‌شود. این ژل با دوده‌های سیلیسی تفاوت دارد و به شکل خمیری به کار گرفته می‌شود. حال آن که دوده‌های سیلیسی پودری هستند که در میان بتن‌ها و ساختار آن‌ها جای می‌گیرند. زمانی که شما از ژل میکروسیلیس برای ساخت بتن‌های قدرتمندتر استفاده می‌کنید، مقاومت شیمیایی و فیزیکی بتن را نیز تا حد زیادی افزایش می‌دهید و حتی این بتن را در مقابل شرایط آب و هوایی نیز مقاوم‌تر می‌کنید. استفاده از این نوع از ژل‌ها یک راهکار ایده‌ال برای افزایش ماندگاری بتن به شمار می‌آید که می‌تواند دوام سازه‌های شما را هم افزایش دهد و خیال هر کاربری را از بابت ایمن بودن یک سازه راحت کن

پودر میکرو سیلیس چیست؟

پودر میکروسیلیس یکی از پودرهایی است که کاربردهای زیادی در صنعت بتن سازی دارد. این پودر که با نام دوده سیلیسی هم شناخته می‌شود، به عنوان یک محصول فرعی برای تولید آلیاژهای فروسیلیس به کار گرفته می‌شود و حدود ۹۶ درصد دی اکسید را در خود جای داده است. این پودر خاکستری رنگ، پودری ریز دانه است که می‌تواند واکنش‌های شیمیایی بسیار خوبی را از خود نشان دهد و حتی خواص بتن را تا حد زیادی افزایش دهد. در مقایسه‌ی کاربردهای این پودر با ژل میکروسیلیس، باید بگوییم که هر صنعتی با توجه به نوع بتن و میزان کیفیتی که از بتن انتظار دارد، باید اقدام به انتخاب این دو نماید. ناگفته نماند که زمانی که پودر سیلیس به محلول‌های بتنی اضافه می‌شود، دی اکسید سیلیسیوم با هیدروکسید آزاد مخلوط می‌شود و ساختار خمیر سیمانی را بهبود می‌دهد. اینجا است که بتن در برابر خوردگی و فشار مقاومت پیدا می‌کند و ساختار اولیه‌ی خود را حفظ می‌نماید.

خصوصیات ژل میکروسیلیس

فروش ژل میکروسیلیس برند کلینیک بتن ایران - میکروسیلیس

اگر بخواهیم تفاوت ژل میکروسیلیس و پودر میکروسیلیس را بیان کنیم، ابتدا باید نگاهی به خصوصیات ژل میکروسیلیس بیندازیم. از جمله ویژگی‌های این ژل این است که می‌تواند بتنی نفوذ ناپذیر را به وجود بیاورد. به همین دلیل امروزه کاربرد آن بیش از پیش افزایش پیدا کرده‌ است. این ژل از نظر ظاهری در حالت سکون قرار دارد اما زمانی که کاربر در جهت مصرف کردن آن را تکان می‌دهد، این ژل به شکل مایع در می‌آید.

ژل میکروسیلیس از نظر ترکیبات داخلی بسیار مجاز و استاندارد تولید می‌شود. به گونه‌ای که میزان کلراید موجود در این ژل حتی از جد مجاز هم کمتر است. شما برای این که ترکیبات موجود در ساختار این ژل را برای مقاوم کردن بتن به کار بگیرید، باید سه تا پنج دقیقه آن را هم بزنید و در نهایت این ژل را وارد سازه‌های بتنی کنید. این را بدانید که در تولید این ژل‌ها از مواد روان کننده‌ای استفاده می‌شود که این مواد به سوی فضاهای خالی بین سنگدانه‌های موجود در بتن حرکت می‌کنند و این فضاها را به خوبی پوشش می‌دهند. علاوه بر این، ژل میکروسیلیس با مواد سولفات ترکیب نمی‌شود و مقاومت بتن را بیش از پیش می‌کند. به همین دلیل است که هر گونه واکنش مضر با استفاده کردن از این ژل‌ها از بین می‌رود.

اگر هم اکنون شما هم با دانستن خصوصیات این نوع از ژل‌ها به دنبال این هستید که از آن‌ها استفاده کنید، باید بدانید که در مصرف این ژل‌ها تنها آب بندی کردن بتن مد نظر نیست چرا که هدف اصلی همان افزایش مقاومت بتن است. پس حتما از بروشورهای مربوط به ترکیبات بتنی استفاده کنید و با احتیاط و در حد لازم مواد مختلف این بتن را با هم ترکیب نمایید. این ژل باعث مسطح شدن بتن هم می‌شود و از این نظر نیز حائز اهمیت است اما مسطح کردن بتن با ژل میکروسیلیس مستلزم این است که شما به میزان لازم از این ژل استفاده کنید.

خواص و اثرات پودر میکروسیلیس

  • این دوده‌های مخصوص بتن توان فرسایشی یک بتن را تا حد زیادی بالا می‌برند و واکنش‌های قلیایی را هم از این بتن‌ها دور می‌کنند.
  • اگر می‌خواهید عمر بتن را افزایش دهید، همین حالا پودر مسکروسیلیس را از بتن شیمی خاتم سفارش دهید.
  • این نوع از پودرهای بتنی در برابر حملات شیمیایی مقاومت زیادی دارند و چسبندگی درجات بتن را تا حد زیادی افزایش می‌دهند.
  • سرطان بتن با استفاده از این دوده‌ها کاهش پیدا می‌کند.

کاربرد ژل میکروسیلیس و کاربر پودر میکروسیلیس

ژل‌های میکروسیلیس کاربردهای متنوعی در صنایع بتن سازی دارند. اگر شما بخواهید از این ژل‌ها در این صنایع بهره ببرید، باید به تفاوت ژل میکروسیلیس و پودر میکروسیلیس از نظر کاربرد توجه کنید. به طور کلی امروزه برای افزایش دوام و پایایی بتن، افزایش مقاومت فنی و الکتریکی بتن، ساخت بتن کاملا خمیری، تولید بتن نفوذ ناپذیر، کاهش به وجود آمدن ترک در بتن، افزایش مقاومت کششی سازه‌های بتنی، افزایش حالت چسبنده بودن بتن و بالا بردن مقاومت آن در برابر ضربه، مقاومت بتن در برابر شرایط جوی و خیلی از کاربردهای دیگر از ژل بتن میکروسیلیس بهره گرفته می‌شود اما این قائله به اینجا ختم نشده است چرا که اگر بگوییم که از این ژل در ساخت بتن‌های حجیمی که برای اسکله‌ و عرضه پل و سدها به کار گرفته می‌شود، استفاده می‌شود، اغراق نکرده‌ایم. همچنین برای ساخت بتن‌های کف سخت صنعتی و بتن‌های کانال‌های انتقال و راه‌های ارتباطی مواد مختلف بهره گرفته می‌شود.

پودر بتن میکروسیلیس نیز از لحاظ کاربرد کمی مشابه ژل میکروسیلیس است. از این پودر برای پر کردن فضاهای خالی بین سنگدانه‌ها استفاده می‌شود. افزایش مقاومت فشاری بتن و بالا بردن مقاومت بتن در برابر تغییرات جوی نیز در کاربردهای این پودر به چشم می‌خورند. همچنین، کاهش پتانسیل واکنش‌های قلیایی و عدم نفوذ مواد سولفاتی در ساختار بتن نیز از جمله کاربردهای این پودرها به شمار می‌آیند. توجه داشته باشید که ساختار شیمیایی این دو ماده با هم متفاوت است و تفاوت بارز این دو در کاربرد و خمیری کردن یا نکردن بتن است. به همین دلیل شما با توجه به این تفاوت ژل میکروسیلیس و پودر میکروسیلیس باید بهترین نوع از پوشش دهنده‌های بتنی را انتخاب نمایید. شما می‌توانید برای خرید آب بند بتن و ژل‌های شیمیایی دیگر برای مقاوم کردن ساختار بتن‌ها با ما تماس بگیرید.

مزایا و معایبی که ژل میکروسیلیس دارد!

برای این که ژل میکروسیلیس را بهتر بشناسیم و به تفاوت ژل میکروسیلیس و پودر میکروسیلیس پی ببریم، خوب است که مزایا و معایبی که این ژل دارد را بشناسیم. مزایای ژل میکروسیلیس تعدد زیادی دارند که در بخش کاربردها هم به آن اشاره شده است. فردی که قرار است از این ژل‌ها استفاده کند، باید بداند که ترکیبات این ژل چگونه است چرا که در صورت عدم اطلاع از این موضوع، ممکن است خمیری چسبنده به وجود بیاید که کاربرد خاصی هم ندارد. افزایش چشمگیر مقاومت بتن در برابر عوامل فرسایشی و کاهش تحرک ناشی از یون‌های کلر موجود در این بتن‌ها از جمله مزایای آن‌ها هستند. علاوه بر این، شما با استفاده از ژل‌های میکروسیلیس می‌توانید بتنی را بسازید که در مقابل آرماتور هم مقاوم است.

اگر شما به جای این ژل‌ها از پودر میکروسیلیس استفاده کنید، ممکن است بازدهی این چنینی را احساس نکنید. با این حال مزایای ساختاری زیادی هم در پودر میکروسیلیس پنهان شده است. برای مثال قیمت مناسب، ساختاری کم ضرر و ماندگار و ترکیبات شیمیایی سازگار با بدن انسان از جمله مزایایی هستند که در پودر میکروسیلیس دیده می‌شوند اما در ژل میکروسیلیس از آن‌ها خبری نیست.

در مورد معایب ژل میکروسیلیس هم باید بگوییم که اگر شما نتوانید ترکیبات این ژل را به خوبی با سایر مواد و آب مخلوط کنید، مسلما توانایی این را نخواهید داشت که از کاربردهای ویژه‌ی این ژل بهره ببرید چرا که در این صورت مقاومت و دوام ژل کاهش پیدا می‌کند و چسبندگی ساختار آن حتی ممکن است به ساختار بتن آسیب بزند. پودرهای میکروسیلیس هم معایب این چنینی را در خود جای داده‌اند. یعنی اگر به درستی آب بندی نشوند و به درستی با سایر مواد ترکیب نشوند، نمی‌توانند کارایی منحصر به فردی را از خود به نمایش بگذارند.


سخن پایانی

ما در این مطلب در مورد ژل‌های میکروسیلیس و پودر میکروسیلیس با شما صحبت کردیم. این ژل‌ها و این پودرها برای مقاوم کردن ساختار بتن به کار گرفته می‌شوند اما همواره تفاوت‌هایی را در ساختار خود جای داده‌اند که این تفاوت‌ها می‌توانند در انتخاب هر کدام از این مواد شیمیایی به عنوان ماده‌ی مقاوم کننده تاثیر بگذارند. علاوه بر مواردی که در مطالب فوق ذکر شد، این دو ماده از نظر قیمت هم تفاوت دارند که شما باید تمامی ویژگی‌ها و همه‌ی تفاوت ژل میکروسیلیس و پودر میکروسیلیس را در نظر داشته باشید تا بتوانید بهترین انتخاب را بکنید‌. امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شده باشند.

:
:
:
آخرین اخبار